Thuis studios

Started by J.A.F._Doorhof, July 30, 2020, 11:30:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Voor veel mensen betekend het nieuwe normaal ook andere dingen.
Voor mij betekend dit een terug keer bij een oude liefde.
Mijn eerste bedrijf was een opname studio en na een hele lange pauze heb ik gitaar spelen weer opgepakt en vorig jaar ook begonnen met een heuse thuisstudio waar ik nu kan oefenen en op kan nemen.

Misschien leuk om dit topic wat ervaringen te delen, foto's etc.

Mijn opstelling is voornamelijk gebaseerd op oud
Dus hybrid mixing met een Yamaha 01v96 tafel en een 18/20 input module
Daarnaast nog externe audio apparatuur en natuurlijk een R2R recorder om op sommige instrumenten wat "magic" toe te voegen.

Gitaar is het hoofd onderwerp
Dus kan de tafel in via biasfx2 en biasamp2 op de iPad Pro.
Of via een Carvin V3 (tubes) naar een Marshall cab met black backs (lees echte magic) met 2 mics, een groot condensator en een ribbon, in de goede opstelling is er amper EQ nodig voor een vet geluid.

Zal later wat foto's toevoegen, vandaag even niet in de mogelijkheid.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.H

Voor mij is het echt puur fun om gewoon lekker met muziek bezig te zijn. Vroeger een aantal jaar in een band gezeten en zwerf nog wel een beetje in dat circuit rond. En af en toe zie ik nog wel eens een opname studio van binnen.

Voor thuis is de apparatuur heel erg simpel en echt gericht op "in the box"
Als DAW gebruik ik al tijden Logic maar ben nu aan het kijken of ik misschien overstap naar Luna. Sinds enkele weken staat er een UA Apollo interface en daarmee is de verdere wereld van plugins voor mij opengegaan :D
Voor het MIDI werk een MPK225, de afluistering gaat via een PreSonus setje monitoren + sub en als hoofdtelefoon een Shure SRH1540  :inlove:

Onlangs ook begonnen met https://www.soundgym.co/ en daar zitten wel leuke interessante testjes tussen  :thumbs-up:
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

J.A.F._Doorhof

Kijk eens naar Reaper.
Ik had wat problemen met bandlab/Cakewalk en aan alle kanten werd me Reaper geadviseerd. Moet eerlijk zeggen als je gewend bent analoog te werken heeft Reaper wel een interface die je binnen 10 minuten snapt.

Alleen midi editing is basic.
Zou logic graag gebruiken maar zit op Windows ;)

Als je dingen wil uitwisselen of samen wil werken graag. Neem niet alleen blues/metal op maar ben nu ook bezig met beats en samples. Ook enorm leuk.

Maar wil graag met mensen samen werken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Kijk op Instagram even naar fdguitars dan zie je gedeeltes van onze thuis situatie ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Zal straks even wat posten van mijn studio: SolidStateLogic, Avalon en Dangerous
JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Zit zelf op de iPad te twijfelen tussen nanostudio,2 en beatmaker 3.

Wil niet perse een daw maar wel iets waar je veel met samples en beats kan doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kingpin

Tja wie had dat nog gedacht maar sinds 2 weekjes ook weer bezig met muziek na een hele lange afwezigheid.
'Vroegah' heel veel gespeeld, zowel in bands als studio werk, maar na avondstudies, geen tijd en andere interesses totaal verwaterd.

Ik had als enigste nog een workstation overgehouden uit mijn verzameling aangezien destijds alles met fisieke keyboards en synthesizers werd gedaan, maar deze werd voornamelijk gebruikt door de kinderen.
Die ging dus een tijdje geleden kapot en alhoewel ik de defecte onderdelen al had doorgemeten en uitgezocht leek het me qua kosten niet de moeite om deze nog te repareren voor zo'n oud apparaat.

Toen m'n vader zich ook nog eens een keyboard had aangeschaft begon het weer te kriebelen om toch hierin weer wat dingen te gaan doen en dat de kids ook nog eens wat kunnen pingelen.
Voorwaarde voor mij was dat het in de woonkamer komt te staan aangezien ik mezelf ken en er anders geen gebruik van ga maken, dus 1 klavier en verder alles met softsynths.
Na wat rondgekeken en ingelezen te hebben een (redelijk) goed klavier uitgezocht met (semi)gewogen toetsen, een paar studio monitoren en een 'snelle' laptop met Steinberg audio interface (echt onontbeerlijk wil je een goed geluid hebben).
Bij de Steinberg dac zat de officiele versie van Cubase 11 Ai die voor nu nog wel even voldoet.

Wat me het meest verbaast is dat er zo'n goed geluid uit zo'n relatief simpel setje kan komen, gezien de prijs en formaat van de monitoren.
Nu nog ff de draden mooi wegwerken ...


Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Hier wat foto's van mijn studio
JBL PRX Power!

Kingpin

Kon bij m'n broer zijn  ;D
Die heeft ook zoveel apparaten. Die maakt voornamelijk acid (zit ook bij een record label).
Ik ben meer van het ook daadwerkelijk inspelen ipv veel knoppen/pads gebruiken waar iets onder zit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

House en techno idd, dit is een gedeelte, de andere helft staat er nog niet op.
JBL PRX Power!

Kingpin

Geen keyboard, of gebruik je alleen samples ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Die staan tegen een andere wand alle gear in het rack zijn ook synths.
JBL PRX Power!

Kingpin

Gisteren nieuwe HDD geplaatst, kan ie straks mooi volgepompt worden want samples en projecten vreten wel wat.
Maar goed ook, mijn oude hdd die ik nog ergens had liggen is aan het begeven.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Welke DAW gebruiken jullie, en waarom/waarmee hebben jullie deze vergeleken ?

Zelf heb ik de officiele Cubase 11 Ai die bij de Steinberg DAC werd geleverd en een demo versie van Bitwig gedownload.
Bij de Novation zat Ableton Live Lite.
Cubase ken ik van vroeger maar is in de tussentijd zo veranderd dat ik deze opnieuw moet leren.
Bitwig ziet er fris en overzichterlijk uit maar is volgens mij net als Ableton meer gespitst op de knoppenfreaks (niet lullig bedoeld) dan op de muzikant.
Twijfel zelf nog tussen Bitwig of Cubase.
Heb in de tussentijd al wat eigenaardigheden ontdekt in Cubase zoals het inladen van een midifile waarbij ineens de Audio driver niet meer herkend wordt, deze moet ook als je Cubase hebt afgesloten zonder te saven weer handmatig toevoegen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Cubase 11 Pro en Wavelab Pro
JBL PRX Power!

sandervg

Quote from: Kingpin on May 17, 2021, 15:36:20
Na wat rondgekeken en ingelezen te hebben een (redelijk) goed klavier uitgezocht met (semi)gewogen toetsen,

Wat voor klavier ben je op uitgekomen? Hoe is de geluidskwaliteit van de soft synths in vergelijking met hardware synths?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kingpin

Quote from: sandervg on May 19, 2021, 13:55:07
Wat voor klavier ben je op uitgekomen? Hoe is de geluidskwaliteit van de soft synths in vergelijking met hardware synths?

Voor mij een vereiste dat de keys semi-gewogen waren. Die liggen dus net onder dat van een piano klavier qua aandruk.
Dat speelt voor mij wat makkelijker, zeker als je snelle gitaarrifs e.d. wilt doen.
Daarnaast moeten de keys een gewone 'maat' hebben.
Dan wordt de keus al heel wat kleiner anders kom je op keys die aanvoelen als een speelgoed instrument.

Prijs technisch om mee te beginnen vond ik de Novation Impulse 61 meer dan goed.
Andere optie, iets duurder zou voor mij de Nektar Panorama P6 zijn geworden wil het niet dat ik bij mijn muziekzaak een niet van nieuw te onderscheiden Impulse aangeboden werd voor een hele mooie prijs.



Bij Cubase zat al een aardig pakket sounds maar heb er een aantal bijgekocht die ik wilde hebben (synth sounds uit de 70/80 jaren jaren, elektrische gitaren etc).
Ik heb in het verleden veel keyboards, synthesizers en samplers gehad maar werkelijk geen van allen kan tippen aan de softsynths (muv de analoge bakken uit een heel ver verleden of een Dave smith bv die nog gebuik maakt van analoge techniek  ;) maar dan nog klinken de gesample heel erg goed).
Daarnaast zou ik nooit meer een fysiek instrument willen hebben aangezien als deze kapot gaat je al je settings en geluiden gewoonweg kwijt bent.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sandervg

#17
Cool! Ik ben echt een COMPLETE nitwit als het gaat om de nieuwste tech met softsynts e.d. . In het verleden lang in een band gespeeld en veel muziek geschreven op m'n slaapkamer met Ronald D20, Yamaha DX27, TX81Z en later the TG77 (prachtig apparaat!). Eerst met een commodore 64 en later cubase op een PC. Hiermee heb ik dus ook mijn leeftijd verraden :-). Heb wat jaren geleden een digitale stage piano gekocht, maar helaas krijg ik de USB midi interface niet werkend :-(. Mijn computer / windows / Cubase herkent het niet. Zit er nu ook over te denken om met een niet te duur midi keyboard wat te gaan spelen. Moet niet te duur zijn, want ik weet dat ik niet heel veel tijd beschikbaar heb. Liefst semi-gewogen toetsen (volledig gewogen toetsen zijn inderdaad perfect voor piano maar het voelt heel onnatuurlijk als je je anders 'instrumenten' bespeelt) en met aftertouch. Ik zou heb graag 88 toetsen hebben. Maar was wat bevreesd dat de geluidskwaliteit van zo'n softsynt heel belabberd is.

EDIT: heb even wat zitten youtuben en googlen, maar man, wat een ontwikkeling is er geweest! Dat loopmasters is ook geweldig!! En ik heb hammonds horen spelen op youtube die ik niet van echt kan onderscheiden!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kingpin

#18
https://www.youtube.com/v/geHShRllORI&VQ=HD720

Niet normaal toch wat je tegenwoordig met een keyboard kan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sandervg

Die gitaar is briljant!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kingpin

Quote from: sandervg on May 21, 2021, 13:06:43
Die gitaar is briljant!
Thanks.
Koste me ook wel 50x opnieuw inspelen  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

sandervg

Ben nu wel een beetje dit topic aan het kapen realiseer ik me, maar ben toch wel erg benieuwd welke VST packages je hebt gekocht (of er al bij het keyboard of de steinberg interface zaten) waar deze kwaliteit sounds in zitten (incl. die gitaar want die wil ik ook!!  >:D >:D >:D)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Kingpin

#22
Quote from: sandervg on May 21, 2021, 17:01:30
Ben nu wel een beetje dit topic aan het kapen realiseer ik me, maar ben toch wel erg benieuwd welke VST packages je hebt gekocht (of er al bij het keyboard of de steinberg interface zaten) waar deze kwaliteit sounds in zitten (incl. die gitaar want die wil ik ook!!  >:D >:D >:D)
De strings komen van U-He - Zebra en de gitaar van Orange Tree Samples Evolution Infinity

Zojuist een kleine aanpassing in de video gemaakt, heel klein beetje reverb op de gitaar en een kleine sequental net voor de gitaar solo toegevoegd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

J.A.F._Doorhof

#23
Net vandaag captor x binnen gekregen
Had nu een se100 van Marshall staan met een 70's blackback Marshall in een soort van isobox met 2 mics

Gebruik daar een mix van buizen versterkers op.
Klonk geniaal maar ... Het is zoals het is en wilde wat meer variatie. De captor is echt te gek. Kan nog steeds het cabinet gebruiken maar ook volledige modelling voor mics en cabs en ruimtes. Super mooi als je als gitarist echt je buizen versterkers op oorverdovend niveau wil horen zonder de buren op de kast te jagen.

Qua software gebruik ik Reaper  (nog niets beters
gevonden) en op de iPad pro cubasis, GarageBand en beatmaker3

Merk dat ik steeds meer op de iPad werk IPV de desktop.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Op Instagram kun je fdguitars ook mijn thuis studio zien en wat foto's van apparatuur ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"