Advies gezocht, aanschaf eindtrap voor eenzame set NAD M12 en Vivid 1.5SE's

Started by tommi, August 1, 2020, 10:29:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tommi

Mogge allemaal!

Eind vorig jaar heb ik een set Vivid 1.5SE's aangeschaft met toen nog een NAD M12/M22 voor- eindcombinatie, echter was al redelijk snel duidelijk dat de M22 de beperkende factor vormde in het geheel, dus die heb ik verkocht en nu luister ik al een paar weken naar een zelfbouw 2*6w Single Ended klasse A versterkertje naar een ontwerp van Nelson Pass. Dit als tijdelijke aansturing voor de Vivid's. De Vivid's zijn redelijk gevoelig met 89Db rendement en een nominale impedantie van 8ohm.

De M12 en de Vivid's zijn behoorlijk analytisch, dus het is in dit geval aan de eindtrap om wat 'sweetness' in het systeem aan te brengen.

Gezien de prachtige klankbalans van het kleine klasse A  versterkertje had ik m'n oog laten vallen op een Pass Labs XA30.8, echter ligt ie toch net even buiten bereik budget. Een optie zou kunnen zijn om te wachten op een gebruikte XA30.5. Een X250.5 zou ook nog kunnen, maar ik vind 'em wel erg groot en hoewel een versterker nooit groot en zwaar genoeg kan zijn, verwacht ik dat de overcapaciteit wel erg groot is. Uiteindelijk staat de set in de woonkamer waar het grootste deel van de tijd het geluidsniveau onder de 70dB blijft (luisterdeel van de woonkamer is 5m x 5m x 2.65m) en dan staat er wel een enorme unit een flinke hoeveelheid warmte te creëren. 

Nu zag ik dat Accuphase een soortgelijke eindtrap levert, de A36 met, net als de Pass, 2*30w in klasse A. Kan iemand iets zinnigs zeggen over dit model?
Ik sta uiteraard open voor andere tips, echter zijn de M12 en de Vivid speakers twee vaste waardes in het systeem, dus het gaat hier puur om de eindversterker.

Alvast bedankt voor het meedenken :-)
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Bama


vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

DofN

Met die fraaie M12 die een digitaal ontwerp als basis heeft en voorzien is van een digital out zou ik mijn zoektocht beperkten tot full digital eindversterkers die een digitale ingang hebben. Zo sla je overbodige DAC/ADC-over.

Ik weet dat het een wat puristisch en nogal audiofiel uitgangspunt is, maar hé, daar is dit het forum voor :D Er wordt ook eindeloos gezeverd gediscussieerd over (de kwaliteit van) DAC's dat ik daar zo weinig mogelijk van in mijn keten zou willen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Je hebt vele opties, totnogtoe ben ik erg te spreken over de Purifiversterker. Die komt met elke luidspreker/versterkercombinatie als beste uit de test met uitzondering van de Kingpin Tripathversterker :worship:. Dat is zelfbouw van Kingpin en ik weet nog niet hoe goed matchen gaat met elke luidspreker.

Je kan ook kijken naar de Benchmark AHB2, totnogtoe de best metende versterker op ASR. Is wel dubbel zo duur maar nog steeds een koopje qua kwaliteit. De rest van je keten zal dan bepalender zijn dan de AHB2.

Als je in de V.S. bestellen geen probleem vind zou je de V.T.V. Purifiversterker kunnen overwegen met Weiss OP2 opamps. Dat lijkt de beste opamp te zijn qua specs maar ik heb hem nog niet gehoord. Totnogtoe zijn de verschillen tussen opamps relatief subtiel dus qua beslissen kan je elk model gebruiken om te bepalen of de match met de Vivid's klopt.

Heel veel succes met je zoektocht!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

tommi

Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

tommi

Quote from: TabCam on August  1, 2020, 12:32:21
Je hebt vele opties, totnogtoe ben ik erg te spreken over de Purifiversterker. Die komt met elke luidspreker/versterkercombinatie als beste uit de test met uitzondering van de Kingpin Tripathversterker :worship:. Dat is zelfbouw van Kingpin en ik weet nog niet hoe goed matchen gaat met elke luidspreker.

Je kan ook kijken naar de Benchmark AHB2, totnogtoe de best metende versterker op ASR. Is wel dubbel zo duur maar nog steeds een koopje qua kwaliteit. De rest van je keten zal dan bepalender zijn dan de AHB2.

Als je in de V.S. bestellen geen probleem vind zou je de V.T.V. Purifiversterker kunnen overwegen met Weiss OP2 opamps. Dat lijkt de beste opamp te zijn qua specs maar ik heb hem nog niet gehoord. Totnogtoe zijn de verschillen tussen opamps relatief subtiel dus qua beslissen kan je elk model gebruiken om te bepalen of de match met de Vivid's klopt.

Heel veel succes met je zoektocht!
Ik kom van de M22 af, NAD nCore eindtrap. Bedankt voor de tip maar ik weet niet of 'best metend' een criterium is waar ik een versterker op zou selecteren, de nCores hebben ook méér dan prima meetwaarden maar de betrokkenheid en emotie blijft toch wat achter. M'n vorige set speakers (Dynaudio Special 25) was duidelijk wat minder analytisch en ging daardoor beter overweg met de M22. Echter zijn de Vivid's behoorlijk droog en ik vrees dat de Purifi versterkers meer van hetzelfde zijn als wat ik gehad heb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Tabcam

Quote from: tommi on August  1, 2020, 13:14:06
Ik kom van de M22 af, NAD nCore eindtrap. Bedankt voor de tip maar ik weet niet of 'best metend' een criterium is waar ik een versterker op zou selecteren, de nCores hebben ook méér dan prima meetwaarden maar de betrokkenheid en emotie blijft toch wat achter. M'n vorige set speakers (Dynaudio Special 25) was duidelijk wat minder analytisch en ging daardoor beter overweg met de M22. Echter zijn de Vivid's behoorlijk droog en ik vrees dat de Purifi versterkers meer van hetzelfde zijn als wat ik gehad heb.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Het kan best zijn dat een betere, natuurlijker klinkende versterker eerder het beste naar boven haalt. Minder vervormende luidsprekers met een neutraal karakter laten meer van het karakter van de keten ervoor naar voren komen. Dat is één van de redenen dat ik nu iets meer bas heb afgestemd met de PAP's.

Waar woon je?

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Met een Audio-GD Master-3 zou je wens wel eens vervuld kunnen worden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

tommi

Quote from: TabCam on August  1, 2020, 15:32:19
Het kan best zijn dat een betere, natuurlijker klinkende versterker eerder het beste naar boven haalt. Minder vervormende luidsprekers met een neutraal karakter laten meer van het karakter van de keten ervoor naar voren komen. Dat is één van de redenen dat ik nu iets meer bas heb afgestemd met de PAP's.

Waar woon je?
Regio Delft/Den Haag, waarom vraag je dat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Tabcam

Quote from: tommi on August  1, 2020, 16:39:48
Regio Delft/Den Haag, waarom vraag je dat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Totnogtoe waren de thuisdemo's én leuk én overtuigend. Nu is DatRegio Delft/Den Haag wel erg ver van 't oost'n  :nopompom:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Bama

Ik heb alle vivid modellen gehad en diverse versterkers er aan gehad, van klasse D (kharma ) tot een luxman M900u, en de qua geld en geluid verhouding was het beste met de Ayre.

Wil je meer geld uitgeven koop dan de vx5-20 of als je ze kan vinden de mxr monoblocs, dat is het ultieme maar dan ben je meer geld kwijt, die heb ik gehoord op mijn Giya's. :worship:

Ik weet niet hoeveel ervaring de andere mensen hebben met Vivid?

tommi

Quote from: Bama on August  1, 2020, 17:30:46
Ik heb alle vivid modellen gehad en diverse versterkers er aan gehad, van klasse D (kharma ) tot een luxman M900u, en de qua geld en geluid verhouding was het beste met de Ayre.

Wil je meer geld uitgeven koop dan de vx5-20 of als je ze kan vinden de mxr monoblocs, dat is het ultieme maar dan ben je meer geld kwijt, die heb ik gehoord op mijn Giya's. :worship:

Ik weet niet hoeveel ervaring de andere mensen hebben met Vivid?
Thanks! Goede feedback[emoji1303] (of eh geen feedback?[emoji6])
Wat voor versterkers gebruik je nu?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Bama

Ik heb nu Dutch & dutch 8c , actieve speakers.
En waar ik vroeger continu op zoek was naar verbetering en iedere keer maar weer een andere versterker kocht of een vermogen uit gaf aan kabels heb ik dat nu niet meer dus moet ik nu een andere hobby zoeken. ;)

Maar ik heb geen verhalen van meer zwart met die versterker en meer diepte met die versterker maar ik heb jaren met Vivids gedraaid en heel veel versterkers gehad en een erg goede match was gewoon met de Ayre, en die kon zowel de V1.5 als de K1 bedienen.
En ja ik vond de luxman m900u wat mooier klinken, maar 6x mooier, nope.




katwax

Hoewel ik zou denken dat de purifi met een mooie voorversterker het zeer goed zou doen, zou ik in dit geval afgaan op Bama zijn ervaring.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Spijkie

Mocht je toch het classe d willen meenemen in je vergelijking dan zou je nog 2x een lyngdorf eindversterker kunnen proberen als mono eindversterkers.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

Quote from: katwax on August  1, 2020, 23:18:07
(..), zou ik in dit geval afgaan op Bama zijn ervaring.

Ik niet. De relatie LS met luisterruimte is uiteindelijk belangrijker dan de relatie LS met versterker. Versterker-ervaring van Bama is vooral relevant voor zijn luistersituatie en niet voor die van anderen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Quote from: doorofnight on August  2, 2020, 08:21:04
Ik niet. De relatie LS met luisterruimte is uiteindelijk belangrijker dan de relatie LS met versterker. Versterker-ervaring van Bama is vooral relevant voor zijn luistersituatie en niet voor die van anderen.
Zelfde kan je zeggen over het feit dat TS Ncore te analytisch vindt, dit kan ook de ruimte zijn of te grote komende van iets dat niet echt in balans was. Bama zijn ervaring geeft aan dat met die versterkers er alvast een goede match kan zijn en je weet ook niet hoeveel invloed de ruimte van Bama heeft op zijn set.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

scoc

Als je tikkeltje warmte wil toevoegen laat dan de Benchmark amp maar. Recent een demo gehad van een paar versterkers (Moon,Norma en Benchmark). De Benchmark heb ik na 5 minuten stop gezet want voor mijn oren klinkt die te droog en technisch.

Een merk dat ik niet eerder kende was de Norma IPA reeks en dit was een aangename verassing want speelt heel los en gemakkelijk. Men heeft ook een eindtrap versie.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

DofN

Quote from: katwax on August  2, 2020, 09:30:24
Zelfde kan je zeggen over het feit dat TS Ncore te analytisch vindt, dit kan ook de ruimte zijn of te grote komende van iets dat niet echt in balans was. Bama zijn ervaring geeft aan dat met die versterkers er alvast een goede match kan zijn en je weet ook niet hoeveel invloed de ruimte van Bama heeft op zijn set.

Dat is zo. Ervaringen zijn eigenlijk alleen relevant voor jezelf. Leuk om te delen, leuk om een beetje richting te krijgen/geven maar meer waarde heeft het m.i. niet. Tenzij het om objectieve zaken gaat die in iedere ruimte hetzelfde zijn, zoals bijv. de ruisvloer van een versterker.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

tommi

Quote from: scoc on August  2, 2020, 09:35:52
Als je tikkeltje warmte wil toevoegen laat dan de Benchmark amp maar. Recent een demo gehad van een paar versterkers (Moon,Norma en Benchmark). De Benchmark heb ik na 5 minuten stop gezet want voor mijn oren klinkt die te droog en technisch.

Een merk dat ik niet eerder kende was de Norma IPA reeks en dit was een aangename verassing want speelt heel los en gemakkelijk. Men heeft ook een eindtrap versie.
Dat idee had ik ook idd na erover gelezen te hebben, wel een cool ding[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

addesmo

In mijn optiek is je vraag naar Accuphase wel in de goede richting. Nogal "warme" sound.

Tabcam

Quote from: scoc on August  2, 2020, 09:35:52
Als je tikkeltje warmte wil toevoegen laat dan de Benchmark amp maar. Recent een demo gehad van een paar versterkers (Moon,Norma en Benchmark). De Benchmark heb ik na 5 minuten stop gezet want voor mijn oren klinkt die te droog en technisch.

Een merk dat ik niet eerder kende was de Norma IPA reeks en dit was een aangename verassing want speelt heel los en gemakkelijk. Men heeft ook een eindtrap versie.
Wel grappig hoe verschillend ervaringen zijn. Ik kan me voorstellen dat je aan een bepaald geluid went. De Ushers zijn niet bepaald bas-licht en dat werkte erg goed met de Purifiversterker. Bij de PAP's kan ik het filter tunen en krijg ik een soort van elk gewenst geluid eruit. Wel merk ik dat ik meer details en samenhang hoor met een zuiverder geluid.

Ook merkte ik bij het bezoek aan Richi dat de eerste keer bij lange na niet overtuigend was. Pas de tweede keer dat we de HPA-S400ET eraan hebben gekoppeld hebben bleek het verschil. Opgewarmd, de dropveter, andere luisterreferentie, wie zal het zeggen.

Ik geef apparaten en luidsprekers vaak meerdere kansen omdat groots klinken ook vaak het luistermoe worden in zich draagt en niet direct opvallen vaak een goede eigenschap is.

Maar elke situatie is anders ;), Pas als ik zelf heb geluisterd kan ik er echt wat zinnigs over zeggen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koei

Quote from: TabCam on August  1, 2020, 12:32:21
Je hebt vele opties, totnogtoe ben ik erg te spreken over de Purifiversterker. Die komt met elke luidspreker/versterkercombinatie als beste uit de test met uitzondering van de Kingpin Tripathversterker :worship:. Dat is zelfbouw van Kingpin en ik weet nog niet hoe goed matchen gaat met elke luidspreker.

Je kan ook kijken naar de Benchmark AHB2, totnogtoe de best metende versterker op ASR. Is wel dubbel zo duur maar nog steeds een koopje qua kwaliteit. De rest van je keten zal dan bepalender zijn dan de AHB2.

Als je in de V.S. bestellen geen probleem vind zou je de V.T.V. Purifiversterker kunnen overwegen met Weiss OP2 opamps. Dat lijkt de beste opamp te zijn qua specs maar ik heb hem nog niet gehoord. Totnogtoe zijn de verschillen tussen opamps relatief subtiel dus qua beslissen kan je elk model gebruiken om te bepalen of de match met de Vivid's klopt.

Heel veel succes met je zoektocht!

Als hij denkt dat de M22 de beperkende factor is dan gaat een AHB2 of Purifi versterker ook niet voldoende zijn. Deze 3 versterkers leveren allemaal zat vermogen en hebben vervormingsproducten die buiten de gehoorgrens liggen. Als ik het verhaal van OP lees is hij vooral op zoek naar een versterker die warmte toevoegt. Dus een versterker die een bak vervorming toevoegt. Dan vallen high fidelity versterkers zoals de M22/AHB2/Purifi af, die doen namelijk alleen maar versterken zonder ruis en vervorming in het signaal te pompen.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.