Melodika brown sugar ls kabel

Started by Bracco, July 15, 2020, 17:23:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bracco

Goedenmiddag
Na jaren het thema audio weer opgepakt nadat ik me opnieuw heb aangemeld op dit forum.
Wie heeft ervaring met de Poolse Melodika Brown Sugar ls kabels .
Voor verdere info www.melodika.pl

Groet Bracco

Koei

Zullen hetzelfde klinken als elke andere kabel op de markt.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

CZ79

Nette kabels voor een nette prijs, ook in NL te koop op melodika.nl
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Jack_D

Eerste post gelijk een linkje.... ik noem het marketing............ :blush:


Bracco

#5
Quote from: Bracco on July 15, 2020, 21:41:07
:hehe:

Ik overweeg een set ls kabels aan te schaffen omdat mijn huidige dropveters te kort zijn vanwege aanschaf vd nwe Wharfedale Linton Heritage luidsprekers die anders geplaatst moeten worden.  Versterker Hegel H300 en AudioResearch CD5.
De keuze is nu 3,3 mm2 of 4,5 mm2 van Melodika Brown Sugar, lengte 4,5  meter.

Koei

Quote from: Bracco on July 15, 2020, 21:52:34
Ik overweeg een set ls kabels aan te schaffen omdat mijn huidige dropveters te kort zijn vanwege aanschaf vd nwe Wharfedale Linton Heritage die anders geplaatst moeten worden.  Versterker Hegel H300 en AudioResearch CD5.
De keuze is nu 3,3 mm2 of 4,5 mm2 van Melodika Brown Sugar, lengte 4,5 meter.

Ik zou het geld besparen, luidsprekerkabels hebben geen invloed op het geluid wat je hoort (als je mij niet geloofd, geloof dan iemand als Ethan Winer). Dit is een goede optie:
https://www.amazon.de/KabelDirekt-Lautsprecherkabel-2x4mm%C2%B2-Kupfer-Polarit%C3%A4tskennzeichnung/dp/B01LFAAI00/ref=sr_1_3?crid=3AHCH8CLMZIBJ&dchild=1&keywords=lautsprecherkabel%2B2x4&qid=1594842880&sprefix=lautsprech%2Caps%2C161&sr=8-3&th=1

De gebruikte versterker of bron doen er overigens niet toe bij het uitzoeken van een kabel.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Bracco


R0N

Quote from: Koei on July 15, 2020, 21:57:19
Ik zou het geld besparen, luidsprekerkabels hebben geen invloed op het geluid wat je hoort (als je mij niet geloofd, geloof dan iemand als Ethan Winer). Dit is een goede optie:.......


Dat is wel wat kort door de bocht!
Ik ben zeker geen kabelfetishist, maar er zijn zeker aspecten waar je rekening mee moet houden.
Voor een luidsprekerkabel is een eerste vereiste een zo laag mogelijke weerstand.
Verder een zo laag mogelijke capaciteit om een demping van hogere frequenties te voorkomen.
En ook een duurzame mantel is erg fijn.

Je kunt de genoemde kabel van Melodika niet vergelijken met de door jou geadviseerde kabel.
De Melodikakabel bestaat uit individuele geïsoleerde aders van diverse diameters. Het is een hele klus om daar een stekker aan te maken, maar dan heb wel iets goeds.
Specs:
   - Triple low capacitance, dielectric isolation made of LDPE (foamed low density polyethylene) providing  the lossless signal transmission
   - Spiral Litz Technology: every guide separately insulated and twisted
   - Multi-Gauge Core Technology: A special cable construction, distinguishing several thickness of cores for low, medium and high frequencies
   - Geometry: two braids of guides twisted with each other to reduce their interference
   - Advanced construction (cable consists of three different thickness of wires):  2x (8x + 4x0,33mm2 wire 0,21mm2 + 12x0,13mm2)
   - High-quality Polish OFC copper with a purity of 99.9999%
   - High insulation resistance, cable can be laid under plaster or concrete without damaging the cable.

Wat dat allemaal betekent voor het geluid en of het de prijs waard is, moet de gebruiker maar bepalen.
Maar het is heel iets anders dan bij Amazon.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Koei

#9
Quote from: R0N on July 15, 2020, 22:19:45
Dat is wel wat kort door de bocht!
Ik ben zeker geen kabelfetishist, maar er zijn zeker aspecten waar je rekening mee moet houden.
Voor een luidsprekerkabel is een eerste vereiste een zo laag mogelijke weerstand.
Verder een zo laag mogelijke capaciteit om een demping van hogere frequenties te voorkomen.
En ook een duurzame mantel is erg fijn.
Hier heb je allemaal gelijk in.
Quote
Je kunt de genoemde kabel van Melodika niet vergelijken met de door jou geadviseerde kabel.
De Melodikakabel bestaat uit individuele geïsoleerde aders van diverse diameters. Het is een hele klus om daar een stekker aan te maken, maar dan heb wel iets goeds.
Specs:
   - Triple low capacitance, dielectric isolation made of LDPE (foamed low density polyethylene) providing  the lossless signal transmission
   - Spiral Litz Technology: every guide separately insulated and twisted
   - Multi-Gauge Core Technology: A special cable construction, distinguishing several thickness of cores for low, medium and high frequencies
   - Geometry: two braids of guides twisted with each other to reduce their interference
   - Advanced construction (cable consists of three different thickness of wires):  2x (8x + 4x0,33mm2 wire 0,21mm2 + 12x0,13mm2)
   - High-quality Polish OFC copper with a purity of 99.9999%
   - High insulation resistance, cable can be laid under plaster or concrete without damaging the cable.

Wat dat allemaal betekent voor het geluid en of het de prijs waard is, moet de gebruiker maar bepalen.
Maar het is heel iets anders dan bij Amazon.

ron

Echter is het meeste hier objectief onzin (standaard audiofiel marketing geneuzel), alles wat hierboven staat zegt niets behalve 3 dingen:
- OFC -> Top, dat moeten we hebben, hetzelfde als mijn voorbeeld.
- High Insulation resistance  -> Hier ga ik er vanuit dat dit wil zeggen dat de mantel van goede kwaliteit is. Top, maar dat is bij een kabel van de bouwmarkt ook al het geval.
- De kabel is 4,5mm2 -> Top, hoewel 2,5mm2 ook al voldoende zou zijn op deze afstanden. Hier zal geen verschil in zitten in prestaties.

De rest doet er simpelweg niet toe. Mijn voorbeeld voldoet al aan alle eisen in het eerste gedeelte van je post.

Als je wat meer over kabels en de zin en onzin wilt lezen raad ik je dit stuk aan van Ethan Winer (een van de 2 mannen achter Realtraps, geeft ook regelmatig lectures als onderdeel van de Audio Engineering Society)
https://ethanwiner.com/myths.html
https://ethanwiner.com/audiophoolery.html
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Peerless Monster

Koei, je bent een bonte koei 😂
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Bracco

Ga de artikelen van Ethan Winer zeker lezen en proberen te begrijpen ;D

Koei

Quote from: Peerless Monster on July 15, 2020, 23:46:17
Koei, je bent een bonte koei 😂

Iemand moet door de marketing prikken. Ik heb er wat moeite mee om te bepalen of dit forum gericht is op zo goed mogelijke audio-visuele prestaties neerzetten, of om te laten zien wat je allemaal wel niet gekocht hebt. Ik heb het idee dat het vooral het tweede is, want ik merk dat er weinig interesse is in het eerste.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Thesqualer

Hoe bevallen de Linton's heritage op een duurdere/zwaardere versterker?
Ik zit er naar te kijken om die aan te schaffen en te gebruiken op mijn McIntosh MA5200
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

Wiros

Bevallen me goed, prettig om lang naar te luisteren. Goede plaatsing is wel van belang heb ik gemerkt.

Bracco

Weet niet waar je woont maar zijn bij mij te beluistern als je wil.

eduard

Hoi Koei
Ik denk dat het grootste gedeelte van de bevolking sowieso geen duurdere kabels koopt. Dus Koei je predikt maar voor een kleine groep. Wil niet zeggen dat je geheel ongelijk hebt. Maar je lijkt het wel leuk om in elke kabel topic dezelfde discussie te starten. Misschien even een eigen topic openen en daar dan maar naar verwijzen als je mensen wilt beschermen tegen de aankoop van de die paar dure kabeltjes. Denk zelf dat er betere doelen zijn om voor te strijden :)

Koei

Quote from: eduard on July 17, 2020, 11:06:51
Hoi Koei
Ik denk dat het grootste gedeelte van de bevolking sowieso geen duurdere kabels koopt. Dus Koei je predikt maar voor een kleine groep. Wil niet zeggen dat je geheel ongelijk hebt. Maar je lijkt het wel leuk om in elke kabel topic dezelfde discussie te starten. Misschien even een eigen topic openen en daar dan maar naar verwijzen als je mensen wilt beschermen tegen de aankoop van de die paar dure kabeltjes. Denk zelf dat er betere doelen zijn om voor te strijden :)

Het belangrijkste vind ik dat het hele kabel gebeuren een enorme slechte invloed heeft op de industrie als geheel. Er gaat teveel aandacht uit naar iets wat er niet toe doet, terwijl men de meest belangrijke dingen vergeet (of daar ook de state-of-the-art vergeet). Verder doet het niets goeds voor de beeldvorming van mensen die zich niet hier mee bezig houden. Als ik tegen bekenden zeg dat ik een mooie hifi set heb staan, dan is het vrijwel standaard dat er een opmerking komt over exotische kabels. Goed geluid is nog nooit zo betaalbaar geweest, maar de jeugd heeft er steeds minder interesse in (hoewel de hoofdtelefoon markt weer een boost heeft gekregen). Mijn vermoeden is dat dit grotendeels komt door het beeld dat hifi doet moet zijn. Maar dat is niet het geval, in veel gevallen zegt prijs vrijwel niets over de prestaties. Het standaard antwoord op een kabelvraag moet zijn: kabel zelf doet er niet toe, zorg ervoor dat er goed contact wordt gemaakt en besteed je geld aan iets wat er wel toe doet (of ga eens lekker uit eten). Als men voor andere kabels mag prediken, mag ik blijven prediken dat het geen zin heeft.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard

Quote from: Koei on July 17, 2020, 11:26:00
Het belangrijkste vind ik dat het hele kabel gebeuren een enorme slechte invloed heeft op de industrie als geheel. Er gaat teveel aandacht uit naar iets wat er niet toe doet, terwijl men de meest belangrijke dingen vergeet (of daar ook de state-of-the-art vergeet). Verder doet het niets goeds voor de beeldvorming van mensen die zich niet hier mee bezig houden. Als ik tegen bekenden zeg dat ik een mooie hifi set heb staan, dan is het vrijwel standaard dat er een opmerking komt over exotische kabels. Goed geluid is nog nooit zo betaalbaar geweest, maar de jeugd heeft er steeds minder interesse in (hoewel de hoofdtelefoon markt weer een boost heeft gekregen). Mijn vermoeden is dat dit grotendeels komt door het beeld dat hifi doet moet zijn. Maar dat is niet het geval, in veel gevallen zegt prijs vrijwel niets over de prestaties. Het standaard antwoord op een kabelvraag moet zijn: kabel zelf doet er niet toe, zorg ervoor dat er goed contact wordt gemaakt en besteed je geld aan iets wat er wel toe doet (of ga eens lekker uit eten). Als men voor andere kabels mag prediken, mag ik blijven prediken dat het geen zin heeft.

Hoi Koei,
Ik geloof er echt helemaal niks van de het kabel gebeuren een enorme slechte invloed op de industrie heeft. Ik weet bijna zeker dan 90% of meer van de bevolking niet naar kabels kijkt en gewoon voor een noname kabel gaat. Het zal vast wel te meten/berekenen zijn hoeveel mensen voor de noname kabel gaan. En forum als deze is dan geen goede bron.

Koei

Quote from: eduard on July 17, 2020, 12:23:03
Hoi Koei,
Ik geloof er echt helemaal niks van de het kabel gebeuren een enorme slechte invloed op de industrie heeft. Ik weet bijna zeker dan 90% of meer van de bevolking niet naar kabels kijkt en gewoon voor een noname kabel gaat. Het zal vast wel te meten/berekenen zijn hoeveel mensen voor de noname kabel gaan. En forum als deze is dan geen goede bron.

Er gaan honderden miljoen om in een industrie die geen invloed heeft op het eindresultaat. Bedrijven richten zich compleet op het verkopen van lucht . Ik snap dat je dit altijd zult hebben, homeopathie is immers ook een sector waar bakken geld in omgaan, maar dat wil niet zeggen dat dit een gewenste industrie is. En ik doel er hier niet mee op dat dit een slechte invloed is op de markt in de breedste zin van het woord, maar juist de markt voor mensen die om geluidskwaliteit geven. Mensen flikkeren honderden, zo niet duizenden euro's, in de prullenbak. Daarom heb ik ook al eerder aangegeven dat ik mij afvraag of deze mensen om de geluidskwaliteit geven of dat ze meer bezig zijn met het verzamelen van spullen.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard

Koei
Zo zijn er nog velen andere industries die hetzelfde doen. Ik moet het helaas met je eens zijn dat bekabeling (wanneer de basis kabel goed is) een sluitpost op je audio budget zijn. Je kan inderdaad grotere verbetering halen in het aanpassen van je akoestiek dan met het wisselen van Kabels.

Hannibal_

Quote from: Koei on July 17, 2020, 13:17:54
Er gaan honderden miljoen om in een industrie die geen invloed heeft op het eindresultaat. Bedrijven richten zich compleet op het verkopen van lucht . Ik snap dat je dit altijd zult hebben, homeopathie is immers ook een sector waar bakken geld in omgaan, maar dat wil niet zeggen dat dit een gewenste industrie is. En ik doel er hier niet mee op dat dit een slechte invloed is op de markt in de breedste zin van het woord, maar juist de markt voor mensen die om geluidskwaliteit geven. Mensen flikkeren honderden, zo niet duizenden euro's, in de prullenbak. Daarom heb ik ook al eerder aangegeven dat ik mij afvraag of deze mensen om de geluidskwaliteit geven of dat ze meer bezig zijn met het verzamelen van spullen.
Ik vind dat je mbt kabels een goed punt maakt.
Ik snap ook je passie om dat te brengen naar anderen.
De toon slaat soms alleen wat door, is mijn indruk.
Daarmee verlies je mensen, denk ik.
No offense.
Ik herken ook mijn eigen vraagtekens bij sommige kabel discussies (bv ethernet kabels die je streamer voorzien van bitjes die haast 800 euro kosten met dat eerder genoemde mantel systeem onder spanning).
Ik krijg dat ook niet langs mijn technisch hart.
Ben zelf IT-er.

Maar als iemand dat wel fijner vind om naar te luisteren of kijken en hij/zij heeft het geld er voor over, dan is daar ook een gelukkige muziekliefhebber.
Of het nu psychosomatisch is of niet, het heeft nog steeds een functie in my book.
Voor die persoon is het relevant.

Maar als no nonsense advies om gewoon een goed geluid uit je set te krijgen, kun je er haast niet ver naast zitten, druk ik me genuanceerd genoeg uit? [emoji6]

Maar techniek is voor sommigen/velen maar een deel van de beleving.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Bracco

Inmiddels heb ik een Melodika brown sugar kabel in 3,3 mm2 als ls kabel geleend. De eerste indruk is een prettige verbinding in mijn set. Lijkt niets toe te voegen of weg te laten maar geeft weer wat de overige apparatuur doorgeeft wat er op de cd staat.Een ontspannen luisterervaring en dat is voor mij het belangrijkst!!
Wordt vervolgd.

sandervg

#23
Quote from: Koei on July 15, 2020, 21:57:19
Ik zou het geld besparen, luidsprekerkabels hebben geen invloed op het geluid wat je hoort
....
De gebruikte versterker of bron doen er overigens niet toe bij het uitzoeken van een kabel.

Ik vind het altijd zo bijzonder dat iemand die geen verschil hoort tussen kabels (dat kan.... mijn moeder hoort het verschil namelijk ook niet) meteen denkt te kunnen bepalen dat andere oren dat verschil ook niet horen. Het is van veel factoren afhankelijk. Het kan ook afhankelijk zijn van de gebruikte apparatuur zo heb ik zelf twee keer ervaren.

Ik gebruik bv. 47 labs OTA kabel in de woonkamer (een relatief goedkope kabel die daar perfect klinkt) die het op een Naim versterker op de 1e verdieping het niet goed doet. Daarnaast gaat het ook om de match: ik vond mijn Audio Note speakers wat te zwaar in het mid laag en de duurdere kabel van 47 labs versterkte dat effect en klonk daardoor een stuk minder mooi (was een best groot verschil). Bij mijn vorige set was het precies omgekeerd. Zonder een discussie over blind luisteren te willen starten en puur ter informatie: ik heb overigens al mijn kabels altijd dubbel blind A - B - X  geluisterd dus het placebo effect speelt bij mij niet mee (want ik weet dat ik daar anders gevoelig voor ben). En als ik geen verschil hoorde besloot mijn portemonnee :-).

Mijn conclusie tot nu toe voor mijn oren (dat kan bij andere oren dus zomaar anders zijn):
- Op een niet zo dure set vooral geen hele dure kabels gebruiken (ik hoor dan nog minder verschil)
- Tussen sommige kabels hoor ik geen tot weinig verschil, de verschillen met een andere voeding zijn voor mij oren vaak een groter
- Tussen sommige kabels hoor ik wel (soms zelfs veel) verschil maar dan is de duurste kabel lang niet altijd beter, dus luisteren is het devies
- Kabels kopen als verkapte EQ (meer of minder hoog / meer of minder laag etc.) is vaak een teleurstelling omdat de verschillen te klein zijn. Dan kun je beter iets met EQ of DSP kopen (heb ik gedaan met het gebruik van Roon). Ik heb een irritatie in een set nog nooit met kabels kunnen oplossen. Ik heb wel met kabels irritaties kunnen introduceren :)
- Op de één of andere manier heeft bij mijn set interlinks een grotere invloed op de klank dan speakerkabel, geen idee waarom

En als je geen verschil hoort tussen kabels, moet je daar vooral blij mee zijn en kun je wat anders leuk doen met je geld  :pompom:


EDIT:
Quote from: Koei on July 15, 2020, 21:57:19
.... (als je mij niet geloofd, geloof dan iemand als Ethan Winer).
Ik geloof helemaal niemand. Ik geloof alleen mijn eigen oren ;)  En dat is ook mijn advies aan anderen: vooral zelf luisteren, het liefst blind, want ik weet dat ik de neiging heb om duurdere kabels beter te vinden (.... tot ik een blinddoek op heb  8)).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian