Soundbar ter vervanging 3.1 setje

Started by Kanariepiet, July 22, 2020, 08:08:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kanariepiet

Ik heb nu een 3.1 setje (Denon x1500h, Gallo a diva's, BK XLS200) en klinkt gewoon goed, maar bij 5.1 en up gaan de stemmen wat verloren, omdat alles natuurlijk naar de 3 speakertjes wordt gepusht.

De tv hangt aan de muur (Panasonic 55F800 oled, helaas geen eARC) en tussen meubel en tv 15 cm ruimte.

Dit zijn mijn eisen en tot nu toe kandidaten:

- minimaal 1 HDMI in voor de ATV 4K
- mogelijkheid voor spotify (liefst niet via Bluetooth)
- goed genoeg om wat muziek mee te luisteren
- geen plaats voor achterspeakers
- met subwoofer of mogelijkheid aansluiten subwoofer
- Atmos (ook al ga ik mij met een soundbar natuurlijk niet onderdompelen in een volledige sound bubble ;)

De Sennheiser Ambeo valt helaas buiten budget, Sonos Arc valt af door ontbreken eARC op mijn tv.

Andere kandidaten zijn:

- Sony HT-ST5000 (paar jaar oud model, maar reviews zijn goed en mooi om te zien)
- Samsung Q80R
- Samsung Q800T (meer een mid segment bar, dan de Q80R)

Budget max 1200 euro

htandre

Kijk en luister ook eens naar de Yamaha soundbars.
Diverse modellen binnen je budget.
Musiccast werkt perfect in je WIFI omgeving.
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

jahtari

De stemmen komen meestal uit de center speaker, als dat niet klopt dan is er misschien iets niet goed ingesteld.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kanariepiet

Quote from: jahtari on July 22, 2020, 11:04:29
De stemmen komen meestal uit de center speaker, als dat niet klopt dan is er misschien iets niet goed ingesteld.

Misschien moet ik het wat genuanceerder neerzetten:
Het is niet zo dat de stemmen onhoorbaar zijn, maar je merkt gewoon dat alles naar de voorspeakers gestuurd wordt, waardoor het vooral bij veel surround rommelig klinkt. (Hopelijk zo wat beter uitgelegd)

darkrunner

Heb je u surround speakers op off gezet? speel nu ook even met 3.1 op een Avr en heb hier dus totaal geen last van.

Kanariepiet

Ja alle settings staan goed, maar daar gaat het niet om :)
Ik zou graag advies willen m.b.t. Een soundbar.

Yamaha heeft wat ik zie geen Atmos.
Naar wat ik lees heeft de Sony ST5000 een wat beperkte mid weergave, maar de Samsung heeft weer speakers aan de zijkant wat ik niet weet of gaat werken, want aan 1 kant een muur met een gordijn van een meter breed en aan de andere kant pas een muur een meter of 6 verder.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk

PascalP

op avforums komen best wel regelmatig reviews van Spundbars voorbij, zelf verder geen ervaring mee...
https://www.avforums.com/hub/home-av.1/reviews/soundbars.68/
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

#7
Quote from: kanariepiet on July 23, 2020, 08:48:15


Yamaha heeft wat ik zie geen Atmos.

? Yamaha was de eerste met een (Atmos) soundbar :  YSP-5600

TornadoGo

Check ook de B&O soundstage, een driekanaals soundbar die erg goed zou moeten klinken. Hij ziet er ook top uit.

Hij mist wel een sub out maar het is nog maar de vraag of je die gaat missen. Verder is hij iets boven je budget, maar volgens mij kan je hem voor rond de €1500 krijgen.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

darkrunner

Zag net:
LG brengt zijn GX Soundbar op 27 juli uit.

Kanariepiet

Heb niet zoveel met LG, vooral hun subs zijn ver ondermaats.

De Beosound Stage lijkt me wel wat en moet kwa budget ook wel lukken.

Blijft voor nu op het lijstje staan:
- Beosound Stage
- Sony HT-ST5000

De Ambeo helaas ver buiten budget en ga Samsung denk ik ook schrappen.

darkrunner

Snap ik heb opzich ook niet zoveel met al die merken van soundbars ma ik zou die Lg toch niet onderschatten tov bv de sony/Samsung

Hoe belangrijk is Earc?

Kanariepiet

Quote from: darkrunner on July 24, 2020, 11:19:31
Snap ik heb opzich ook niet zoveel met al die merken van soundbars ma ik zou die Lg toch niet onderschatten tov bv de sony/Samsung

Hoe belangrijk is Earc?

Niet belangrijk want heb op mijn Panasonic oled alleen arc, wel balen, net met zowel Logitech support alsook B&O support gemaild en de harmony kan niet met de stage overweg  :-X

Zou wel werken als ik arc gebruik en als ik dan van de tv het volume verander zou dit het volume van de Stage zijn, maar weet niet of dat gaat werken als ik de Apple TV aan de stage zelf hang, want denk niet dat ik Atmos vanuit mijn tv naar de Stage krijg.

Kanariepiet

Quote from: TornadoGo on July 23, 2020, 12:57:11
Check ook de B&O soundstage, een driekanaals soundbar die erg goed zou moeten klinken. Hij ziet er ook top uit.

Hij mist wel een sub out maar het is nog maar de vraag of je die gaat missen. Verder is hij iets boven je budget, maar volgens mij kan je hem voor rond de €1500 krijgen.

Na veel heen en weer mailen met Logitech support, B&O support en B&O dealers tot de conclusie gekomen dat de Logitech niet met de Stage gaat werken (of B&O wil de hex/pronto codes niet geven  :-X , maar dat weet ik niet met zekerheid)

Maar als ik de Stage via arc verbind met mijn tv zou ik wel het volume van de Stage moeten kunnen regelen en daar gaat het mij om.
Sound settings gaan toch via een app.

Dus ga toch de gok nemen en de Stage bestellen (nog
10% korting van de B&O dealer gekregen ook).

De ATV 4K gaat op de HDMI in van de Stage en de KPN decoder op de tv.

Gaat dit alles niet goed werken dan kan ik hem gelukkig binnen 14 dagen retourneren.

vanzomereng

Ik weet niet of deze aanbieders 100% je wensen afdekken maar kijk eens op de site van Canton.de,  Teufel.de  en Nubert.de.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

TornadoGo

Quote from: kanariepiet on July 25, 2020, 07:07:04
Na veel heen en weer mailen met Logitech support, B&O support en B&O dealers tot de conclusie gekomen dat de Logitech niet met de Stage gaat werken (of B&O wil de hex/pronto codes niet geven  :-X , maar dat weet ik niet met zekerheid)

Maar als ik de Stage via arc verbind met mijn tv zou ik wel het volume van de Stage moeten kunnen regelen en daar gaat het mij om.
Sound settings gaan toch via een app.

Dus ga toch de gok nemen en de Stage bestellen (nog
10% korting van de B&O dealer gekregen ook).

De ATV 4K gaat op de HDMI in van de Stage en de KPN decoder op de tv.

Gaat dit alles niet goed werken dan kan ik hem gelukkig binnen 14 dagen retourneren.

Heb je de B&O beluisterd? Zo ja; wat was je indruk? En wat betaal je nu als ik vragen mag?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Kanariepiet

Quote from: TornadoGo on July 28, 2020, 23:38:51
Heb je de B&O beluisterd? Zo ja; wat was je indruk? En wat betaal je nu als ik vragen mag?

Ik heb hem niet eerst beluisterd, maar na wat mailen en bellen met een B&O dealer besteld (mag binnen 14 dagen terug).

Wij (zowel mijn vrouw als ik) zijn erg onder de indruk van het geluid, klinkt gewoon erg goed en ondanks dat er geen subwoofer op kan gaat hij erg laag.
Een subwoofer missen wij dan ook absoluut niet.

Je kan hem zowel op een kast leggen of aan de muur hangen, aan de muur hangen heeft onze voorkeur, maar want dan sprankelt hij nog meer.

Verwacht bij Atmos geen geluid naast of achter je, het geluid is wel erg hoog en breed als je snapt wat ik bedoel.

Normaal kost hij 1500 euro, na wat onderhandelen heb ik hem voor 1350 meegekregen.

Xander32

Teufel is echt goedkope plastic meuk. Mijn broer heeft twee soundbars van hen in huis gehad, maar beiden weer geretourneerd.

Quote from: VANZOMERENG on July 25, 2020, 08:46:25
Ik weet niet of deze aanbieders 100% je wensen afdekken maar kijk eens op de site van Canton.de,  Teufel.de  en Nubert.de.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Martijnst1990

Quote from: Xander32 on July 29, 2020, 07:10:59
Teufel is echt goedkope plastic meuk. Mijn broer heeft twee soundbars van hen in huis gehad, maar beiden weer geretourneerd.
Zonde, lijken op het eerste oog op de website niet verkeerd.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Kanariepiet

Quote from: Xander32 on July 29, 2020, 07:10:59
Teufel is echt goedkope plastic meuk. Mijn broer heeft twee soundbars van hen in huis gehad, maar beiden weer geretourneerd.

Is dat niet bij heel veel soundboard dat het plastic is?
Over het algemeen heeft Teufel best aardig geluid.

r_flagg

Quote from: kanariepiet on July 29, 2020, 06:13:53
Ik heb hem niet eerst beluisterd, maar na wat mailen en bellen met een B&O dealer besteld (mag binnen 14 dagen terug).

Wij (zowel mijn vrouw als ik) zijn erg onder de indruk van het geluid, klinkt gewoon erg goed en ondanks dat er geen subwoofer op kan gaat hij erg laag.
Een subwoofer missen wij dan ook absoluut niet.

Je kan hem zowel op een kast leggen of aan de muur hangen, aan de muur hangen heeft onze voorkeur, maar want dan sprankelt hij nog meer.

Verwacht bij Atmos geen geluid naast of achter je, het geluid is wel erg hoog en breed als je snapt wat ik bedoel.

Normaal kost hij 1500 euro, na wat onderhandelen heb ik hem voor 1350 meegekregen.

klinkt erg interessant. Hier ga ik ook eens mijn licht op werpen
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)