Nieuw huis "eindelijk" bios ruimte (wie kan adviseren)

Started by Bakkums, August 5, 2020, 10:04:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bakkums

#25
Effe een Atmos vraagje, in deze link https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/5.1.4-overhead-speaker-setup-guide/ staan de surround speakers tussen zit positie en achterste atmos speakers. Ander plaatje wat ik heb gezien was dit juist andersom. Dus surround achter de achterste Atmos speakers.

Welke is juist of hebben beide vormen van plaatsing hun eigen eigenschappen?

Teejoo

Quote from: Bakkums on December 31, 2020, 20:39:44
Effe een Atmos vraagje, in deze link https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/5.1.4-overhead-speaker-setup-guide/ staan de surround speakers tussen zit positie en achterste atmos speakers. Ander plaatje wat ik heb gezien was dit juist andersom. Dus surround achter de achterste Atmos speakers.

Welke is juist of hebben beide vormen van plaatsing hun eigen eigenschappen?
Dat hangt van de hoogte van je kamer af. Het gaat om de hoek tov de luisterplek.

Bakkums

Hoogte plafond is 2.65, iemand meer info hoe ik dit kan uitzoeken?

Oh begrijp het al, als alle hoeken cf instructie zijn dan moet het goed zijn. Dus afstand tussen achter speakers en atmos achter maakt niets uit.

Teejoo

Quote from: Bakkums on December 31, 2020, 23:53:54
Hoogte plafond is 2.65, iemand meer info hoe ik dit kan uitzoeken?

Oh begrijp het al, als alle hoeken cf instructie zijn dan moet het goed zijn. Dus afstand tussen achter speakers en atmos achter maakt niets uit.
Zo is het. Je moet dus een dwarsdoorsneden van je kamer maken om de plek te bepalen op een tekening op schaal, en dan uitmeten in de ruimte

Bakkums

Beste forum genoten, het is allemaal nog lang niet zover,  maar wil waarschijnlijk de B&W 603 als front en rears gaan gebruiken. Hebben jullie enig idee welke bijpassende atmos speakers goed zijn?

Ze moeten natuurlijk wel in lijn liggen met de 600 serie, alleen hebben ze hier standaard geen atmos speakers voor. Misschien iemand van jullie een idee?

skyfox

Wil je werken met in-ceiling inbouwspeakers, of met boekenplankers?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

denoontje

Hang de boekeplankverzies aan het plafond.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Teejoo

Quote from: skyfox on April 10, 2021, 17:00:30
Wil je werken met in-ceiling inbouwspeakers, of met boekenplankers?
Ja, inbouw gebruik ik ook in losse kastjes.

Bakkums

Inbouw of opbouw maakt me niet zo veel uit. Als het geluid maar goed genoeg is  :)

Bakkums

De B&W CCM665 misschien iets?

4 stuks a € 800 is ook niet gek lijkt me zo. Alleen heb ik geen ervaring met Atmos nog en hoeveel impact de kwaliteit speakers van bovenaf hebben.

Zie trouwens Monitor Audio ook voorbij komen, iemand daar ervaring mee toevallig?

MLCinema

Ik zou bij hetzelfde merk blijven voor de Atmos hoogte laag. Zo dicht mogelijk tegen de grondlaag aan qua type. Bij voorkeur uit dezelfde reeks. Om die reden hangen er bij mij ook gewoon boekenplank speakers uit dezelfde serie als de grondlaag aan de muur.

Ik heb zelf geen ervaring met inbouw luidsprekers in een Atmos configuratie. Dat geeft ongetwijfeld ook een mooi effect. Wat een aanrader is zijn de filmpjes van Home Theater Guru's op YouTube over speaker plaatsing en afstelling. Heel uitgebreid en leerzaam.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Bakkums

Quote from: Bakkums on April 10, 2021, 16:48:39
Beste forum genoten, het is allemaal nog lang niet zover,  maar wil waarschijnlijk de B&W 603 als front en rears gaan gebruiken. Hebben jullie enig idee welke bijpassende atmos speakers goed zijn?

B&W 603 zijn al besteld, mooie aanbieding gekregen voor 4 nieuwe Mat zwart. Ideaal voor mijn toekomstige ruimte lijkt me. Bijpassende center, sub en 4x atmos moeten nog volgen.

Bakkums

Beste forumleden, de keuze is rond voor de opstelling.

5.1.4 met de volgende producten:
- fronts en rears B&W 603 (eerste versie laatste model)
- center B&W htm6
- Atmos ??? (Nog niet over uit, worden wel B&W en 4 stuks inbouw)
- Woofer komt als laatste en nog geen keuze gemaakt.

Denk dat ik voor de Denon x4700 versterker ga, hier nog iemand een idee bij?

Maar nu het beeld, zit te denken aan een Short Throw beamer incl 100inch scherm. Maar vraag me af of LED tv van 85 inch niet mooier is. Iemand hier een voorkeur voor en waarom?

Planning is om in augustus te beginnen met de voorbereidingen, hopelijk september/oktober de volledige ruimte klaar.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

reza

In een bioscoop ruimte zet je geen tv neer ;)
Anders heet het gewoon een tv kamer :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Bakkums

Quote from: reza on July 17, 2022, 14:49:56
In een bioscoop ruimte zet je geen tv neer ;)
Anders heet het gewoon een tv kamer :D

Haha, daar heb je een goed punt.

Bakkums

Moet inderdaad een beamer worden, scherm wil ik graag zelf maken maar qua afmetingen vraag ik mij af welke verhouding verstandig is. 16:9 of 2.35:1 ?

Wij kijken voornamelijk films en series via de wel bekende streaming apps. Is een 120 inch 2.35 dan verstandig of juist een 16:9 ? 120 inch met 2.35 zorgt er voor dat de speakers achter het doek komen, bij 16:9 waarschijnlijk half/half.

Alvast bedankt voor jullie input.

MLCinema

Hier begonnen met een 16:9 elektrisch rolscherm in 104". Sinds vorig jaar heb ik een 120" 21:9 scherm. Hierop projecteer ik 16:9 binnen het 21:9 kader, uit mijn hoofd is dat max 96".

Een 120" scherm op 21:9 is 119cm hoog, het 16:9 scherm was 129cm hoog. Heb nu niet het gevoel dat ik met 16:9 tekort kom ten opzichte van eerst, terwijl ik met 21:9 echt een gigantische vooruitgang in scherm grote heb geboekt.

Wel een kanttekening. Ik zou 21:9 alleen doen wanneer ik een projector zou hebben met lens memory. Dat begint van de Epson TW7400. Dan kan je verschillende aspect ratio's in het menu inladen en met een druk op de afstandsbediening wisselen. In een goed verduisterde ruimte zou ik echter opteren voor minimaal een TW9400 vanwege het hogere contrast.

Speakers achter het scherm kan altijd. Als je alles zelf wilt maken kan je ook nog overwegen om alle frontspeakers achter akoestisch transparant doek te zetten. Dan heb je meer vrijheid qua opstelling mogelijk. Wel komt je scherm dan naar voren wil je je speakers voldoende ruimte geven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Bakkums

Quote from: Kamdioblitz on July 18, 2022, 20:25:13
Wel een kanttekening. Ik zou 21:9 alleen doen wanneer ik een projector zou hebben met lens memory. Dat begint van de Epson TW7400. Dan kan je verschillende aspect ratio's in het menu inladen en met een druk op de afstandsbediening wisselen. In een goed verduisterde ruimte zou ik echter opteren voor minimaal een TW9400 vanwege het hogere contrast.

Zit net te kijken of UST beamers 21:9 kunnen projecteren, maar volgens mij zijn deze enkel geschikt voor 16:9. Met andere woorden, gewoon zwarte balken boven en onder en een 16:9 scherm maken.

Of weten jullie andere oplossingen ?

MLCinema

Ik projecteer ook gewoon 16:9, waarbij bij een 21:9 film de zwarte balken buiten het kader worden geprojecteerd.

Dit is altijd zo, tenzij je met voorzetlenzen aan de slag gaat, die kunnen het beeld stretchen. Maar dan heb je het over andere bedragen[emoji4].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Met series heb je meer aan 16:9, met films meer (maar niet áltijd) aan 21:9. Mijn idee: geen ust maar een gewone beamer met automatische lensshift met geheugen, en dan masking maken voor het bovenste deel van je scherm. Met behulp van bijv. een rolgordijn.  Desgewenst automatisch. En dan je scherm zo groot mogelijk.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Nits

Quote from: Bakkums on April 10, 2021, 16:48:39
Beste forum genoten, het is allemaal nog lang niet zover,  maar wil waarschijnlijk de B&W 603 als front en rears gaan gebruiken. Hebben jullie enig idee welke bijpassende atmos speakers goed zijn?

Ze moeten natuurlijk wel in lijn liggen met de 600 serie, alleen hebben ze hier standaard geen atmos speakers voor. Misschien iemand van jullie een idee?

Ik ben ook aan de slag geweest voor atmos speakers die bij mijn B&W 683 passen. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de B&W AM-1. Deze zijn te draaien naar de luisterpositie. De inceiling CCM663 en CCM683 vond ik ook geschikt, maar omdat uiteindelijk niet gekozen is voor een verlaagd plafond, heb ik gekozen voor de AM-1.

Bakkums

Nou, ben vast gestart met de bouw.
Hierbij een sneak preview. Zou de verdere bouw in een ander topic toelichten en verder uitwerken. Wordt vervolgd 😉

denoontje

Lijkt beetje op onze zolder waar de ht is.
Suc6 met de bouw


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bakkums

Quote from: denoontje on August 11, 2022, 12:55:20
Lijkt beetje op onze zolder waar de ht is.
Suc6 met de bouw


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Had jouw ruimte bekeken, ziet er top uit. Qua lay-out en ruimte inderdaad redelijk vergelijkbaar. Goed vooruitzicht voor ons dus 😀