Luisterruimte op zolder gaat dit buren ruzie opleveren

Started by pacific, July 30, 2020, 00:14:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pacific

Quote from: Toni71 on July 31, 2020, 13:08:17
Leuk project van je. De zolder. Mooi dat je die ruimte kan benutten.

Ik zit een beetje mee te gluren hier, omdat ik eigenlijk ook een beetje aan het geluidsniveau zit te denken in onze situatie.

Eveneens een nieuwbouwwoning die we binnenkort gaan betrekken. En eveneens een zolder die voor mij is. :)

Een voordeel met nieuwe woningen is misschien wel de  betere isolatiewaarden. Misschien heeft dit ook meerwaarde voor het geluid?
Uiteraard zal dit niet zo voldoen als een aparte kamer met isolatie en ontkoppeling etc.

Wat ik ga doen? Zodra we verhuisd zijn stel ik mijn speakers op. Zet mijn Arendal sub 3 op standje dreun van de bank en ga dan even checken bij de buren. :)

Gekheid, maar wel zo ongeveer. Ik zet mijn setup op. Zet de subwoofer op een speciale plaat. En speel wat af op een  referentielevel die voor mij van toepassing is. En dan ga ik checken bij de buren.

Misschien voldoet dit. Net als bij Denoontje. Misschien kleine aanpassingen acoustisch. Dan ook weinig extra kosten.

Is dit niet okay. Bouw ik toch een aparte kamer.
Dan ben ik erg benieuwd naar je bevindingen voor ons is het nog ff weg q2 2022.

De keuze kan zijn om de ruimtes standaard op te laten leveren en ook te gaan testen en bepalen of buren er wel of geen last van hebben.  Dus zonder systeem en bij geen suc6 of aanpassen of naar de 1e etage verhuizen.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


Toni71

Als je het geld hebt, is het eigenlijk wel het mooiste om al een kamer te realiseren ( zoals eerder vermeldt). Dan ben je in ieder geval van de bouwrotzooi af als je er in gaat wonen.
Ook is het makkelijker speakers aan het plafond te monteren (Atmos bijvoorbeeld.), met een lager plafond. Ik denk, dat dit beter werkt dan speakers ergens tegen de schuine kant. Dit kan ik ook mis hebben trouwens.

Ik ben meer als twee jaar bezig geweest (naast andere prioriteiten) om de binnenkant op te bouwen, en ben er klaar mee. De zolder wacht maar even. Eerst maar gaan wonen.
Aan de andere kant, speelt ook nog mee dat ik dus Atmos wil installeren. Hiervoor heb ik dat plafond nodig. Of een constructie om de speakers op te hangen.
Met deze insteek kan ik net zo goed doorpakken, en een kamer inbouwen.

Ongeacht wat het wordt, ga ik het geluid testen. Zo weet ik wat er nodig is aan akoestiek isolatie. Dit kan je lezen als ik een zoldertopic open. :)

pacific

Ik bij Mutrox dat een basis luisterruimte rond de 15k is 4x5x2.5m

Constructie

De Mutrox Luisterruimte bestaat uit de volgende componenten:

Ontkoppelde vloer

Ontkoppelde wanden tegen de bestaande constructieve wanden

Ontkoppeld plafond

Actief ventilatiesysteem

Exclusief afwerking

Voorbeeldruimte van 4 x 5 x 2,5 m casco bouw € 15.000,- incl. btw



Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


reza

Ik weet niet waar je woont maar we hebben een hele goede HT bouwer hier op het forum, misschien kan hij je helpen, denk ook wel een stuk goedkoper.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

pacific

Quote from: reza on July 31, 2020, 21:48:16
Ik weet niet waar je woont maar we hebben een hele goede HT bouwer hier op het forum, misschien kan hij je helpen, denk ook wel een stuk goedkoper.
Wie is dat dan?

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Deleted User

Quote from: pacific on July 31, 2020, 19:42:27
Ik bij Mutrox dat een basis luisterruimte rond de 15k is 4x5x2.5m

Constructie

De Mutrox Luisterruimte bestaat uit de volgende componenten:

Ontkoppelde vloer

Ontkoppelde wanden tegen de bestaande constructieve wanden

Ontkoppeld plafond

Actief ventilatiesysteem

Exclusief afwerking

Voorbeeldruimte van 4 x 5 x 2,5 m casco bouw € 15.000,- incl. btw



Sent from my VOG-L29 using Tapatalk



Helemaal correct, of juist niet :-) Ook ik heb ooit een prijsopgave gedaan, 17000 eurie zou het bij mij gaan kosten. Let op bij eventuele verhuizing heb je er helemaal niets meer aan.

Wanneer ik aan mijn luisterruimte ga beginnen, laat ik Rivasono komen. Met wat aanpassingen kunnen ze ervoor zorgen de het geluid in de ruimte blijft en er vrijwel niet buiten komt. De luisterruimte bij HifiSolutions is daar een heel mooi voorbeeld van.

Toen ik nog directe buren had, liet ik mijn buurman bellen wanneer hij er last van had tijdens een test. Zodoende wist ik hoe ver ik kon gaan, ik heb hem nooit meer gehoord.

katwax

Ik heb zelf onlangs ook zoiets laten berekenen en kwam ook aan deze prijzen voor enkel de ruimte, let op dat is zonder vaste trap of eventuele ramen etc.
We waren voor 99% klaar om een go te geven (combinatie bureau + luisterruimte) en hierdoor zou dit een zeer belangrijke ruimte worden, maar het blijft 2 verdiepen hoger en dat brengt zo zijn eigen problemen met zich mee. Met dit budget kunnen we veel realiseren in bestaande ruimtes die meer praktisch zijn :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

pacific

Dan denk ik dat het handiger is de slaapkamer aan de voorkant te gebruiken waardoor je het dak als overdrachtsbron kwijt bent.

Daarnaast hou je veel budget over voor aanpassingen aan akoestiek en nieuwe apparatuur.


Sent from my VOG-L29 using Tapatalk

Kjelt

Ik ben geen bouwkundige maar op de tekening zie ik denk ik hetzelfde als bij mijn huis.
De eerste twee etages een dikke betonnen tussenwand en op zolder twee rij zand of baksteen.
Zonder spouw zo te zien.
Bij mij is de betonnen muur prima isolatie maar bij zeer hard praten hoor je het nog wel, lijkt me zeker geen lolletje als mijn buurman snachts daar film ging kijken of muziek draaien. En op zolder is het zeer gehorig, als daar een baby huilt lijkt ie achter een kartonnen wand te staan. De bakstenen lijken op zich prima maar de dakconstructie is totaal niet geluidsscheidend tussen de beide woningen.
Het beste is om een meting te doen zodat je weet waar je aan toe bent.

Maximus_Aurelius

Ik heb onze zolder ook in gebruik voor mijn stereoset. Heb de ruimte wel akoestisch aangepast en de buren ondervinden geen geluidsoverlast.
Incidenteel luister ik muziek nog tot laat, uurtje of 1:00 uur maar dit komt niet heel veel voor.
Persoonlijk vind ik een zolder indien die genoeg ruimte heeft ideaal voor een stereoset of HT.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

pacific

Quote from: Maximus_Aurelius on August 17, 2020, 10:15:08
Ik heb onze zolder ook in gebruik voor mijn stereoset. Heb de ruimte wel akoestisch aangepast en de buren ondervinden geen geluidsoverlast.
Incidenteel luister ik muziek nog tot laat, uurtje of 1:00 uur maar dit komt niet heel veel voor.
Persoonlijk vind ik een zolder indien die genoeg ruimte heeft ideaal voor een stereoset of HT.

Dank voor je reactie kun je aangeven wat je er zoal aan aangepast heb?

Speel je alleen muziek of ook films (HT)?

Maximus_Aurelius

Quote from: pacific on August 17, 2020, 10:42:00
Dank voor je reactie kun je aangeven wat je er zoal aan aangepast heb?

Speel je alleen muziek of ook films (HT)?

Ben een puur stereo liefhebber. Geen HT.

Wat ik aangepast heb in de ruimte is in de hoeken, 2 Boldz Chunkz en twee Bass traps van RTFS. Dan twee grote staande op maat gemaakte absorbers van Boldz voor de eerste reflectiepunten.
Achter de luidsprekers twee RTFS Sirrah(soort diffusers).

Uiteraard ook een mooi dik karpet. En dan is er nog isolatie bij het plafond.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

pacific

Quote from: Maximus_Aurelius on August 17, 2020, 17:56:00
Ben een puur stereo liefhebber. Geen HT.

Wat ik aangepast heb in de ruimte is in de hoeken, 2 Boldz Chunkz en twee Bass traps van RTFS. Dan twee grote staande op maat gemaakte absorbers van Boldz voor de eerste reflectiepunten.
Achter de luidsprekers twee RTFS Sirrah(soort diffusers).

Uiteraard ook een mooi dik karpet. En dan is er nog isolatie bij het plafond.
Dankjewel voor de toelichting.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

dane86

Heel interessant topic, ook ik heb namelijk hetzelfde idee. Nieuwbouwhuis dat over een jaar wordt opgeleverd met een zolder die we willen inrichten als een muziek ruimte. Ik heb wel redelijke verwachtingen van de ankerloze spouwmuur constructie. Bij ons wordt het 12cm kalkzandsteen, dan een spouw van 6 cm en dan weer 12 cm kalkzandsteen bij de buren. Als dit goed uitgevoerd wordt heeft het zeker positieve effecten voor de geluidsoverdracht naar de naastgelegen woningen. Ons is verzekerd dat de woningen volledige ontkoppeld worden gebouwd. Enige wat je dan nog deelt zijn de funderingspalen.

Dit artikel laat duidelijk zijn wat de voordelen kunnen zijn:
https://www.woningborg.nl/nieuws/bouwkwaliteit/ankerloze-spouwmuren/

Hierin komt ook naar voren dat de kapverdieping (traditioneel slecht geisoleerd) ineens goed presteerd en vergelijkbaar is met de 1e verdieping mits de ankerloze spouwmuur constructie goed wordt uitgevoerd.

Mijn beoogde indeling is ingevoegd als attachement. Mijn plan is om mijn huidige set neer te zetten (Monitor Audio Silver RX 5.1.4) en te checken bij de buren of ze iets horen. Als dit meevalt dan maar eens kijken naar een flinke upgrade. Als het tegenvalt kijken naar mogelijkheden om de muren volledig te bekleden met geluidsdempend materiaal.

jahtari

Ik heb nu een vrijstaand huis, maar mijn vorige woning uit 2007 was een soort van tussenwoning, met ankerloze spouwmuren. Werkelijk geweldig, je hoort echt niks van de buren. De buurvouw vroeg ooit of we ook niet gek werden van haar zoon die de muziek hard had aan staan - nooit iets van gemerkt.

Dus mooie vooruitzichten!
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Jefften

#41
Ik heb destijds een ontkoppelde kamer in kamer constructie gebouwd ook op advies van Mutrox.
Mijn dochter sliep onder de ruimte en ik kon gewoon op oorlogssterkte draaien.

Onderstaand mijn zolder verbouwing.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159329.0

Reeds ben ik bezig in mijn kelder ook e.e.a weer te realiseren  ;D

succes iig


Quote from: pacific on July 31, 2020, 19:42:27
Ik bij Mutrox dat een basis luisterruimte rond de 15k is 4x5x2.5m

Constructie

De Mutrox Luisterruimte bestaat uit de volgende componenten:

Ontkoppelde vloer

Ontkoppelde wanden tegen de bestaande constructieve wanden

Ontkoppeld plafond

Actief ventilatiesysteem

Exclusief afwerking

Voorbeeldruimte van 4 x 5 x 2,5 m casco bouw € 15.000,- incl. btw



Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

dane86

Was de reden vooral de geluidsisolatie naar de benedenvloer of ook de akoestiek op een gemiddelde zolder? Ik vraag me vooral af hoe akoestisch geschikt een ruimte met hoge kap is. Hoogste punt is bijna 4 meter bij ons nieuwe huis. Ik heb niet het budget om een akoestische binnenkamer te gaan plaatsen. An sich bestaat het dak zelf uit isolerend materiaal maar zo'n grote ruimte is misschien niet ideaal. Wat kan ik verwachten op het gebied van correcties?

ruud2

Quote from: dane86 on October 15, 2020, 15:22:50
Was de reden vooral de geluidsisolatie naar de benedenvloer of ook de akoestiek op een gemiddelde zolder? Ik vraag me vooral af hoe akoestisch geschikt een ruimte met hoge kap is. Hoogste punt is bijna 4 meter bij ons nieuwe huis. Ik heb niet het budget om een akoestische binnenkamer te gaan plaatsen. An sich bestaat het dak zelf uit isolerend materiaal maar zo'n grote ruimte is misschien niet ideaal. Wat kan ik verwachten op het gebied van correcties?

een hoge kap kan erg goed uitpakken voor de akoestiek, zeker met een grote hoogte .
bij mijn luisterkamer is de zolderverdieping erbij getrokken,
zie mijn topic  ruuds room  wellicht kan je hier wat ideeën opdoen.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

dane86