Hoe koperoxide verwijderen van uiteinde speakerkabel?

Started by sandervg, June 26, 2021, 17:53:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Ik heb een speakerkabel met koperen kern die door de tijd wat aanslag heeft gekregen. Ik neem aan koperoxide. Gemakkelijkste is natuurlijk om er gewoon een stukje af te knippen  en 'verse' koper te gebruiken. Kabel is echter al wat aan de korte kant. Ik vroeg me af: kun je het koper ook eenvoudig schoonmaken? Ik lees op internet veel over het gebruik van een zuur (bv. azijnzuur, schoonmaakazijn of zo). Iemand ervaring mee?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Dirk

op een solid core werkt glasvezelstift prima.
bij soepele (stranded) wire is dat lastiger, maar ook wel te doen.
daarna eventueel behandelen met middeltje om nieuwe aantasting te vertragen, die zijn er in vele soorten & smaken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

PatrickP

Koperoxide geleid toch even goed als koper? Volgens mij hoef je er niets aan te doen, hooguit een doekje overheen halen...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

PatrickP

Toch even opgezocht. Ben in de war met zilver. Dat mag wel oxideren zonder dat dat de geleiding enorm beïnvloedt...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

bmateijsen

Knippen en daarna een plug en krimpen. Zorg dat de geleider niet aan lucht wordt bloot gesteld

Rowdy

Quote from: Dirk on June 26, 2021, 19:31:00
nope, koperoxide is een slechte(re) geleider
Werkt het dan niet als een P-N overgang (diode)?

sandervg

Geïnspireerd op de glasvezelstift (die gebruikt wordt om roestpuntjes te verwijderen zo heb ik gelezen op internet), heb ik roestverwijderaar gebruikt dat ik nog in de garage had liggen  ;D. Werkte best goed. Is solid core, dus dat hielp wel.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

jossie

Quote from: sandervg on June 26, 2021, 20:38:38
Geïnspireerd op de glasvezelstift (die gebruikt wordt om roestpuntjes te verwijderen zo heb ik gelezen op internet), heb ik roestverwijderaar gebruikt dat ik nog in de garage had liggen  ;D. Werkte best goed. Is solid core, dus dat hielp wel.
Als je geen glasvezelstift hebt kun je ook met een hobbymes rustig naar het einde toe de oxide verwijderen rondom (uiteraard alleen bij massieve kern kabels).

Oppassen met agressieve vloeistoffen, mogelijk trekt die tussen de kabel en de isolatie door de capilaire werking. Wat die daar op termijn doet weet je niet... zeker bij meeraderige kernen gebeurt dit onmiddelijk...
Omni !

Dura

Citroensap uit zo'n gele plastic knijpfles werkt ook, wel heel goed droog maken.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.