Help! Piek op 135Hz, dip op 65Hz, verband?

Started by Sjettepet, July 22, 2020, 09:10:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

JBL PRX Power!

Raphie

#26
Je hebt geen dip, maar 2 pieken  ;) 30Hz en 120Hz dimmen
Maak me drukker over de 800hz e.a. zal best "romig" zonder punch klinken
Wel boom/oomph maar geen tok
JBL PRX Power!

Sjettepet

#27
Quote from: Raphie on July 22, 2020, 11:50:53
1/3 smoothing aub hier valt niks in af te lezen  :D
Had ik gedaan dacht ik. Probeer het nog een keer.

Dit is overigens de ruimte. Het gaat om het gedeelte 'woonkamer'. Dat gebruiken wij als eetkamer. De 'eetkamer' is TV hoek.:

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Ik word nog eens handig met die plaatjes.

Na de middagboterham zal ik proberen een waterval te genereren waar wel wat uit af te lezen valt.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Raphie

De wTerfal is prina de spl moet op hogere smoothing
JBL PRX Power!

Sjettepet

Quote from: Raphie on July 22, 2020, 11:56:33
De wTerfal is prina de spl moet op hogere smoothing

Ah, daar ga ik naar op zoek.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Quote from: Raphie on July 22, 2020, 11:52:33
Je hebt geen dip, maar 2 pieken  ;) 30Hz en 120Hz dimmen
Maak me drukker over de 800hz e.a. zal best "romig" zonder punch klinken
Wel boom/oomph maar geen tok
Dat herken ik wel. Maar dat wordt verbloemd door de pieken in het laag.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

DofN

Quote from: Sjettepet on July 22, 2020, 11:48:57
Ik hoop dat de plaatjes nu ook voor jullie zichtbaar zijn.

Overigens hebben we het hier niet over een luisterruimte, maar over een ruime eetkamer met een tafel in het midden. Er is geen vaste luisterplek.

Ik wil gewoon tijdens het eten muziek op kunnen zetten zonder dat het te aanwezig is of vermoeiend werkt. De energie rond 130Hz is daarbij het vervelendst.

Dan zou ik op een paar plekken direct bij de eetkamertafel meten en die informatie gebruiken voor de juiste settings.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sjettepet

Overigens lijkt de benadrukking van het gebied tussen 100 en 150Hz ook wel een ontwerpkeuze van Magnat:

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Sjettepet

Quote from: Raphie on July 22, 2020, 11:52:33
Je hebt geen dip, maar 2 pieken  ;) 30Hz en 120Hz dimmen
Maak me drukker over de 800hz e.a. zal best "romig" zonder punch klinken
Wel boom/oomph maar geen tok
Goed recept om mee te starten Raphie. Ik het 30Hz en 120Hz met 6dB verlaagd en dat geeft meteen meer 'lucht' maar ook de punch lijkt verbeterd.
Nu nog finetunen en kijken of ik JRiver Mediacenter toch weer als dagelijkse streamer ga gebruiken. Nu gebruik ik Daphile maar dat heeft alleen Brutefir als DSP functie, daar waag ik me niet aan. JRiver ondersteunt DSP in zijn mediaserver, net als Roon.
Ik zie dat Gizmo inmiddels is vervangen door JRemote en dat ziet er goed uit.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

toetertje

Ik gebruik jriver ook al jaren. Mooi programma, met oneindig veel mogelijkheden.
Ik push de audio naar diverse streamers via wifi, en werkt feilloos.

vanzomereng

Hallo Sjettepet

Je zegt dat je niet veel kaas heb gegeten van geluidsleer, edoch ben je goed bezig met jouw aanpak.
Ik kan een aantal gasten hiero, die al jaren audiofiele ervaring hebben en bij dit soort problemen, waar jij ook mee kampt,
denken dit op te lossen met een andere powercord, kabels en dat soort geneuzel  ;)

Wellicht is je aanpak nog niet perfect (leerproces) maar complimenten vanuit het mooie Groesbeek.

Heb je ook al geprobeerd om je baspoort achter helemaal dicht te stoppen met een theedoek van de Wibra  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Sjettepet

Dank VANZOMERENG.
Ik heb inderdaad nog weinig kennis, maar wel interesse en dat helpt wellicht. En ik heb al vele jaren luisterervaring.
Ik was op mijn beurt verrast door de snelle en concrete hulp die ik kreeg.

De baspoorten dichtstoppen is het eerste wat ik heb geprobeerd (met geitenwollen sokken). Daardoor verdween het probleem rond 150Hz niet, maar werd het geluid wat nasaal. De luidsprekers staan rondom 70 tot 80 cm van achter en zijmuur, het probleem zit hem niet in een boembas.

Groet vanuit het ook mooie Wapenveld.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Geert (gvc)

Je hebt het probleem initieel op gevoel en met wat trail en error goed gelocaliseerd, well done. Het REW verhaal is interessant om het probleem beter inzichtelijk te maken en een nauwkeurige correctie te kunnen doen maar dat is in jouw geval niet zo heel belangrijk aangezien je geen vaste luisterpositie hebt en de speaker positie waarschijnlijk ook beperkingen heeft.

Gewoon corrigeren dus zoals je.nu gedaan hebt en terug over naar de orde van de dag. Het hoeft niet moeilijker te zijn dan het is.

(En meten van de room response doe je inderdaad op de luisterpositie. Ergens meten om op een andere positie een correctie te doen levert weinig op, tenzij je het gedrag van heel de kamer in kaart wil brengen).
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Sjettepet

 :thumbs-up:
Ik heb nu een solide begin, gemoedsrust en echt een idee dat ik nu alleen nog hoef te finetunen.
Dank voor alle bemoedigende woorden en de waardevolle hulp!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Tabcam

#41
Zowel in JRiver als in Daphile kan je DSP gebruiken om de pieken weg te halen. JRiver lijkt vanwege de PEQ ondersteuning vrij eenvoudig. Heb zelf nooit met JRiver gewerkt maar vond de bediening altijd wel mooi. Hier een engelstalige handleiding om de PEQ waarden door REW vast te laten stellen, meting hoef je niet overnieuw te doen, die kan je inladen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Raphie

Nog even over de luisterplek, de response wordt wel degelijk op de vierkante decimeter uitgevochten, wat omhoog naar voren of naar achteren kan zo een paar dB op bepaalde freqs schelen. Technologieen als Sonarworks e.d. Meten daarom ook in een gebied van ongeveer 1.5m en middelen dit.

REW de filters laten berekenen heeft wel de voorkeur. Het REW algo zal de meest effectieve freqs kiezen, welke een beter resultaat zullen geven dan handmatig zelf de keuze maken.
JBL PRX Power!

Geert (gvc)

Quote from: Raphie on July 24, 2020, 08:29:03
Nog even over de luisterplek, de response wordt wel degelijk op de vierkante decimeter uitgevochten, wat omhoog naar voren of naar achteren kan zo een paar dB op bepaalde freqs schelen. Technologieen als Sonarworks e.d. Meten daarom ook in een gebied van ongeveer 1.5m en middelen dit.
Correct, maar hier is geen vaste luisterplek heb ik begrepen dus moet je heel de woonkamer uitmeten en uitmiddelen. Dat gaat niet veel opleveren want frequenties die heel storend zijn op bepaalde locaties zullen niet meer zichtbaar zijn in de uitgemiddelde meting.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Raphie

#44
Quote from: gvc on July 24, 2020, 08:45:09
Correct, maar hier is geen vaste luisterplek heb ik begrepen dus moet je heel de woonkamer uitmeten en uitmiddelen. Dat gaat niet veel opleveren want frequenties die heel storend zijn op bepaalde locaties zullen niet meer zichtbaar zijn in de uitgemiddelde meting.
de gehele kamer opmeten is idd onzin, tenzij je de ideale locatie voor subwoofer respons wil vinden :)

Maar waarom meerdere plekken in de zithoek wél interessant is, is omdat je door een meter naar rechts of 50cm naar voren de schuiven, je probleem zo maar half óf twee keer zo groot kan zijn. Wanneer je dit weet (dus wat is de responsecurve van de speaker én wat is de respons van de ruimte) kan je dus de ideale positie vinden zonder gebruik van PEQ, de EQ is dan icing on the cake voor de laatste correcties.
Sterker nog er zullen pieken/dalen zijn die constant blijven en anderen die veranderen. De wilt de correctie primair toepassen op de constanten.

de EQ is op deze manier ook veel effectiever. Wil je dan niet verkassen, of de speakers verplaatsen. Dan weet je i.i.g. Dat het wel kan en de huidige resultaten dus een keuze zijn  :D
JBL PRX Power!

DofN

Quote from: Sjettepet on July 22, 2020, 12:14:35
Overigens lijkt de benadrukking van het gebied tussen 100 en 150Hz ook wel een ontwerpkeuze van Magnat:



Ik ga er even vanuit dat die meting in een (pseudo)dode-kamer gemaakt is en dan zie ik een breedbandige piek van ruim 4dB tussen 70 en 200 Hz. 4dB is het einde van de wereld niet. 

Ik zou daar wel rekening mee houden bij het DSP-en. Ervan uitgaande dat de LS OK klinken, zou ik de klankbalans niet teveel wijzigen en alleen wat de kamer toevoegt, proberen weg te krijgen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Raphie on July 24, 2020, 08:58:51
de gehele kamer opmeten is idd onzin, tenzij je de ideale locatie voor subwoofer respons wil vinden :)

Maar waarom meerdere plekken in de zithoek wél interessant is, is omdat je door een meter naar rechts of 50cm naar voren de schuiven, je probleem zo maar half óf twee keer zo groot kan zijn. Wanneer je dit weet (dus wat is de responsecurve van de speaker én wat is de respons van de ruimte) kan je dus de ideale positie vinden zonder gebruik van PEQ, de EQ is dan icing on the cake voor de laatste correcties.
Sterker nog er zullen pieken/dalen zijn die constant blijven en anderen die veranderen. De wilt de correctie primair toepassen op de constanten.

de EQ is op deze manier ook veel effectiever. Wil je dan niet verkassen, of de speakers verplaatsen. Dan weet je i.i.g. Dat het wel kan en de huidige resultaten dus een keuze zijn  :D

Ik heb het idee dat jullie herhalen wat ik eerder al bondig in dit topic tikte  :angel:
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sjettepet

Quote from: doorofnight on July 24, 2020, 09:40:34
Ik ga er even vanuit dat die meting in een (pseudo)dode-kamer gemaakt is en dan zie ik een breedbandige piek van ruim 4dB tussen 70 en 200 Hz. 4dB is het einde van de wereld niet. 

Ik zou daar wel rekening mee houden bij het DSP-en. Ervan uitgaande dat de LS OK klinken, zou ik de klankbalans niet teveel wijzigen en alleen wat de kamer toevoegt, proberen weg te krijgen.
Ja, als je eenmaal aan het filteren bent heb je gauw de neiging om alles even aan te willen stippen, heb ik gemerkt. Ik houd me wel aan het advies dat ik overal lees, om vooral van het middengebied en hoog af te blijven. Nu vind ik dat al prima in orde dus geen probleem.

Ik ga nu niet meer verder met nog nauwkeuriger metingen, want ik ga eerst met wat andere luidsprekers experimenteren om beter inzicht te krijgen.

En inmiddels jeuken mijn handen om elders in huis een dedicated luisterruimte in te richten en echt een sweetspot te creëren.

Dank zover!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

DofN

Quote from: TabCam on July 23, 2020, 22:42:15
Zowel in JRiver als in Daphile kan je DSP gebruiken om de pieken weg te halen. JRiver lijkt vanwege de PEQ ondersteuning vrij eenvoudig. Heb zelf nooit met JRiver gewerkt maar vond de bediening altijd wel mooi. Hier een engelstalige handleiding om de PEQ waarden door REW vast te laten stellen, meting hoef je niet overnieuw te doen, die kan je inladen.

Dat je Daphile kunt gebruiken als DSP wist ik niet. Ik ga me er eens in verdiepen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Raphie

#49
Quote from: doorofnight on July 24, 2020, 09:43:30
Ik heb het idee dat jullie herhalen wat ik eerder al bondig in dit topic tikte  :angel:
Nee, je geeft jezelf hier way to much credit. Je hebt nog niks bijgedragen?
JBL PRX Power!