NAS advies

Started by Dirk, August 1, 2020, 09:01:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Quote from: DustinV on August  1, 2020, 13:00:10
Netwerk toegang voor anderen? De backup die je stelt te willen hebben 😊 Kijken terwijl je download.
ik download niet
kijk dus niet terwijl er wordt weggeschreven
backup zou dan idd weer lokaal moeten, maar prijsverschil is danig groot dat ik dat wel voor lief neem
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: xynyx on August  1, 2020, 13:17:00
FWIW,
Ik draai al jaren (>5 jaar) een raid 5 NAS met grote tevredenheid.  Staan zo'n 700 films op. Heel af en toe moet er een nieuwe schijf in. Nu pas 2x gehad. Heb dus geen echte backup.
moet er een nieuwe schijf in... wegens defect? te klein?
kan je dan één schijf in zo'n RAID5 wisselen zonder ook maar iets kwijt te spelen?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Rob46

#27
Ik heb een aantal jaren een Synology DS216 met 2 schijven in gebruik. Daarnaast via Synology een back up in hun (abbo) cloud (C2). Ik ben zeer tevreden over Synology. Ook is het bijbehorende softwarepakket vriendelijk en biedt legio mogelijkheden. Muziek toevoegen appeltje-eitje. Om niets aan het toeval over te laten ook nog een fysieke back up voorhanden.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Dirk

#28
Quote from: Dirk on August  1, 2020, 12:34:00
Even doordenkend op jouw advies...als ik hem echt alleen maar gebruik voor opslag en afspelen van mkv files, kan ik dan niet net zo goed een 10TB USB-schijf kopen ipv een 1-bay NAS als eerste opslagmedium en die in m'n netwerk hangen?

Welke voordeel heeft zo'n NAS dan nog?
iemand hier nog een concreet idee over?   
enige wat ik kan bedenken is dat ik een NAS kan benaderen van eender waar, zolang ik maar internettoegang heb, dat kan met zo'n USB opslag natuurlijk niet.

da's niet iets waar ik in eerste instantie aan dacht, maar 't heeft wel zo z'n voordelen...ergens bij een ander op bezoek je eigen library benaderen om een film te bekijken bvb, dat kan dan makkelijk (denk ik)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

#29
Quote from: Dirk on August  1, 2020, 14:09:01
ik lees online toch meerdere gebruikers melden dat het altijd via de MyCloud server gaat, dus dat internettoegang noodzakelijk is

Niet als je zo'n fysieke HD koopt en die in je wifi hangt. Maar ik zal morgen (voor de zekerheid) eens testen wat er gebeurt als ik mijn internetverbinding stopzet.

De mycloud oplossing waarbij je gebruikt maakt van een externe server heeft uiteraard wel internet nodig. Maar dan koop je geen lokale fysieke opslag.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

#30
Quote from: doorofnight on August  1, 2020, 14:16:41
Niet als je zo'n fysieke HD koopt en die in je wifi hangt. Maar ik zal morgen (voor de zekerheid) eens testen wat er gebeurt als ik mijn internetverbinding stopzet.

De mycloud oplossing waarbij je gebruikt maakt van een externe server heeft uiteraard wel internet nodig. Maar dan koop je geen lokale fysieke opslag.
thx
ben ik wel benieuwd naar, 't lijkt me verder nog steeds een mooie oplossing
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

Goede vraag, ik heb het berichtje aangepast door te citeren waarop ik reageer.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pameijer

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 12:34:00
Even doordenkend op jouw advies...als ik hem echt alleen maar gebruik voor opslag en afspelen van mkv files, kan ik dan niet net zo goed een 10TB USB-schijf kopen ipv een 1-bay NAS als eerste opslagmedium en die in m'n netwerk hangen?

Welke voordeel heeft zo'n NAS dan nog?
Waar wil je die USB-schijf dan aan knopen? Je router, je mediaplayer, je PC? Zeker met high bitrate films verwacht ik dat er momenten zijn dat via USB de snelheden te laag zullen zijn. Ook zit er een bepaalde irritatiefactor als je bv films naar je schijf wilt kopiëren, als dat zo lang duurt... Neem iig USB3 en zorg dat datgene waar je de schijf aan verbindt USB3.1 heeft.

Maar ff lekker pragmatisch: koop een WD 10 TB USB schijf op Amazon, en kijk of dat werkt in jouw situatie. Ben je ontevreden, koop een NAS er bij met nog zo'n 10TB USB schijf en zet die schijf over in je NAS. Heb je alles geprobeerd. Laatste lijkt raar, maar USB schijven zijn véél goedkoper dan alleen de HDD, raar maar waar.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Dirk

dat aansluiten van de USB schijf had ik (nog) niet over doorgedacht...is idd wel een puntje  ;D

er zitten wel vrije USB aansluitingen op m'n aanwezige muziekNAS, maar wat ik daarop aansluit (bvb zo'n grote USB schijf) kan ik vanuit het netwerk volgens mij dan weer niet benaderen, enkel vanuit die NAS zelf.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

pameijer

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 15:03:38
dat aansluiten van de USB schijf had ik (nog) niet over doorgedacht...is idd wel een puntje  ;D

er zitten wel vrije USB aansluitingen op m'n aanwezige muziekNAS, maar wat ik daarop aansluit (bvb zo'n grote USB schijf) kan ik vanuit het netwerk volgens mij dan weer niet benaderen, enkel vanuit die NAS zelf.
Wat voor NAS is je "MuziekNAS"? Merk en type?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

xynyx

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 14:11:42
moet er een nieuwe schijf in... wegens defect? te klein?
kan je dan één schijf in zo'n RAID5 wisselen zonder ook maar iets kwijt te spelen?

Wegens defect. 1 schijf wisselen is geen probleem bij een raid 5.

pameijer

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 16:22:35
QNAP TS-231P
Prima ding, en als je hem toch hebt staan vraag ik me af waarom je er eentje bij wil? Hier gewoon 2 grote schijven in doen en klaar. (met natuurlijk nog een backup op PC of USB....).
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

DofN

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 14:17:59
thx
ben ik wel benieuwd naar, 't lijkt me verder nog steeds een mooie oplossing

Ik zeg niet dat je het moet doen ofzo hoor, want ik vind het relatief duur voor wat je ervoor terugkrijgt. Maar ik was die NAS wel zat. Ingewikkelde firmware updates, ondoorgrondelijke software. Gedoe met LMS updaten. Het was altijd wat. Ik kreeg de hele boel prima aan de praat maar erg vrolijk werk ik er niet van (netgear)

De mycloud die ik heb doet het ook zonder internet-aansluiting. Net getest. Zolang je WIFI het maar doet.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

#39
Quote from: pameijer on August  1, 2020, 17:38:07
Prima ding, en als je hem toch hebt staan vraag ik me af waarom je er eentje bij wil? Hier gewoon 2 grote schijven in doen en klaar. (met natuurlijk nog een backup op PC of USB....).
Ik wil muziek en film 100% gescheiden houden, da's eigenlijk de enige reden.


Momenteel (na het inlezen mbt RAID5) neig ik eerder naar een 3-bay met 4TB schijven erin, dan heb ik geen aparte backup meer nodig (99% veilig qua dataverlies) en ben ik voor iets meer dan 600€ klaar voor 8TB aan werkelijke opslagvolume.

2e optie is bvb zo'n WD My Cloud Home van 8TB...en dan daar er meteen 2 van kopen, dan heb ik 2 identieke opslagvolumes en dus ook 100% aparte backup voor rond de 450€.

3e en minst waarschijnlijke optie is een 1-bay NAS met 8TB erin en een aparte backup dmv USB schijf van 8TB, dan kom ik uit rond de 620€, da's maw de duurste
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: doorofnight on August  1, 2020, 17:51:00
Ik zeg niet dat je het moet doen ofzo hoor, want ik vind het relatief duur voor wat je ervoor terugkrijgt. Maar ik was die NAS wel zat. Ingewikkelde firmware updates, ondoorgrondelijke software. Gedoe met LMS updaten. Het was altijd wat. Ik kreeg de hele boel prima aan de praat maar erg vrolijk werk ik er niet van (netgear)

De mycloud die ik heb doet het ook zonder internet-aansluiting. Net getest. Zolang je WIFI het maar doet.
een praktische vraag mbt die MyCloud...ik lees dat je alles kan benaderen via de eigen app, maar moet dat steeds via die app of kan je bestanden ook gewoon via bvb verkenner (finder op Mac) zien en benaderen?

reden dat ik dit vraag; ik wil vanop mijn mediaspeler wel zonder veel gedoe een pad definiëren naar mijn map waarin alle films staan opgeslagen, dus dit kan/wil ik niet via een extra app doen, want dan vrees ik dat het al fout loopt.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

De "mycloud" is via je verkenner te benaderen. De software is crappy.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pameijer

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 18:13:24
Ik wil muziek en film 100% gescheiden houden, da's eigenlijk de enige reden.
...
Die reden begrijp ik alleen niet. De muziek zal niet slechter klinken als er ook films op je NAS staan en je films worden niet slechter als er flacjes op staan. Maar je kunt het me vast wel uitleggen!

En echt: RAID is GEEN backup. Ik herhaal: RAID is GEEN backup! Had ik al gezegd dat RAID geen backup is. Nee, echt niet.

Sterker nog: als je een RAID hebt en 1 schijf valt uit dan duurt het opnieuw opbouwen van je RAID langer dan je backup terug kopiëren.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Dirk

Quote from: pameijer on August  1, 2020, 18:45:08
Die reden begrijp ik alleen niet. De muziek zal niet slechter klinken als er ook films op je NAS staan en je films worden niet slechter als er flacjes op staan. Maar je kunt het me vast wel uitleggen!
we zitten op 't HTforum hè...dan ga ik het houden op "dan klinkt m'n muziek beter, meer zwart tussen de noten" :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: doorofnight on August  1, 2020, 18:35:49
De "mycloud" is via je verkenner te benaderen. De software is crappy.
ok...dan lijkt me dat de meest logische oplossing als ik opslagcapaciteit afzet tov de kost van aanschaf.
ik ga er wslk eerst even 1 kopen om te zien of alles 't doet zoals ik hoop, die 2e voor de backup kan altijd nog daarna
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DustinV

Quote from: pameijer on August  1, 2020, 18:45:08
Die reden begrijp ik alleen niet. De muziek zal niet slechter klinken als er ook films op je NAS staan en je films worden niet slechter als er flacjes op staan. Maar je kunt het me vast wel uitleggen!

En echt: RAID is GEEN backup. Ik herhaal: RAID is GEEN backup! Had ik al gezegd dat RAID geen backup is. Nee, echt niet.

Sterker nog: als je een RAID hebt en 1 schijf valt uit dan duurt het opnieuw opbouwen van je RAID langer dan je backup terug kopiëren.

Ligt er ook aan wat voor array je gebruikt. Bij raid 1 zal het vrij rap gaan omdat het een exacte kopie is ipv een disc met parity files.

pameijer

Quote from: DustinV on August  1, 2020, 19:08:01
Ligt er ook aan wat voor array je gebruikt. Bij raid 1 zal het vrij rap gaan omdat het een exacte kopie is ipv een disc met parity files.
Klopt, maar RAID1 is gewoon een zwaar gemankeerde backup. Ik heb zelf SHR van Synology, heb 1x de boel laten herbouwen maar dat kostte 2-3 dagen of zo. Niet normaal. En dan heb ik een hele snelle Syno, nl. een HP Microserver met XPenology  :P
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

DustinV

Quote from: pameijer on August  1, 2020, 19:16:30
Klopt, maar RAID1 is gewoon een zwaar gemankeerde backup. Ik heb zelf SHR van Synology, heb 1x de boel laten herbouwen maar dat kostte 2-3 dagen of zo. Niet normaal. En dan heb ik een hele snelle Syno, nl. een HP Microserver met XPenology  :P

Ja SHR heeft sowieso vele voordelen.

Dirk

Quote from: pameijer on August  1, 2020, 19:16:30
Klopt, maar RAID1 is gewoon een zwaar gemankeerde backup. Ik heb zelf SHR van Synology, heb 1x de boel laten herbouwen maar dat kostte 2-3 dagen of zo. Niet normaal. En dan heb ik een hele snelle Syno, nl. een HP Microserver met XPenology  :P
En wat is het dan precies het grote probleem/nadeel van die trage heropbouw na het vervangen van zo'n schijf?
Essentie lijkt me toch dat alles weer gaat draaien zonder enig dataverlies, of dat nu 1 uur of bij wijze van spreken 1 week duurt zal mij eerlijk gezegd worst wezen. 
nogmaals...het gaat in mijn geval louter om opslag van films hé, ik ben geen bedrijf wat dringend weer aan z'n complete boekhouding oid moet kunnen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jack_D

Een raid (1) (5) enz. is geen vervanging van een backup!!

Herbouwen van mijn raid 5 als ik een schijf vervang(hot pluggable) gaat niet echt snel, maar dat maakt ook niet uit want alle data is nog beschikbaar omdat het een redundante raid configuratie is en hij functioneert hierdoor nog volledig. uhd filmpje kijken, tegelijk cd naar laptop luisteren, gewoon filmpje op mobieltje kijken allemaal tegelijk..... draait gewoon nog goed terwijl de NAS opnieuw word opgebouwd. Dus of het nu een dikke dag duurt of een week, ik merk er niets van.

Uiteindelijk zijn het allemaal persoonlijke keuzes, welke factoren hebben voor jouw de meesten waarden.



Ik snap alleen niet zo goed waarom je met alle geweld muziek en film gescheiden wilt houden....? Maak op 1 NAS een aparte film en muziek share aan en klaar ben je, toch?