Receiver met front pre-outs

Started by kasper1985, August 4, 2020, 13:10:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kasper1985

Op dit moment heb ik een Marantz NR1606 in combinatie met een Marantz PM7003 voor de fronts.

Toen ik deze 2e hands kocht had ik nog geen 4K TV en wegens een defect aan de vorige receiver wilde ik snel iets in huis halen (vandaar 2e hands).

Nu zat ik eens rond te kijken naar iets wat wat meer future proof is. Ik blijf graag bij Marantz maar dan kom ik al snel uit bij de NR1710. De NR modellen hebben eigenlijk allemaal pre-outs voor de front speakers.

Uit interesse zat ik ook eens te kijken naar Denon. Het viel me op dat de Denon modellen allemaal wel pre-outs hebben voor zone2 (vanaf een bepaalde prijs klasse) maar het is mij niet duidelijk uit de specificaties of de handleidingen of je deze pre-out zone2 ook als pre-out voor de front speakers kan gebruiken zoals ik dat nu doe.

Modellen waarbij ik heb gevonden dat ze aparte pre-out hebben bijvoorbeeld de X3600 zitten ver boven mijn budget.

De eventuele upgrade is vooral vanwege eARC, HEOS, 4k60hz en gewoon een wat meer toekomst bestendig model.

Kortom kan een zone2 pre-out worden gebruikt voor de front channels op een power amp?
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

PascalP

zover ik weet heeft de X3000 serie van Denon pre-outs en de X2000 serie niet
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

kasper1985

Vind dit wel een beetje vreemd. Marantz en Denon komen uit dezelfde fabriek (zo goed als?) Maar de optie van pre-outs voor de fronts begint bij Denon bij ±900 euro en bij Marantz vanaf zelfs vanaf 475?

Als je dit bij een Denon graag wilt ben je meteen aangewezen op een 9.1 beest van een apparaat. Dat is iets waar ik geen behoefte aan heb. Gezien de afmetingen van mijn huiskamer ga ik nooit verder dan 5.1 of misschien max 7.1.

Bij de andere merken is dit blijkbaar ook een high end feature die er pas bij hoger segment versies op zit (yamaha/onkyo). Erg jammer en ik denk een gemiste kans. Denon leek me wel aardig om een keer uit te proberen en beschikt volgens mij vaker over de nieuwste snufjes dan Marantz die toch vaak een beetje achter loopt. 
LG OLED C9 -Marantz NR1606- Marantz Pm7003 - Monitor audio BX5 - Nvidia shield - PS4 - PS3 - PS2 - Intel NUC gen8 Plex

eduard

in de nieuwste serie van denon en marantz is er nu de optie pre amp. Hiermee kan je de interne versterkers uitzetten wanneer je gebruik maak van de pre outs. Er zijn daar volgens mij 2 opties. interne versterkers uit voor alleen front links en rechts of voor alle versterkers. De denon AVC-X3700H is goed getest op het ASR forum. Weet alleen niet of die binnen je budget valt.