NAS advies

Started by Dirk, August 1, 2020, 09:01:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Ik zou graag wat advies willen van iemand die er meer kennis van heeft dan ikzelf (zowat iedereen dus :D)

Hier in huis draait alles op Mac (met uitzondering van een kleine windows netbook die ik enkel in huis heb voor zeldzame zaken die echt niet kunnen op MacOS) en ik gebruik al verschillende generaties Qnap NAS'en om mijn muziek op te slaan, dus ook bij dat merk zou ik het graag houden omdat ik de UI van Qnap wel prettig vind werken.

Nu wil ik een aparte NAS aanschaffen om enkel opslag van films te doen, niets meer of minder.
Ik ga er dus niet mee downloaden/unpacken of hoe het ook allemaal mag heten, louter opslag van mkv files.

Ik denk momenteel aan een configuratie in RAID1 (of ga ik daar al fout?), dus lijkt me een eenvoudige 2-bay NAS met zo groot mogelijke discs de meest logische werkwijze...of zie ik wat fundamentele zaken over het hoofd?

Is het slim om (vanuit backup-technisch oogpunt) 2 NAS'en te kopen zodat ik meteen in-house backups heb op een fysiek apart apparaat? (weliswaar dan onder hetzelfde dak, maar 't gaat me louter even om het coveren van een NAS die compleet faalt en zo alle data zou kunnen kwijtspelen)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

net nog wat verder aan het kijken op de website van QNAP en daar ontdek ik de TR-002, wat een soort van "hardware" NAS is (en daardoor goedkoper dan een klassieke 2-bay), die je dus altijd aan een PC of andere NAS moet knopen, maar da's hier geen probleem, ik kan hem zelfs aan de TS-231P hangen.

Volgens mij is dat dan zelfs al voldoende...?   Kan ook RAID1 draaien
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DustinV

Is het belangrijk dat je een backup hebt van je films? Of is max opslag het doel? Hoeveel opslag heb je nodig of denk je nodig te hebben?
Twee apparaten voor backups is weinig zinvol. Dan kan je er beter een op een andere locatie neerzetten. Maar ook hier is de vraag hoe belangrijk zijn je films? Ik zou er zelf geen redundantie voor nodig hebben.

Dirk

6TB is absolute minimum qua capaciteit (gaat om UHD, dus redelijke formaten), dacht dus 2 x 4TB te gaan gebruiken maar als het groter kan mag dat ook

Backup voelt voor mij gewoon prettiger, ook al is het niets levensnoodzakelijk, ik vind het wel erg als ik ze van het ene moment op het andere allemaal kwijt zou zijn.
Backups heb ik van al m'n muziekfiles ook, maar daar is het volume aardig wat kleiner dus nog handelbaar met 2 externe drives die via USB up-to-date worden gehouden.  da's met dergelijke volumes al wat lastiger denk ik, daarom dacht ik aan een 2e unit.

Op een andere locatie neerzetten wil ik zeker wel doen, maar de complexiteit om zoiets op te zetten heeft me tot nog toe altijd wat afgeschrokken moet ik toegeven.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DofN

Mijn netgear nas is een jaartje geleden overleden en gelukkig had ik een goede backup. Vond het vooral veel gedoe en het spul staat 24/7 aan. Ik heb een Mycloud Home gekocht. Een soort hele grote externe wireless HD. Plug and play.

https://shop.westerndigital.com/nl-nl/products/cloud-storage/wd-my-cloud-home#WDBVXC0020HWT-EESN

De software is crappy. Het is me bijvoorbeeld niet gelukt om de HD te versleutelen. Het heeft geen aan- uit knop maar wel een stekker die eruit en erin kan. Ik heb hem meestal uit en als ik hem nodig heb zet ik hem aan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Teleflubbie

#5
Quote from: Dirk on August  1, 2020, 10:37:40
6TB is absolute minimum qua capaciteit (gaat om UHD, dus redelijke formaten), dacht dus 2 x 4TB te gaan gebruiken maar als het groter kan mag dat ook

2x4TB in RAID-1 (Mirroring) is toch 4TB beschikbaar voor storage? Da's niet genoeg om aan je minimum van 6TB storage te voldoen.
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

katwax

Raid1 of raid5 (andere bestaan ook, maar dit zijn meest voorkomende) is op zich een garantie tegen het falen van een hardeschijf, dus je bent niets kwijt en als je toestel zelf het begeeft kan je die raid terug opbouwen in een andere NAS (volgorde van HD's wel belangrijk).
Met backup bescherm je jezelf tegen perongeluk verwijderen/aanpassen van de bestanden of als je NAS volledig vernield wordt. Nu het laatste is bv bij brand ofzo, maar dan moet je rekening houden dat deze backup niet op dezelfde locatie mag staan als de NAS (cloud backup?)

Persoonlijk vind ik voor films een backup beetje overbodig, in slechtste geval het je last van ransomware. Je gaat de inhoud van een film bestand niet meer aanpassen achteraf, je zou zelf ze default op read-only kunnen zetten en dan is zelfs perongeluk verwijderen of overschrijven niet mogelijk.
Wil je toch een backup voor je gemoedsrust dan is local een grote HD/DAS(TR-002) een optie, maar dan mag deze niet constant aangesloten zijn, want dan zou je bij ransomware of dergelijke ook je backup verliezen.
Veiligste backup oplossing is naar Cloud storage (Qnap heeft hier ook een oplossing voor), maar ik vrees dat de prijs meer gaat zijn dan de films opnieuw verzamelen achteraf :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DustinV

Quote from: katwax on August  1, 2020, 11:19:52
Raid1 of raid5 (andere bestaan ook, maar dit zijn meest voorkomende) is op zich een garantie tegen het falen van een hardeschijf, dus je bent niets kwijt en als je toestel zelf het begeeft kan je die raid terug opbouwen in een andere NAS (volgorde van HD's wel belangrijk).
Met backup bescherm je jezelf tegen perongeluk verwijderen/aanpassen van de bestanden of als je NAS volledig vernield wordt. Nu het laatste is bv bij brand ofzo, maar dan moet je rekening houden dat deze backup niet op dezelfde locatie mag staan als de NAS (cloud backup?)

Persoonlijk vind ik voor films een backup beetje overbodig, in slechtste geval het je last van ransomware. Je gaat de inhoud van een film bestand niet meer aanpassen achteraf, je zou zelf ze default op read-only kunnen zetten en dan is zelfs perongeluk verwijderen of overschrijven niet mogelijk.
Wil je toch een backup voor je gemoedsrust dan is local een grote HD/DAS(TR-002) een optie, maar dan mag deze niet constant aangesloten zijn, want dan zou je bij ransomware of dergelijke ook je backup verliezen.
Veiligste backup oplossing is naar Cloud storage (Qnap heeft hier ook een oplossing voor), maar ik vrees dat de prijs meer gaat zijn dan de films opnieuw verzamelen achteraf :)

Dat of zelf bij een kennis één in de kast zetten en daar je backup plaatsen.

Dirk

Quote from: doorofnight on August  1, 2020, 10:53:40
Mijn netgear nas is een jaartje geleden overleden en gelukkig had ik een goede backup. Vond het vooral veel gedoe en het spul staat 24/7 aan. Ik heb een Mycloud Home gekocht. Een soort hele grote externe wireless HD. Plug and play.

https://shop.westerndigital.com/nl-nl/products/cloud-storage/wd-my-cloud-home#WDBVXC0020HWT-EESN

De software is crappy. Het is me bijvoorbeeld niet gelukt om de HD te versleutelen. Het heeft geen aan- uit knop maar wel een stekker die eruit en erin kan. Ik heb hem meestal uit en als ik hem nodig heb zet ik hem aan.
lijkt op het eerste zicht wel wat...maar je hebt altijd internetverbinding nodig om aan je eigen data te kunnen, dat gaat 'em dus niet worden
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DustinV

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 11:30:18
lijkt op het eerste zicht wel wat...maar je hebt altijd internetverbinding nodig om aan je eigen data te kunnen, dat gaat 'em dus niet worden

Of als je een schuur in de tuin hebt er daar een plaatsen. Kans dat je huis en schuur platbrand of instort is wel erg klein denk ik. Maar een twee bay nas in raid1 zou dan prima zijn. Twee keer acht tb er in en je hebt nog wat groeiruimte.

Dirk

Quote from: Teleflubbie on August  1, 2020, 11:04:56
2x4TB in RAID-1 (Mirroring) is toch 4TB beschikbaar voor storage? Da's niet genoeg om aan je minimum van 6TB storage te voldoen.
was idd fout gerekend, my bad :blush:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: DustinV on August  1, 2020, 11:32:08
Of als je een schuur in de tuin hebt er daar een plaatsen. Kans dat je huis en schuur platbrand of instort is wel erg klein denk ik. Maar een twee bay nas in raid1 zou dan prima zijn. Twee keer acht tb er in en je hebt nog wat groeiruimte.
heb hier geen dergelijke aparte ruimte met stroom waar ik zoiets kan neerzetten, dus dan wordt het echt ergens extern (kan bvb wel op m'n werk een NAS zetten voor mezelf)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: katwax on August  1, 2020, 11:19:52
Raid1 of raid5 (andere bestaan ook, maar dit zijn meest voorkomende) is op zich een garantie tegen het falen van een hardeschijf, dus je bent niets kwijt en als je toestel zelf het begeeft kan je die raid terug opbouwen in een andere NAS (volgorde van HD's wel belangrijk).
Met backup bescherm je jezelf tegen perongeluk verwijderen/aanpassen van de bestanden of als je NAS volledig vernield wordt. Nu het laatste is bv bij brand ofzo, maar dan moet je rekening houden dat deze backup niet op dezelfde locatie mag staan als de NAS (cloud backup?)

Persoonlijk vind ik voor films een backup beetje overbodig, in slechtste geval het je last van ransomware. Je gaat de inhoud van een film bestand niet meer aanpassen achteraf, je zou zelf ze default op read-only kunnen zetten en dan is zelfs perongeluk verwijderen of overschrijven niet mogelijk.
Wil je toch een backup voor je gemoedsrust dan is local een grote HD/DAS(TR-002) een optie, maar dan mag deze niet constant aangesloten zijn, want dan zou je bij ransomware of dergelijke ook je backup verliezen.
Veiligste backup oplossing is naar Cloud storage (Qnap heeft hier ook een oplossing voor), maar ik vrees dat de prijs meer gaat zijn dan de films opnieuw verzamelen achteraf :)
Dus samengevat: een 2-bay (eenvoudigste model is goed genoeg?) kopen met daarin 2 x 8TB en dan voor de "inhouse" backup die ik wil nog zo'n TR-002 met dezelfde grootte schijven...en alles in RAID1, correct?
Die TR-002 kan ik dan bvb elke week of maand even een backup laten maken en verder kan hij uit, om risico op ransomware te minimaliseren.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

#13
Quote from: Dirk on August  1, 2020, 11:38:16
Dus samengevat: een 2-bay (eenvoudigste model is goed genoeg?) kopen met daarin 2 x 8TB en dan voor de "inhouse" backup die ik wil nog zo'n TR-002 met dezelfde grootte schijven...en alles in RAID1, correct?
Die TR-002 kan ik dan bvb elke week of maand even een backup laten maken en verder kan hij uit, om risico op ransomware te minimaliseren.
Hangt van je capaciteit of die je denkt nodig te hebben, ga je veel bijhouden of ook wissen? Indien je tegen limiet van grote disken aanloopt is eventueel een 3bay of 4bay beter dan kan je raid5 gebruiken (2/3de van je opslag beschikbaar)
Backup inderdaad zo eenvoudig mogelijk, maar je zit altijd met je opslag volume die genoeg moet zijn.


Samengevat zeg ik eigenlijk geen backup nemen eigenlijk :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

Nogmaals: ideaal is de MyCloud oplossing niet. Maar om die volledig te negeren in de zoektocht? :)

De Mycloud kan je ook in huis zetten bij iemand anders en dan via internet benaderen. Zo kon ik tijdens mij skivakantie een serietje afkijken via de MyCloud storage die thuis stond.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

Quote from: doorofnight on August  1, 2020, 11:47:10
Nogmaals: ideaal is de MyCloud oplossing niet. Maar om die volledig te negeren in de zoektocht? :)

De Mycloud kan je ook in huis zetten bij iemand anders en dan via internet benaderen. Zo kon ik tijdens mij skivakantie een serietje afkijken via de MyCloud storage die thuis stond.
ik serveer het voor mijn gebruik om één reden af en dat is dat het alleen werkt als je internetverbinding hebt.

Laat ik het afgelopen jaar nu toevallig 2 internetpannes meegemaakt hebben hier in de wijk en één daarvan duurde bijna 24u...dan is het wel zo prettig dat je nog eigen content kan bekijken en beluisteren, wat met dergelijke oplossing dus niet kan, daarom (en enkel daarom) is het niets voor mij.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: katwax on August  1, 2020, 11:46:51
Hangt van je capaciteit of die je denkt nodig te hebben, ga je veel bijhouden of ook wissen? Indien je tegen limiet van grote disken aanloopt is eventueel een 3bay of 4bay beter dan kan je raid5 gebruiken (2/3de van je opslag beschikbaar)
Backup inderdaad zo eenvoudig mogelijk, maar je zit altijd met je opslag volume die genoeg moet zijn.


Samengevat zeg ik eigenlijk geen backup nemen eigenlijk :)
dat van die backup is meer een persoonlijke keuze hé, maar ik wil het toch echt wel :D   

ik moet eens uitrekenen wat prijstechnisch interessanter is; een 2-bay met dikke 8T schijven (die prijzig zijn zie ik net) of meer bays met kleinere schijven, daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

pameijer

Ga er van uit dat je snel weer meer opslag nodig hebt, zeker als je 4k/HDR films downloadt en niet meteen weggooit als je hem gekeken hebt. Ik zou zeker 10TB beschikbare opslag nemen. Redundancy, oftewel een vorm van RAID, is gewoon echt totaal overbodig in jouw situatie, dat is alleen nodig als je je data weer zeer snel beschikbaar moet hebben. Daarmee bescherm je alleen maar schijfuitval en niet uitval van je NAS, per ongeluk iets verwijderen, virus of wat dan ook.

Mijn advies: koop een degelijke 1-bay NAS met een 10TB schijf én koop een 10TB USB-schijf waar je je backup op bijhoudt eens in de zoveel tijd. Je wilt echt wel een backup hebben want je verzameling heeft ws wel wat tijd gekost om op te bouwen. Als je nog een PC thuis hebt kun je ook daar je backup op zetten op een interne schijf.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Dirk

Quote from: pameijer on August  1, 2020, 12:06:18
Ga er van uit dat je snel weer meer opslag nodig hebt, zeker als je 4k/HDR films downloadt en niet meteen weggooit als je hem gekeken hebt. Ik zou zeker 10TB beschikbare opslag nemen. Redundancy, oftewel een vorm van RAID, is gewoon echt totaal overbodig in jouw situatie, dat is alleen nodig als je je data weer zeer snel beschikbaar moet hebben. Daarmee bescherm je alleen maar schijfuitval en niet uitval van je NAS, per ongeluk iets verwijderen, virus of wat dan ook.

Mijn advies: koop een degelijke 1-bay NAS met een 10TB schijf én koop een 10TB USB-schijf waar je je backup op bijhoudt eens in de zoveel tijd. Je wilt echt wel een backup hebben want je verzameling heeft ws wel wat tijd gekost om op te bouwen. Als je nog een PC thuis hebt kun je ook daar je backup op zetten op een interne schijf.
Kijk...daarom vraag ik dus advies hé  ;D

Als je 't zo stelt heb ik idd geen redundancy in die zin nodig, dus een 1-bay is idd nog zo gek niet voor dit specifieke gebruik...dan blijft er ook wat meer geld over voor die backup die iedereen me afraadt :D
Zo'n 1-bay setup komt (uiteraard) nog goedkoper uit dan de 3-bay die katwax me net aanraadde, zelfs met een 10TB schijf (tov 3 x 4TB)

Nu nog eens uitzoeken hoe ik een 2e NAS (voor die backup) op afstand moet benaderen, want da's dus echt iets wat ik nog nooit heb gedaan  :unsure:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: pameijer on August  1, 2020, 12:06:18
Ga er van uit dat je snel weer meer opslag nodig hebt, zeker als je 4k/HDR films downloadt en niet meteen weggooit als je hem gekeken hebt. Ik zou zeker 10TB beschikbare opslag nemen. Redundancy, oftewel een vorm van RAID, is gewoon echt totaal overbodig in jouw situatie, dat is alleen nodig als je je data weer zeer snel beschikbaar moet hebben. Daarmee bescherm je alleen maar schijfuitval en niet uitval van je NAS, per ongeluk iets verwijderen, virus of wat dan ook.

Mijn advies: koop een degelijke 1-bay NAS met een 10TB schijf én koop een 10TB USB-schijf waar je je backup op bijhoudt eens in de zoveel tijd. Je wilt echt wel een backup hebben want je verzameling heeft ws wel wat tijd gekost om op te bouwen. Als je nog een PC thuis hebt kun je ook daar je backup op zetten op een interne schijf.
Even doordenkend op jouw advies...als ik hem echt alleen maar gebruik voor opslag en afspelen van mkv files, kan ik dan niet net zo goed een 10TB USB-schijf kopen ipv een 1-bay NAS als eerste opslagmedium en die in m'n netwerk hangen?

Welke voordeel heeft zo'n NAS dan nog? 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

DustinV

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 12:34:00
Even doordenkend op jouw advies...als ik hem echt alleen maar gebruik voor opslag en afspelen van mkv files, kan ik dan niet net zo goed een 10TB USB-schijf kopen ipv een 1-bay NAS als eerste opslagmedium en die in m'n netwerk hangen?

Welke voordeel heeft zo'n NAS dan nog?

Netwerk toegang voor anderen? De backup die je stelt te willen hebben 😊 Kijken terwijl je download.

xynyx

FWIW,
Ik draai al jaren (>5 jaar) een raid 5 NAS met grote tevredenheid.  Staan zo'n 700 films op. Heel af en toe moet er een nieuwe schijf in. Nu pas 2x gehad. Heb dus geen echte backup.

DofN

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 11:53:11
ik serveer het voor mijn gebruik om één reden af en dat is dat het alleen werkt als je internetverbinding hebt.

Laat ik het afgelopen jaar nu toevallig 2 internetpannes meegemaakt hebben hier in de wijk en één daarvan duurde bijna 24u...dan is het wel zo prettig dat je nog eigen content kan bekijken en beluisteren, wat met dergelijke oplossing dus niet kan, daarom (en enkel daarom) is het niets voor mij.

Volgens mij is wifi genoeg als je thuis bent en je kan hem fysiek bedraden in het enkele geval dat je internetpanne hebt. Ik heb in 25 jaar nog nooit panne gehad, ik zal geluk hebben :)



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Jack_D

Zoals jij het stelt zou ik voor een 1 bay NAS gaan met 8TB, en dan 1 USB3 externe disk voor backup. Die usb backup kun je bvb in de schuur opslaan. Al vraag ik af dat als je huis zou afbranden of dan je grootste zorg is of je digitale films het overleeft hebben. Maar als je ook je vakantie filmpjes er op hebt staan is het natuurlijk een andere verhaal. Dan is buitenshuis in de schuur geen gek idee.

Ik zou dus gaan voor een 1 bay NAS en USB3 extrene backup disk, met 8TB is dit via de usb nog goed te backupen.Zelf draai ik ook een extrene USB backup voor 6TB en dat is nog prima te doen.

Al is het conform de wet van Murphy dat als je NAS sneuvelt dit wel exact op een zaterdag avond, film avondje is... bij mij dan toch :D . Heb mijn NAS toen gelijk vervangen door een andere met 4 schijven, raid 5, en het zelf corrigerende BTRFS filesystem er op. Dan moet het wel heel fout gaan wil je film avondje door een defecte NAS schijf in het water vallen :D :D

Dirk

Quote from: doorofnight on August  1, 2020, 13:24:49
Volgens mij is wifi genoeg als je thuis bent en je kan hem fysiek bedraden in het enkele geval dat je internetpanne hebt. Ik heb in 25 jaar nog nooit panne gehad, ik zal geluk hebben :)
ik lees online toch meerdere gebruikers melden dat het altijd via de MyCloud server gaat, dus dat internettoegang noodzakelijk is
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea