Dirac in je auto

Started by mijkie, August 27, 2020, 21:09:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mijkie

Weet niet of er al een topic over is, ik kon niks vinden maar, heeft er hier al iemand Dirac in zijn auto ?

Aftermarket of origineel vanaf fabriek ?

Hoe bevalt dat ?

Ik heb sinds kort, een VW Caddy en wil uiteraard af van de standaard speakertjes, HU is prima en origineel maar wil uiteraard een verbetering in het geluid, huidige speakers hadden ze net zo goed in de doos kunnen laten zitten, klinkt waarschijnlijk net zo goed  ;)

Heb ik een leuke compo-set gekocht van Steg, de ST650C, ik heb nog een Audison SR2, 2-weg versterkertje van 2x65 W(RMS) op 4 ohm, een Focal Bus20, een schuif onder de stoel subje

Een beetje kunnen instellen van het geheel gaat natuurlijk niet met de huidige HU, verder als fader, balans en heel beperkte equaliser, kom je niet

Nu kun je heel veel versterkers kopen met DSP, al dan niet met het instellen van een digitaal filter, losse DSP-unit maar, dat kan met een CDSP 8x12 to 8x12 DL van mini-dsp ook en daar zit Dirac live ook op

https://www.minidsp.com/products/car-audio-dsp/cdsp-8x12-dl

Zijn er hier mensen met ervaring ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

J.A.F._Doorhof

Is er misschien behoefte aan een apart topic Car Stereo ?
onder het board stereo ?

Lijkt me handiger, ook omdat er misschien meer mensen zijn die dat willen ?
Zal het zo even aanmaken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

"Car/RV/boot"  :wacko:

ofwel ga je consequent voor Engels of helemaal niet, just my 2 cts  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

en wat met de surroundsets in caravans? (zoals die van Werner :D)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirk

heb die opsplitsing van stereo & surround op dit forum altijd al vreemd gevonden...zal wel aan mij liggen  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

J.A.F._Doorhof

Dat ligt absoluut niet aan jou alleen en wel :D

Ik zag het ook altijd wel als 1 tot ik een paar keer met een echte audio liefhebber een gesprek had over surround.... en toen wist ik het meteen, we kunnen dat maar beter even splitsen :D
Voor sommige mensen is bv stereo luisteren met een subwoofer al een enorme doodzonde.....

Dus hebben we gewoon die splitsing gemaakt.
Ik zeg niet dat het goed of fout is trouwens, ik ben zelf gewoon meer een surround persoon die ook wel eens stereo luistert, maar kan we indenken dat de echte liefhebbers liever een eigen plekje hebben zonder steeds te moeten horen dat surround ook gaaf is.

We proberen voor iedereen een zo leuk mogelijke verdeling te maken waar ze helemaal los kunnen gaan met hun passie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

H&C Hifi

Voor enkel een processor die waarschijnlijk alleen via laptop te bedienen is zie ik hier bijna geen markt voor in de car-hifi.

Inmiddels koop je dsp's die best aardig werken al voor 150 Euro en te bedienen via een bluetooth app.

Geluid ''rechttrekken'' in de auto kan maar heeft enkel zin wanneer je stilstaat, zodra je gaat rijden krijg je zoveel extra factoren die het geluid beinvloeden (zeker in een caddy)



J.A.F._Doorhof

Waren er geen systemen die dit helemaal automatisch doen ?
Dus niet alleen volume aanpassen ?

Kan me herinneren dat we ooit een huur auto hadden die een soort gelijk systeem had, was alleen niet onder de indruk van de overall kwaliteit als ik eerlijk ben.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mijkie

Nou, automatisch hoeft niet helemaal en Dirac lijkt me hier ook een heel goede oplossing voor

Heb wel wat bekeken en automatisch kan maar, dan heb je een microfoon nodig die merk gebonden is terwijl ik hier een Umik heb liggen

Microfoon is umik achtig maar, kost ruim het dubbele [emoji51]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

H&C Hifi

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 28, 2020, 12:29:18
Waren er geen systemen die dit helemaal automatisch doen ?
Dus niet alleen volume aanpassen ?

Kan me herinneren dat we ooit een huur auto hadden die een soort gelijk systeem had, was alleen niet onder de indruk van de overall kwaliteit als ik eerlijk ben.

In de Carhifi bestaan er al ruim 20 jaar dsp's die o.a. crossovers, 32band eq's en time-allingment..  aanboord hebben.

Pioneer had diverse radio's waar je een mic in kon steken... dat systeem vond ik helaas waardeloos.

toetertje

Het is sowieso heel erg lastig om goed te meten in de auto.
Je hebt erg veel reflecties van de ramen, en veel demping van de stoelen.
Wat meet je dus eigenlijk?  :crazy:

mijkie

Daarom mijn oproep [emoji1]
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

J.A.F._Doorhof

Dit was een systeem met meerdere microfoons.
Maar zoals gezegd... ik was niet onder de indruk, sterker vond het niets.
onze toenmalige volvo klonk stukken beter.

Maar in alle eerlijkheid met het systeem uit klonk die auto helemaal als een natte krant.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

toetertje

Quote from: mijkie on August 28, 2020, 12:41:01
Daarom mijn oproep [emoji1]

Met alle respect, denk ik dat die minidsp met dirac een beetje overpriced is.
Met b.v. een 4 kanaals mosconi versterker met dsp op je steg composet, en dat aanvullen met het subje
onder de stoel, heb je alles in de hand. Als je daarbij de deuren nog goed dempt, kun je echt heel ver komen.
Dan ben je ook behoorlijk wat minder geld kwijt.

J.A.F._Doorhof

Zal eens kijken of we iemand van die organisatie zo ver kunnen krijgen dat hij/zij hiernaar kijkt.
(de organisatie die hier altijd de wedstrijden hield met car audio)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

toetertje

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 28, 2020, 13:24:22
Zal eens kijken of we iemand van die organisatie zo ver kunnen krijgen dat hij/zij hiernaar kijkt.
(de organisatie die hier altijd de wedstrijden hield met car audio)

Emma?
Dat was in de tijd dat ik nog wedstrijden deed, de organisatie.  ;D

mijkie

Quote from: toetertje on August 28, 2020, 13:05:01
Met alle respect, denk ik dat die minidsp met dirac een beetje overpriced is.
Met b.v. een 4 kanaals mosconi versterker met dsp op je steg composet, en dat aanvullen met het subje
onder de stoel, heb je alles in de hand. Als je daarbij de deuren nog goed dempt, kun je echt heel ver komen.
Dan ben je ook behoorlijk wat minder geld kwijt.

Ik vind het ook een hoop geld, vandaar dat ik aan de bel trek !

Ook de Mosconi moet je handmatig instellen, daar mijn kennis nog niet heel erg groot is, zat ik aan Dirac te denken, die je een berg werk uit handen kan nemen

Mosconi is ook niet heel goedkoop ;)

Wel me in verdiept uiteraard, ook in het digitaal filteren, lijkt me ook een mooie uitdaging !
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mijkie

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 28, 2020, 13:24:22
Zal eens kijken of we iemand van die organisatie zo ver kunnen krijgen dat hij/zij hiernaar kijkt.
(de organisatie die hier altijd de wedstrijden hield met car audio)

Altijd fijn als er iemand met verstand, even meekijkt !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

toetertje

Quote from: mijkie on August 28, 2020, 13:46:49
Ik vind het ook een hoop geld, vandaar dat ik aan de bel trek !

Ook de Mosconi moet je handmatig instellen, daar mijn kennis nog niet heel erg groot is, zat ik aan Dirac te denken, die je een berg werk uit handen kan nemen

Mosconi is ook niet heel goedkoop ;)

Wel me in verdiept uiteraard, ook in het digitaal filteren, lijkt me ook een mooie uitdaging !

Het voordeel van de mosconi is dan wel, dat je gelijk 4 versterkte kanalen ter beschikking hebt.
Het instellen, valt op zich best mee. De basis zit er zo in, de rest is spelenderwijs naar smaak te
finetunen.

H&C Hifi

Quote from: toetertje on August 28, 2020, 13:35:34
Emma?
Dat was in de tijd dat ik nog wedstrijden deed, de organisatie.  ;D

Ik heb in 2005 ofzo voor het laatst meegedaan..

Wat een organisatie was dat... een grote vriendjespolitiek  :laugh: :laugh:
Hoe mooi je kabeltjes waren weggewerkt had netzoveel invloed op je puntentelling als hoe goed je set nu daadwerkelijk klonk...
mannen die prijzen wonnen... en dat soundwise in mijn ogen helemaal niet verdiende  ::)

maar het was wel een leuke tijd.

Richi

Wij hebben DIRAC af fabriek in onze Volvo C70 en V40. Beide als onderdeel van de premium audio. Het klinkt fantastisch, bij de C70 wordt de DSP aangepast of je met open of gesloten kap rijdt. In beide gevallen klinkt het geweldig. Ik heb geen ervaring met aftermarket systemen.  Ik de V40 kan je nog verschillende modi kiezen, zoals alleen achter, alleen bestuurder of hele auto. Die gebruik ik eigenlijk nooit, hij staat ingesteld op de bestuurder.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

12vhifi

#23
Voorzover ik weet zijn er, behalve de miniDSP,  geen andere aftermarket merken met dirac DSP. En of dat wat brengt betwijfel ik. De inbouw, locatie, uitrichting van de speakers bepaalt in grote mate de hoogst haalbare geluidskwaliteit. Heb je die basics niet goed, of is het niet mogelijk dat te realiseren om wat voor reden dan ook, dan zal het ook met de meest mooie DSP niet gaan klinken. Het is echt totaal anders dan home hifi.


Nog even over EMMA, de organisatie die vanaf 2003 de car audio SPL en SQ westrijden organiseerde, en nog steeds dat doet, maar vanwege Corona is daar vorig jaar niks van terechtgekomen helaas. Wellicht komend jaar weer wat meer.
Ik ben daar met tussenliggende pauzes paar jaar jurylid SQ geweest en afgelopen 2 jaar ook weer actief geweest. Het is allemaal wel kleinschaliger dan de drukke jaren 2003-2010, maar niet minder leuk. En ja....je hebt je aan de regeltjes te houden van inbouw, veiligheid...en er wordt getest en geluisterd met een cd of usb stick uitgegeven door de internationale EMMA GmbH.  Deze wordt elke 2 - 3 jaar vervangen. Daar kan je heerlijk eindeloos over discussieren én het blijft een jurysport. Ik heb me er altijd prima mee vermaakt in elk geval.