Akoestiek verbeteren?

Started by Gerjan1994, July 12, 2020, 15:21:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerjan1994

Hallo mede film genieters.
Ik ben benieuwd of wij samen nog wat aan de akoestiek kunnen doen.
De ht ruimte klinkt goed en ik kan er lekker film kijken.
Maar miss kunnen we samen even de puntjes op de i zetten.  :popcorn:

Waar ik tegen aan loop is:

- De fronthight speakers hoor ik niet zo goed als ik zou willen binnen de atmos setup.

- de subwoofer valt een beetje in het niets.

Wat ik al geprobeerd/gedaan heb :

Ik heb zelf al een kleed op de grond gelegt.
Extra kussens op de bank.
Stukken Tapijt tegen de achterwand.
Stoeptegels onder de speakers en sub.

Waar ik nog aan zit te denken :

Bass trap ?
Reflectie punten ?
Absorbtie panelen ?


Ik ben erg benieuwd of iemand wat tips voor mij heeft.
Ik heb eerder al een meetmicrofoon met alles erop en eraan al geprobeerd te meten. Maar ik mertke al snel dat ik niet genoeg kennis hiervoor heb.
Het dak in de ruimte is een punt dak.









morca

Basstrap in je puntdak maken.
Ik heb hier wel vaker gezien dat iemand die volpropte met steenwol.
Dat pakte verrasend goed uit.

Wel open bedoel ik, met doek afdekken.
Niet met gipsplaat.

Gerjan1994

Akotherm Basic D40 | Absorptie ervoor gebruiken ?

Knor

#3
Quote from: morca on July 12, 2020, 15:29:51
Basstrap in je puntdak maken.

Maar hij geeft toch niet aan dat er een basprobleem is?

Het probleem zit in de verstaanbaarheid van frontspeakers.
Ik denk dat je dan ook niet zomaar met absorptie aan de gang moet gaan. Integendeel, laat die hoge dakpunt voorlopig lekker vrij!

Eerder moet de starter beter duidelijk maken wat nu precies het probleem is met de fronts
Is het een volumekwestie of is het ruimtelijk beeld afstandelijk?

De bas (subs) vallen ook weg, lees ik daarnaast nog.
Ook niet direct een reden voor basstraps, zou ik zeggen.

Afgaande op de foto's zou ik zo te werk gaan: opstelling en afstelling subs eerst optimaliseren. Tis wel de basis.
Subs misschien meer naar de hoeken?

Mij lijkt het ook zo druk binnen. Veel absorptie, weinig ademruimte, zoiets.
Misschien overbodige gadgets eruit?

De frontspeakers sowieso een paar dm naar voren en misschien zelfs 20-25 cm hoger?

En natuurlijk proberen te meten, zodat je een beter beeld krijgt van het frequentieverloop.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

skyfox

Een beetje in lijn met Knor zn opmerkingen: heb je de volumes van de speakers al eens nagemeten met een db meter? Het automatische systeem zit er wel eens naast, helaas.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Gerjan1994

Quote from: Knor on July 12, 2020, 21:05:47
Maar hij geeft toch niet aan dat er een basprobleem is?

Het probleem zit in de verstaanbaarheid van frontspeakers.
Ik denk dat je dan ook niet zomaar met absorptie aan de gang moet gaan. Integendeel, laat die hoge dakpunt voorlopig lekker vrij!

Eerder moet de starter beter duidelijk maken wat nu precies het probleem is met de fronts
Is het een volumekwestie of is het ruimtelijk beeld afstandelijk?

De bas (subs) vallen ook weg, lees ik daarnaast nog.
Ook niet direct een reden voor basstraps, zou ik zeggen.

Afgaande op de foto's zou ik zo te werk gaan: opstelling en afstelling subs eerst optimaliseren. Tis wel de basis.
Subs misschien meer naar de hoeken?

Mij lijkt het ook zo druk binnen. Veel absorptie, weinig ademruimte, zoiets.
Misschien overbodige gadgets eruit?

De frontspeakers sowieso een paar dm naar voren en misschien zelfs 20-25 cm hoger?

En natuurlijk proberen te meten, zodat je een beter beeld krijgt van het frequentieverloop.
Ik ben zelf miss wat onduidelijk in mijn topic.
Maar Het geluid klinkt verder goed van de set, alleen de front hights vallen in het niets, en de subwoover mag meer aanwezig zijn.
Dus ik wil een andere sub kabel proberen.
Miss sub op andere plek proberen maar heb niet zoveel keuze.
De speakers kunnen niet verder naar voren ivm de ruimte.
De stemmen enz hoor ik allemaal perfect, maar soms denk ik hoor ik de atmos wel ?


Ik kreeg van iemand de tip om d40 panelen in de nok te verwerken.
Dit lijkt me wel een goede oplossing bijv 4 te plaatsen.
Maar dan is het ook weer de vraag aan welke kanten
Boven het scherm en dan aan de achterkant aan het plafond of juist in het midden van de kamer aan het plafond en dan 2x2 tegen over elkaar ?

Ik zal binnenkort eens met paint aan de slag gaan en dingen uittekenen.

Gerjan1994

Quote from: skyfox on July 12, 2020, 22:33:15
Een beetje in lijn met Knor zn opmerkingen: heb je de volumes van de speakers al eens nagemeten met een db meter? Het automatische systeem zit er wel eens naast, helaas.

Hey skyfox dankjewel voor het meedenken.
Db meter waar kan ik die aanschaffen ? En hoe meet ik dat correct ?
Moet ik dan bijv de test tone aanzetten ?
Heb de front high op +10db maar als nog geen kabaal eruit.

Als ik bijv de standaart meet microfoon gebruik moet ik dan volume op 0 zetten of regelt die dat allemaal zelf ?

Miss ben ik daar als eerste mee de mist in gegaan  :unhappy:

skyfox



Quote from: Gerjan1994 on July 12, 2020, 22:46:22
Hey skyfox dankjewel voor het meedenken.
Db meter waar kan ik die aanschaffen ? En hoe meet ik dat correct ?
Moet ik dan bijv de test tone aanzetten ?
Heb de front high op +10db maar als nog geen kabaal eruit.

Als ik bijv de standaart meet microfoon gebruik moet ik dan volume op 0 zetten of regelt die dat allemaal zelf ?

Miss ben ik daar als eerste mee de mist in gegaan  :unhappy:

Ik heb zelf een Voltcraft, typenummer weet ik zo even niet. Het is met goedkopere meters even oppassen dat je ze niet zelf moet calibreren. Bij Voltcraft hoeft dat niet, klaar voor gebruik bij aankoop. Je gebruikt dan inderdaad een ruissignaal in de versterker. Bij de luidspreker instellingen en dan de levels kan je dit meestal vinden (heb zelf een Marantz). Voor de procedure even zoeken op het forum, is genoeg over geschreven.

Normaal regelt de amp alles zelf wanneer je een meetmic procedure gebruikt. De settings worden dan overschreven.

Ik las ook iets dat je een andere subkabel wilt proberen? Meet eerst even alles na, doe evt opnieuw een meting exact volgens het boekje. Daarna kan je altijd nog extra geld uitgeven.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Knor

Quote from: Gerjan1994 on July 12, 2020, 22:41:58
Ik ben zelf miss wat onduidelijk in mijn topic.
Maar Het geluid klinkt verder goed van de set, alleen de front hights vallen in het niets, en de subwoover mag meer aanwezig zijn.
Dus ik wil een andere sub kabel proberen.
Miss sub op andere plek proberen maar heb niet zoveel keuze.
De speakers kunnen niet verder naar voren ivm de ruimte.
De stemmen enz hoor ik allemaal perfect, maar soms denk ik hoor ik de atmos wel ?


Ik kreeg van iemand de tip om d40 panelen in de nok te verwerken.
Dit lijkt me wel een goede oplossing bijv 4 te plaatsen.
Maar dan is het ook weer de vraag aan welke kanten
Boven het scherm en dan aan de achterkant aan het plafond of juist in het midden van de kamer aan het plafond en dan 2x2 tegen over elkaar ?

Ik zal binnenkort eens met paint aan de slag gaan en dingen uittekenen.

Voor mij, die gewend was subjectieve geluidstermen concreet te maken, lijkt het dus een volumekwestie met de fronts. Op grond daarvan valt er niks te winnen met Akotherm D40, een mid- en vooral ook hoogkiller. Eigenlijk ga je je probleem vergroten.

Een andere subkabel gaat jou evenmin het laag geven wat je zou wensen.
Een betere opstelling en wellicht nieuwe afregeling daarentegen... :)
Toch succes gewenst op je weg!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

denoontje

Eens met wat hierboven is gezegd....speaker plaatsing en inregeling  is 1.
Afstanden, volume ;evt wat bijregelen op gehoor, en de crosovers.

Volgens mij heb je 2 'atmos' speakers?

Deze hangen als je atmos wil draaien niet op de locatie zoals dolby het voorschrijft.
Deze horen ongeveer links en rechts boven je oren te hangen als je er 2 hebt.

Niet iedere film heeft trouwens altijd veel atmos geluid, maar ik kan me voorstellen dat je door deze speaker plaatsing veel precisie plaatsing en ook bubble van atmos geluid gaat missen.

Ps je front highs doen het wel?

Je kunt idd een voltacraft meter aanschaffen . Maar als je iets van een umik meetmicrofoon hebt en een laptop kun je dat ook met rew doen.

Hoe heb je de crossovers staan? Het lijken me vrij kleine speakers, zeker  tov de fronts.
Kun je die per  speaker regelen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

denoontje

#10
Sub geluid

Je hebt 2 subs staan. Deze kunnen met elkaar (en evt rest van de speakers zo interfereren waardoor je juist bepaalde bassfrequencies kwijtraakt.

Ook mbt plaatsing van sub (en speakers) vs de luisterplek kan dit effect hebben

Hoe heb je positie van de subs bepaald?
(Crawlmethode?)
Heb je op andere plekken in de ruimte wel gewenst bass?
Staat de fase op de sub juist zodat ze elkaar niet uitdoven.
Welk cross-overs heb je gekozen voor je speakers?
Hoe klinkt het met 1 sub?
Klinkt met met dpa aan beter of met dsp uit beter.

Veel vragen dus.
Heb je de bass response wel eens gemeten?

Begin dus ook voor dit probleem eerst met goede plaatsing en nalopen inregeling .

Ik zou eerst  beginnen je fronts neer te zetten zodat die in stereo perfect klinken (full range). Positie, toe in of juist niet etc. Dan de center en surrounds volgens de richtlijnen en evt wat tweaken.

Dan moet je kiezen.
Wat wil je met je 2 subs doen..
Een vlakke respons creëren of extra veel
Oumph op bepaalde frequencies. Want dat kan uitmaken welke positie je gaat kiezen voor plaatsing.
Probeer er eerst eens 1 neer te zetten middels de crawlmethode.
Voor oumph kun je evt de 2e op dezelfde manier plaatsen. Zeer wel mogelijk staan ze dan op een gelijksoortige plek in de ruimte bij allebei voor).

Evt dsp op de sub runnen, al lees je ook dat je niet en dsp op avr en dsp op sub beide actief moet hebben (iig bij dirac).

Dan dsp meting doen met je avr  (juiste mic positie, alle meetpunten pakken, kantelfrequencie op sub helemaal open, max uitsturing bass in avr etc).

Nameten afstanden (meetlint) en volumes (db meter of via rew) en luisteren. Alle speakers op small zetten en juiste crossovers kiezen.

Check of de avr dsp echt wat toevoegt (luisteren) . Ik heb voor dirac tijdperk altijd zonder de dsp gedraaid omdat hele dynamiek wegviel (adsy op denons en arcam dsp op arcam) en ik booming bass kreeg.

Wil je echt vlakke respons (als je die nog niet hebt) zul je al metend (rew ofzo) met de 2 subs aan de slag moeten.
Positie in ruimte van de iedere sub kan dan totaal anders zijn (bijv 1 voor en 1 tegen zijmuur). Kantelfrequency en fase volume zul je moeten af regelen per sub en hierbij steeds kijken wat effect middels een meting.


Rew roomsimulator kan wat richting geven qua plaatsing van de subs in de ruimte.

Dit alles kost geen geld..wel tijd[emoji1303].

Ik hoop dit dit verhaal wat richting geeft.

Mocht dit alles nog niet ok gaan kun je verder gaan denken aan verdere akoestische maatregelen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjaak_Banaan

Als je het eens wilt meten maar je hebt geen Umik-1 o.i.d., dan zou je het ook eens met een app op je telefoon kunnen proberen, zie ook dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=giG7mQ0QJdM

Het is niet ideaal, maar zal wel een indicatie geven waar de problemen zitten.
Mocht je in de buurt wonen, dan mag je mijn Umik-1 ook wel even lenen, ik zit in omgeving Venray.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

sandervg

Ik zou je echt adviseren om een Umik-1 te kopen. Kost niet de wereld en als je bereid bent om wat te investeren in akoestiek aanpassing kun je echt niet zonder. Anders wordt het een beetje trial & error en ben je straks misschien veel meer (onnodig) geld kwijt.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Gerjan1994

Ik heb laatst al een umik gekocht van fluissie.
Maar snap er niets van haha

morca

Quote from: Knor on July 12, 2020, 21:05:47
Maar hij geeft toch niet aan dat er een basprobleem is?

Het probleem zit in de verstaanbaarheid van frontspeakers.
Ik denk dat je dan ook niet zomaar met absorptie aan de gang moet gaan. Integendeel, laat die hoge dakpunt voorlopig lekker vrij!

Eerder moet de starter beter duidelijk maken wat nu precies het probleem is met de fronts
Is het een volumekwestie of is het ruimtelijk beeld afstandelijk?

De bas (subs) vallen ook weg, lees ik daarnaast nog.
Ook niet direct een reden voor basstraps, zou ik zeggen.

Afgaande op de foto's zou ik zo te werk gaan: opstelling en afstelling subs eerst optimaliseren. Tis wel de basis.
Subs misschien meer naar de hoeken?

Mij lijkt het ook zo druk binnen. Veel absorptie, weinig ademruimte, zoiets.
Misschien overbodige gadgets eruit?

De frontspeakers sowieso een paar dm naar voren en misschien zelfs 20-25 cm hoger?

En natuurlijk proberen te meten, zodat je een beter beeld krijgt van het frequentieverloop.
Klopt dus je hebt een punt.

De enige keer dat ik iemand dat hier op het forum zag doen.
Werkte het erg goed.
Was ook niet echt een tip mbt zijn probleem idd.
Maar meer een algemene tip mbt zijn ruimte/puntdak.


Quote from: Gerjan1994 on July 13, 2020, 18:57:39
Ik heb laatst al een umik gekocht van fluissie.
Maar snap er niets van haha

Heb je de uitleg gelezen in het meettopic?
Eerste link in mijn onderschrift  :)


Gerjan1994

Quote from: morca on July 13, 2020, 19:24:25
Klopt dus je hebt een punt.

De enige keer dat ik iemand dat hier op het forum zag doen.
Werkte het erg goed.
Was ook niet echt een tip mbt zijn probleem idd.
Maar meer een algemene tip mbt zijn ruimte/puntdak.


Heb je de uitleg gelezen in het meettopic?
Eerste link in mijn onderschrift  :)

Ik ga het eens rustig lezen  ;D

Gerjan1994

Quote from: denoontje on July 13, 2020, 00:59:35
Sub geluid

Je hebt 2 subs staan. Deze kunnen met elkaar (en evt rest van de speakers zo interfereren waardoor je juist bepaalde bassfrequencies kwijtraakt.

Ook mbt plaatsing van sub (en speakers) vs de luisterplek kan dit effect hebben

Hoe heb je positie van de subs bepaald?
(Crawlmethode?)
Heb je op andere plekken in de ruimte wel gewenst bass?
Staat de fase op de sub juist zodat ze elkaar niet uitdoven.
Welk cross-overs heb je gekozen voor je speakers?
Hoe klinkt het met 1 sub?
Klinkt met met dpa aan beter of met dsp uit beter.

Veel vragen dus.
Heb je de bass response wel eens gemeten?

Begin dus ook voor dit probleem eerst met goede plaatsing en nalopen inregeling .

Ik zou eerst  beginnen je fronts neer te zetten zodat die in stereo perfect klinken (full range). Positie, toe in of juist niet etc. Dan de center en surrounds volgens de richtlijnen en evt wat tweaken.

Dan moet je kiezen.
Wat wil je met je 2 subs doen..
Een vlakke respons creëren of extra veel
Oumph op bepaalde frequencies. Want dat kan uitmaken welke positie je gaat kiezen voor plaatsing.
Probeer er eerst eens 1 neer te zetten middels de crawlmethode.
Voor oumph kun je evt de 2e op dezelfde manier plaatsen. Zeer wel mogelijk staan ze dan op een gelijksoortige plek in de ruimte bij allebei voor).

Evt dsp op de sub runnen, al lees je ook dat je niet en dsp op avr en dsp op sub beide actief moet hebben (iig bij dirac).

Dan dsp meting doen met je avr  (juiste mic positie, alle meetpunten pakken, kantelfrequencie op sub helemaal open, max uitsturing bass in avr etc).

Nameten afstanden (meetlint) en volumes (db meter of via rew) en luisteren. Alle speakers op small zetten en juiste crossovers kiezen.

Check of de avr dsp echt wat toevoegt (luisteren) . Ik heb voor dirac tijdperk altijd zonder de dsp gedraaid omdat hele dynamiek wegviel (adsy op denons en arcam dsp op arcam) en ik booming bass kreeg.

Wil je echt vlakke respons (als je die nog niet hebt) zul je al metend (rew ofzo) met de 2 subs aan de slag moeten.
Positie in ruimte van de iedere sub kan dan totaal anders zijn (bijv 1 voor en 1 tegen zijmuur). Kantelfrequency en fase volume zul je moeten af regelen per sub en hierbij steeds kijken wat effect middels een meting.


Rew roomsimulator kan wat richting geven qua plaatsing van de subs in de ruimte.

Dit alles kost geen geld..wel tijd[emoji1303].

Ik hoop dit dit verhaal wat richting geeft.

Mocht dit alles nog niet ok gaan kun je verder gaan denken aan verdere akoestische maatregelen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vergeten om te melden een sub doet niks want die is kapot.
Ik ben aan het kijken voor een grotere sub want heb gevoel dat mijn sub te klein is.
De front center en surround ben ik allemaal erg tevreden over.
Alleen met de front hights weet ik het nog niet zo goed.
Als ik men instellingen op 5.1.2 zet standaard doen de front high weinig.
Zet ik bijv op all channel zegmaar dat alle geluid door dezelfde speakers komen dan klinken ze ineens wel goed en doen ze mee

Gerjan1994

#17
Ik heb nu alles op small staan en dan 80hz crosover
Op mijn subwoofer zelf zitten ook heel wat knoppen.
Heb al aan de knoppen lopen draaien  ;D
Hoor weinig tot geen verschil met die fase schakelaar