NAS advies

Started by Dirk, August 1, 2020, 09:01:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Quote from: Jack_D on August  1, 2020, 20:07:24
Ik snap alleen niet zo goed waarom je met alle geweld muziek en film gescheiden wilt houden....? Maak op 1 NAS een aparte film en muziek share aan en klaar ben je, toch?
Als ik dat op de huidige 2-bay wil doen heb ik de huidige 2 schijven van 4TB waar ik dadelijk niets meer mee kan en die moet ik dan gaan vervangen door dure 12TB versies als ik 8TB opslagvolume voor films wil en 4TB voor muziek.

De kostprijs van die operatie is dusdanig hoog omdat ik op deze 2-bay alleen in RAID1 kan draaien (met enige vorm van ingebouwde zekerheid), dus ik ben genoodzaakt om naar 12TB versies over te stappen bij de volume-wensen die ik heb.

Dan ga ik liever voor een nieuwe oplossing voor "slechts" 8TB , die goedkoper is
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

pameijer

Quote from: Jack_D on August  1, 2020, 20:07:24
Een raid (1) (5) enz. is geen vervanging van een backup!!

Herbouwen van mijn raid 5 als ik een schijf vervang(hot pluggable) gaat niet echt snel, maar dat maakt ook niet uit want alle data is nog beschikbaar omdat het een redundante raid configuratie is en hij functioneert hierdoor nog volledig. uhd filmpje kijken, tegelijk cd naar laptop luisteren, gewoon filmpje op mobieltje kijken allemaal tegelijk..... draait gewoon nog goed terwijl de NAS opnieuw word opgebouwd. Dus of het nu een dikke dag duurt of een week, ik merk er niets van.

Uiteindelijk zijn het allemaal persoonlijke keuzes, welke factoren hebben voor jouw de meesten waarden.



Ik snap alleen niet zo goed waarom je met alle geweld muziek en film gescheiden wilt houden....? Maak op 1 NAS een aparte film en muziek share aan en klaar ben je, toch?
Bovenstaande heb ik ook al exact geadviseerd, niet zo uitgebreid alleen  :P. Ik zou echt niet naar een cloudoplossing gaan, dat gaat binnen nu en een paar jaar geheid nat. Want ALLE services houden op een gegeven moment op.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Dirk

Quote from: pameijer on August  1, 2020, 20:19:51
Bovenstaande heb ik ook al exact geadviseerd, niet zo uitgebreid alleen  :P. Ik zou echt niet naar een cloudoplossing gaan, dat gaat binnen nu en een paar jaar geheid nat. Want ALLE services houden op een gegeven moment op.
Ik zou ook niet voor die WD My Cloud Home gaan omwille van de opties die rechtstreeks met cloudopslag te maken hebben, maar wel omwille vh feit dat je hem ook in een thuisnetwerk kan hangen (gewoon via netwerkkabel, dus niet via USB) en zo 100% lokaal kan benaderen.   In dat geval lijkt er geen cloud aan te pas te komen (ervaring van doorofnight lijkt dat ook te bevestigen), maar dat ga ik dus ontdekken...als dat toch niet zo is gaaat 'ie egwoon retour.

Reden dat ik die oplossing zou kiezen dan een 1-bay NAS is simpelweg kostprijs, niets meer of minder.
een QNAP Nas met 8TB kost al gauw >400€, terwijl die 8TB versie van de WD My Cloud Home slechts 250€ kost
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Kan je eigenlijk een oude schijf (één van mijn huidige 4TB exemplaren) gebruiken in de opbouw van een nieuwe 3-bay NAS in RAID5, zodat diens data wordt overgezet naar nieuwe 6TB schijven?

Als dat kan zou ik de huidige setup kunnen weg doen (na overzetten vd data) en alles idd op een nieuwe 3-bay  zetten met schijven van 6TB en dan heb ik ook 12TB werkelijk opslagvermogen.

Als ik eea uitreken komt dat ongeveer op hetzelfde uit, zijnde een kostprijs van grofweg 600 à 650€ (na aftrek vd verkoop huidige NAS + 2 schijven)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Ik begrijp de verwarring tussen raid en backup en ook raid1 niet zoals hier werd vermeld. Bij raid1 is het simpel uit te leggen je 2de schijf is een kopie van je eerste schijf, dus wis je iets op je eerste is dit ook weg op je 2de, mocht deze film dan niet gewist worden heb je een backup nodig om een restore te kunnen doen van het gewiste bestand. Nu afhankelijk van de software + snelheid backup kan een restore even lang duren als de film opnieuw rippen :)
NAS vs DAS:
-NAS is network attached storage -> alles in hetzelfde netwerk is in staat om deze opslag te benaderen, simpel gezegd je kan vanaf meerdere mediaspelers je filmen afspelen of op meerdere toestellen.
-DAS is direct attached storage -> een externe hd die je dus direct aan een mediaspeler hangt, nadeel is dat je er enkel aankan vanuit je mediaspeler

Nog iets dat ik zag voorbij komen is koop een 1 bay nas en een usb disk om eraan te hangen, klopt, maar als je nas het begeeft kan je de usb schijf ook niet benaderen (toch niet op dezelfde manier) want dat doe je dan via je NAS.

Ik heb een 4 bay nas, toen ik die kocht had ik genoeg aan 3 schijven, toen dit een beetje krap werd heb ik gewoon 1 schijf bij gestoken en had plots 1/3 meer opslag, terwijl bij een 1 bay nas moet je beide schijven wisselen. Niet dat raid 5 zonder problemen zit, want het max van je kleinste schijf telt dus 1 schijf van 4TB en 3 van 8TB brengt niet op, je krijg van die 3 andere dan slecht 4TB (default raid 5).
Echter als je toch een backup hebt kan je ook kijken naar jbod ipv raid 5.

Opties genoeg, maar elk komt met zijn voordelen en nadelen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Quote from: Dirk on August  1, 2020, 21:25:32
Kan je eigenlijk een oude schijf (één van mijn huidige 4TB exemplaren) gebruiken in de opbouw van een nieuwe 3-bay NAS in RAID5, zodat diens data wordt overgezet naar nieuwe 6TB schijven?

Als dat kan zou ik de huidige setup kunnen weg doen (na overzetten vd data) en alles idd op een nieuwe 3-bay  zetten met schijven van 6TB en dan heb ik ook 12TB werkelijk opslagvermogen.

Als ik eea uitreken komt dat ongeveer op hetzelfde uit, zijnde een kostprijs van grofweg 600 à 650€ (na aftrek vd verkoop huidige NAS + 2 schijven)
Ja dat moet volgens mij gaan, ga je even moeten nakijken hoe Qnap dit ondersteunt. Heb dit vroeger wel is met software raid gedaan volgens mij. Ik zou denken, destroy je raid1, eerste disk in je raid5 is dan de disk met de data op en je doet geen erase van de disk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: katwax on August  1, 2020, 21:34:48
Ja dat moet volgens mij gaan, ga je even moeten nakijken hoe Qnap dit ondersteunt. Heb dit vroeger wel is met software raid gedaan volgens mij. Ik zou denken, destroy je raid1, eerste disk in je raid5 is dan de disk met de data op en je doet geen erase van de disk.
wat bedoel je met "destroy je raid1"?

is het zo simpel dat ik één vd huidige schijven er gewoon uit kan halen, of bedoel je dat precies, dat ik eerst ergens expliciet moet aangeven dat ik hem eruit wil gaan halen en hem ahw voorbereid op één of andere manier?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Intussen heb ik zelf al een beetje gezocht op het web of ik de disc(s) van de huidige RAID 1 setup kan opsplitsen in 2 afzonderlijke schijven zonder dataverlies, welke ik dan daarna zou kunnen gebruiken om een nieuwe RAID 5 te beginnen opbouwen, maar dat blijkt niet zomaar te kunnen, getuige oa deze post

Eenvoudigste oplossing (ook in die post te lezen) is de huidige backup (op externe USB drive) te gebruiken als drager vd originele data...en dan daar vanaf weer alles te gaan opbouwen in een nieuwe RAID 5 setup.
maar terwijl ik dit schrijf besef ik dat ik toch niet van plan was om deze 2-bay te verkopen vooraleer alles effectief is gemigreerd, dus ik kan net zo goed alles gewoon overschrijven van huidige NAS naar nieuwe NAS, dan heb ik die USB backup daar niet eens voor nodig :D

Dus...plan is nu een (tweedehands?) 3 of 4-bay NAS te kopen en 3 nieuwe 6TB schijven, met het plan om dan alles samen (muziek én films ;D) in RAID 5 te gaan draaien, wat me weer de gewenste 12TB totaalopslag geeft.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

In je huidige nas zitten schijven van 4TB als ik het goed begrijp, als je dan naar 6TB wil gaan is het inderdaad niet echt een optie om dit over te zetten.
Indien je die 2 schijven toch in je "nieuwe" nas wil gebruiken:
-breek de raid1 (schijf eruit)
-bouw met die schijf en 2 nieuwe een raid5 op
-kopie data van oude nas (die 1 schijf die er nog in zit) naar je nieuwe nas
-indien je 4 bay hebt, kan je dan die ander schijf toevoegen aan je raid5 set

Maar als ze niet van dezelde grote zijn is dit dus niet aan te raden, want hij neemt de opslag van de kleinste schijf ook op de ander schijven, met als gevolg dat je van je 6TB slechts 4 zou gebruiken.
Maar als je inderdaad 12TB wil hebben en je hebt een 4bay nas zou dit wel kunnen met 4TB schijven, 2 schijven minder in  aanschaf nu, echter kan je dan wel niet meer uitbreiden naar 18TB wat wel kan als je nu met 3 6TB schijven zou werken
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: katwax on August  1, 2020, 23:09:39
In je huidige nas zitten schijven van 4TB als ik het goed begrijp, als je dan naar 6TB wil gaan is het inderdaad niet echt een optie om dit over te zetten.
Indien je die 2 schijven toch in je "nieuwe" nas wil gebruiken:
-breek de raid1 (schijf eruit)
-bouw met die schijf en 2 nieuwe een raid5 op
-kopie data van oude nas (die 1 schijf die er nog in zit) naar je nieuwe nas
-indien je 4 bay hebt, kan je dan die ander schijf toevoegen aan je raid5 set

Maar als ze niet van dezelde grote zijn is dit dus niet aan te raden, want hij neemt de opslag van de kleinste schijf ook op de ander schijven, met als gevolg dat je van je 6TB slechts 4 zou gebruiken.
Maar als je inderdaad 12TB wil hebben en je hebt een 4bay nas zou dit wel kunnen met 4TB schijven, 2 schijven minder in  aanschaf nu, echter kan je dan wel niet meer uitbreiden naar 18TB wat wel kan als je nu met 3 6TB schijven zou werken

om exact die redenen ga ik dus doen wat ik al schreef, 3 schijven van 6TB kopen en gewoon van de oude naar de nieuwe NAS kopiëren, da's 't simpelst en zo hou ik de optie open om idd later nog uit te breiden naar 18TB met een 4e schijf.

't enige wat ik me nu afvraag; ik wil liefst een 19" rackversie, omdat alles hier toch in een serverrack zit en ik zo efficiënter alles kan inrichten (tov een desktop/boxmodel).
nu worden die wel eens links en rechts aangeboden door bvb bedrijven die wat spullen updaten, dan is daar meestal hardwarematig niets mis mee...maar is er wat specifieks waar ik met zo'n ouder model op moet letten, gezien mijn specifiek (beperkt en extreem simpel) gebruik als opslag voor audio en videofiles?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jack_D


Back-up externe USB disk gewoon een copy op ntfs file system en niet gecomprimeerd of ingepakt. Bij Synology is dit zelfs een optie in de Hyperbackup software. Dit type backup(1:1 copy)kun je aan je pc/labtop/mediaspeler (en zelfs aan sommige Android pads) hangen en lezen/schrijven. Dus gewoon benaderbaar als je NAS in de prak mocht draaien.


Bij de speciale Synology SHR raid kun je in bepaalde gevallen wel vier(of meer)verschillende harddisk groottes gebruiken zonder ruimte kwijt te zijn. Lijkt op een raid 5 maar is soms net even flexibeler. Ik weet niet of Qnap ook zo iets heeft.


Mogelijkheden genoeg.... maakt de aanschaf er niet makkelijker op... keuzes keuzes :D

Quote from: katwax on August  1, 2020, 21:32:11
Nog iets dat ik zag voorbij komen is koop een 1 bay nas en een usb disk om eraan te hangen, klopt, maar als je nas het begeeft kan je de usb schijf ook niet benaderen (toch niet op dezelfde manier) want dat doe je dan via je NAS.

Ik heb een 4 bay nas, toen ik die kocht had ik genoeg aan 3 schijven, toen dit een beetje krap werd heb ik gewoon 1 schijf bij gestoken en had plots 1/3 meer opslag, terwijl bij een 1 bay nas moet je beide schijven wisselen. Niet dat raid 5 zonder problemen zit, want het max van je kleinste schijf telt dus 1 schijf van 4TB en 3 van 8TB brengt niet op, je krijg van die 3 andere dan slecht 4TB (default raid 5).
Echter als je toch een backup hebt kan je ook kijken naar jbod ipv raid 5.

Opties genoeg, maar elk komt met zijn voordelen en nadelen.

Dirk

Even het backup verhaal buiten beschouwing gelaten, heb ik intussen wel met 99% zekerheid beslist wat het gaat worden; een RAID5 opslag op 3 discs (om te beginnen en mezelf nog ruimte te geven voor uitbreiding later) in een 4-bay NAS.

...nu enkel nog wat rondkijken naar een leuke deal (mogelijk 2dehands) voor een rackmodel NAS, want da's voor mij dus wel een dingetje dat ik niet meer zo'n desktop model wil.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Als het enkel om de oplsag gaat is er volgens mij weinig waar je echt moet op letten, alleen niet te oud gaan en zorgen dat er gigabit poort op zit om aan te sluiten op het netwerk.
Natuurlijk kan wat zwaarder en wat meer geheugen geen kwaad, maar daar ga je dan gewoon iets van merken bij updates/interface, dit is uiteindelijk enkel belangrijk als je services gaat draaien op je NAS (Roon, vpn, ...)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DustinV

Quote from: Dirk on August  2, 2020, 07:15:49
Even het backup verhaal buiten beschouwing gelaten, heb ik intussen wel met 99% zekerheid beslist wat het gaat worden; een RAID5 opslag op 3 discs (om te beginnen en mezelf nog ruimte te geven voor uitbreiding later) in een 4-bay NAS.

...nu enkel nog wat rondkijken naar een leuke deal (mogelijk 2dehands) voor een rackmodel NAS, want da's voor mij dus wel een dingetje dat ik niet meer zo'n desktop model wil.

Met synology shr kan je schijven van verschillende merken, types en formaten combineren. Dat is wellicht interessant.

blue-eyes

Quote from: Dirk on August  2, 2020, 07:15:49
Even het backup verhaal buiten beschouwing gelaten, heb ik intussen wel met 99% zekerheid beslist wat het gaat worden; een RAID5 opslag op 3 discs (om te beginnen en mezelf nog ruimte te geven voor uitbreiding later) in een 4-bay NAS.

...nu enkel nog wat rondkijken naar een leuke deal (mogelijk 2dehands) voor een rackmodel NAS, want da's voor mij dus wel een dingetje dat ik niet meer zo'n desktop model wil.


Ik heb 2 stuks Synology RS814+ , de 19" variant, 2 stuks, dus wel een backup. Beiden als RAID-0, JBOD.

Zonder schijven zijn deze goed te krijgen, worden met enige regelmaat aangeboden. Zelf 2 koopjes gehad met 150 euro per stuk ;) Maar dat was wel een gelukje.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jossie

Zo doe ik dat ook ongeveer, twee syn's, een start laten we zeggen om 10:00 op, maakt backup van de andere wat ik belangrijk vind (geen films) en gaat daarna weer slapen.

Als de schijven bijna vol zijn loop ik weer even kritisch door de voorraad en ruim flink op.

Zelden een boek voor de tweede keer gelezen, stukjes film wil ik af en toe nog wel een keer kijken, hele film nooit...
Omni !

Dirk

't wordt wel goed uitkijken merk ik bij die 2dehands modellen, want ze zijn niet altijd geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen. :unsure:

Ik had net bijna een QNAP TS-412U gekocht, maar ontdekte na wat dieper graafwerk gelukkig net op tijd dat die 't niet gaat trekken met 3x6TB (en later mogelijk een 4e erbij)

Ik ga deze week 't even aankijken wat er zoal gebruikt voorbijkomt, maar anders wordt het misschien toch een nieuwe QNAP TS-431XeU, die is vrij prettig geprijsd te vinden.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Quote from: Dirk on August  2, 2020, 13:01:13
't wordt wel goed uitkijken merk ik bij die 2dehands modellen, want ze zijn niet altijd geschikt voor wat ik ermee wil gaan doen. :unsure:

Ik had net bijna een QNAP TS-412U gekocht, maar ontdekte na wat dieper graafwerk gelukkig net op tijd dat die 't niet gaat trekken met 3x6TB (en later mogelijk een 4e erbij)

Ik ga deze week 't even aankijken wat er zoal gebruikt voorbijkomt, maar anders wordt het misschien toch een nieuwe QNAP TS-431XeU, die is vrij prettig geprijsd te vinden.
Niet trekken omdat hij die grote van disk niet ondersteunt? Zeker is nakijken dan of er geen firmware update is die ervoor zorgt dat grotere disken wel ondersteunt worden. Ook belangrijk om op te letten is het type disk.
SATA disken moeten erin kunnen, geen SAS (is duurder) of IDE (veel te oud).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

nee, is een kwestie vd "maximum single volume size" welke samen blijkt te hangen met de gebruikte CPU, die vermeld wordt bij de verschillende types als je wat doorzoekt.

Hier staat het bvb netjes vermeld in een duidelijk totaaloverzicht van Synology, maar bij QNAP moet je wat dieper graven tot in hun "compatibility list" van hard drives, waar er dan ietwat verborgen ook zo'n opmerking bij staat die een gelijkaardige beperking vermeld...in het geval van die TS-412U was het dus max 16TB, wat te weinig is als ik straks 4 x 6TB wil steken, want dan kom ik op een werkelijk volume van 18TB in RAID5.

btw; de schijven zijn al besteld, nu nog de NAS  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


Dirk

schijven die "approved" zijn voor zowel QNAP (wat het wslk weer wordt) als Synology, dus wat dat betreft zit ik wel safe.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea