Luisterruimte op zolder gaat dit buren ruzie opleveren

Started by pacific, July 30, 2020, 00:14:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pacific

We zijn aan het kijken om een nieuwbouw huis te kopen en daar kan ik kiezen om de luisterruimte op zolder te doen dat is de grootste ruimte (4.5m bij 5.8m) of 1 van de slaapkamers (Die is 5.8m bij 3.9m aan de ene kant en de andere kant is 2.8m) opofferen op de 1e etage.

We hebben een zogenaamde tussenwoning waarbij we het dak met 1 kant delen en met de andere kant niet omdat die hun dak hoger ligt.

Nu hoor ik van meerdere mensen dat zolder niet ideaal is omdat het geluid makkelijk overgedragen kan worden naar de buren via het zadeldak.

Ik heb dan ook de volgende vragen:

- Mijn vraag is of dat vroeger zo was en nu niet meer of dat het nog steeds geldt bij de huidige huizen?
- Als dat nog steeds zo is kan dit opgelost worden en zo ja op welke wijze?
- Is de geluidsoverdracht op de tussenetage vergelijkbaar of echt minder waardoor dit een betere ruimte zou zijn?


Shadowfox

#1
Ik heb psies dezelfde layout.
Kwa db komt het tegen de 90+ aan. En de sub goed ontkoppelen dan zit je wel goed .
Alles staat bij mij tegen de lange muur aan

sandervg

Wij hebben een hoekwoning gehad en daar hadden de buren al last van onze muziek in de woonkamer als we 's avonds muziek luisterde. Het hangt 100% af van de bouwconstructie en dus moeilijk te voorspellen. In jouw geval is het denk ik ook de vraag hoeveel je bereid bent te investeren. Het voordeel van nieuwbouw is dat je nog veel kunt aanpassen: zwevende vloeren, voorzetwanden etc. Als je het echt serieus wilt aanpakken zou je eens contact kunnen opnemen met een expert en een prijsinschatting vragen wat het zou kosten om je zolder akoestisch te ontkoppelen/isoleren van de rest van het huis. Dan kun je met een gerust hard om 12 uur 's nachts nog film kijken.

EDIT: heeft je tussenwoning ontkoppelde spouwmuren (dus zonder ankers)? Zo ja, dan zal de 1e verdieping sowieso beter zijn. Ik weet niet hoe gangbaar dit tegenwoordig is.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

pacific

Quote from: sandervg on July 30, 2020, 09:26:36
Wij hebben een hoekwoning gehad en daar hadden de buren al last van onze muziek in de woonkamer als we 's avonds muziek luisterde. Het hangt 100% af van de bouwconstructie en dus moeilijk te voorspellen. In jouw geval is het denk ik ook de vraag hoeveel je bereid bent te investeren. Het voordeel van nieuwbouw is dat je nog veel kunt aanpassen: zwevende vloeren, voorzetwanden etc. Als je het echt serieus wilt aanpakken zou je eens contact kunnen opnemen met een expert en een prijsinschatting vragen wat het zou kosten om je zolder akoestisch te ontkoppelen/isoleren van de rest van het huis. Dan kun je met een gerust hard om 12 uur 's nachts nog film kijken.

EDIT: heeft je tussenwoning ontkoppelde spouwmuren (dus zonder ankers)? Zo ja, dan zal de 1e verdieping sowieso beter zijn. Ik weet niet hoe gangbaar dit tegenwoordig is.

Dat van ankerloze spouwmuren staat op de vragenlijst voor ons gesprek met de makelaar.

Was er al bang voor dat vermoedelijk de 1e etage beter is gezien de muren. Zal me is gaan oriënteren wat de mogelijkheden zijn om de 2e etage zodanig te isoleren/ontkoppelen dat hier een luisterruimte kan komen.

pacific

Quote from: Shadowfox on July 30, 2020, 07:35:31
Ik heb psies dezelfde layout.
Kwa db komt het tegen de 90+ aan. En de sub goed ontkoppelen dan zit je wel goed .
Alles staat bij mij tegen de lange muur aan

Je bedoeld de zolderruimte neem ik aan en hoe oud is je huis en betreft het hier ook een zadeldak of heb je hier aanpassingen aan gedaan?

fluissie

Wat is je budget en wat wil je ermee?

Om de avond of iedere avond na 11 uur nog volgas film kijken of gamen is vragen om problemen....

Er zijn hier leden die hebben een 'kamer' in een kamer gebouwd en die kunnen zonder problemen hun ding doen zonder overlast te veroorzaken

Er hangt veel van het budget af EN je eigen instelling

Tevens een praatje maken met de buren en vertellen wat je hobby is scheelt ook veel en geef vooral aan dat ze altijd even kunnen appen of bellen als het te gek gaat

Shadowfox

Quote from: pacific on July 30, 2020, 10:02:36
Je bedoeld de zolderruimte neem ik aan en hoe oud is je huis en betreft het hier ook een zadeldak of heb je hier aanpassingen aan gedaan?

idd de zolderruimte en het huis is van 2012.
Ik heb er verder geen aanpassingen aan gedaan. Kwestie denk van goed afstellen en de resonaties zo goed mogelijk reduceren.
Wat is een zadeldak?

Hanky Panky

Mijn woning was van 2003 en inderdaad ankerloze spouw. Ja je hoort elkaar maar dan moet je het vrij bont maken. De piano van de buurman stond tegen de directe muur van onze woonkamer aan en alleen als het doodstil in huis was dan hoorde je hem spelen. Omgekeerd had ik een subwoofer gekocht en ben ik na een paar dagen even wezen vragen of hij er wat van hoorde. Antwoord: ja we hoorden heel af en toe een bonkje als het stil was maar ik vroeg me meer af wat het nu was dan dat ik er überhaupt last van heb.

Volgens mij worden alleen huurwoningen nog volgens de dozenbouw methode neergezet, koopwoningen hebben bijna allemaal een ankerloze spouw
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Shadowfox

Quote from: Hanky Panky on July 30, 2020, 13:22:08
Mijn woning was van 2003 en inderdaad ankerloze spouw. Ja je hoort elkaar maar dan moet je het vrij bont maken. De piano van de buurman stond tegen de directe muur van onze woonkamer aan en alleen als het doodstil in huis was dan hoorde je hem spelen. Omgekeerd had ik een subwoofer gekocht en ben ik na een paar dagen even wezen vragen of hij er wat van hoorde. Antwoord: ja we hoorden heel af en toe een bonkje als het stil was maar ik vroeg me meer af wat het nu was dan dat ik er überhaupt last van heb.

Volgens mij worden alleen huurwoningen nog volgens de dozenbouw methode neergezet, koopwoningen hebben bijna allemaal een ankerloze spouw

Huurwoningen ook want bij mij is het idd ankerloos

Hanky Panky

Quote from: Shadowfox on July 30, 2020, 13:34:10
Huurwoningen ook want bij mij is het idd ankerloos

;) Mooi, lekker rustig. 17 jaar geleden in de wijk waar ik woonde werd dat niet gedaan. Ik bedoelde meer: áls ze zonder spouw worden gebouwd dan alleen nog in de verhuur. Ik bedoelde niet dat huurwoningen per definitie maar 1 enkele muur hebben.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

patsijb

zoals eerder gezegd is communicatie met je buren al bevrijdend (ook voor hun)
misschien is er een gedeelde hobby..

Hanky Panky

Quote from: patsijb on July 30, 2020, 16:16:39
zoals eerder gezegd is communicatie met je buren al bevrijdend (ook voor hun)
misschien is er een gedeelde hobby..

Of maken de buren al een geluidsdichte SM-zolder aan de andere kant van de muur  :colgate:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

pacific

Quote from: Hanky Panky on July 30, 2020, 16:18:48
Of maken de buren al een geluidsdichte SM-zolder aan de andere kant van de muur  :colgate:
Dat zou mooi zijn scheelt mij een hoop geld [emoji39][emoji39]

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


DustinV

Quote from: pacific on July 30, 2020, 16:20:58
Dat zou mooi zijn scheelt mij een hoop geld [emoji39][emoji39]

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk

Als ze het isoleren wel 😅

pacific

Quote from: Shadowfox on July 30, 2020, 12:50:19


idd de zolderruimte en het huis is van 2012.
Ik heb er verder geen aanpassingen aan gedaan. Kwestie denk van goed afstellen en de resonaties zo goed mogelijk reduceren.
Wat is een zadeldak?

Zadeldaken behoren nog steeds tot de populairste soorten daken omdat ze bij heel wat verschillende bouwstijlen passen. In zijn meest eenvoudige vorm bestaat een zadeldak uit een combinatie van twee dakvlakken die samen een omgekeerde V vormen. De hellingshoek van de dakvlakken bedraagt minimaal 15 graden. Je kan dit hellende dak zo steil maken als je zelf wenst. Qua zinkwerk heb je twee dakgoten nodig voor dit soort dak, aan elke kant van het dakvlak één.

pacific

Communicatie met je buren is altijd belangrijk en heb ik bij al mijn appartementen ook gedaan. Want als je alles in goed overleg doet dan accepteren mensen ook meer van elkaar.

Punt is dat ik nog nooit een rijtjeshuis gehad heb en dus geen idee heb of de overdracht tussen 2 huizen op zolder groot is. Overleg met je buren is nu nog niet mogelijk omdat het nieuwbouw betreft.

Gemiddeld speel ik normaal luister niveau en meestal niet meer na 12u in de nacht behalve misschien op een vrijdag of een zaterdag.

Wat zou je eventueel kunnen doen om hier geluidsisolatie toe te passen om dit te voorkomen?

reza

 :blink: vrijdag en zaterdag nacht...
Ik denk niet dat je buren blij worden ( en jij ook niet) :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

denoontje

Quote from: pacific on July 31, 2020, 09:00:44
Communicatie met je buren is altijd belangrijk en heb ik bij al mijn appartementen ook gedaan. Want als je alles in goed overleg doet dan accepteren mensen ook meer van elkaar.

Punt is dat ik nog nooit een rijtjeshuis gehad heb en dus geen idee heb of de overdracht tussen 2 huizen op zolder groot is. Overleg met je buren is nu nog niet mogelijk omdat het nieuwbouw betreft.


Gemiddeld speel ik normaal luister niveau en meestal niet meer na 12u in de nacht behalve misschien op een vrijdag of een zaterdag.

Wat zou je eventueel kunnen doen om hier geluidsisolatie toe te passen om dit te voorkomen?

Beste is een kamer in kamer bouwen...maar dat is een behoorlijke klus met dito geld. Ben je wel meteen klaar.
Vergeet dan ook niet een airco.
Wat ben ik blij dat ik die dit jaar heb laten plaatsten in de zolder HT....

fluissie

Quote from: denoontje on July 31, 2020, 10:44:00
Beste is een kamer in kamer bouwen...maar dat is een behoorlijke klus met dito geld. Ben je wel meteen klaar.
Vergeet dan ook niet een airco.
Wat ben ik blij dat ik die dit jaar heb laten plaatsten in de zolder HT....

^^

Gemiddeld luister niveau TOT 12 uur gaat al irritaties opwekken bij de buren want dit ga je simpelweg al redelijk horen , laat staan als dit ieder weekend ook nog later gaat worden

Ik zou zeker wat meer geld eraan uitgeven opdat je er ook ECHT van kunt gaan genieten plus de bijbehorende akoestische voordelen die je ervan kunt hebben als deze worden meegenomen in de realisatie zijn ook zeker een grote bonus

Niks zo bepalend voor goed geluid als akoestiek , heb peperdure installaties gehoord welke mij niet warm maakte

pacific

Quote from: denoontje on July 31, 2020, 10:44:00
Beste is een kamer in kamer bouwen...maar dat is een behoorlijke klus met dito geld. Ben je wel meteen klaar.
Vergeet dan ook niet een airco.
Wat ben ik blij dat ik die dit jaar heb laten plaatsten in de zolder HT....
Heb jij ook een kamer in kamer laten bouwen waar moet je dan aan denken  qua bedragen?

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


denoontje

Nope, wij hebben een opbouw op het huis en de buren hebben die niet.
Ik had voordeel dat ik eerst kon testen en zij gaven aan geen probleem te hebben.
Dus heb ik het zo gelaten:
Er liggen 2 lagen groene dempingsplaten.
De metalstuds van de muren zijn wel met vilt geïsoleerd van de vloer en het dak.
In gipswand glaswol geplaatst.
2 subs staan op auralex subplaat.

Maar als je nog een huis moet laten bouwen is dit wel de kans.
Ik kan je dus geen advies geven qua prijs.

Er is een topic op forum van iemand die recent een box in box heeft gemaakt. Die kan je vast verder helpen.

Toni71

Leuk project van je. De zolder. Mooi dat je die ruimte kan benutten.

Ik zit een beetje mee te gluren hier, omdat ik eigenlijk ook een beetje aan het geluidsniveau zit te denken in onze situatie.

Eveneens een nieuwbouwwoning die we binnenkort gaan betrekken. En eveneens een zolder die voor mij is. :)

Een voordeel met nieuwe woningen is misschien wel de  betere isolatiewaarden. Misschien heeft dit ook meerwaarde voor het geluid?
Uiteraard zal dit niet zo voldoen als een aparte kamer met isolatie en ontkoppeling etc.

Wat ik ga doen? Zodra we verhuisd zijn stel ik mijn speakers op. Zet mijn Arendal sub 3 op standje dreun van de bank en ga dan even checken bij de buren. :)

Gekheid, maar wel zo ongeveer. Ik zet mijn setup op. Zet de subwoofer op een speciale plaat. En speel wat af op een  referentielevel die voor mij van toepassing is. En dan ga ik checken bij de buren.

Misschien voldoet dit. Net als bij Denoontje. Misschien kleine aanpassingen akoestisch. Dan ook weinig extra kosten.

Is dit niet okay. Bouw ik toch een aparte kamer.


fluissie

Mooi vooruitzicht ook Toni  :pompom:

Ben wel een beetje jaloers hoor mannen , hier is alles bezet  :nopompom:

Toni71

Jij compenseert de ruimte die je graag zou willen hebben met elke keer nieuwe spullen.  :D

denoontje

Quote from: fluissie on July 31, 2020, 14:53:36
Mooi vooruitzicht ook Toni  :pompom:

Ben wel een beetje jaloers hoor mannen , hier is alles bezet  :nopompom:

Keuzes maken ;-)