Nieuw huis "eindelijk" bios ruimte (wie kan adviseren)

Started by Bakkums, August 5, 2020, 10:04:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bakkums

Beste forum leden,

Wij gaan binnenkort starten met het bouwen van ons huis, maar daarvoor heb ik wat vragen inzake het indelen van onze HT ruimte en waar ik de aansluitingen het beste kan plaatsen.
Zouden jullie op basis van de bijlage (foto) wat adviezen kunnen uitbrengen ?

Muren aan de buiten gevel (links en rechts) betreffen schuine wanden en starten bij +/- 1.20m en gaan relatief snel naar max hoogte 2.50m. (zie bijlage 2)
Zat zelf te denken om over de lengte van de kamer alles in te richten, dus TV of scherm aan de ene kant, stoelen beetje in het midden, zodat er een soort rechthoekige ruimte ontstaat.

Maar hoor graag jullie ideeën en adviezen.

Voorbaat dank.

PS. het moet een ruimte worden voor voornamelijk film/serie en af en toe een game gebruik.

Bakkums

Als er meer informatie benodigd is dan hoor ik het graag, mogen ook goeie ideeën zijn i.p.v. daadwerkelijk advies   ;)

Teejoo

Het lijkt wel wat op mijn ruimte qua afmetingen/vorm:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52293.0

skyfox

Wat ik zou doen met deze ruimte:
- Inrichten over de lengte
- Vals wandje tussen toilet en buitenmuur
- Inbouwspeakers in de valse wand, bijv Klipsch
- Akoestisch transparant projectieschermscherm, zo breed als je zelf prettig vind
- tussen de deur en verder naar rechts een kastenwand voor de apparatuur en evt schijfjes en een inbouwspeaker of boekenplanker
‐ Diezelfde speaker aan de andere kant
- Akoestisch systeemplafond
- Stoelen of bank op ongeveer 2/3 in de ruimte vanaf het scherm
- aparte groep/groepen in die ruimte voor audio en video.

Maar goed, dat zou ik doen. Wat wil je zelf daar een beetje in, wat heb je al en wat mag de rest kosten?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bakkums

Skyfox, zoals jij het aangaf zat ik ook voor 80% over na te denken.
Wat betreft een aparte groep is een goede, daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan, maar zou waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn.

Mijn verwachting:
- Zoals jij het schetst
- Losstaande of inbouw speakers, ben ik nog niet over uit
- Liefst met Atmos geluid, (voorheen altijd 7.1 gehad en beviel uitstekend)
- 5 of 6 bioscoop stoelen, comfortabele
- qua kosten heb ik nog geen budget, maar zal met de maanden/jaren wel uitlopen  ::).

Bakkums


Teejoo

Als ik nu een HT zou bouwen met net iets meer ruimte in de breedte zou ik ook alles inwall bouwen ipv losse speakers overigens.

MechanicalAnimal

Quote from: Bakkums on August  5, 2020, 10:04:22
Maar hoor graag jullie ideeën en adviezen.


ik heb geen HTruimt eof bios, anders was je welkom, maar probeer (ondanks dat klote covid) of je bij een paar forumleden even kan kijken.

Er gat niets boven een echt bezoek om te zien wat wel werkt en niet werkt :)
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

skyfox

Quote from: Bakkums on August  7, 2020, 11:19:57
Skyfox, zoals jij het aangaf zat ik ook voor 80% over na te denken.
Wat betreft een aparte groep is een goede, daar had ik zelf nog niet bij stilgestaan, maar zou waarschijnlijk wel noodzakelijk zijn.

Mijn verwachting:
- Zoals jij het schetst
- Losstaande of inbouw speakers, ben ik nog niet over uit
- Liefst met Atmos geluid, (voorheen altijd 7.1 gehad en beviel uitstekend)
- 5 of 6 bioscoop stoelen, comfortabele
- qua kosten heb ik nog geen budget, maar zal met de maanden/jaren wel uitlopen  ::).

Het scheelt dat als het huis nog gebouwd wordt, dat die aparte groep of groepen nu nog makkelijk te realiseren zijn. Ik weet niet of je bijv in de toekomst ook losse eindbakken wil, of dat je met extreem zware subs wilt draaien, daar kan je nu nog allemaal rekening mee houden.

Alles met inbouwspeakers is wel heel mooi, krijg je echt een bioscoop gevoel van. Zeker als je de rest van de kamer erop inricht. Als je alles nog moet kopen is dit een hele mooie oplossing, ook gezien het formaat van je ruimte. Het voordeel is dat je met inbouw in een systeemplafond ook uit vaak dezelfde lijn speakers kan plaatsen. Moet je alleen iets van een backbox of baffle in elkaar klussen waar de speaker stevig en stil in kan hangen. Ik kan 3D audio alleen maar aanbevelen, heerlijk!

Ow, een absolute must: airco. Ik had het niet meegenomen in het budget en vrouwlief vind nu dat ik er dan maar wat minder moet zitten, whahaha. Maar alle apparatuur en mensen in die ruimte warmen de boel al goed op, staat de zon erop dan gaat het nog 3x zo hard. Dus probeer een goede split unit mee te nemen. Wil je helemaal luxe, dan een multisplit die ook je slaapkamer doet. Daar hebben we dan wel airco, ik slaap met deze temperaturen heerlijk :)

Qua stoelen, check de Jysk, daar hebben Kamidioblitz en Martijn90 hun relaxstoelen vandaan. Ik heb er ook in gezeten, érg comfortabel, en netjes geprijsd. Moet je alleen wat verzinnen om je glas en snacks kwijt te kunnen middels een bijzettafeltje o.i.d.

Ik weet niet of je graag hard draait of rekening moet/wilt houden met slapende huisgenoten. Zo ja, dan kan het interessant zijn om in de bouw mee te nemen dat deze kamer een geluidsdempende deur krijgt. Ten opzichte van een normale deur dempt dit echt significant meer geluid.

Hou er evt ook rekening mee dat je netwerkkabels naar de goede plek kan trekken of dat er vanuit de bouw voldoende loze leidingen getrokken worden zodat je dit zelf kan trekken. Tenzij je tevreden bent met wifi, natuurlijk, maar voor games kan bekabeld een voordeel zijn. Ditzelfde kan je doen voor een loze leiding om hdmi doorheen te trekken naar een beamer toe.

Ik vergeet vast nog een hoop...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bakkums

Bedankt voor alle reacties en tips. Kan hier zeer zeker wat mee.
Ga naar eens even aan het rekenen en tekenen om tot een leuke ruimte te komen.

Mocht alles starten, dan gaat hier zeker een topic aangemaakt worden.

Sjettepet

Ik wilde wel een 'in wall look' maar geen in wall luidsprekers en heb gekozen om mijn valse wand (gedeeltelijk) te voorzien van van die radiatorombouw delen (Cando, bouwmarkt) met spleten er in. Dacht eerst dat het killing zou zijn voor geluidskwaliteit maar voor film maakt het echt niets uit, de DSP trekt alles mooi recht. Achter die valse wand staan nu drie actieve JBL-monitoren en twee actieve subwoofers. En een NAS. Werkt perfect.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Bakkums

Beste leden,

Iemand nog tips? Voorlopig zou onderstaande de opstelling worden, waarbij de 2 rode punten atmos speakers zijn.
Denk dat met deze opstelling ik een redelijk eind kom met onze thuisbios ervaring.

Ruimte wordt in ieder geval voorzien van een eigen groep, zoals geadviseerd.

jahtari

Mooie ruimte zo. Misschien nog kiezen voor 7.1.2?

Ik ervaar dit als zeer prettig.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

denoontje

Quote from: jahtari on December 27, 2020, 21:38:49
Mooie ruimte zo. Misschien nog kiezen voor 7.1.2?

Ik ervaar dit als zeer prettig.

Ga dan gelijk voor voor 4 atmos ;-)

Teejoo


Bakkums

#15
Quote from: jahtari on December 27, 2020, 21:38:49
Mooie ruimte zo. Misschien nog kiezen voor 7.1.2?

Ik ervaar dit als zeer prettig.

Zat hier ook aan te denken, maar de luidsprekers aan de zijkanten komen dan niet mooi uit qua plaatsing. Vraag me dan af of dit wel in balans komt.

;D 4 atmos gaat me net iets te ver.

MLCinema

Leuk een eigen ruimte in wording! Ik ben zelf begonnen in 2014 met 5.1. Inmiddels zit op 7.2.4. Ik zou in ieder geval een voorziening treffen voor 7.2.4. Ik heb dit allemaal achterom moeten doen. Dat kon allemaal redelijk netjes, maar als ik van te voren dit beter uitgedacht had was het makkelijker geweest.

Jij hebt straks ook de beschikking over een rechthoekige ruimte. De zijspeakers vind ik een enorme meerwaarde hebben waardoor ik meer in de surround bubbel zit.

Welke apparatuur komt er in de ruimte[emoji4]? Succes met de realisatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

denoontje

Als je nu nog niet all the way gaat idd wel voorbereiden of mogelijkheid creëren dit later te doen.

Surrounds voor een 7 opstelling staan op andere posities dan bij een 5 opstelling.
Zelfde voor atmos 2 vs 4.

Ik heb bij mogelijkheid snoeren onder mijn tapijttegels weg te werken en heb voor rail systeem gekozen voor atmos .
Staan foto's in mijn topic van atmos.

Als ik zou kiezen zou ik denk ik 5.x.4 prefereren vs 7.x.2

Anton is in zijn ruimte door geen optimale opstelling mogelijkheden en diverse speakers destijds van 7 naar 5 speakers.


2 extra atmos voegt echt veel ruimtelijkheid toe en is later als je voor inbouw kiest moeilijker te realiseren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bakkums

Bedankt voor de tips, ga me maar eens verder verdiepen/inluisteren in het atmos deel. Als 4 zoveel meer bied dan 2 dan is het zeker interessant, ook beter te realiseren dan de zij speakers lijkt me.

Hoor graag verdere tips.

jahtari

Quote from: Bakkums on December 28, 2020, 10:33:14
Bedankt voor de tips, ga me maar eens verder verdiepen/inluisteren in het atmos deel. Als 4 zoveel meer bied dan 2 dan is het zeker interessant, ook beter te realiseren dan de zij speakers lijkt me.

Hoor graag verdere tips.
4 boven hoeft niet persé. Als je er maar 2 hebt, zitten die wel direct boven je waardoor het effect directer kan zijn ("voice of god").
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

MLCinema

Zoals nu je opstelling is getekend staan je surrounds erg ver weg. Ik heb dat ook gehad maar eigenlijk staan ze op de plek van de rear surrounds in een 7.1 opstelling. In een 5.1 opstelling horen ze dichter op de luisterpositie te staan.

Ik had zelf hierdoor dat surround nooit echt lekker werkte.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Rob_Dingen

Ik zou het linker muurtje door trekken en daar zij kanalen plaatsen en tussen de ramen.

Rob

Ralf67

Zeker voor 4 Atmos luidsprekers gaan ipv 2.

Dos ik zou gaan voor 5.1.4


Heb zelf 5.2.4 met 2 subwoofers dus.

Bakkums

Iedereen bedankt, ga even goed op onderzoek uit. Neiging is inderdaad richting 5.1.4.

J.A.F._Doorhof

PERSOONLIJK
Geloof ik meer in een goede 5.1 of 7.1 opstelling in dit soort ruimtes dan Atmos.
De bedoeling is dat je in een bubble komt en met een goede 7.1 krijg je dat absoluut voor elkaar, sterker hoe meer speakers je gaat plaatsen hoe moeilijker het word om het uniform te laten klinken, helemaal in kleinere of niet behandelde kamers.

Verder zou ik zeer adviseren om een aparte groep aan te sluiten voor audio en video.
Dit kan enorm veel storing schelen.

En natuurlijk zorg voor vaste netwerk aansluitingen, veel gaat via wifi maar dit heeft dermate veel limitaties dat je uiteindelijk toch bedraad wil, en dan is het super irritant als de aansluiting er niet is, of aan de andere kant.

Daarnaast zorg ervoor dat stroom en signaal kabels niet parallel langs elkaar lopen, kruizen kan maar dan wel met wat afstand.
Voor ons betekende dit gewoon opbouw goten, 1 voor stroom en 1 voor signaal.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"