Benodigde lichtopbrengst voor een filmavond

Started by Douma, August 4, 2020, 09:59:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Ik heb wat advies nodig m.b.t. een te huren projector voor een filmavond. Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen? Hier moet rekening mee worden gehouden:

Schermbreedte: 4m of 6m
Projectieafstand: nog niet bekend
Projectieomgeving: In een romneyloods (en dus prima verduisterd) of buiten in een beboste omgeving
Aanvang project: 13 augustus rond 21:30 's avonds (in de schemering)

Wat voor lichtopbrengst zou de projector moeten hebben en in welke mate is de projectieafstand hierop van invloed?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je kan kijken naar de Epson series.
We hebben daar een keer een unit voor gehad voor een grote presentatie en op een beurs en die dingen geven bizar veel licht.
Ik zou zelf zeggen rond de 20.000 lumen voor een mooi helder beeld buiten op die grote.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

als je gaat huren zal het verhuurbedrijf je hier met alle plezier in adviseren, dat behoort immers gewoon tot de service.

't heeft ook weinig zin dat we je hier model x, y of z gaan aanraden, als het bedrijf waar je terechtkomt geen van allen in het aanbod heeft.
mijn ervaring is dat de meeste bedrijven binnen een range meestal 1 of max 2 merken voeren, dus in het lage segment bvb enkel Panasonic/Epson en in het hogere wordt dat vaak Barco.

het verschil tussen een verduisterde binnenruimte of in schemerlicht buiten is nogal wat, maar dat begrijp je zelf wslk ook wel  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Douma

Het noemen van modellen heeft zeker geen zin, vandaar dat ik ook vraag naar benodigde lichtopbrengst.

Ik laat mij graag vanuit meedere bronnen adviseren en kom graag beslagen ten ijs. Vandaar mijn vraag hier op het forum. Uiteraard zal ik dit ook aan een verhuurder voorleggen.

Ik kom verschillende adviezen tegen op internet, maar die zitten allemaal rond de 5000 tot 10.000lm. Als 20.000lm nodig is dan wordt het een heel ander verhaal, aangezien dat budgettechnisch waarschijnlijk niet mogelijk is.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

J.A.F._Doorhof

Je zou even contact op kunnen nemen met Epson rechtstreeks, misschien kunnen ze wat voor je doen.

Ik ben bang dat je vooral buiten met 6 meter breed met 5000 ansilumen echt niet weg gaat komen.
Wij hadden hier toen op 3 mtr breedt de Epson met 20.000 ansi en dat was gewoon fantastisch. ook bij tradeshows zie je vaak dit soort units, Canon/Epson heel veel licht geeft gewoon in dat soort situaties nog een redelijke film ervaring.

5000 ansi buiten op 6 mtr breedt blijft echt niets van over.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Douma

"Nothing lasts, but nothing is lost."

jantje112

Restlicht is echt ruk voor projectie, sowieso is buiten zitten dat.. want dat betekend dat je last hebt van vliegen/muggen etc die op je licht afkomen

Binnen zou je met een niet kritisch publiek nog wel weg kunnen komen met dik 3 meter. Ligt ook een beetje aan je publiek en het doel..