70 mm film in de bios versus kwaliteit van de eigen homecinema

Started by Koiboy, July 18, 2020, 18:03:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koiboy


Bioscoop Kino in Rotterdam beschikt sindskort over een Philips 70 mm projector en ze heet Mathilda. Wereldwijd heeft men gezocht en het apparaat uiteindelijk gevonden bij een liefhebber in Geldrop, just-around-the-corner. Met enkele specialisten is het toestel nagelopen en geplaatst in een nieuwe projectieruimte waarvoor liefst 18 stoelen werden opgeofferd.

Ik bezocht de bioscoop vorige week zondag toen Interstellar werd vertoond. Thuis heb ik de film op een UHD-schijfje en vertoon hem met de JVC X-7000 op een scherm met een breedte van 270 cm. in een nagenoeg verduisterde ruimte. Ik was heel benieuwd wat de Kino projector voor mij qua beeld voor toegevoegde waarde zou hebben, afgezien van de sfeer van de ruimte, veel grotere geluidsinstallatie en vanzelfsprekend meer publiek dan thuis.

Als intro werd een korte docu vertoond over de speurtocht naar de nieuwe projector en hoe het apparaat op de plaats van bestemming is gekomen. De Kino eigenaren kwamen daarbij ook in beeld en vertelden hoe lastig het heden ten dage is om te achterhalen waar de beschikbare films op dit formaat ergens op onze wereld uithangen. Verder werd ook duidelijk gemaakt dat de ondertiteling apart op het scherm wordt geprojecteerd. Daarna kwam de technicus naar voren en vertelde iets over het heel kleine clubje mensen dat verstand van en ervaring met deze projector heeft. Ik vond het een leuke start waardoor ik met nog meer respect en nieuwsgierigheid de film inging.

Afgezien van het historische gespetter van wat stofjes kwam er een voor deze ruimte zeer fraai beeld op het scherm. In de introductie was ergens genoemd dat we het zouden kunnen vergelijken met een 16K resolutie.....maar wel op een scherm van ruim 20 meter breed. En toch.....ondanks mijn hooggespannen verwachting merkte ik al gauw dat ik mij afvroeg wat nu het grote verschil was met dezelfde beelden vanuit mijn digitale projector op mijn scherm thuis. Ik ben er nog niet uit maar schat in dat ik erg verwend ben met mijn huidige projector, de hoge resolutie van de UHD-schijf en goede verduistering.

Wat kunnen jullie hierover aanvullen, wellicht vanuit eigen ervaringen in Kino of bijvoorbeeld met een 70-mm film bij EYE Amsterdam

En verder: een recent artikel in NRC over 70-mm projectie anno 2020
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/07/de-comeback-van-de-70mm-film-a4005208

reza

De enige zaal die mijn bioscoop kan kloppen is de Dolby cinema zaal bij de Kuip.
IMAX en de ultra laser van Kinepolis vind ik niet beter dan wat ik thuis heb (x7500/madVR).
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

jantje112

Ik had in een ander topic nog wat gepost over de 70mm vertoning. Op zich is het natuurlijk al een prestatie dat een projector en techniek uit de jaren 50, je ultramoderne JVC kan evenaren..

Zelf ben ik naar de voorpremiere geweest van deze print en ik denk dat als je nu de "dunkirk 70MM" kijkt, je deze meer kan waarderen. Die 70mm print is retescherp en ook de nieuwe Tenet zal je van je stoel blazen. Is 4k dan niet net zo goed.. ja allicht wel, maar zoals je de film op 70mm ziet, dat is hoe hij wil dat je het ziet.. (interstellar heeft nog veel 35mm passages)

Overigens projecteren ze de subtitels eronder en dat zie je soms helaas terug in het contrast.


donaldk

Tja, als je nog prints vind, dan zulen dat afgedraaide exemplaren zijn, geen verse 'Academy' print.

jantje112

Quote from: donaldk on July 20, 2020, 08:01:23
Tja, als je nog prints vind, dan zulen dat afgedraaide exemplaren zijn, geen verse 'Academy' print.

Waar baseer je dat op?

donaldk

Omdat er geen installed base meer is voor het uitbrengen van nieuwe prints van nieuwe titels. Ten tweede een commercial print is geen Academy print.

Laatste 70mm festival is alweer 8 jaar geleden: https://www.oscars.org/events/last-70mm-film-festival.

Iedereen heeft het oud ijzer 5-15 jaar geleden de deur uitgedaan. Een aantal jaren geleden sprak ik op ISE een kunstemaker, die moest projector hebben om een berg uit te lichten terwil het niet donker was. Nou digitale oplossingen waren er niet, of extreem prijzig. 'Anders koop ik wel wat ouwe 70mm projectoren, voor een appel en een ei'. Dingen waren moeilijk te slijten 'afval'. Nu is het praktisch onvindbaar of museum inhoud. Dus om daar nog een nieuwe print te maken zoals 8 jaar geleden voor Spartacus. Die na enkele keren afspelen al in kwaliteit achteruit is gegaan... Is KINO Rotterdam zo rijk;-)?

Nee dus:"KINO zag af van een 70mm-voorfilmpje van 13 seconden toen dat 15.000 euro moest kosten".

jantje112

Quote from: donaldk on July 20, 2020, 20:33:31
Omdat er geen installed base meer is voor het uitbrengen van nieuwe prints van nieuwe titels. Ten tweede een commercial print is geen Academy print.

Laatste 70mm festival is alweer 8 jaar geleden: https://www.oscars.org/events/last-70mm-film-festival.

Iedereen heeft het oud ijzer 5-15 jaar geleden de deur uitgedaan. Een aantal jaren geleden sprak ik op ISE een kunstemaker, die moest projector hebben om een berg uit te lichten terwil het niet donker was. Nou digitale oplossingen waren er niet, of extreem prijzig. 'Anders koop ik wel wat ouwe 70mm projectoren, voor een appel en een ei'. Dingen waren moeilijk te slijten 'afval'. Nu is het praktisch onvindbaar of museum inhoud. Dus om daar nog een nieuwe print te maken zoals 8 jaar geleden voor Spartacus. Die na enkele keren afspelen al in kwaliteit achteruit is gegaan... Is KINO Rotterdam zo rijk;-)?

Nee dus:"KINO zag af van een 70mm-voorfilmpje van 13 seconden toen dat 15.000 euro moest kosten".

Kino betaald die print niet, dat doet de distributeur.. en die halen van Tenet 2 "prints" naar Nederland, dus het kan blijkbaar uit. En de print is niet na een paar runs al versleten, tenzij je een prutser achter de knoppen zet.

donaldk

Academy is verse print van extra hoge kwaliteit. Mooi te zien dat er geprint wordt, dat studio's willen releasen, ook al zijn het enkele exemplaren die on tour gaan. Overigens er is veel discussie over de werkelijke resolutie in pixel equivalenten van film, 16K is ongetwijfeld te hoog, zoals ook 4K te hoog is voor 35mm. In een digitale wereld komen daar nog lastige zaken als grain (=random) bij. Hele drama (en deel documentaire) industrie in Engeland draaide op 16mm, totdat de BBC aankondigde geen 16mm film materiaal meer te accepteren. Was altijd goed genoeg geweest voor HD, maar niet meer. o.a. vanwege de grain.

dexter98

Ik ben afgelopen dinsdag in Kino geweest naar Interstellar.


Ik vind het altijd fantastisch om 70mm in actie te zien al is het alleen al omdat het stuk meer leeft en het zo'n bijzonder en helaas uitgestorven formaat is.


Scherpte van deze specifieke print was idd wisselend. Ik denk dat het idd de print was en mogelijk ook productie (veel 35mm?). Gezien de lijntjes had de print best al wat te verduren gehad

Projectie en 70mm formaat zelf zal het zeker niet geweest zijn. Sommige stukken waren NL wel loeischerp en echt ook kwa kleur en contrast helemaal in balans.


35mm blowup process is natuurlijk zowiezo 'ranzig' want je moet optische transfers doen, 35mm is nl anamorphic en 70mm niet dus daar verlies je zowiezo flink kwaliteit en ook zeker scherpte. 35 naar 35 en 70 naar 70 1:1 transfers gaan geloof ik via contact (wet gate) printing en dat is natuurlijk vele malen scherper.


Ik heb ook het idee dat de prints zowiezo redelijk gerushed zijn en dat er zowiezo forse verschillen zijn tussen film stocks, maar dat weet ik absoluut niet zeker. Het is analoge techniek en chemie dus zowiezo heel stuk gevoeliger voor varieties.

Ik weet wel dat Chief technician bij futuroscope voor zijn prints alleen specifieke stocks / batches wilden hebben voor zijn IMAX 70/15 prints. Beeldkwaliteit daar is echt allerallerallerbeste wat ik ooit heb gezien. Die schermen waren echt huge en nog steeds loei en loei scherp.


Verder heb ik idee dat 70mm erg lastig werken is bij het filmen zelf. Weinig/geen mogelijkheid tot nabewerken en wegpoetsen van (focus) foutjes en scherpte diepte was zowiezo erg krap, waarschijnlijk ook door het 70mm formaat.


Iemand hier aanvullingen / ideen over?

Sent from my moto x4 using Tapatalk


jantje112

Interstellar heeft veel 35mm passages en daardoor is de scherpte wisselend. Zelf vond ik Dunkirk een stuk indrukwekkender qua beeld. Maar het is film, niet iedereen is er nog fan van :)

Overigens kun je vaak nog wel even in de cabine kijken na afloop, leuk om de print even te zien, dan zie je pas het formaat..

Fox

70mm is 1 van de release formaten, maar de negatieven zijn in:

Negative Format   35 mm (also horizontal) (Kodak Vision3 50D 5203, Vision3 250D 5207, Vision3 500T 5219)
65 mm (horizontal) (Kodak Vision3 50D 5203, Vision3 250D 5207, Vision3 500T 5219)

Cinematographic Process   IMAX
Panavision (anamorphic)
VistaVision (some scenes)
Printed Film Format   35 mm (Kodak Vision 2383)
70 mm (also horizontal) (also IMAX DMR blow-up) (Kodak Vision 2383)
D-Cinema

Oftewel de film is een mix...


dexter98

Quote from: Fox on August 15, 2020, 10:25:18
70mm is 1 van de release formaten, maar de negatieven zijn in:

Negative Format35 mm (also horizontal) (Kodak Vision3 50D 5203, Vision3 250D 5207, Vision3 500T 5219)
65 mm (horizontal) (Kodak Vision3 50D 5203, Vision3 250D 5207, Vision3 500T 5219)

Cinematographic ProcessIMAX
Panavision (anamorphic)
VistaVision (some scenes)
Printed Film Format35 mm (Kodak Vision 2383)
70 mm (also horizontal) (also IMAX DMR blow-up) (Kodak Vision 2383)
D-Cinema

Oftewel de film is een mix...
Thanks voor de info! Oef idd een flinke mix.

Lijkt me ook enorme klus met het maken van de release prints om dat allemaal op 1 formaat te krijgen. Dit shot op deze machine, dat shot op die machine.


Verder, als ik het zo lees is er niks in 70mm/5 opgenomen (format van deze print) dus dan kan ik me voorstellen dat transfers niet mega scherp zijn aangezien dat allemaal optical (non contact) printing is.

Sent from my moto x4 using Tapatalk


Fox

Misschien moet je dit ook even lezen, dat verklaard een hoop.
Er worden dus nooit films in 70mm opgenomen, maar in 65mm. 70mm is het projectie formaat inclusief de audio sporen.

70 mm film (or 65 mm film) is a wide high-resolution film gauge for motion picture photography, with negative area nearly 3.5 times larger than the standard 35 mm motion picture film format.[1] As used in cameras, the film is 65 mm (2.6 in) wide. For projection, the original 65 mm film is printed on 70 mm (2.8 in) film. The additional 5 mm are for four magnetic strips holding six tracks of stereophonic sound. Although later 70 mm prints use digital sound encoding (specifically the DTS format), the vast majority of existing and surviving 70 mm prints predate this technology. Each frame is five perforations tall, with an aspect ratio of 2.2:1.[2] With regards to exhibition, 70 mm film was always considered a specialty format reserved for epics and spectacle films shot on 65mm and blockbuster films that were released both in 35 mm and as 70 mm blow-ups. While few venues were equipped to screen this special format, at the height of its popularity most major markets and cities had a theater that could screen it.[3] Some venues continue to screen 70 mm to this day or have even had 70 mm projectors permanently or temporarily installed for more recent 70 mm releases.[4]


dexter98

Oooooh thanks!

Ik wist idd al dat 70mm geen camera format is, maar alleen release format en dat de 5mm voor de 6 track magnetic sound is. Indertijd was het soms juist vanwege die tracks dat er ook prints in 70mm gemaakt werden van 35mm negatieven (blow-ups). 35mm voor digitale tijdperk had immers alleen (analoge) Dolby surround met bagger kanaal scheiding en optische audio is ook niet fantastisch.

70mm had fantastisch geluid (volgens kenners nog stuk beter dan dts) alleen nog duurder om op prints aan te brengen.

Met komst van digitale audio (Dolby digital en dts) viel dat voordeel grotendeels helaas weg en werd 70mm steeds minder gebruikt in bios, ook vanwege vooruitgang in celluloid beeldkwaliteit.


Er zijn bergen aan formaten. VistaVision is er ook zo'n een. Ook stuk meer resolutie en geen anamorphic nodig wat special effects stuk makkelijker en beter maakt. Vandaar dat dit format werd gebruikt voor bv latere star wars films.

Sent from my moto x4 using Tapatalk


dexter98

Ok ik zit het ff naar technical specs van Tenet te kijken. Film format is allemaal 65mm. :D Dat belooft absoluut wat, ga ik zeker proberen te kijken in 70mm in Kino Rotterdam !!!!

Sent from my moto x4 using Tapatalk


Koiboy


Koiboy

Komende zondag ga ik de film bekijken in Kino Rotterdam in de zaal met de 70 mm projector......ben heel benieuwd!

jantje112

Ik heb Tenet digitaal gekeken in Meppel (luxor) maar daar leek de projectie echt nergens naar. Al het rood uit de film was er niet.. best wel noodzakelijk voor de film

Gelijk melding gemaakt naar afloop, maar het hoorde zo volgens de (16? jarige) 'techneut".

Koiboy

Gisteren zag ik Tenet in zaal 1 van Kino Rotterdam. Begonnen werd met een korte docu over de geschiedenis, zoektocht, aanschaf en plaatsing van de Philips 70 mm projector. Daarna kwam de filmoperateur van dienst zich voorstellen en een kleine toelichting geven op de film met een gewicht van 150 kilogram.

Over Tenet kan ik kort zijn: ik heb genoten van het verhaal, de actie, de uitvoering van special effects. Het beeld van deze gloednieuwe filmrol was beslist beter dan de veel gebruikte filmrollen van Interstellar die ik eerder zag. Een filmisch beeld, goed verzadigde kleuren, grote scherpte en in combinatie met prima geluid dat zeker niet te hard stond......ik had een prima zondag namiddag in het donker. Wat mij betreft een aanrader en die ik later op UHD in mijn eigen homecinema beslist weer wil zien om het verhaal beter te begrijpen en dan hopelijk nog meer details op te merken.   ;o) 

m9

Quote from: Koiboy on October  5, 2020, 23:44:51
Gisteren zag ik Tenet in zaal 1 van Kino Rotterdam. Begonnen werd met een korte docu over de geschiedenis, zoektocht, aanschaf en plaatsing van de Philips 70 mm projector. Daarna kwam de filmoperateur van dienst zich voorstellen en een kleine toelichting geven op de film met een gewicht van 150 kilogram.

Over Tenet kan ik kort zijn: ik heb genoten van het verhaal, de actie, de uitvoering van special effects. Het beeld van deze gloednieuwe filmrol was beslist beter dan de veel gebruikte filmrollen van Interstellar die ik eerder zag. Een filmisch beeld, goed verzadigde kleuren, grote scherpte en in combinatie met prima geluid dat zeker niet te hard stond......ik had een prima zondag namiddag in het donker. Wat mij betreft een aanrader en die ik later op UHD in mijn eigen homecinema beslist weer wil zien om het verhaal beter te begrijpen en dan hopelijk nog meer details op te merken.   ;o)

jaaaaaren geleden dat ik naar de bioscoop ben geweest en de laatste keer was het omniversum (imax theater) in den haag dus ook al geen reguliere bioscoop.
voor diegenen die nog nooit een imax projector in bedrijf hebben gezien is dat dus de kans. ik heb zelfs de imax projector in de beekse bergen mogen aanschouwen en dat is nog steeds een geweldig stukje jeugdsentiment en een onvergetelijke ervaring, de kogelvormige racewagens de trein en ballonvaart.

ga van de week maar eens richting rotterdam om deze film op 70mm te bekijken, bedankt voor de tip.
digitaal had ik het wel geloofd en een keer later op bluray bekeken.

Koiboy


jantje112

Quote from: Koiboy on October 13, 2020, 09:37:33
Je hebt nog 3 momenten om Tenet op 70 mm in Kino te gaan kijken.  https://kinorotterdam.nl/film/tenet-70mm/ 

Ik vermoed dat Eye de film nog wel langere tijd zal programmeren. Daar draait de film nu nog dagelijks. Reden dat er niet zo ver vooruit is geprogrammeerd heeft allicht te maken met Coronagedoe en onzerkerheid van de openingsmogelijkheden.

jantje112

Er draait ondertussen weer het een en ander aan nieuwe 70mm releases!

dexter98

Quote from: jantje112 on January 31, 2022, 15:32:53
Er draait ondertussen weer het een en ander aan nieuwe 70mm releases!
Ooooooh! Bedankt voor de tip!
Ik moet echt weer een keer richting Rdam gaan om de nieuwe 70mm parels te aanschouwen.

Sent from my moto x4 using Tapatalk