Horen meten vervorming en klank

Started by Rob_Dingen, August 5, 2020, 14:47:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Ik stel het niet op prijs Hans dan moet je komen of anders stoppen in dit topic want je voegt niets toe.
Dat is nu eenmaal het uitgangs punt we horen iets en kunnen we dat meten.

Rob

Rob_Dingen

Quote from: toetertje on August  5, 2020, 17:43:44
Dan moet het in de extra signaal kabel zitten.  ;)
Daar is het verschil te groot voor bij kabels heb ik dit soort verschillen nooit gehoord, maar er kan iets inzitten alhoewel ze zeer kort zijn 50cm

holco

Mooi verslag Rob  :thumbs-up:

Bij mij met de overstap van een mooie solid state pre naar een mooie buizen pre lijkt het er mijn inziens op dat niet de buizen wat toevoegen maar eerder dat solid state wat weglaat, ik neem alleen maar positieve verschillen waar, klinkt suggestief, maar het is alsof er weer een ziel in het geluid zit.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Rob_Dingen

Quote from: holco on August  5, 2020, 18:04:56
Mooi verslag Rob  :thumbs-up:

Bij mij met de overstap van een mooie solid state pre naar een mooie buizen pre lijkt het er mijn inziens op dat niet de buizen wat toevoegen maar eerder dat solid state wat weglaat, ik neem alleen maar positieve verschillen waar, klinkt suggestief, maar het is alsof er weer een ziel in het geluid zit.
Dat was met de preamp net zo maar helaas niet alles was beter.

chansig

#29
@Rob: Nogmaals, en voor de laatste keer, ik trek jullie ervaringen niet in twijfel...ik zeg alleen dat je ze niet moet uitsluiten van onderzoek wanneer je op zoek bent naar een verklaring.

Volgens mij praat ik echt geen onzin en is mijn redeneren logisch zeker voor dit plekje op het forum en dus geheel conform wat er op deze plek verwacht en gezegd mag worden.

Nogmaals je beleeft wat je wilt, je ervaart wat je wilt en als ik zin/tijd heb wil ik het graag meemaken. Maar daar gaat het niet om.

Je startpunt is bijzonder te noemen en nogmaals...puur omdat je het post waar je het post. Op iedere andere plek zou je kunnen doen wat je nu doet.

Maar ik laat het hier bij omdat er volgens mij genoeg te leren is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Het enige negatieve wat ik ervaar is dat er wat dynamiek/druk verlies ik bij heel hard spelen, maar juist nu met de buizen pre is die behoefde er niet meer om heel hard te draaien.

Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 18:07:05
Dat was met de preamp net zo maar helaas niet alles was beter.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Knor

#31
Toch nog een keer: er is hier 1 cruciale discrepantie tussen het meten en het waarnemen, waaruit verschillen kunnen voortkomen.

Een component wordt in een geïsoleerde toestand (als eenheid) doorgemeten, maar in een geïntegreerde configuratie (het geluid vd hele set) 'gehoord' (= waargenomen).

Overigens is er geen enkele twijfel mijnerzijds tov de waarneming en jullie concensus  daarover...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Rob_Dingen

#32
Quote from: chansig on August  5, 2020, 18:08:20
@Rob: Nogmaals, en voor de laatste keer, ik trek jullie ervaringen niet in twijfel...ik zeg alleen dat je ze niet moet uitsluiten van onderzoek wanneer je op zoek bent naar een verklaring.

Volgens mij praat ik echt geen onzin en is mijn redeneren logisch zeker voor dit plekje op het forum en dus geheel conform wat er op deze plek verwacht en gezegd mag worden.

Nogmaals je beleeft wat je wilt, je ervaart wat je wilt en als ik zin/tijd heb wil ik het graag meemaken. Maar daar gaat het niet om.

Je startpunt is bijzonder te noemen en nogmaals...puur omdat je het post waar je het post. Op iedere andere plek zou je kunnen doen wat je nu doet.

Maar ik laat het hier bij omdat er volgens mij genoeg te leren is.

Gr. Hans

Ik weet dat je graag je mening wil geven.
Maar als we die variabele er uithalen is er geen topic meer.
Daarom zijn er de gevraagde spel regels.
Maar dat jij moeite met regels hebt wist ik al :D

Rob_Dingen

#33
Quote from: Knor on August  5, 2020, 18:10:32
Toch nog een keer: er is hier 1 cruciale discrepantie tussen het meten en het waarnemen, waaruit verschillen kunnen voortkomen.

Een component wordt in een geïsoleerde toestand (als eenheid) doorgemeten, maar in een geïntegreerde configuratie (het geluid vd hele set) 'gehoord' (= waargenomen).

Dat is zeker waar maar er zit daarna nog alleen een eindversterker die de vervorming dus versterkt.
Daarom mijn berekening om hoeveel dat uiteindelijk is en dat is mijn inziens niks dat verklaart het niet.
Het is ook het enige wat verandert in de set al het ander was er al en is niets aan verandert.
Dus ik snap je punt niet helemaal wat je daarmee wil zeggen anders dan dat inderdaad zo is.

Rob

Raphie

Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 18:47:06
Dat is zeker waar maar er zit daarna nog alleen een eindversterker die de vervorming dus versterkt.
Daarom mijn berekening om hoeveel dat uiteindelijk is en dat is mijn inziens niks dat verklaart het niet.
Het is ook het enige wat verandert in de set al het ander was er al en is niets aan verandert.
Dus ik snap je punt niet helemaal wat je daarmee wil zeggen anders dan dat inderdaad zo is.

Rob
calibreer de SPL op de luisterplek, Daarna horen ze geen verschil meer.
JBL PRX Power!

vergeerr72

#35
Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 14:47:56
Dit is natuurlijk suggestief wat ik nu ga zeggen maar wel van 4 personen waaronder een van het forum hier.
Met de preamp ertussen klinken stemmen voller warmer net hoe je het wil noemen en dat was ook goed terug te horen in gitaar en piano klanken.
Wat minder was is de ruimtelijke informatie en verlies in detail in de hogere frequenties.
We waren het daar allemaal duidelijk over eens.

Die eensgezindheid was ook  door de zeer duidelijke verschillen.

MUSIC IS EASY TO MISS FOR THE LISTENER WHO THINKS HIS JOB IS TO CONCENTRATE ON THE SOUND - Art Dudley
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rob_Dingen

Quote from: Raphie on August  5, 2020, 19:15:21
calibreer de SPL op de luisterplek, Daarna horen ze geen verschil meer.
Je snapt er volgens mij echt helemaal niks van er is geen verschil waar je dat doet sterker nog met een spl meting op de luisterplek is dat nog slechter te controleren als de uitgang meten met een goede true RMS meter.
Dus dat soort opmerkingen helpt totaal niet.

Rob

Raphie

Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 20:48:07
Je snapt er volgens mij echt helemaal niks van er is geen verschil waar je dat doet sterker nog met een spl meting op de luisterplek is dat nog slechter te controleren als de uitgang meten met een goede true RMS meter.
Dus dat soort opmerkingen helpt totaal niet.

Rob
ok, nou succes verder dan, je diskwalificeert de helft van de variabelen. Nou de uitkomst wordt vast en zeker dat jullie dingen horen die jullie niet kunnen (lees willen) meten.
JBL PRX Power!

chansig

Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 18:12:25
Ik weet dat je graag je mening wil geven.
Maar als we die variabele er uithalen is er geen topic meer.
Daarom zijn er de gevraagde spel regels.
Maar dat jij moeite met regels hebt wist ik al :D

Ik weet dat jij het lastig vindt als mensen je tegenspreken...misschien meenemen in je regels dat dit niet mag.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: Raphie on August  5, 2020, 20:54:01
ok, nou succes verder dan, je diskwalificeert de helft van de variabelen. Nou de uitkomst wordt vast en zeker dat jullie dingen horen die jullie niet kunnen (lees willen) meten.
Leg dan eens uit welke variabele ik niet meeneem dan?
Er is namelijk maar een variabele dat is de preamp wel of niet er tussen en als die een versterking van 1 heeft is signaal technisch alles gelijk.
Waarom zou ik dan op de luisterplek gaan meten als ik met andere apparatuur veel nauwkeuriger signaal kan meten.

Rob

Rob_Dingen

Quote from: chansig on August  5, 2020, 21:41:15
Ik weet dat jij het lastig vindt als mensen je tegenspreken...misschien meenemen in je regels dat dit niet mag.  :D

Gr. Hans
Totaal niet Hans als het maar iets zinnigs is waar ik iets van kan leren.

Raphie

Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 21:53:45
Leg dan eens uit welke variabele ik niet meeneem dan?
Er is namelijk maar een variabele dat is de preamp wel of niet er tussen en als die een versterking van 1 heeft is signaal technisch alles gelijk.
Waarom zou ik dan op de luisterplek gaan meten als ik met andere apparatuur veel nauwkeuriger signaal kan meten.

Rob
omdat je ergens iets over het hoofd kan hebben gezien en je zeker wilt weten dat wat je op de unit meet, ook de verwachte uitwerking heeft op de luisterplek. Zoals ik al,zei, verschillen zo klein als .3dB luider kunnen als "beter" worden ervaren. Kleine moeite en dan kan je het bevestigen/uitsluiten.
JBL PRX Power!

chansig

Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 21:55:00
Totaal niet Hans als het maar iets zinnigs is waar ik iets van kan leren.

Nog een regel dan maar... :D

Wordt steeds overzichtelijker zo.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

#43
Schijnbaar snap je het toch niet helemaal 0,3 dB is nauwelijks te meten op de luisterpositie terwijl als je spanning meet kun je makkelijk 0,1 dB meten.
Dan kun je het op de mv afregelen terwijl je naar een paar watt aan het luisteren bent zeg 6 volt dat is 0,002dB naar boven afgerond
Dat probeer ik al heel de tijd duidelijk te maken.
We hebben echt niets over het hoofd gezien.
Maar ook voor jou geld kom langs en herhalen we de oefening waar jezelf bij bent.

Rob

Raphie

Ik snap dat prima, maar stel dat bijv door impedantie verschillen het volume op de luisterplek toch anders is?

Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 23:48:22
Schijnbaar snap je het toch niet helemaal 0,3 dB is nauwelijks te meten op de luisterpositie terwijl als je spanning meet kun je makkelijk 0,1 dB meten.
Dan kun je het op de mv afregelen terwijl je naar een paar watt aan het luisteren bent zeg 6 volt dat is 0,002dB naar boven afgerond
Dat probeer ik al heel de tijd duidelijk te maken.
We hebben echt niets over het hoofd gezien.
Maar ook voor jou geld kom langs en herhalen we de oefening waar jezelf bij bent.

Rob
JBL PRX Power!

chansig

Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 23:48:22
We hebben echt niets over het hoofd gezien.

Rob

Zeker wel....tenminste je hebt er niets over geschreven.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

#46
Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 17:31:26
Wat wij hebben waargenomen gaan we hier niet in twijfel trekken zoals ik in mijn begin post heb gevraagd.
Er is maar een manier om daar iets over te kunnen posten om zelf te komen luisteren en hier de ervaring te posten.

Als dat wat je hebt waargenomen niet in twijfel mag worden getrokken én je wil geen opmerkingen horen over het meetproces, wat doe je dan in een deel van het forum waar men een wetenschappelijke discussie beoogt te voeren en wat wil je dan überhaupt vertellen of horen of over praten? Het komt op mij over dat je een concluderend stukje hebt geschreven en dan een punt wil zetten. Zo. Klaar. Einde gesprek :) Of is er toch iets waar je naar op zoek bent?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

#47
Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 21:53:45
Leg dan eens uit welke variabele ik niet meeneem dan?
Er is namelijk maar een variabele dat is de preamp wel of niet er tussen en als die een versterking van 1 heeft is signaal technisch alles gelijk.
Waarom zou ik dan op de luisterplek gaan meten als ik met andere apparatuur veel nauwkeuriger signaal kan meten.
Heb je al eens een transient response meting gedaan ?
Oftewel een square wave meting waarbij je zult zien dat de solidstate een betere rise/fall response zal geven dan bij de tube.
Dat zijn wel verschillen die het menselijke gehoor kan detecteren ondanks dat de freq. curve nagenoeg hetzelfde zal zijn.
Door dit verschil zal de tube vloeiender lijken en de solidstate meer als punch/attack worden ervaren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Rob zegt dingen te horen die met de standaardmetingen niet verklaarbaar zijn. Wat kunnen we doen om dat soort verschillen in ruimtelijke plaatsing toch te verklaren? Zijn de standaardmetingen dan niet volledig is eerder een interessante vraag dan het mijns inziens wel heel gemakkelijk het naar het subjectieve te verwijzen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

paaj

#49
Quote from: Rob_Dingen on August  5, 2020, 17:31:26
Wat wij hebben waargenomen gaan we hier niet in twijfel trekken zoals ik in mijn begin post heb gevraagd.
Er is maar een manier om daar iets over te kunnen posten om zelf te komen luisteren en hier de ervaring te posten.

dat lijkt me met deze metingen nou juist interessant om wél in twijfel te trekken, aangezien we niets weten over hoe jullie tot die klank observaties kwamen. Met z'n vieren gezellig bij elkaar, wetend waar je naar luistert en wat opmerkingen vooraf/tussendoor is nogal een ander uitgangspunt dan allen afzonderlijk, doek voor de apparatuur, en geen communicatie behalve op schrift een vragenlijst doorlopen. hoe zien de apparaten eruit? misschien verklaart dat iets. pre-amp met zichtbare buizen, dac met interne buizen bijv.


oh laatmaar, laaste pagina gemist...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2