Welke speaker kabel voor max 25 euro per meter.

Started by eduard, July 13, 2020, 20:34:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koei

Quote from: holco on July 15, 2020, 20:29:05
Ik ben bloed serieus.
Dat is geen antwoord, dus ik kan niet anders stellen dan dat de topic start weinig heeft aan jouw posts aangezien deze niet onderbouwd worden door feiten. Weet TS dat ook weer.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

reza

Ik ben WEL een believer  :D maar niet in dure kabels.
Maar daar gaat dit topic ook niet over.
De TS vraagt om advies. Daarin worden verschillende kabels voorgedragen ook van de Hornbach. Laat dit geen welles nietus topic worden. Als TS en andere mensen dat willen doen en ook nog eens horen :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

@koei
Wil je aub je een beetje inhouden tov naar je mede liefhebbers.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

holco

Het is toch echt een feit dat binnen de prijs die gesteld wordt ik de Supra Ply 3.4S naar persoonlijk oordeel de mooiste vindt.

En daar zal U het mee moeten doen :D
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Koei

Quote from: reza on July 15, 2020, 20:35:44
Ik ben WEL een believer  :D maar niet in dure kabels.
Maar daar gaat dit topic ook niet over.
De TS vraagt om advies. Daarin worden verschillende kabels voorgedragen ook van de Hornbach. Laat dit geen welles nietus topic worden. Als TS en andere mensen dat willen doen en ook nog eens horen :thumbs-up:

Mijn advies is eigenlijk heel simpel: koop een OFC kabel van voldoende dikte en je bent klaar. Het merkplaatje maakt niet uit. Ik weet dat dit advies verschilt van dat wat anderen aanraden, maar niemand van hen wil daarvoor bewijs aandragen. Dat heeft weinig met wellus nietus te maken. Als we het over contrast ratio's van TV's hebben, gaan we het ook niet hebben over wat we zien maar meten we dat gewoon. Dat kan bij audio ook. Alle factoren die signaal overdracht bepalen zijn bekend en kunnen we meten, en zelfs al zouden we een factor gemist hebben dan is dat met een nul-test nog steeds naar voren te halen. Audio is wetenschap. High-fidelity is wetenschap (en niet alleen op technisch vlak!). 

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 15, 2020, 20:37:10
@koei
Wil je aub je een beetje inhouden tov naar je mede liefhebbers.


Mijn excuses, ik vergeet soms dat sommigen het verzamelaspect leuker vinden dan de prestaties  :).
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

holco

jouw mening, niks meer niks minder.

Quote from: Koei on July 15, 2020, 20:46:44
Mijn advies is eigenlijk heel simpel: koop een OFC kabel van voldoende dikte en je bent klaar. Het merkplaatje maakt niet uit. Ik weet dat dit advies verschilt van dat wat anderen aanraden, maar niemand van hen wil daarvoor bewijs aandragen. Dat heeft weinig met wellus nietus te maken. Als we het over contrast ratio's van TV's hebben, gaan we het ook niet hebben over wat we zien maar meten we dat gewoon. Dat kan bij audio ook. Alle factoren die signaal overdracht bepalen zijn bekend en kunnen we meten, en zelfs al zouden we een factor gemist hebben dan is dat met een nul-test nog steeds naar voren te halen. Audio is wetenschap. High-fidelity is wetenschap (en niet alleen op technisch vlak!). 
Mijn excuses, ik vergeet soms dat sommigen het verzamelaspect leuker vinden dan de prestaties  :).
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Koei

Quote from: holco on July 15, 2020, 20:58:14
jouw mening, niks meer niks minder.

Uh, nee. Wat ik post over kabels is geen mening maar feit, waarvan het bewijs terug te vinden is in decennia en onderzoek. Als ik zeg dat de maan invloed heeft op de getijden, is dat dan ook een mening? Als je bewijs hebt dat kabels wel invloed hebben, dan vraag ik je dat te posten. Dat is hoe we verder komen als liefhebbers.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

CZ79

@Koei, lekker je evangelie gaan verkondigen bij het blauwe forum, mazzel!
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

sultankat

#59
Een zeer voordelige en perfecte keuze: Canare 4S11. Je gebruikt steeds 2 aders voor de plus en de min. Onverslaanbaar en kost maar ca 6-7 euro per meter. Ik kan deze aanbieden in 2 stukken van 3,5 meter met pluggen van WBT 0645 en WBT 0660. Dat alles voor een heel scherpe prijs. Simpelweg omdat ik deze over heb. De kabel is als nieuw en zo ook de pluggen van WBT. Ze komen binnenkort in het verkoopitem en ze zijn zwart.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

sultankat

Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

holco

Ene, jij een liefhebber? Laat mij niet lachen.

Quote from: Koei on July 15, 2020, 21:06:40
Uh, nee. Wat ik post over kabels is geen mening maar feit, waarvan het bewijs terug te vinden is in decennia en onderzoek. Als ik zeg dat de maan invloed heeft op de getijden, is dat dan ook een mening? Als je bewijs hebt dat kabels wel invloed hebben, dan vraag ik je dat te posten. Dat is hoe we verder komen als liefhebbers.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

toetertje

Quote from: sultankat on July 15, 2020, 21:21:53
Een zeer voordelige en perfecte keuze: Canare 4S11. Je gebruikt steeds 2 aders voor de plus en de min. Onverslaanbaar en kost maar ca 6-7 euro per meter. Ik kan deze aanbieden in 2 stukken van 3,5 meter met pluggen van WBT 0645 en WBT 0660. Dat alles voor een heel scherpe prijs. Simpelweg omdat ik deze over heb. De kabel is als nieuw en zo ook de pluggen van WBT. Ze komen binnenkort in het verkoopitem.

Die staat ook nog steeds op mijn lijstje, om te proberen.  :)

beunky

Quote from: holco on July 15, 2020, 21:26:20
Ene, jij een liefhebber? Laat mij niet lachen.


Dit is nergens voor nodig. Ff kappen met die flauwekul.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

beunky

Quote from: cz79 on July 15, 2020, 21:18:51
@Koei, lekker je evangelie gaan verkondigen bij het blauwe forum, mazzel!

Idem dito. Nergens goed voor dit.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Jack_D


Alleen vergeet je de geest van de mens. Als ik hier mijn met zorg uitgekozen speakerkabels vervang door een paar dropveters van de Gamma kan ik op een of andere manier toch minder van mijn(zorgvuldig samengestelde)audio setup genieten. Klinkt het geluid gewoon minder, technisch wetenschappelijk en meetbaar vast niet. Maar toch is mijn geest er niet blij mee, en vertikt het om het geluid als goed te interpreteren.


Als jouw geest hiervan geen last heeft, is dat prima, maar voor veel mensen is het wel een factor, en ook dit is wetenschappelijk(door psychologen) vastgesteld. Veel mensen zijn zich niet eens van dit mechanisme bewust. Dit (psychologische)mechanisme geld natuurlijk niet alleen voor speakerkabels maar is voor meerdere situaties toepasbaar.


Het feit dat ik het geluidsverschil(in deze specifieke situatie)er in een blnde test waarschijnlijk niet kan uithalen maakt niets uit, als mijn geest weet dat er voor mijn gevoel geen juiste speakerkabel aan mijn setup hangt vertikt mijn geest het om het geluid als goed te interpreteren...... Daar heb jij Koei blijkbaar totaal geen last van, das fijn, maar je lijkt de psychologische factor gelijk voor iedereen uit te sluiten en bestempeld hem als niet belangrijk. Over de kracht van de geest zijn bibliotheken vol geschreven, ook wetenschappelijk onderbouwd, zoals jij dat zo vaak meld.


Dus koop een speakerkabel die aan minimaal de technisch (wetenschappelijk bewezen)eisen voldoet, EN die ook gevoelsmatig voor jouw oke is. Dan is het extra genieten(ook psychologisch wetenschappelijk bewezen) al wordt het geluid niet eens technisch wetenschappelijk zo veel beter of anders, (geld ook voor Koei want hij kan genieten van een 20 jaar oude speakerkabel van de bouwmarkt, dit is een kabel die zijn geest fijn vind. Zijn geest zal het waarschijnlijk minder fijn vinden als er een peperdure kabel aan zijn setup hangt, en dus minder genieten van het geluid?). Dus deze wetenschappelijk bewezen psygologische factoren gelden voor iedereen, of je er jezelf nu van bewust bent of niet.


Kunnen we het nog volgen :D ..........


Bovenstaande absoluut niet disrespectvol bedoeld.


Kan het nog veel verder doortrekken, dan gaan we richting filosofie. Maar das niet aan iedereen besteed. Om eindeloze off-topic discussies te voorkomen ga ik er hier in dit topic dan ook niet verder en/of dieper op in(je kan me natuurlijk wel een pm sturen). Is meer iets wat in Afterhours thuis hoort.



Quote from: Koei on July 15, 2020, 20:46:44
Mijn advies is eigenlijk heel simpel: koop een OFC kabel van voldoende dikte en je bent klaar. Het merkplaatje maakt niet uit. Ik weet dat dit advies verschilt van dat wat anderen aanraden, maar niemand van hen wil daarvoor bewijs aandragen. Dat heeft weinig met wellus nietus te maken. Als we het over contrast ratio's van TV's hebben, gaan we het ook niet hebben over wat we zien maar meten we dat gewoon. Dat kan bij audio ook. Alle factoren die signaal overdracht bepalen zijn bekend en kunnen we meten, en zelfs al zouden we een factor gemist hebben dan is dat met een nul-test nog steeds naar voren te halen. Audio is wetenschap. High-fidelity is wetenschap (en niet alleen op technisch vlak!). 
Mijn excuses, ik vergeet soms dat sommigen het verzamelaspect leuker vinden dan de prestaties  :) .

eduard

#67
Zeer waarschijnlijk ga ik negatief afwijken van mijn eerder gestelde budget [emoji3]. Ik ga waarschijnlijk voor rond de 340 euro 2 kabels van 4 meter aanschaffen inclusief afgemonteerd met spade of banana.
Ik laat jullie nu nog even in afwachting. Ik hoop later vandaag bekend te maken welke kabel het is geworden.

Eduard

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

holco

Heb je het voorgaande ook gelezen?

Quote from: beunky on July 15, 2020, 22:08:10
Dit is nergens voor nodig. Ff kappen met die flauwekul.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

WickedGame

Quote from: MichelDW on July 15, 2020, 20:06:52
Nee. Dat Supra lichtblauw is echt zowat het slechtste wat ze konden kiezen.😅

Mooi is anders inderdaad.

Heb de Supra's laten voorzien van een mantel en af laten monteren met pluggen. Dat toont direct veel mooier. Heb overigens de Rondo 4x4.0.

holco

Hier 3x Ply 3.4S kabel per speaker, die 3 zitten netjes in een zwarte mantel.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Koei

Quote from: Jack_D on July 16, 2020, 00:49:20
Alleen vergeet je de geest van de mens. Als ik hier mijn met zorg uitgekozen speakerkabels vervang door een paar dropveters van de Gamma kan ik op een of andere manier toch minder van mijn(zorgvuldig samengestelde)audio setup genieten. Klinkt het geluid gewoon minder, technisch wetenschappelijk en meetbaar vast niet. Maar toch is mijn geest er niet blij mee, en vertikt het om het geluid als goed te interpreteren.

Het beste advies wat ik je kan geven is om het eens dubbelblind te testen. Het geeft nog veel meer rust als je weet dat de kabels er niet toe doen voor het geluid en dat alleen bouwkwaliteit er toe doet. Dan stop je vanzelf met zorgen maken over de kabels in je setup, en kan je je zorgen gaan maken over dingen die er wél toe doen.
Quote
Als jouw geest hiervan geen last heeft, is dat prima, maar voor veel mensen is het wel een factor, en ook dit is wetenschappelijk(door psychologen) vastgesteld. Veel mensen zijn zich niet eens van dit mechanisme bewust. Dit (psychologische)mechanisme geld natuurlijk niet alleen voor speakerkabels maar is voor meerdere situaties toepasbaar.
Hier zeg je precies het tegenovergestelde wat ik zeg. Ik weet dat mijn hersenen mij constant voor de gek houden (er staat in het wetenschap subforum een interessante presentatie die dit ook aantikt). En precies om die reden heb ik ooit zelf een dubbelblind experiment gedaan met dure kabels versus 4mm2 OFC koper van de bouwmarkt op een set van tienduizenden euro's. De conclusie: niemand van ons drieën hoorde verschil. Ook niet tussen de RCA kabels van honderden euro's en de profigolds van 2 tientjes. Neemt niet weg dat ik voor gemoedsrust soms ook een andere kabel koop, maar dat is niet gebaseerd op marketing verhaal maar op simpelweg demonstreerbare voordelen. Mijn XLR kabels zijn allemaal StarQuad, omdat ze langs een aantal adapters en voedingen lopen. Het prijsverschil met niet StarQuad? Een paar euro.


Verzamel je mooie kabels of wil je de beste set voor het geld neerzetten?

Quote
Het feit dat ik het geluidsverschil(in deze specifieke situatie)er in een blnde test waarschijnlijk niet kan uithalen maakt niets uit, als mijn geest weet dat er voor mijn gevoel geen juiste speakerkabel aan mijn setup hangt vertikt mijn geest het om het geluid als goed te interpreteren...... Daar heb jij Koei blijkbaar totaal geen last van, das fijn, maar je lijkt de psychologische factor gelijk voor iedereen uit te sluiten en bestempeld hem als niet belangrijk. Over de kracht van de geest zijn bibliotheken vol geschreven, ook wetenschappelijk onderbouwd, zoals jij dat zo vaak meld.
Wederom leg je woorden in mijn mond. We hebben een verschillende benadering, ik accepteer dat mijn gehoor faalbaar is. Als je niet-blind twee kabels vergelijkt ben je alleen maar verwachtingen aan het vergelijken. Mijn doel is de beste set voor het geld neer te zetten, niet de set met de mooiste kabels. Jouw benadering staat haaks op dat principe, en dat mag. Maar je moet je wel realiseren dat anderen echt helemaal niets aan jouw ervaringen met kabels hebben.
Quote

Dus koop een speakerkabel die aan minimaal de technisch (wetenschappelijk bewezen)eisen voldoet, EN die ook gevoelsmatig voor jouw oke is. Dan is het extra genieten(ook psychologisch wetenschappelijk bewezen) al wordt het geluid niet eens technisch wetenschappelijk zo veel beter of anders, (geld ook voor Koei want hij kan genieten van een 20 jaar oude speakerkabel van de bouwmarkt, dit is een kabel die zijn geest fijn vind. Zijn geest zal het waarschijnlijk minder fijn vinden als er een peperdure kabel aan zijn setup hangt, en dus minder genieten van het geluid?). Dus deze wetenschappelijk bewezen psygologische factoren gelden voor iedereen, of je er jezelf nu van bewust bent of niet.


Kunnen we het nog volgen :D ..........


Bovenstaande absoluut niet disrespectvol bedoeld.


Kan het nog veel verder doortrekken, dan gaan we richting filosofie. Maar das niet aan iedereen besteed. Om eindeloze off-topic discussies te voorkomen ga ik er hier in dit topic dan ook niet verder en/of dieper op in(je kan me natuurlijk wel een pm sturen). Is meer iets wat in Afterhours thuis hoort.

Het eerste gedeelte heb je hier gelijk in. De rest niet. Sowieso snap ik je aanval niet over de speakerkabel van de bouwmarkt. Ik vind daar helemaal niets van, dat is het punt. De enige die wat van die kabels vind ben jij ;).

De topicstarter moet zichzelf vooral afvragen wat zijn doel is. Wil hij beter geluid in zijn set, of wil hij een mooie kabel waarbij hij zich goed voelt maar die uiteindelijk niets doet voor het geluid. Steek je geld a.u.b. in nuttige dingen zoals betere luidsprekers, akoestische behandeling van je ruimte, meerdere subwoofers etc.

Ik vind dit overigens een interessante discussie, want in de wetenschap worden dubbelblind testen als de standaard gezien. Maar in audio voldoen deze blijkbaar niet meer.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard

#72
Hoi Koei.
Je hebt met het dubbel blind testen met kabels eigenlijk helemaal gelijk. Zou ik ook moeten doen. Ik geef de laatste jaren al een stuk minder uit aan kabels. Ben voor mijn gevoel daar sowieso nooit extreem in geweest al mijn analoge interlinks zijn diverse eichman kabels met bullet plugs. Ik weet bijna zeker dat ik zelf geen tot weinig verschil hoor tussen de diverse kabels. Zeker als het op zich net te koperen kabels zijn. Het is sowieso verstandig met audio om eigenlijk altijd in je eigen thuissituatie zaken te testen\luisteren. Alleen ik ben niet altijd goed in het opvolgen van mijn eigen advies. :)

Eduard.

Koei

Quote from: eduard on July 16, 2020, 11:29:26
Hoi Koei.
Je hebt met het dubbel blind testen met kabels eigenlijk helemaal gelijk. Zou ik ook moeten doen. Ik geef de laatste jaren al een stuk minder uit aan kabels. Ben voor mijn gevoel daar sowieso nooit extreem in geweest al mijn analoge interlinks zijn diverse eichman kabels met bullet plugs. Ik weet bijna zeker dat ik zelf geen tot weinig verschil hoor tussen de diverse kabels. Zeker als het op zich net te koperen kabels zijn. Het is sowieso verstandig met audio om eigenlijk altijd in je eigen thuissituatie zaken te testen\luisteren. Alleen ik ben niet altijd goed in het opvolgen van mijn eigen advies. :)

Eduard.

Je bent vrij om te doen en laten wat je wilt natuurlijk, we hebben gewoon een ander doel in deze hobby.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard

Quote from: Koei on July 16, 2020, 11:40:10
Je bent vrij om te doen en laten wat je wilt natuurlijk, we hebben gewoon een ander doel in deze hobby.

Precies. :)