"Mighty Mouse" 4L Desktop mini monitor on a budget!

Started by ProXius, July 8, 2020, 18:49:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius

Al langere tijd wil ik graag een setje monitoren voor bij de computer. Gewoon voor op een simpele TPA3116 gebaseerde amp. Compact, goedkoop en toch met een leuk geluid.

Mijn ontwerp is oorspronkelijk gebaseerd op een bestaand model, namelijk de Dayton 4's, die op een Amerikaans forum beschreven staan. De kast heb ik aangepast evenals de tweeter en het filter. Dit is tevens de eerste keer dat ik zelf een filter ontwerp, dus ik ben benieuwd.  ;D

Ik presenteer de; "Mighty Mouse"!


De drivers:

- Dayton Audio TD20F-4 tweeter.
- Dayton Audio TCP115-4 midwoofer.

De afstemming en het filter;

De TCP115-4 is een hele leuke midwoofer. Op papier in ieder geval.  ;)
Voor het gemak heb ik een bestaande BR poort gepakt, dan hoef ik er niet een stuk af te halen. Wellicht dat de afstemming dus nog beter kan, maar in 4L gaat dat er volgens de simulatie ongeveer zo uitzien:





Je komt dan op een -3 punt van ongeveer 52hz. Ik ben van plan op de computer Equalizer APO te draaien, om de speakers eventueel nog te corrigeren. Uiteraard kan ik ook gebruik maken van de bass/treble regelaars op de kleine TPA3116 amp. Dit worden goedkope monitoren en dan vind ik het helemaal niet erg om daar een beetje 'my-fi' van te maken.

Het filter is zo simpel mogelijk gehouden, ook om de kosten te drukken!
De drivers en filtercomponenten, terminals en BR-poort zijn voor twee speakers slechts 90 euro.




Nogmaals, het is de eerste keer dat ik een filter maak, dus wellicht pakt het compleet verkeerd uit.  :lookaround:

De behuizing:

De behuizing wordt gemaakt van 16mm MDF en een 22MM dikke baffle. Veel plankjes laat ik onder verstek zagen. De zijkanten worden uiteindelijk met een kopieerfrees op maat gemaakt. Daardoor kan ik relatief eenvoudig een 'uniek' ontwerp maken. Omdat ze near-field gebruikt gaan worden heb ik ze een stukje gekanteld. Dit is verder niet berekend in het filter. De voorkant en bovenkant krijgt een stukje Makassar Ebony fineer en de zijkanten en overige delen worden in een structuurlak gespoten. Aan de achterkant vinden we dus de BR poort en een simpele ST-930 aansluitterminal. In de kast zal ik wat wol aanbrengen, maar verder hoop ik weinig demping toe te hoeven voegen om het simpel en goedkoop te houden.

Afmetingen zijn 25cm hoog, 15,6cm breed en 29cm diep.

Het hout is binnen, dr drivers nog niet... Binnenkort updates dus.

Als alles af is moet dat er dan zo uit gaan zien:



- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

toetertje


ProXius

Quote from: toetertje on July  8, 2020, 18:56:42
Mooi projectje hoor, ga ik even volgen.  :thumbs-up:

Leuk! Hopelijk gaat het een beetje vlot... Ik bouw tegelijk ook andere speakers en ben ook een beetje afhankelijk van het weer. Maar nu alvast een kleine update. Driver gaten getekend!

- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Rob_Dingen

Er zit inderdaad nog een fase probleem in.
De blauwe lijn totale respons zakt onder de gele lijn woofer.
Dus daar telt hij niet bij elkaar op maar trekt er zelfs iets vanaf.

Rob

ProXius

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2020, 20:49:24
Er zit inderdaad nog een fase probleem in.
De blauwe lijn totale respons zakt onder de gele lijn woofer.
Dus daar telt hij niet bij elkaar op maar trekt er zelfs iets vanaf.

Rob

Klopt, ik krijg hem zelf echter niet beter. Hopelijk is het voor een V1 goed genoeg. Ik ga tijdelijk werken met kroonsteentjes zodat ik het filter nog kan aanpassen. Tips zijn zeker welkom!
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Rob_Dingen

Ik zou beginnen met een 12dB lintwitz parallel filter.
Simuleer daar maar eens mee.
Maak eerst nog 2 drivers met een vlakke response en reken daar de 12dB LR filter voor uit.
Ga dan simuleren en leg de speakers over die curves dan zit je qua fase goed.

Rob

holco

Lijkt mij ook dat de crossovers te dicht op elkaar zitten in die grafiek.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

ProXius

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2020, 21:43:55
Ik zou beginnen met een 12dB lintwitz parallel filter.
Simuleer daar maar eens mee.
Maak eerst nog 2 drivers met een vlakke response en reken daar de 12dB LR filter voor uit.
Ga dan simuleren en leg de speakers over die curves dan zit je qua fase goed.

Rob

Ik ben echt een beginner, dus moet flink stoeien. Bedoel je dit een beetje?
Wat ik nu heb gedaan als eerste stap is een 12dB LR highpass op 4500hz berekend, met een R voor de tweeter van 3.5ohm. (gemeten op impedantie plot)
Dan een 12dB LR lowpass op 4500hz met een R voor de woofer van 15ohm, ook gemeten op impedantie plot.
Van de woofer is de polariteit omgedraaid.

Aan de tweeter kant heb ik dan nog twee weerstanden geplaatst. Geen idee of deze goed staan, maar anders speelt de tweeter veel te luid. Suggesties welkom, ik ben aan het leren. ;)
Hoewel er nu volgens mij minder faseproblemen zijn, loopt de respons niet lekker. Wat doe ik fout?  ;D

Quote from: holco on July  9, 2020, 00:06:28
Lijkt mij ook dat de crossovers te dicht op elkaar zitten in die grafiek.

Nu je het zegt, valt inderdaad wel op. Durf niet te zeggen waar dat precies vandaan kwam.



- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"