Wissel filter klingt verschillend jbl

Started by Superleo77, July 10, 2020, 14:38:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Superleo77

Goedendag,
Ik wil mijn filter upgraden van mijn jbl speakers.
Ik heb bijde filters uit gebouwd.
Nu kom ik er achter dat het ene filter het midden ihoog harder weergeeft dan de ander.
Bij omwisselen naar andere speaker blijft dit zo. Dus de units zijn goed.
Mijn vraag is kunnen condensatoren zo verlopen dat dit zo'n verschil geeft?
In mijn beleving zullen het niet de weerstanden zijn.
Iemand sugestie's

Gr leo

Superleo77

Hier een foto van het filter.
Ik wil de audyn plus condensatoren gebruiken.
Is wel en upgrade tov de standaard denk ik.

Type speaker is de s2600

Gr leo

Superleo77

Hier het schema van het midden hoog.
Ik wil in principe de serie condensatoren van 3 en 8 uf vervangen voor de audyn plus.
De 20 en 25uf voor goed kopere.

Iemand hie nog tips voor?

Gr leo

Rob_Dingen

Zou de weerstanden R3 en R4 even nameten verwacht dat daar het probleem zit.

Rob

Superleo77

Hallo rob,

Dan moet ik ze er natuurlijk uit solderen.
Mijn vraag is kunnen die zo gaan verlopen met de tijd?

Zal eens kijken of mijn meter precies is voor die waarde.

Bedankt Rob.

Gr leo


Rob_Dingen

Hoef je er niet uit te solderen kun je zo meten.
Wel de speaker los maken.

Rob

Superleo77

Rob het was r4 deze was kapot van 1 box.
Deze vervangen en van het andere filter ook zodat ze indentiek zijn en nu ok.

Bedankt voor je feedback.

Gr leo


Superleo77

Ik had nog vraagje als je een L pad wil plaatsen waar zou ik die dan moeten zetten?
De meeste jbl zijn regelbaar dus het lijt mij de moeite waard om dit is te proberen.
Is dat toevallig op de plaats van R4

Gr leo

Rob_Dingen

Dat is niet zo simpel omdat alle onderdelen deel uitmaken van het filter.
Dus ga je die daar toevoegen verandert het filter en verandert het ook nog als je gaat draaien aan de regelaar.
Zou dat niet doen gewoon voor de Audincap + gaan en verder niets.

Rob

Tabcam

Je kan ook de Mundorf Supreme Cap Oil in overweging nemen. Niet een goedkoopje, maar wel de in de richting van het maximaal haalbare voor nog enigzins acceptabele prijzen. Hangt altijd van de koper af natuurlijk :angel:

Aan de andere kant, als je voor de 20 en 25 uF goedkopere gaat durf ik niet te voorspellen hoeveel eXtra transparantie je hoort met de erg goede condensatoren in serie met de luidsprekerunit.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Superleo77

Ok Rob dan laat ik het L pad idee varen.
Wil niet te veel verandren daar de luidspreker voor mij erg goed klinken.

Ik ga denk dan alleen de condensatoren doen.

Denk nog even na voor welke.

Tabcam bedoel jij als ik de oude laat zitten dus de 20 en 25 dat ik dan mogelijk weinig winst haalt.
Wordt dan erg duur.

Geld dat ook voor de 0.01 die parallel over elke condensator zit?

Gr leo


Tabcam

Wat ik moeilijk vind in te schatten is hoeveel invloed de condensatoren in parallel geplaatste takken hebben. Als die minder goed zijn dan de anderen, krijg je uiteindelijk ook weer vervormingen. Hangt dus sterk af van de grootte relatief t.o.v. het signaal. Ik denk dat het toch veel doet omdat er veel signaal gemanipuleerd lijkt te worden.

Door grote verschil in efficiƫntie tussen de twee drivers denk ik dat een plate amp met DSP meer een grote stap voorwaarts zal zijn. Analoge filters kunnen ook enorme stappen maken maar die kwaliteitscomponenten kosten best geld en dan is geen condensatoren maar actief versterken een stuk goedkoper.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Superleo77

Dat met een plate amp en dsp heb ik ook wel aan gedacht.  Lijkt me leuk om te proberen maar kost ook wel wat. Ervaring met condensatoren heb ik wel met een paar magnepan gehad. Toen alles vervangen door audyn cap plus. Gevolg was een zeer mooi resultaat. Minder scherp maar toch veel detail.

Ik ga er eens over na denken. Bedankt tabcam.