JVC x7900 fan

Started by J.A.F._Doorhof, July 7, 2020, 09:58:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richard70…

En zoals Frank al aangaf , had hij het idee bij calibratie ook al.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

pameijer

Quote from: rdebruin on July  7, 2020, 13:34:18
Ik heb hem gekocht om film te kijken , niet voor het uitlijnraster :D
Maar dat moet ik bekijken, maar volgens mij doet hij het dan niet, of minder
Iedereen die nu de de x7900 heeft herkent het niet. Dan moet het toch haast wel aan het exemplaar liggen zou ik denken?
Zou ik ook denken. Snel wisselen met de een-na-laatste op voorraad in Europa  :xmas:
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Probleem is dat JVC aangeeft dat het hoort.
Als het beeld helderder is zou de fan aan moeten slaan.

Vandaar dat ik even wil checken voor ik het nog een keer bij JVC voorleg.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt als een defect dus vandaar dat ik wil checken. Helemaal omdat het dus exact gebeurt op de momenten dat JVC ook aangeeft dat het gebeurt.

Maar als niemand het heeft kan ik dat natuurlijk aandragen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sandervg

Ik denk toch dat eenzelfde filmpje met een eenvoudige geluidmeting (om de variatie te meten, gaat niet om het absolute niveau) gemeten op een paar projectoren de enige manier is om definitief vast te stellen of het wel of niet 'hoort'. Anders krijg je toch een lastige discussie met JVC over de verschillen in omgeving, verschillende personen die hier wel/niet voor gevoelig voor zijn etc. Meten is weten ;-)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

htandre

#29
Ik heb de X7900 ruim een jaar, bij mij draait de ventilator altijd een constante snelheid.
Het geluid ervan is minder dan mijn vorige projector Epson TW5000.

André
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

Richard70…

Quote from: sandervg on July  7, 2020, 15:05:50
Ik denk toch dat eenzelfde filmpje met een eenvoudige geluidmeting (om de variatie te meten, gaat niet om het absolute niveau) gemeten op een paar projectoren de enige manier is om definitief vast te stellen of het wel of niet 'hoort'. Anders krijg je toch een lastige discussie met JVC over de verschillen in omgeving, verschillende personen die hier wel/niet voor gevoelig voor zijn etc. Meten is weten ;-)

Het is toch niet zo moeilijk . Dat ding maakt gewoon een pokke herrie constant! Het is ook niet mijn eerste projector. Hiervoor een Epson , Sony en als laatste de x5000 gehad van jvc. Dit ding blaast gewoon constant zijn warme lucht weg. Soms wel 5 keer per minuut op HDR . Dit is echt iets wat je opvalt als je aan het kijken bent, anders ben je echt stokdoof . Alle raad nu opgevolgd , het helpt gewoon niet. Dan kan jvc roepen dat het zo hoort, dat zal best. Maar voor mij voldoet het gewoon niet aan mijn verwachting .
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Vandaar dat ik zeg even een video maken.
Dan kan ik een case starten met verwijzing naar dit topic ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raymond187

Nou als er meerdere apparaten zijn die NA kalibratie dergelijk geluid NIET maakt, dan zou je denken, er is duidelijk iets niet goed aan die ene unit  :hmmm:

Fan is geprogrammeerd om aan te slaan bij temp xx Zou het kunnen zijn dat door de kalibratie de temp met 1 gr net te warm wordt, waardoor deze de fan laat draaien op xxxxrpm ?

Geen idee of je in de software kan komen om dit aan te passen?

Wel klote, heb je zo'n pracht van ee napparaat kan je er niet optimaal van genieten.

Suc6 ermee hoop dat het snel opgelost gaat worden.

Kjelt

#33
Niet dat het je probleem gaat oplossen maar misschien wel goed om even duidelijkheid te scheppen want deze twee beweringen kloppen niet met elkaar:
Quote from: rdebruin on July  7, 2020, 10:22:45
Projector staat net als de 5000 in een open kast op 1,50 hoog en 1 meter achter me.

Quote from: rdebruin on July  7, 2020, 11:10:36
Hij staat volledig vrij, dus lucht genoeg. Het is hier gemiddeld rond de 20 graden in huis, dus ook niet extreem lijkt me

Dus hij staat in een open kast:
Is deze van achteren open ? Zo ja hoeveel cm tot de muur
Zijkanten en bovenkant van de kast tot de projector hoeveel cm ?
Kan het zijn dat de kast als soort van klankbord fungeert ?

Ik zou nog even een test doen op een tafel zetten en kijken of je dan dezelfde ervaring hebt, dan sluit je echt alles uit.
Mocht het dan niet optreden dan wil je waarschijnlijk toch een ander type of merk projector maar dan weet je in ieder geval dat je niet hoeft om te ruilen.


Richard70…

Quote from: Kjelt on July  7, 2020, 16:21:49
Niet dat het je probleem gaat oplossen maar misschien wel goed om even duidelijkheid te scheppen want deze twee beweringen kloppen niet met elkaar:
Dus hij staat in een open kast:
Is deze van achteren open ? Zo ja hoeveel cm tot de muur
Zijkanten en bovenkant van de kast tot de projector hoeveel cm ?
Kan het zijn dat de kast als soort van klankbord fungeert ?

Ik zou nog even een test doen op een tafel zetten en kijken of je dan dezelfde ervaring hebt, dan sluit je echt alles uit.
Mocht het dan niet optreden dan wil je waarschijnlijk toch een ander type of merk projector maar dan weet je in ieder geval dat je niet hoeft om te ruilen.

De kast is aan de voor,zijkanten volledig open. Achter heb ik nog 10cm ruimte tot de muur. Alle projectoren hebben daar gestaan .. nergens waar de lucht toevoer openingen worden geblokkeerd .
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Richard70…

Quote from: Raymond187 on July  7, 2020, 16:19:03
Nou als er meerdere apparaten zijn die NA kalibratie dergelijk geluid NIET maakt, dan zou je denken, er is duidelijk iets niet goed aan die ene unit  :hmmm:

Fan is geprogrammeerd om aan te slaan bij temp xx Zou het kunnen zijn dat door de kalibratie de temp met 1 gr net te warm wordt, waardoor deze de fan laat draaien op xxxxrpm ?

Geen idee of je in de software kan komen om dit aan te passen?

Wel klote, heb je zo'n pracht van ee napparaat kan je er niet optimaal van genieten.

Suc6 ermee hoop dat het snel opgelost gaat worden.
Hij doet het ook op de niet gecalibreerde pressets helaas
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Kun je hem aub eens op de kop leggen ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

Quote from: rdebruin on July  7, 2020, 16:30:33
De kast is aan de voor,zijkanten volledig open. Achter heb ik nog 10cm ruimte tot de muur. Alle projectoren hebben daar gestaan .. nergens waar de lucht toevoer openingen worden geblokkeerd .
Ik zou hem met een extra plankje toch eens 10 tot 15cm extra naar voren halen.
Ik weet niet hoe de luchtstroom bij jouw projector precies loopt maar de manual geeft als minimale afstand tot de achterkant 20cm op.
Het gaat er puur om om te kijken of het aan jouw exemplaar ligt of niet.

Richard70…

Naar voren gehaald net, maakt niets uit. Ook op zijn kop leggen geprobeerd, ook geen verschil :(
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Ik zal de video nog even op een ander apparaat luisteren maar het lijkt inderdaad alsof hij niet genoeg koeling krijgt. Er zit geen ratel in het is puur de snelheid van koelen.

Ik stuur het van de week even door naar JVC.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sandervg

Quote from: rdebruin on July  7, 2020, 15:52:58
Het is toch niet zo moeilijk . Dat ding maakt gewoon een pokke herrie constant! Het is ook niet mijn eerste projector. Hiervoor een Epson , Sony en als laatste de x5000 gehad van jvc. Dit ding blaast gewoon constant zijn warme lucht weg. Soms wel 5 keer per minuut op HDR . Dit is echt iets wat je opvalt als je aan het kijken bent, anders ben je echt stokdoof . Alle raad nu opgevolgd , het helpt gewoon niet. Dan kan jvc roepen dat het zo hoort, dat zal best. Maar voor mij voldoet het gewoon niet aan mijn verwachting .
Ik geloof je, maar je wilt elke vorm van 'beleving' uitsluiten in de discussie. Dat maakt de discussie veel eenvoudiger of nog beter: je zult dan geen discussie meer hebben, want het is direct voor iedereen helder. En omdat je klacht is de variatie (die er bij andere niet is) zul je dat direct kunnen horen in een filmpje (als de klacht was 'te veel geluid' wordt het een stuk lastiger, want je kunt verschillende filmpjes natuurlijk qua absoluut geluidsniveau niet vergelijken met elkaar.... dan zou je al twee apparaten in één ruimte moeten hebben met dezelfde telefoon gefilmd....).

Wat IK zou doen in jouw geval:
- De projector vrij op een tafel zetten
- Een afgesproken filmpje afdraaien waar je het probleem goed bij hoort
- Vanaf een vooraf afgesproken punt dit filmen met je telefoon (ook even de film in beeld laten komen natuurlijk :))
- Een forum genootje vragen (waarbij de X7900 ook volledig vrij staat), om vanaf hetzelfde punt met de telefoon bij dezelfde film ook een filmpje te maken.

Dan hoor je het verschil direct en verwacht ik dat JVC direct zal inzien dat het niet klopt. Hoef je geen discussie meer te voeren ;). Maar goed, dat zou mijn aanpak zijn.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

J.A.F._Doorhof

Exact
Wil voorkomen dat ik hem opstuur en krijg te horen "dat hoort zo" dus wil ik het 100% zeker weten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Zonder dat ik er al teveel verstand van hebt kan ik je mededelen dat dit NIET HOORT..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

Quote from: sandervg on July  7, 2020, 17:48:41
Ik geloof je, maar je wilt elke vorm van 'beleving' uitsluiten in de discussie. Dat maakt de discussie veel eenvoudiger of nog beter: je zult dan geen discussie meer hebben, want het is direct voor iedereen helder. En omdat je klacht is de variatie (die er bij andere niet is) zul je dat direct kunnen horen in een filmpje (als de klacht was 'te veel geluid' wordt het een stuk lastiger, want je kunt verschillende filmpjes natuurlijk qua absoluut geluidsniveau niet vergelijken met elkaar.... dan zou je al twee apparaten in één ruimte moeten hebben met dezelfde telefoon gefilmd....).

Wat IK zou doen in jouw geval:
- De projector vrij op een tafel zetten
- Een afgesproken filmpje afdraaien waar je het probleem goed bij hoort
- Vanaf een vooraf afgesproken punt dit filmen met je telefoon (ook even de film in beeld laten komen natuurlijk :))
- Een forum genootje vragen (waarbij de X7900 ook volledig vrij staat), om vanaf hetzelfde punt met de telefoon bij dezelfde film ook een filmpje te maken.

Dan hoor je het verschil direct en verwacht ik dat JVC direct zal inzien dat het niet klopt. Hoef je geen discussie meer te voeren ;). Maar goed, dat zou mijn aanpak zijn.
En dan wellicht ook nog even de temperatuur in de kamer in beeld brengen...

sandervg

Quote from: hifiman on July  7, 2020, 17:59:50
En dan wellicht ook nog even de temperatuur in de kamer in beeld brengen...
Precies! Alle factoren die invloed kunnen hebben - ook al weet je dat het geen effect heeft - uitsluiten. Ja, is misschien een K klus om te moeten doen (je zou liever lekker een filmpje gaan kijken), maar ik zou het er wel voor over hebben om het gefixed te krijgen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Richard70…

Quote from: sandervg on July  7, 2020, 18:04:47
Precies! Alle factoren die invloed kunnen hebben - ook al weet je dat het geen effect heeft - uitsluiten. Ja, is misschien een K klus om te moeten doen (je zou liever lekker een filmpje gaan kijken), maar ik zou het er wel voor over hebben om het gefixed te krijgen.

Even voor de duidelijkheid. Ik heb alle adviezen van iedereen opgevolgd, ben er nu twee dagen mee bezig. Veronderstel dat hij het midden in de kamer op 1 meter hoogte, 3 meter rondom vrij en met een kamer temperatuur van 18 graden niet doet. Is het toestel dan in orde? Ik weet niet hoe het bij jvc zit, maar neem ff een coolblue, voldoet je product niet aan je verwachting. Gewoon retour! LET OP dit is absoluut geen aanval richting Frank , die is vanaf het begin heel behulpzaam geweest om het op te lossen.
Frank heeft het filmpje gehoord, ik krijg het niet ge upload hier of via YouTube .
Hij heeft nu op een plank gestaan, 30cm van de buur, rondom helemaal vrij, hij heeft op zijn kop gelegen, er is een losse bron op aangesloten geweest. En het is 20,5 graden in huis.
En HIJ MAAKT HERRIE. Het is geen ratel of iets. Het is net of dat er een Boeing opstijgt. ( oké , dat is wat overdreven)  :D
Ik wordt er een beetje chagrijnig van.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

vik

Geen zorgen Richard je hebt garantie.

Stuur mij anders even via pb de youtube code en dan plak ik het filmpje in dit topic.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Richard70…

Maar ik ben zeer erkentelijk voor jullie hulp , dus ook het laatste advies ga ik nu opvolgen . De kast 60cm van de wand getrokken. Helemaal leeg gemaakt dus rondom helemaal vrij. Ga nu ff kijken of het wat uitmaakt .
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

sandervg

Quote from: rdebruin on July  7, 2020, 19:01:20
Maar ik ben zeer erkentelijk voor jullie hulp , dus ook het laatste advies ga ik nu opvolgen . De kast 60cm van de wand getrokken. Helemaal leeg gemaakt dus rondom helemaal vrij. Ga nu ff kijken of het wat uitmaakt .
Dat is denk ik niet het punt. Bovenstaande zal geen moer verschil maken. Het gaat om vergelijkbaarheid. Het gaat erom dat je kunt aantonen dat ALLEEN JOUW apparaat hier last van heeft. Dan heb je ook geen discussie en wordt het gewoon keurig opgelost, daar ben ik zeker van. Dus filmpje afspelen op jouw apparaat (opnemen), filmpje af laten spelen op een ander apparaat (opnemen), zo veel mogelijke gelijke omstandigheden creëren en klaar is kees. Als je op die filmpjes ziet dat bij jouw apparaat de fan steeds hard/zacht gaat en bij een ander niet, dan zal er echt geen discussie meer zijn en zal je apparaat gewoon omgeruild worden.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

skyfox

Ik zou denken dat de temp sensor mogelijk niet helemaal lekker is. Krom vergelijk misschien, maar iets dergelijks met mn auto gehad. De fan van de motorkoeling dacht ook dat de auto het veel te heet had. Temp sensor vervangen, fan deed weer normaal.

Ik snap wel dat jvc zegt dat fan met bepaalde content harder draait. Maar op low lamp hoort ie amper hoorbaar te zijn. Enfin, je bent al goed op weg met uitsluiten criteria.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9