Breaking news JVC introduceert laser projectoren en nieuwe NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eduard

Weet het niet zeker maar 8k is niet op gebouwd uit 2 keer 4k. 8k gedeeld door 2 is geen 4k. Zelfde geld volgens mij ook voor 4k en full HD als je 4k deeld door 2 kom je ook niet uit op full hd. Volgens mij is het verschil een factor 4

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk


vik

Werner gaat in op de interne verwerking van de nieuwe 8K e-shift projectoren.

Na het weekend krijg ik meer info van mijn collega's bij JVC en zal het hier posten.

Quote from: eduard on October  2, 2021, 09:36:57
Weet het niet zeker maar 8k is niet op gebouwd uit 2 keer 4k. 8k gedeeld door 2 is geen 4k. Zelfde geld volgens mij ook voor 4k en full HD als je 4k deeld door 2 kom je ook niet uit op full hd. Volgens mij is het verschil een factor 4

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

#752
Quote from: eduard on October  2, 2021, 09:36:57
Weet het niet zeker maar 8k is niet op gebouwd uit 2 keer 4k. 8k gedeeld door 2 is geen 4k. Zelfde geld volgens mij ook voor 4k en full HD als je 4k deeld door 2 kom je ook niet uit op full hd. Volgens mij is het verschil een factor 4

Dat klopt daarom zal bv gamen op >60Hz 8k nooit echt kunnen worden weergegeven.
Maar films op 8k tot 60Hz zou net moeten kunen met de duurste X variant.
Ga maar na bij een 8K film op 60Hz zal ieder frame 16,6ms geprojecteerd worden. Wat JVC nu lijkt te doen is het hele 8k frame binnenhalen, in vier 4K stukken splitsen deze in vier 4K frame buffers op te slaan en iedere buffer oms de beurt 1x 4,2ms weer te geven. Dat gaat net met de 240Hz panelen. Of het er net zo rustig uitziet als native 8k denk ik niet en misschien dat gevoelige mensen er ook last van krijgen maar dat moeten we nog zien.

De goedkopere niet X variant heeft maar 120Hz dus gooit de halve 8k informatie weg want kan deze niet weergeven.



[/quote]

home@the movies

#753
Quote from: eduard on October  2, 2021, 09:36:57
Weet het niet zeker maar 8k is niet op gebouwd uit 2 keer 4k. 8k gedeeld door 2 is geen 4k. Zelfde geld volgens mij ook voor 4k en full HD als je 4k deeld door 2 kom je ook niet uit op full hd. Volgens mij is het verschil een factor 4

Verstuurd vanaf mijn CPH2145 met Tapatalk

Je begrijpt niet helemaal wat ik schrijf, UHD = 3800X2160 pixels, HD= 1920X1080 pixels. 3800gedeeld door 2 is exact 1920 en 2160:2 is 1080.
Het totaal aantal pixels is inderdaad niet gewoon gedeeld door twee, dat is niet wat ik wou aanhalen.
Zoals ik zei is het totaal aantal pixels in 4K 8.848.360 en in 8K 33.177.600 ,dat is uiteraard niet de helft maar dat was ook niet wat ik aanhaalde.
In het nieuwe E-Shift verhaal gaat er dus dubbel worden geshift 4keer ipv 2keer.

vik

Ik heb even de comment van Gordon Fraser op AVS erbij gepakt en ziet er voor zover goed uit.

The pic was with e shift on. My comments about the 8K e shift in the NZ9 is that it is obviously better than the previous one. I remember the first time i saw the pre production NX9 and i thought it was broken as i could see the e shift "noise" so easily on it. They fixed that a little but i still am not a fan of the 8K wobulation in the NX9. I prefer it off. On this unit, where they wanted me to set it up with all the bells and whistles, i did not see any such artifacts. Of course, the high bit rate content in that pic and the ones Ricky has put up are made to make the product look superb. I saw it with content from a Strato 4K player as well though and it looked great.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

Quote from: home@the movies on October  2, 2021, 09:01:43
Neen, dat klopt niet, zoals ik zei gaat het 8K signaal worden "gesplitst" in twee keer 4K frames maar elk met hun EIGEN informatie, dus je krijgt niet twee keer hetzelfde frame maar twee verschillende 4K frames. dat is niet hetzelfde als 8K downscalen naar 4K en dat twee keer weergegeven dan zou je de helft pixels weggooien, dat is dus niet het geval.
Je krijgt nu twee 4K frames die niet elkaars kopie zijn, en dus wisselend worden weergegeven, er gaat dus geen info verloren, ze wordt enkel afwisselend geprojecteerd ipv in één keer.
Ah, ok. Weer een educatief momentje op de zaterdagochtend 😊

home@the movies

Quote from: Teejoo on October  2, 2021, 10:16:22
Ah, ok. Weer een educatief momentje op de zaterdagochtend 😊

Voor alle duidelijkheid, het kan best zijn dat dit nu op een andere manier gaat, technologie staat niet stil en we hebben nog maar weinig info over de nieuwe toestellen.
We gaan ons best doen om, zoals een paar jaar geleden, op de Home cinema iemand van onze Japanse JVC vrienden uit te nodigen voor een eventule live sessie op Facebook.

HarrieA

Quote from: Teejoo on October  2, 2021, 10:16:22
Ah, ok. Weer een educatief momentje op de zaterdagochtend [emoji4]
Sluit ik me bij aan. Mooie uitleg. Bedankt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pameijer

Quote from: home@the movies on October  2, 2021, 09:01:43
Neen, dat klopt niet, zoals ik zei gaat het 8K signaal worden "gesplitst" in twee keer 4K frames maar elk met hun EIGEN informatie, dus je krijgt niet twee keer hetzelfde frame maar twee verschillende 4K frames. dat is niet hetzelfde als 8K downscalen naar 4K en dat twee keer weergegeven dan zou je de helft pixels weggooien, dat is dus niet het geval.
Je krijgt nu twee 4K frames die niet elkaars kopie zijn, en dus wisselend worden weergegeven, er gaat dus geen info verloren, ze wordt enkel afwisselend geprojecteerd ipv in één keer.
Zoals ik in het begin al zei: ik noem dit een vorm van interlacing  ;D. Alleen de NZ9 shift naar 2 kanten, dus 4x. Vraag me af hoe die dan omgaat hiermee. 8K is natuurlijk niet 2x maar 4x 4K...
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

Quoteik noem dit een vorm van interlacing  ;D.

Een heel erg verdraaide vorm dan wel ;-)
Bij een interlaced signaal worden er lijnen geschreven, lijn per lijn, even, dan oneven.
bij een progressive verhaal is dat natuurlijk helemaal anders en komt het hele frame aha in één keer op het paneel, ok met de E-shift splitst men het op om alternerend weer te geven (dus de verdraaide vorm van je interlaced als je wil) maar het is wel een volledig frame, en niet lijn per lijn.  ;)

skoebiedoe


riwi

En bij interlacing werd het beeld alternerend in de beeldfrequentie weer gegeven dwz 50i was 2x 25Hz, terwijl bij Eshift de gesplitste frames veel sneller gealterneerd worden, en herhaald gedurende de frame tijd. Volgens mij een kwestie van millisecondes. Anders zou je in beweging allerlei artifacts zien.

reza

De uitspraken van Kris Deering over de nieuwe NZ9 is ver boven verwachting. Deze serie lijken ook wel echt de N serie Killers te worden :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

tmt

Quote from: home@the movies on October  2, 2021, 09:01:43
Neen, dat klopt niet, zoals ik zei gaat het 8K signaal worden "gesplitst" in twee keer 4K frames maar elk met hun EIGEN informatie, dus je krijgt niet twee keer hetzelfde frame maar twee verschillende 4K frames. dat is niet hetzelfde als 8K downscalen naar 4K en dat twee keer weergegeven dan zou je de helft pixels weggooien, dat is dus niet het geval.
Je krijgt nu twee 4K frames die niet elkaars kopie zijn, en dus wisselend worden weergegeven, er gaat dus geen info verloren, ze wordt enkel afwisselend geprojecteerd ipv in één keer.

Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn 1:1 pixel mapping, de mapping naar het scherm. Elke pixel van het 8k beeld heeft (in theorie) zijn eigen plaats op het projectiescherm, door 4 keer verschuiven van de sensor bij e-shiftX.

Moest dat niet zo zijn zou elke single chip 4K DLP projector in de vuilbak kunnen want dan zouden dat geen "echte" UHD projectoren zijn met hun interne 1920*1080 resolutie.
Sound: B&W 802 op Classé.
Video: JVC NZ8 op 150inch

Kjelt

#764
Quote from: tmt on October  4, 2021, 10:38:06
Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn 1:1 pixel mapping, de mapping naar het scherm. Elke pixel van het 8k beeld heeft (in theorie) zijn eigen plaats op het projectiescherm, door 4 keer verschuiven van de sensor bij e-shiftX.
Maar dan nog klopt er geen hout van want je schuift wel vier keer MAAR vier keer achter elkaar EN met een vier keer te grote pixel  ;)
Teken het maar eens uit in een tekenptogramma je kunt nooit het origineel reproduceren, alleen benaderen omdat onze biologische optische verwerkings eenheid (bove) in de hersens zo traag zijn  :D

En is je bove door een genetische aanleg wel uitzonderlijk snel dan zie je geknipper  :tounge2:

home@the movies

#765
Quote from: Kjelt on October  4, 2021, 13:28:28
Maar dan nog klopt er geen hout van want je schuift wel vier keer MAAR vier keer achter elkaar EN met een vier keer te grote pixel  ;)
Teken het maar eens uit in een tekenptogramma je kunt nooit het origineel reproduceren, alleen benaderen omdat onze biologische optische verwerkings eenheid (bove) in de hersens zo traag zijn  :D

En is je bove door een genetische aanleg wel uitzonderlijk snel dan zie je geknipper  :tounge2:

Ik wou niet direct reageren op tmt om geen eindeloze discussie op gang te brengen, maar het is inderdaad NOOIT een 1/1 mapping, dat kan enkel als iedere pixel van het bronmateriaal ook een dedicated pixel op het paneel heeft, en zoals je ook al aanhaalt is dat met een shift nooit het geval. Hoe snel en vaak je ook shift, de pixels zijn nooit allemaal gelijk zichtbaar op het scherm.

@tmt, ook voor de DLP's en de nieuwe Epsons geld net hetzelfde, ook al dragen de DLP's het label "native" door een mooie marketing interpretatie rond wat dat nu eigenlijk wil zeggen, het blijven 1080P toestellen.
Of dat beter, slechter of = een native panel is, dat is weer een andere discussie.

skyfox

Als iemand z'n N5 of vergelijkbaar native 4k toestel wil meenemen dan wil ik best eens de proef op de som nemen tegen mijn pixelshifting BenQ [emoji56]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

vik

Het is hier al aangehaald maar deel hem toch even  8)

Stel er komt een 8K 60 bron signaal binnen dan wordt deze opgesplitst in vier 4K images in deze volgorde:

1 2
4 3

Met een snelheid van 240hz (nieuwe chips) en E-shiftX (volgorde 1 → 2 → 3 → 4) wordt het uiteindelijk weergegeven als 8K 60


Bij de NZ7 ziet het er zo uit:

1 -
- 2

Deze werkt op 120hz (halve kracht) en maakt gebruik van de 2 way E-shift, met als eindresultaat een lagere resolutie en minder pixels. Hier is dus wel sprake van een verlies/conversie vanaf het inkomende 8K bron materiaal.


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

J.A.F._Doorhof

Soms.
Is het verstandig om eerst eens te gaan kijken.

Op papier kun je 100x tot de conclusie komen dat het "niet werkt" maar mijn ervaring is dat 99% van de mensen bij een MODERNE shift projector denkt naar een native 4k te kijken.

Sterker wij zien ze heel regelmatig en de shift techniek is echt extreem goed geworden vooral op rust.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"


home@the movies

Zoals jullie in het topic van de Home Cinema happening al konden lezen komt er iemand van onze Japanse vrienden van JVC langs om ons te ondersteunen.
Hij wil zoveel mogelijk op jullie vragen kunnen antwoorden, bij deze dus even een oproep aan iedereen die vragen heeft over de nieuwe reeks om deze even op te lijsten, op die manier kunnen we nog het nodige doen om bij de juiste mensen trachten de juiste info te vergaren.

Alvast dank bij voorbaat.

Gr
Werner

Teejoo

#772
Geluid! Hoe is het geluid van de NZ8 vergeleken met de N7?

vik

Op AVS kom je nu en dan een post tegen en volgens mij zijn de lasers wat stiller. Enkel ga het op AVS maar eens terug vinden  :hehe:


Quote from: Teejoo on November 12, 2021, 12:05:31
Geluid! Hoe is het geluid van de NZ8 vergeleken met de N7?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

Is al bekend indd dat de lasers stiller zijn indd.
Volgens mij was het zo dat met 100% licht het geluid iets harder was dan lamp op low.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"