akoestiek verbeteren TIPS gevraagd

Started by r_flagg, July 12, 2020, 12:59:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Gevoel, intuïtie ....dus kan er weinig steekhoudends over zeggen. Gewoon het proberen waard ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

r_flagg

Haha ... ja zeker.
Proberen kan geen kwaad
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

kuiperik

Quote from: r_flagg on November  1, 2020, 15:29:34
Hmmm... 🤔
Die positie Voor de speakers had ik nog niet overwogen
Wat zou volgens jou hier de (akoestieke) meerwaarde van zijn?

Haha, altijd leuk toch die verschillende mogelijkheden  ;)

Even los van het feit of de speakers praktisch staan op die locatie gezien loopruimte, zou het wel voordelen kunnen bieden:
- Speakers niet meer vlak tegen de wand
- speakers staan akoestisch redelijk vergelijkbaar (tov huidige verschil dat de rechtse speaker in de hoek staat en de linkse vrijstaand).
- verder heb je achter de luisterplek dan demping middels de gordijnen.
- voorzie wel een uitdaging met je tv.....
- ......of je maakt een tv gedeelte tegen de lange muur en ander gedeelte van de hoekbank voor de luisterpositie bij muziek.

Aanbeveling voor spanplafond is ook een goede. Optioneel zou je daar ook nog met los plafondeiland(en) kunnen werken. Heb hier ook al goede resulaten mee gezien (en beluisterd). Ook optisch hoeft dat niet direct afbreuk te doen, kan wat grotere plafondoppervlakte visueel juist wat onderbreken.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Hannibal_

Quote from: kuiperik on November  5, 2020, 18:31:12
Haha, altijd leuk toch die verschillende mogelijkheden  ;)

Even los van het feit of de speakers praktisch staan op die locatie gezien loopruimte, zou het wel voordelen kunnen bieden:
- Speakers niet meer vlak tegen de wand
- speakers staan akoestisch redelijk vergelijkbaar (tov huidige verschil dat de rechtse speaker in de hoek staat en de linkse vrijstaand).
- verder heb je achter de luisterplek dan demping middels de gordijnen.
- voorzie wel een uitdaging met je tv.....
- ......of je maakt een tv gedeelte tegen de lange muur en ander gedeelte van de hoekbank voor de luisterpositie bij muziek.

Aanbeveling voor spanplafond is ook een goede. Optioneel zou je daar ook nog met los plafondeiland(en) kunnen werken. Heb hier ook al goede resulaten mee gezien (en beluisterd). Ook optisch hoeft dat niet direct afbreuk te doen, kan wat grotere plafondoppervlakte visueel juist wat onderbreken.

Zo te zien ook meer ruimte, potentieel, achter de luisterpositie.
Ik vind het geen gek idee, hans
Wel zorgen dat de LS net voor de haard staan met de voorkant.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Dura

Hoi Patrick,
Kijk hier eens: https://www.wallstars.nl/fotokunst.htm?gclid=Cj0KCQiAhZT9BRDmARIsAN2E-J2nWUwYfkaeLlYDLPv9HTwMKgg_pEoxo8Ytnfbyliv_EC6l7a05_9IaAkhSEALw_wcB

Daar kun je afdrukken op linnen in een metalen frame laten maken waar achter dempingsmateriaal zit.
Heel veel vrijheid en mogelijkheden.
Ik heb er een tegenover mijn speakers op een blinde muur en maakte het geluid een stuk minder rommelig.
Goede prijskwaliteit afdruk en lijst ook vind ik.

Die speakers staan overigens nog steeds tot volle tevredenheid op de door jou gemaakte stands.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55"

r_flagg

haha... dank je

Ik had zelf deze gevonden: https://perfectacoustic.nl/
weet niet of hier al iemand bekend is met deze leverancier ?


Wanneer staat een speaker eigenlijk "Vrij van de muur "?  of is dat afhankelijk van de speaker ?
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

jahtari

Die lijken tenminste redelijk geprijsd.

Mooie basstrap die ook echt in het laag (lijkt) te werken dankzij hout of leer.

https://perfectacoustic.nl/products/basstraps/
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Hannibal_

Quote from: r_flagg on November  7, 2020, 08:34:57
Wanneer staat een speaker eigenlijk "Vrij van de muur "?  of is dat afhankelijk van de speaker ?

Hangt volgens idd van de ls af.
Bij de mijne wordt 30cm geadviseerd, ik vond het het beste bij 60 (al staat het normaal op 50cm).

Je hebt lijkt me ook wel zoiets nodig? Flinke ls zijn het zo te zien.
Tenzij ze specifiek ontworpen zijn om dicht bij een muur te spelen.

Proberen is het beste
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

r_flagg

#33
ik wil zelf wat in elkaar gaan knutselen met volgende idee:

een houten frame, opgevuld met isolatie. aan de achterzijde een loze ruimte / spouw en aan de voorzijde afgewerkt met doek en .... let op: .. strekkemetaal ( nou ja, aluminium in dit geval )

als isolatie heb ik de volgende optie's
- Metisse PMA45
- Akotherm D40/50
- Rocksono Extra 70mm
- isovert sonepanel 90mm
iemand van jullie ervaring met bovenstaande producten?

En heeft iemand ervaring met toepassen van strekkemetaal als een soort akoestiek difusser? Of hier een theoretische mening over ?
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Dirk

Reken met dat metalen grid niet op een gecontroleerde diffusie, eerder op wat ongecontroleerde reflecties...maar da's op zich geen enkel probleem, zolang ze maar ver genoeg van je af hangen.
Qua absorptie werk ik zelf graag met Akotherm (heb dus ook geen ervaring met de andere kandidaten die je opsomt), omdat het vrij makkelijk verwerkt en daarbij compleet onschadelijk is, dus geen jeuk of andere irritaties bij het zagen/snijden.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

r_flagg

Quote from: Dirk on November 25, 2020, 11:15:28
Reken met dat metalen grid niet op een gecontroleerde diffusie, eerder op wat ongecontroleerde reflecties...maar da's op zich geen enkel probleem, zolang ze maar ver genoeg van je af hangen.
Qua absorptie werk ik zelf graag met Akotherm (heb dus ook geen ervaring met de andere kandidaten die je opsomt), omdat het vrij makkelijk verwerkt en daarbij compleet onschadelijk is, dus geen jeuk of andere irritaties bij het zagen/snijden.

hangen ca 4 - 4,5 m van de luisterplek
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

John Matrix

Ik ben zelf druk aan het passen/meten/denken/calculeren van een lattenwand (zie mijn topic) maar dat strekmetaal gaat er volgens mij ook geweldig uitzien. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat. Mijn complimenten voor het creatieve en originele idee.

Ik ben zelf van plan om 25mm D40 akotherm te gebruiken. Veel dikker wil ik niet gaan ivm de plaatsing van de wand. Hoe dikker ik de demping maak hoe verder ik het TV meubel en luidsprekers de kamer in moet zetten en ik loop nu al zo wat de luidspreker eraf richting balkon(deur).
Sterker nog, vorig week heeft een %$#&% van een woningbouwtimmerman mijn puntgave luidspreker van de stand af laten vallen en op het TV meubel. Beide beschadigd. Word een verzekeringskwestie. Gelukkig is het beperkt gebleven tot lakschade en speelt de luidspreker wel.

In jouw geval kun je nog een heel end de kamer in.

Als je voor zwart akotherm gaat hoef je geen luidsprekerdoek of iets dergelijks aan te schaffen bij rockwool etc wel. Iets om rekening mee te houden.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

r_flagg

#38
de "strekkemetaal-platen "staan sinds gisteren in de kamer.
Een eerste voorzichtige reactie: iets minder echo,  iets helderder geluid / meer detail.
Komend weekend meer testen met en zonder platen en meten.

Eventuele tips zijn welkom ( net als medetesters; voor koffie enzo wordt gezorgd )
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Hannibal_

Ziet er wel cool uit....

Maar ehhhhh, heb je nu stiekem ook je luidsprekers aangepast?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

r_flagg

Dank je.
Hierbij een overzicht vanuit de luisterplek.

Nee, helaas. Dome van coaxiale speaker beetje kapot, beyond repair.
Ook niet meer aan te komen voor zover ik heb kunnen vinden.
Seas P17 rex coax/f
Dus nu ff tijdelijke oplossing.
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Hannibal_

Ow!

zie het ja...
Ook niemand hier die misschien een oplossing heeft dan?

Er zijn hier toch handige mensen, waar ik er overigens NIET een van ben....

Zonde
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

r_flagg

Quote from: Hannibal_ on February 20, 2021, 16:54:19
Ow!

zie het ja...
Ook niemand hier die misschien een oplossing heeft dan?

Er zijn hier toch handige mensen, waar ik er overigens NIET een van ben....

Zonde

Ja is flink balen !
IK heb de speakers met Rob Dingen bekeken / gemeten / besproken wat de reparatie magelijkheden zijn.
Dus wordt vervolgd

Omdat ik nog een paar draadjes heb lopen wil ik alles gaan samen voegen binnen mijn "Flagg's setje" lijntje.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178413.msg3434972#msg3434972
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

toetertje

Misschien even op het zba forum vragen voor die seas speakers.
Daar heeft misschien vast nog wel iemand wat op de plank liggen.

Hannibal_

Quote from: r_flagg on February 21, 2021, 13:07:01
Ja is flink balen !
IK heb de speakers met Rob Dingen bekeken / gemeten / besproken wat de reparatie magelijkheden zijn.
Dus wordt vervolgd

Omdat ik nog een paar draadjes heb lopen wil ik alles gaan samen voegen binnen mijn "Flagg's setje" lijntje.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=178413.msg3434972#msg3434972


Aha... goed.
Als iemand er verstand van heeft lijkt het me Rob wel
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.