Help! Piek op 135Hz, dip op 65Hz, verband?

Started by Sjettepet, July 22, 2020, 09:10:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

Dit lijken hele andere waarden dan de eerste keer. Hoe meet je? Heb je toevallig gemeten met de oude filterwaarden aan? Het mooiste is om dezelfde keten te kunnen gebruiken, dus via JRiver, maar wel de voorgaande correctie uit te schakelen.

Wat ik voor mijzelf merk dat handig is, is om twee of drie keer een volledige set metingen te doen en kijken of de waarden in de buurt komen. Als ze in detail verschillen maar dezelfde pieken en dalen laten zien meet je goed, anders kan het inderdaad aan de meting liggen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Je hoeft je microfoon maar net ergens anders te hebben neergezet na je eerste meting, en die waarden veranderen meteen behoorlijk.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: doorofnight on July 28, 2020, 12:45:04
Je hoeft je microfoon maar net ergens anders te hebben neergezet na je eerste meting, en die waarden veranderen meteen behoorlijk.
Complete meting is bij mij middelen van een aantal metingen. Als dat telkens varieert heb je ook een flinke uitdaging.

En als het niet meevalt is het goed te kijken welke PEQ waardes vrijwel altijd naar voren komen en die gebruiken. De andere zijn erg positieafhankelijk en minder belangrijk omdat je elke keer ergens anders zit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjettepet

Quote from: TabCam on July 28, 2020, 11:18:40
Dit lijken hele andere waarden dan de eerste keer. Hoe meet je? Heb je toevallig gemeten met de oude filterwaarden aan? Het mooiste is om dezelfde keten te kunnen gebruiken, dus via JRiver, maar wel de voorgaande correctie uit te schakelen.

Wat ik voor mijzelf merk dat handig is, is om twee of drie keer een volledige set metingen te doen en kijken of de waarden in de buurt komen. Als ze in detail verschillen maar dezelfde pieken en dalen laten zien meet je goed, anders kan het inderdaad aan de meting liggen.
Ik heb geen nieuwe meting gedaan maar de correcties laten berekenen met door REW gesuggereerde target levels. Die had ik bij de eerste berekening handmatig op iets andere waarde ingesteld. Kan dat de verklaring zijn?

Nu ik alles door begin te krijgen ga ik het allemaal nog wel eens op mijn gemak opnieuw doen. JRiver laat je filter settings opslaan.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Tabcam

Quote from: Sjettepet on July 28, 2020, 14:11:22
Ik heb geen nieuwe meting gedaan maar de correcties laten berekenen met door REW gesuggereerde target levels. Die had ik bij de eerste berekening handmatig op iets andere waarde ingesteld. Kan dat de verklaring zijn?

Nu ik alles door begin te krijgen ga ik het allemaal nog wel eens op mijn gemak opnieuw doen. JRiver laat je filter settings opslaan.
Jep, dat kan een hele goede verklaring zijn. Gewoon lekker mee experimenteren en vragen blijven stellen, je krijgt er vanzelf handigheid in.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Sjettepet

Waar ik me inmiddels goed van bewust ben, is dat alle frequenties elkaar beinvloeden, en correcties op individuele frequenties dus altijd ook vergezeld moeten gaan van correcties van de overige.

Ik dacht simpel: targetlevel 1,5dB lager, REW komt met dezelfde suggesties als voorheen alleen dan zijn alle correcties -1,5db kleiner. Niet dus, de onderlinge effecten van correcties worden doorgerekend. Mooi stukje software hoor!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Geert (gvc)

#81
Quote from: Rob46 on July 28, 2020, 09:15:01
Ik denk dat je hier in te stellig bent. In mijn optiek is dit toch afhankelijk van set en de ruimte?
Toch niet. Boven de Schroeder frequentie wordt de akoestiek van een kleine luisterruimte bepaald door reflecties. Je kan die nauwelijks corrigeren want als je je hoofd ook maar een beetje verplaatst krijg je een heel ander beeld. Bovendien zijn je hersenen slimmer dan een meetmicrofoon, bij hogere frequenties kunnen ze het directe geluid onderscheiden van de reflecties en hoor je dus eigenlijk door de kamerakoestiek heen. Heb ik niet bedacht, staat allemaal beschreven in onderzoek.

Je kan het systeem wat bij-tunen naar je persoonlijke smaak, maar dan is wat je hoort leidinggevend en niet een REW meting.

Je set EQ-en kan je doen, daar naar verwees ik met de near field metingen.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

morca

Quote from: gvc on July 29, 2020, 20:44:59
Toch niet. Boven de Schroeder frequentie wordt de akoestiek van een kleine luisterruimte bepaald door reflecties. Je kan die nauwelijks corrigeren want als je je hoofd ook maar een beetje verplaatst krijg je een heel ander beeld. Bovendien zijn je hersenen slimmer dan een meetmicrofoon, bij hogere frequenties kunnen ze het directe geluid onderscheiden van de reflecties en hoor je dus eigenlijk door de kamerakoestiek heen. Heb ik niet bedacht, staat allemaal beschreven in onderzoek.

Je kan het systeem wat bij-tunen naar je persoonlijke smaak, maar dan is wat je hoort leidinggevend en niet een REW meting.

Je set EQ-en kan je doen, daar naar verwees ik met de near field metingen.
Als je hersens reflecties zouden filteren , zouden akoestische aanpassingen ook minder hoorbaar zijn?
Of vergelijk nu 2 verschillende dingen..

Sinds mijn kamer best wel dood klinkt ,hoor ik juist echt de speakers.
En het bedoelde opgebouwde stereo beeld ,wat nu veel breder en dieper is en geplaatster is.

DofN

#83
Ik denk dat gvc bedoelt dat je oren tweede en derde orde enz reflecties kunnen scheiden van het directe geluid en de eerste orde reflecties. Het is dus zaak om de eerste orde (korte) reflecties te absorberen. Latere reflecties doen er niet veel toe boven de Schroeder-frequentie.

Als je die eerste orde reflecties niet absorbeert krijg je een ruimtelijk beeld, namelijk de opname verrijkt met gereflecteerd geluid. Je levert dan in aan focus en precisie in het stereo beeld.

Absorbeer je dan hoor je voornamelijk de ruimtelijkheid van de opname (die zonder absorptie wat verloren gaat in het reflectiegeweld van de harde kamer) die, als je reflecties gewend bent, wat klein en beperkt kan klinken. Overigens: absorptie tegen plafond en op de vloer en de wand achter de LS zetten hier meer zoden aan de dijk dan zijwand absorptie.







You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Geert (gvc)

Quote from: morca on July 29, 2020, 21:49:28
Als je hersens reflecties zouden filteren , zouden akoestische aanpassingen ook minder hoorbaar zijn?
Of vergelijk nu 2 verschillende dingen..
Naast vroege reflecties (en SBIR) die je perseptie van het directe geluid van je speakers beïnvloeden heb je natuurlijk nog galm. Als je die korter maakt door middel van absorptie dan ga je dat zeker horen, maar met EQ-ing los je dat niet op.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

morca

Quote from: gvc on July 29, 2020, 22:11:41
Naast vroege reflecties (en SBIR) die je perseptie van het directe geluid van je speakers beïnvloeden heb je natuurlijk nog galm. Als je die korter maakt door middel van absorptie dan ga je dat zeker horen, maar met EQ-ing los je dat niet op.
Galm zijn in een kleine ruimte reflecties te noemen lijkt mij.

Mbt die eq of dsp idd . Dat lost geen akoestiek problemen op.
Dan beter die reflecties aanpakken.

Geert (gvc)

#86
Quote from: morca on July 30, 2020, 00:26:30
Galm zijn in een kleine ruimte reflecties te noemen lijkt mij.
Natuurlijk is galm het resultaat van reflecties. Het verschil zit hem in de timing en sterkte van de reflecties. Vroege reflecties zijn doorgaans sterker en beïnvloeden rechtstreeks het geluid zoals je het meet met REW, zeker bij lagere frequenties. Stel dat de belangrijkste daarvan binnen de 50ms arriveren. Daarna kunnen er in een normale woonkamer nog gerust 500ms aan zwakkere en meer diffuse reflecties volgen, dat is wat ik bedoel met galm. Als je spreek over een dood klinkende kamer dan is dat bijvoorbeeld 300ms.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply