Ik begrijp de verwarring tussen raid en backup en ook raid1 niet zoals hier werd vermeld. Bij raid1 is het simpel uit te leggen je 2de schijf is een kopie van je eerste schijf, dus wis je iets op je eerste is dit ook weg op je 2de, mocht deze film dan niet gewist worden heb je een backup nodig om een restore te kunnen doen van het gewiste bestand. Nu afhankelijk van de software + snelheid backup kan een restore even lang duren als de film opnieuw rippen

NAS vs DAS:
-NAS is network attached storage -> alles in hetzelfde netwerk is in staat om deze opslag te benaderen, simpel gezegd je kan vanaf meerdere mediaspelers je filmen afspelen of op meerdere toestellen.
-DAS is direct attached storage -> een externe hd die je dus direct aan een mediaspeler hangt, nadeel is dat je er enkel aankan vanuit je mediaspeler
Nog iets dat ik zag voorbij komen is koop een 1 bay nas en een usb disk om eraan te hangen, klopt, maar als je nas het begeeft kan je de usb schijf ook niet benaderen (toch niet op dezelfde manier) want dat doe je dan via je NAS.
Ik heb een 4 bay nas, toen ik die kocht had ik genoeg aan 3 schijven, toen dit een beetje krap werd heb ik gewoon 1 schijf bij gestoken en had plots 1/3 meer opslag, terwijl bij een 1 bay nas moet je beide schijven wisselen. Niet dat raid 5 zonder problemen zit, want het max van je kleinste schijf telt dus 1 schijf van 4TB en 3 van 8TB brengt niet op, je krijg van die 3 andere dan slecht 4TB (default raid 5).
Echter als je toch een backup hebt kan je ook kijken naar jbod ipv raid 5.
Opties genoeg, maar elk komt met zijn voordelen en nadelen.