JVC laser projectoren plus NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

De nieuwe Dla-NP5 uit voorraad leverbaar.

Op de nieuwe lasers inderdaad een levertijd maar zeker de moeite waard om mij gewoon even te vragen we doen altijd ons best. 

Bedankt voor jullie geduld en geldt ook zeker voor de mensen die op de wacht lijst staan.  :thumbs-up:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Valkyrie

Er is vandaag (30 maart 2022) een nieuwe firmware uitgekomen, versie 1.21:

https://www.jvc.com/global/support/download/pj202203_firmware/

Release Notes met de wijzigingen/verbeteringen heb ik nog niet gezien.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

vik

Ik heb even contact gehad maar het advies om niet te updaten als je geen problemen ervaart.

"If it ain't broke....."  8)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

Quote from: vik on March 31, 2022, 10:52:18
Ik heb even contact gehad maar het advies om niet te updaten als je geen problemen ervaart.

"If it ain't broke....."  8)
Weet je of de settings verloren gaan?

buckler

Dus nog geen laser dimming verbetering? jammer...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

vik

Nogmaals het advies om hem niet te installeren als je geen problemen hebt. 

Grote verbeteringen (fixes) worden gewoon netjes van te voren aangekondigd.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

#1256
Jvc Dla-NP5 review op Projector Central.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

#1257
De Home Cinema wereld staat op het moment redelijk op zijn kop vanwege de aankondigingen van de nieuwe Sony laser projectoren. De lasers van JVC zijn inmiddels bekend maar tussendoor heeft JVC met de nieuwe lamp based Dla-Np5 toch echt wel een fantastische projector neer gezet. Persoonlijk heb ik er inmiddels twee af geleverd en geïnstalleerd bij klanten en dit is zeker wel een upgrade t.o.v. van de vorige generatie N series. 

Hij is ook scherper en de voor mij bekende referentie uhd discs lijken wat gedetailleerder en helderder. In deze prijsklasse tot retail advies €6999,- had ik het wel geweten, en ik zeg het wel vaker dat men zich niet enkel blind moet staren op de laser engine. Naar mijn mening is er in deze prijs klasse geen betere LCoS projector die zo compleet is als deze NP-5. Inmiddels verschijnen er hier en daar wat reviews en filmpjes over de NP-5. Ook Ekki van Cine4Home heeft de NP-5 aan de tand gevoeld.


Direct link voor de Apple gebruikers: https://youtu.be/w4sdaljcbuU?t=10

https://www.youtube.com/v/w4sdaljcbuU?t=10



Kort samengevat:

Title:  NP5:  The best lamp based projector of all time?

1:38:  A close look inside.  Very interesting to see as he takes the projector apart.  All of the circuit boards in the projector have been updated vs.the N5 not just the connections.  The electronics are completely new.

2:46:  Reference grade, fully electronic, all-glass lens with all the luxuries including lens memory.

3:41:  Super lens quality and perfect convergence.  Very sharp. !!

5:00:  JVC quotes 1,900 lumens.  Is that true?  Nice explanation of how he checks it.  Full panel, high bright.  They measure 1,960 lumens peak.  1,500 lumens calibrated.

6:52:  Contrast.  The NZ7 was much better than the previous series,  so we were curious.  By full zoom the NP5 measures 35,000:1 fully calibrated.  At middle zoom, more than 40,000:1.  This is doubled other high end devices with LCOS.  In picture contrast is 260:1, a very solid number that is better than previous N series.

8:56:  Internal reflection test.  Improved vs. N5

9:12:  Color space:  SDR:  Really nice from the factory.  HDR:  Very, very good DCI coverage, with wider color space & more intense color.

11:00 -end:  Actual Viewing.  Benefits of Dynamic Tone Mapping.  The HDR performance is very good.  Projectors with better black  performance can show finer  shadow details.  The dynamic range is very good.  And the colors are very natural and dynamic.  The best internal processing of  a projector.  Excellent sharpness.  Looks natural , not processed.

21:30:  Conclusion.  Definitely thumbs up.  Two thumbs up.  It's not just an N5 redone.  It's a real update.  HDM1 2.1, HDR10+,  New Hardware.  Better contrast. 

It's not a direct successor to the N5, it's an upgrade.  In principle a new model.  Based on picture quality, it's the best in it's price range.  No laser, but provides definitely much which offsets.  If you're looking for picture quality, it's the absolute top.  If you need a laser, it does not have that.  Very hard to find right now. 
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Verkeerde topic Vik, geen laserprojector  :tounge2:

williams

Dat klopt maar speelt wel beter als een laser 😉
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

vik

Een nieuwe review van de Dla-NP5 op hometheaterreview.com


Dit vond ik wel opmerkelijk:

Contrast performance, on the other hand, has seen a major jump forward in performance compared to previous generation base model JVC projectors that I've tested. With the lens set to minimum zoom, the iris in the lens fully open, and the lamp settings set to High mode, I measured a native on/off contrast ratio of 31,850:1. This puts the RS1100 in the same league as the RS4100 I reviewed earlier this year. Near the RS1100's price point, you're not going to find anything anywhere close to this level of on/off contrast. If you watch a lot of dark movie content, like sci-fi or horror films, for instance, you're going to love what you see. Blacks are incredibly deep and immensely satisfying in a way few other home theater projectors can match

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

Ik ben zelf gestopt met full on full off.
Met de moderne units is dat bijna niet meer te doen, je hoeft de brightness maar 1 tikje hoger te zetten en je zakt als een pudding in elkaar.
En niet elke projector geeft exacte hetzelfde blacklevel op de meter terwijl voor het oog ze allemaal gelijk zijn.

Ik gebruik nu voornamelijk de ANSI meting, die is veel accurater op dit moment.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

#1263
Ik kwam vanuit de Duitse Facebook groep nog een interessante post tegen van Ekki Schmitt. Iemand vroeg naar het verschil tussen de NP5 vs N5. De verbeteringen staan ook geheel los van de laser techniek wat over het algemeen wordt gedacht en lijkt meer gekoppeld te zijn aan het vernieuwde mainboard. Ondanks dat ze bij de NP5 ( in tegenstelling tot de NZ8 en NZ9) niets hebben veranderd in het optische pad werpt dat bij deze lamp versie toch zijn vruchten af. Daarbij is hij naar mijn ervaring ook iets scherper als de N5/N7.

De nieuwe 5000 Sony laser is heel interessant maar naar mijn mening niet zo compleet als deze NP5. Vlak hem ook zeker niet uit als je in bent om te shoppen in deze prijsklasse. Het is gewoon een uitstekende projector en daar gaan we zeker nog meer over horen.  :inlove:


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Rogymbo

Hier een mooie side by side vergelijking van de nieuwere JVC projectoren met die van Sony en de Espon LS12000 tijdens de eerste MWAVE editie.
https://youtu.be/FrO37BCj-CE
Laat zien dat de tone mapping van JVC, zeker in donkere scenes veel beter is dan die van concurenten. Ook mad vr envy wordt later aangezet bij de verschillende merken.

vik

#1265
Naar mijn mening (voor wat het waard is)  is de NP5 de projector met de meeste "bang for the buck"

Daarmee bedoel ik compleet, tone mapping (welke de andere gewoon niet hebben punt)  scherpte t.o.v. de vorige N serie, verbeterde tone mapping en motion. Retail prijs is slechts een retail prijs en met een beetje shoppen is een leuke combi deal altijd haalbaar.  ;)

Er staat een filmpje online van Lars Mette (Hollywood Zuhause) en daarin valt de NP5 uit en dit fragment heeft hij bewust laten staan in het filmpje. Ik heb een identiek probleem gehad met de NP5 bij een levering klant en bij nader onderzoek bleek dat hij twee firmware updates achter liep en probleem is niet meer voor gekomen. Die van Lars Mette zal ongetwijfeld het zelfde probleem hebben.


Quote from: Rogymbo on July 29, 2022, 13:00:17
Hier een mooie side by side vergelijking van de nieuwere JVC projectoren met die van Sony en de Espon LS12000 tijdens de eerste MWAVE editie.
https://youtu.be/FrO37BCj-CE
Laat zien dat de tone mapping van JVC, zeker in donkere scenes veel beter is dan die van concurenten. Ook mad vr envy wordt later aangezet bij de verschillende merken.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

#1266
Is er eigenlijk nog nieuwe firmware uitgekomen?

Ze mogen van hij nog wel sleutelen aan de laser dimming. Ik merk toch dat ik hem de laatste tijd weer uit heb staan. Ze moeten het bereik dat het werkt aanpassen.

En de detectie van HDR selectie loopt soms nog niet zoals het moet met een externe processor. Er komt een update van de envy dat hij de JVC via IP kan aansturen om dit wat betrouwbaarder te maken, maar dan nog.

maximus79

Quote from: vik on August  3, 2022, 10:15:58
Naar mijn mening (voor wat het waard is)  is de NP5 de projector met de meeste "bang for the buck"

Daarmee bedoel ik compleet, tone mapping (welke de andere gewoon niet hebben punt)  scherpte t.o.v. de vorige N serie, verbeterde tone mapping en motion. Retail prijs is slechts een retail prijs en met een beetje shoppen is een leuke combi deal altijd haalbaar.  ;)

Er staat een filmpje online van Lars Mette (Hollywood Zuhause) en daarin valt de NP5 uit en dit fragment heeft hij bewust laten staan in het filmpje. Ik heb een identiek probleem gehad met de NP5 bij een levering klant en bij nader onderzoek bleek dat hij twee firmware updates achter liep en probleem is niet meer voor gekomen. Die van Lars Mette zal ongetwijfeld het zelfde probleem hebben.

Ik twijfel om mijn N5 te upgraden voor de NP5 maar het voelt dan als een sidegrade, dan toch maar voor de NZ7 gaan.....maar ja dat is eigenlijk een NP5 met laser......dan maar een NZ8..... ;D oh nee die is ver boven budget......zwaar leven.... :hmmm:
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

vik

Mee eens de stap vanaf een N5 naar de NP5 is het zeker niet waard.  ;)


Quote from: maximus79 on August  3, 2022, 10:55:46
Ik twijfel om mijn N5 te upgraden voor de NP5 maar het voelt dan als een sidegrade, dan toch maar voor de NZ7 gaan.....maar ja dat is eigenlijk een NP5 met laser......dan maar een NZ8..... ;D oh nee die is ver boven budget......zwaar leven.... :hmmm:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

reza

#1269
Ik was ook aan het twijfelen over een "upgrade".
Misschien ook naar Sony, maar dat is nu echt weer helemaal van de baan omdat de panelen nog steeds niet goed zijn!

Een laser is nu leuk maar over twee/drie jaar heb je gewoon een oud ding wat weer ingehaald is en kan je eigenlijk je laser niet inruilen/verkopen omdat je een laser ( mijn eigen mening ) voor minimaal 5 jaar koopt, anders is het helemaal zonde geweest van je centjes.
Een NP5 heb ik ook nog aan gedacht maar verschillende "slimme" mensen zeiden me dat het een side grade was en ook zonde van je centjes is.
De laatste review van Lars bevestigd dat eigenlijk ook gewoon.

Dus heb ik de keuze gemaakt om de N5 nog even te houden en te investeren in een externe processor, voor de upscaling en uiteraard de tonemapping.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

vik

Heel eerlijk heb ik de firmware versies (NP5 en de NZ serie) niet vergeleken met elkaar. Hoewel ik voorstander ben van "if it ain't broke..." was de update essentieel voor de NP5 omdat hij dus uitviel.

Ik heb nog niets vernomen over mogelijke verbeteringen of FW upgrades voor de NZ lasers maar die zullen ongetwijfeld volgen schat ik zo in.

Quote from: Teejoo on August  3, 2022, 10:40:28
Is er eigenlijk nog nieuwe firmware uitgekomen?

Ze mogen van hij nog wel sleutelen aan de laser dimming. Ik merk toch dat ik hem de laatste tijd weer uit heb staan. Ze moeten het bereik dat het werkt aanpassen.

En de detectie van HDR selectie loopt soms nog niet zoals het moet met een externe processor. Er komt een update van de envy dat hij de JVC via IP kan aansturen om dit wat betrouwbaarder te maken, maar dan nog.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

maximus79

Quote from: reza on August  3, 2022, 11:03:13
Ik was ook aan het twijfelen over een "upgrade".
Misschien ook naar Sony, maar dat is nu echt weer helemaal van de baan omdat de panelen nog steeds niet goed zijn!

Een laser is nu leuk maar over twee/drie jaar heb je gewoon een oud ding wat weer ingehaald is en kan je eigenlijk je laser niet inruilen/verkopen omdat je een laser ( mijn eigen mening ) voor minimaal 5 jaar koopt, anders is het helemaal zonde geweest van je centjes.
Een NP5 heb ik ook nog aan gedacht maar verschillende "slimme" mensen zeiden me dat het een side graden was en ook zonde van je centjes is.
De laatste review van Lars bevestigd dat eigenlijk ook gewoon.

Dus heb ik de keuze gemaakt om de N5 nog even te houden en te investeren in een externe processor, voor de upscaling en uiteraard de tonemapping.

Ja inderdaad, maar envy/madvr vind ik het ook niet waard. Ik vind dat het HDR te veel te niet word gedaan, kun je ook goed zien in het filmpje hier boven ergens.
De beste upgrade is misschien nog wel een anamorphic lens....ga me daar eens meer in verdiepen.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

reza

Of een ander scherm?
Williams heeft het nieuwste  Stewart scherm en dat is echt heel mooi.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Quote from: reza on August  3, 2022, 11:03:13

Een NP5 heb ik ook nog aan gedacht maar verschillende "slimme" mensen zeiden me dat het een side grade was en ook zonde van je centjes is.

"Slimme" mensen, niemand van het forum dan? Wel? :P :devil:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Toevallig heeft er 1daarvan net gereageerd  :tounge:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"