3D scannen met smartphone of camera

Started by ruud2, April 15, 2020, 15:21:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ruud2

wie kent dit? en/of heeft er ervaring mee ?

photogrammetry 3D scannen .
ik ben op zoek naar (uiteraard) gratis software om van foto's een 3D scan te maken.
dit ipv. het  kostbare laserscannen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

niemand?

voor de volledigheid , zie de link.
dit is wat photogammetry is
indien de link tegenstrijdig is met het forumbeleid dan hoor ik dat graag.

https://www.youtube.com/watch?v=ye-C-OOFsX8
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

is al weer even geleden dat ik dit gepost heb.
met een nieuwe snellere laptop diverse programma's uitgeprobeerd.
Er zijn diverse free te downloaden , soms onbegrijpbaar en of met allerlei restricties.
werk nu met 3DF Zephyr free.
De eerste waren een drama, maar ik begin te begrijpen hoe eea. werkt en leer van m'n fouten.
Klein beginnen, daarom een Inca beeldje van ca. 5cm
de instellingen die gekozen waren zijn met een fijne mesh, de rekentijd was daarom 45 minuten.
foto 1 , het ingescande beeldje in z'n omgeving
foto 2 , mesh over de buitenvorm.

ben toch benieuwd of er hier ook gebruikers zijn van dit soort programma's.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

3d curved surface uit 5 foto's... 8)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ruud2

even nog wat uitgeprobeerd, nu iets groters.
hier heeft het programma duidelijk minder moeite mee dan met kleinere voorwerpen.
ook de belichting speelt een grote rol.
als ik dit een beetje onder de knie heb kan ik het programma coverteren na een stl. en dan objecten verkleinen en in miniatuur 3D printen.
daar was het eigenlijk allemaal om begonnen, om een auto uit te printen naar 1:43.
de randomgeving wordt ook meegescanned en dient te worden weggegooid, maar heb het hier nog even laten staan.
de 3e foto is de mesh erover, alhoewel ik daar nog niet helemaal tevreden mee ben , een nauwkeuriger , kleinere, mesh voor meer detail.
dat vergt wat meer rekentijd, echter dit formaat is binnen enkele minuten gemaakt.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.