Budget ust scherm

Started by audiorob, July 25, 2020, 01:39:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiorob

Hallo, ik heb een beperkt budget maar ben wel fan van beamer gebruik. Ik heb in de afgelopen jaren wel wat beamers gehad maar heb nu een een ust beamer aangeschaft vanwege het gemak (staat dicht bij de receiver dus geen lange kabels nodig) maar loop toch tegen wat problemen aan. Het scherm wat ik altijd heb gebruikt is niet meer afdoende, door de wijze van projecteren zie ik nu weerkaatst licht tegen het plafond. Nu lees ik dat er speciale schermen zijn voor ust beamers maar deze lopen snel tegen de 600 euro aan, zijn er ook voordelige alternatieven die ook meer doen met zwart waarden? of kan ik mijn witte hardboard scherm een grijze of zwarte laag geven waardoor dit beter wordt
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

home@the movies

Quote from: audiorob on July 25, 2020, 01:39:06
Hallo, ik heb een beperkt budget maar ben wel fan van beamer gebruik. Ik heb in de afgelopen jaren wel wat beamers gehad maar heb nu een een ust beamer aangeschaft vanwege het gemak (staat dicht bij de receiver dus geen lange kabels nodig) maar loop toch tegen wat problemen aan. Het scherm wat ik altijd heb gebruikt is niet meer afdoende, door de wijze van projecteren zie ik nu weerkaatst licht tegen het plafond. Nu lees ik dat er speciale schermen zijn voor ust beamers maar deze lopen snel tegen de 600 euro aan, zijn er ook voordelige alternatieven die ook meer doen met zwart waarden? of kan ik mijn witte hardboard scherm een grijze of zwarte laag geven waardoor dit beter wordt

Een ust lichtwerend scherm is niet zomaar een grijs doek, er is veel meer aan de hand dan enkel de kleur van het projectiedoek.
Dit soort schermen is opgebouwd uit een lenticulaire laag waarbij het licht dat uit de as van de projector komt wel gereflecteerd wordt, en het invallend licht dat uit andere hoeken komt "weg gekaatst wordt.
Vergelijk het een beetje met die geribbelde prentjes waarbij je, afhankelijk van de hoek, twee verschillende prentjes kan zien op één kaartje.
Het grijs verven van een scherm gaat enkel je lichtopbrengst verminderen en je het "gevoel" geven van beter contrast te hebben, wat eigenlijk niet zo is.

audiorob

#2
Tja ik snap wat je zegt, dus de aanschaf van een dergelijk ALR scherm is wel de aanbeveling begrijp ik. Feit is dat ik deze schermen erg prijzig vind. Een kennis van me heeft nog een epson smartboard liggen, zou dat wat beeldkwaliteit betreft een goede optie kunnen zijn?
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

darkrunner

Vermits je het budget niet hebt

Esmart Germany, type in de zoekbalk Ultrakurzdistanz, wel een vast scherm nemen  belangrijk is dat je doek 100% vlak hangt.

audiorob

Oh kijk dat zijn iets andere prijzen idd, top!
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

audiorob

Ik heb het volgende scherm besteld, ESMART Professional MIRALE Rahmen Leinwand, in de kleur grijs, ik laat even weten wat mijn bevindingen zijn.
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

audiorob

Het scherm hangt en is lichtgrijs van kleur met een mooie zwart filten frame van ongeveer 4 cm rondom. De installatie was erg eenvoudig en nu hangt er dus een mooi strakgespannen scherm. enige waar ik me over verbaas is dat het lijkt alsof het beeld wat ik krijg niet helemaal scherp is, alsof er wash-out ontstaat ondanks dat ik de focus goed heb staan. Komt dit door de grijze kleur of ligt dit aan het scherm op zich? Ik vind het een beetje raar, heeft iemand een idee hoe dit kan?
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

Dirk

Heb je nu een specifiek UST scherm (UKD bij de Duitsers) gekocht? 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

SpeedyAndré

Zo te zien een normaal daglicht scherm (prof Miralen)  :exclamation:
Deze had het moeten zijn.
Dan zoek je iets speciaals en neem je zomaar wat  ::)

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

audiorob

In de omschrijving bij het mirale scherm vermeld men dat deze ook geschikt is voor ust beamers, maar blijkbaar is dat dus niet zo. Ik heb overigens de resolutie en de kleur codering aangepast (stond nog op ycbcr444) en nu lijkt het al een stuk beter.

Maar als ik het zo lees kan ik beter het expert UKD scherm laten komen, kost idd een paar tientjes extra.
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

Dirk

Quote from: audiorob on July 30, 2020, 23:43:11
In de omschrijving bij het mirale scherm vermeld men dat deze ook geschikt is voor ust beamers, maar blijkbaar is dat dus niet zo. Ik heb overigens de resolutie en de kleur codering aangepast (stond nog op ycbcr444) en nu lijkt het al een stuk beter.

Maar als ik het zo lees kan ik beter het expert UKD scherm laten komen, kost idd een paar tientjes extra.
geen idee waar je dat hebt gelezen van die UST (UKD in 't Duits), maar ik lees er niets over bij jouw type scherm
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audiorob

ESMART Professional MIRALE Rahmen Leinwand

Die ESMART Professional Rahmen-Leinwand macht Ihr Zuhause zum Heimkino. Hochauflösende Inhalte werden auf der Projektionsfläche im Format 16:9 in hervorragender Bildqualität dargestellt. ESMART Leinwände bieten immer das richtige Format und die ideale Höhe für jeden Ihrer individuellen Projektionswünsche. Für hohen Betrachtungskomfort und ein kontrastreiches Bild sorgt der weiße diffuse Leinwandstoff. Der schwarze Rahmen mit Velours-Bespannung erhöht den Kontrast und entlastet das betrachtende Auge. Da das Leinwandtuch mit LED-, LCD- und DLP-Projektoren kompatibel ist, eignet sich die Rahmenleinwand für Filme und Spiele genauso wie für Präsentationen im professionellen Bereich. Für Ultrakurzdistanz Beamer ist diese Leinwand aufgrund ihrer absoluten Planlage besonders geeignet.
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

Dirk

zie je wel...slecht gelezen dus  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

audiorob

Ik zal morgen eens even met de firma Esmart bellen en vragen wat nu concreet de meerwaarde van het UKD scherm is t.o.v. het mirale scherm, laat het wel even weten hier.
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

m9

tsja voor 200 euro kun je ook niet veel verwachten, zou niet verbazingwekkend zijn als het andere scherm exact dezelfde eigenschappen heeft.
soortgelijk van stewart kost het 20voudige en hoewel dit erg veel lijkt is het uiteindelijk toch alle waren naar zijn geld.

Melbury

Quotealle waren naar zijn geld.

Ik denk dat het ´waar´ is.  ;) 

audiorob

#16
Ik denk ook dat alle waar naar zijn geld is, dat is zeker een feit. Ik ben er achter gekomen dat het frame van het scherm een klein beetje op spanning staat waardoor hij getordeerd is. Hierdoor is het beeld linksboven en rechtsonder niet scherp. Ik haal het scherm nog even van de muur om te kijken hoe dat komt.
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

audiorob

Ik heb vandaag een dame gesproken die voorstelde om mijn vragen via de mail te stellen en daarbij dan ook mijn klacht over het getordeerde frame erbij te vermelden, dat ga ik dan dus maar doen. overigens is de tekst bij zowel het mirale als het UKD scherm op de website exact gelijk.
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805

darkrunner

Buiten dat getordeerde frame (benieuwd wat daar de oorzaak van is, fabricage fout, transport schade of)

De kaders daar moet je bij Esmart altijd wat voorzichtig mee zijn daar is de prijs uiteraard ook naar, van doek heb ik ze nooit vinden onderdoen tov vele andere duurdere.
Hoe bevalt dit doek je met de Ust projector de frame fout buiten beschouwing gelaten?


audiorob

Excuus voor de late reactie, ben op vakantie geweest. Het doek bevalt tot nu toe prima, ik heb los van het nog te ondervangen probleem echt geen klachten. Ik heb tussentijds ook enkele duitse testen gevonden en klaarblijkelijk zijn de testresultaten erg goed van dit scherm. Ik kom zelfs een test tegen waarin ook het expert UKD scherm getest wordt naast enkele andere schermen en het Esmart Mirale scherm en ook hier komt die laatste als de betere uit de test. https://www.warenvergleich.de/rahmenleinwand/

IK ben nu overigens bezig om in mijn garage een hometheater te bouwen waar het scherm en beamer straks zullen huizen tezamen met alle apparatuur.
Arcam FMJ AV9  Roksan Caspian M1  Tannoy 2528 DIY  Micro Seiki DD33  LG 50PG6000  Epson EB-585w  MB Quart QP805