MinimServer heeft een equalizer aan boord!

Started by MarkD, September 2, 2020, 15:46:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarkD

In de categorie 'nooit geweten, maar verrekte handig' kwam ik er pas onlangs achter dat MinimServer al jarenlang EQ-functies aan boord heeft. Dat kan door bij het transcoderen van bijvoorbeeld FLAC naar WAV filters in te schakelen via ffmpeg. In dit topic op het MinimServer forum komt het uitgebreid aan de orde: http://forum.minimserver.com/showthread.php?tid=2421

Nu kan ik de met REW gemeten pieken in het laag eenvoudig wegfilteren zonder dat ik daar weer een los apparaat voor nodig heb. MinimServer draait bij mij vanaf een NAS. Werkt perfect!

Nadeel is dat je het met bijvoorbeeld Spotify niet kunt inzetten (maar dat klinkt toch al ruk zullen sommigen zeggen :devil:). Hieronder heb ik een screenshot geplaatst van het 'properties' scherm (te benaderen via MinimWatch).

Met BubbleUPnP server werkt het blijkbaar ook: https://audiophilestyle.com/forums/topic/56642-ffmpeg-peq-equalizer-with-bubbleupnp/
Dan schijn je de EQ-functie zelfs te kunnen gebruiken bij streaming services (Tidal wordt specifiek genoemd). Met andere servers kan dit misschien ook wel.

Zijn er meer mensen die hiermee ervaring hebben opgedaan?

Zelf ben ik er nog niet achter of (en zo ja hoe) je het per kanaal (links/rechts) kunt instellen. Nu heb ik enkel een correctie uitgevoerd aan de hand van een meting van beide speakers gezamenlijk. Omdat ik beide speakers ook afzonderlijk heb gemeten heb ik een soort compromis kunnen instellen. Hier ligt nog ruimte voor verbetering, maar het klinkt nu al zoveel beter dan zonder EQ, dat ik al erg tevreden ben. :)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Sjettepet

Ja ik ben hier onlangs ook achter gekomen. Minimserver is een heel mooie server. Echter het instellen van allerlei parameters via strings kost mij teveel hoofdbrekens. Als iemand hier eens een mooie GUI omheen bouwde...

Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar JRiver, ook al omdat ik daar al een licentie voor had. Daar kan ik ook mijn in REW gemeten aanpassingen doen in de UPNP/DLNA server, per kanaal en in een iets vriendelijker gebruiksomgeving.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

MarkD

Het is inderdaad een beetje omslachtig qua instellen, maar voor iemand als ik die het MS-DOS tijdperk nog bewust heeft meegemaakt wel te doen. :D

JRiver heb ik geen ervaring mee. Kun je die ook als mediaserver op een QNAP NAS gebruiken?
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

advr

#3
Ik gebruik minimserver al jaren, nooit geweten dit. Ik ga eens wat lezen[emoji4]


Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

denoontje

#4
Quote from: advr on September  3, 2020, 14:30:34
Ik gebruik minimserver al jaren, nooit geweten dit. Ik ga eens wat lezen[emoji4]


Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk


m2...maar ip zit er rc in de linn :P

advr

Quote from: denoontje on September  3, 2020, 16:58:05
m2...maar ip zit er rc in de linn [emoji14]
Room control nooit gebruikt. Ik ga dat van de minimserver waarschijnlijk ook niet gebruiken maar gewoon om mee te spelen wel even leuk. Linn mis ik niet[emoji1787]

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Teejoo

Ik vind het vooral jammer dat minimserver geen dynamische iTunes playlist kan inlezen, anders was het perfect geweest!

bmateijsen

Quote from: Teejoo on September  3, 2020, 18:44:55
Ik vind het vooral jammer dat minimserver geen dynamische iTunes playlist kan inlezen, anders was het perfect geweest!

Er is vrijwel niets wat een dynamisch iTunes playlist als server kan doen, behalve iTunes server ;)

advr

Quote from: Teejoo on September  3, 2020, 18:44:55
Ik vind het vooral jammer dat minimserver geen dynamische iTunes playlist kan inlezen, anders was het perfect geweest!
Dat wil je toch helemaal niet. Minimserver is juist niet voor iTunes ontwikkeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Teejoo

Quote from: bmateijsen on September  3, 2020, 18:51:49
Er is vrijwel niets wat een dynamisch iTunes playlist als server kan doen, behalve iTunes server ;)
En Sonos.

Teejoo

Quote from: advr on September  3, 2020, 19:04:31
Dat wil je toch helemaal niet. Minimserver is juist niet voor iTunes ontwikkeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
Waarom zou ik dat niet willen??

JeroenGRT

#11
Grappig, ik gebruik nu de minimserver 2 starter edition. Zal eens kijken of het hiermee ook mogelijk is. Lijkt erop dat je minimserver moet kopen voor 40 euro, en dan elk jaar 10 euro betalen. Ik heb nu de trial geactiveerd en daarmee kun je minimstreamer 2 installeren, dan heb je ook de stream.options erbij.


Wat heb jij ingevuld bij stream.options MarkD? Ik heb onderstaande als voorbeeld/test ingevuld om e.a. te combineren.
convOut={-af equalizer=f=31.5:width_type=o:width=1:g=-12,equalizer=f=63:width_type=o:width=1:g=-6,equalizer=f=125:width_type=o:width=1:g=-3,equalizer=f=250:width_type=o:width=1:g=-1.5,equalizer=f=500:width_type=o:width=1:g=-0.7,equalizer=f=1000:width_type=o:width=1:g=-0.25,equalizer=f=8000:width_type=o:width=3:g=1}

Zie http://ffmpeg.org/pipermail/ffmpeg-user/2014-May/021331.html

https://minimserver.com/minimserver2/starter.html
https://ffmpeg.org/ffmpeg-filters.html#equalizer
https://superuser.com/questions/695843/how-to-use-equalizer-on-ffmpeg


Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

MarkD

Ik heb daar het volgende ingevuld: convOut={-af equalizer=f=120:width_type=q:width=4.93:g=-3,equalizer=f=30.25:width_type=q:width=9.58:g=-9,equalizer=f=57.3:width_type=q:width=11.46:g=-9,equalizer=f=44.8:width_type=q:width=22.41:g=-4}

Jij filtert volgens mij nu op octaafbanden. De Q kun je uit REW halen. Ik heb de waarden uit REW niet 1 op 1 overgenomen. De (negatieve) gain heb ik wat getemperd, omdat het laag me anders te magertjes wordt. De 'boembas' is echter verdwenen, dus ik ben er behoorlijk tevreden over!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

garmtz

#13
Doe wel eens wat met eq in Roon en ondanks de superieure upsampling naar 64 bit en terugsampling naar 24 bit hoor ik toch dat er al met 1 filter een afname is van hoorbare opnameruimte. Dan maar iets meer laag... :)

Mijn vermoeden is dat dat ook wel zal gelden voor ffmpeg. Maargoed, soms is zo'n oplossing alsnog een stuk beter dan wat het aan nadeel oplevert.

MarkD

#14
Denk dat het voordeel in mijn geval inderdaad zwaarder weegt dan het eventuele nadeel. Maar wat hoor je dan bij een afname aan hoorbare opnameruimte? Bedoel je daarmee een verminderde headroom, waardoor het minder natuurlijk klinkt of iets anders?
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

#15
Quote from: JeroenGRT on October  1, 2020, 20:16:11
Grappig, ik gebruik nu de minimserver 2 starter edition. Zal eens kijken of het hiermee ook mogelijk is. Lijkt erop dat je minimserver moet kopen voor 40 euro, en dan elk jaar 10 euro betalen. Ik heb nu de trial geactiveerd en daarmee kun je minimstreamer 2 installeren, dan heb je ook de stream.options erbij.


Wat heb jij ingevuld bij stream.options MarkD? Ik heb onderstaande als voorbeeld/test ingevuld om e.a. te combineren.
convOut={-af equalizer=f=31.5:width_type=o:width=1:g=-12,equalizer=f=63:width_type=o:width=1:g=-6,equalizer=f=125:width_type=o:width=1:g=-3,equalizer=f=250:width_type=o:width=1:g=-1.5,equalizer=f=500:width_type=o:width=1:g=-0.7,equalizer=f=1000:width_type=o:width=1:g=-0.25,equalizer=f=8000:width_type=o:width=3:g=1}

Zie http://ffmpeg.org/pipermail/ffmpeg-user/2014-May/021331.html

https://minimserver.com/minimserver2/starter.html
https://ffmpeg.org/ffmpeg-filters.html#equalizer
https://superuser.com/questions/695843/how-to-use-equalizer-on-ffmpeg

Volgens mij moet je trouwens een puntkomma achter je stream.transcode zetten om het te laten werken. Dat las ik ergens op het minimserverforum. Dan wordt het dus flac:wav24;
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

JeroenGRT

Hmm ik heb de ; erbij gezet en het voorbeeld van MarkD erin gezet maar hoor geen verschil.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

MarkD

Gewoon even wat heel overdreven waarden gebruiken om te testen of het werkt.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers