Leuke timing reference tip en isolatie tip

Started by Geertidow, July 7, 2020, 08:58:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geertidow

Spoiler alert: deze tips komen van het diyaudio forum.

Ik kwam nog een leuke tip tegen als je de timing van je drivers wilt afstellen (akoestisch centrum) mbv REW.
Vooral als je de softwarematige timing hulp niet vertrouwd in (bijvoorbeeld) REW en/of ongeschikte geluidskaart.
Uiteraard werkt dit het beste voor een actieve luidspreker omdat het wat gemakkelijker in te stellen is.
Deze metingen verricht je voor het ontwerpen van je crossover, dus zonder enige vorm van filtering voor elke driver (vandaar de tweeterbescherming hieronder).

Je meet een zo groot mogelijke sweep als je aandurft met je tweeter van elke driver los. Dan meet je deze ook met alle drivers samen (of per twee, afhankelijk van je configuratie).
De overlappende losse drivermetingen zouden gelijk moeten zijn aan de meting van alle drivers samen. Is dat niet zo? Dan is er een timing probleem. Door dit verder af te stellen kan je de timing onafhankelijk van software/geluidskaart et cetera instellen.

Voor de hypex liefhebbers wilde ik deze tip niet onthouden.

Een andere leuke tip die ik vond, welke ik met (subjectief) succes heb toegepast is de burrito techniek voor isolatie. In plaats van je speaker volledig te isoleren of de wanden te bekleden, kan je ook in het midden een burrito (opgerold isolatie materiaal) van isolatie materiaal plaatsen. Uiteraard volgde deze tip met een hele discussie over het hoe en waarom (staande golven? complexe interactie?) en wat ruzie over horen en meten, maar omdat ik vrijdag een dagje ga meten en mijn filters opnieuw ga ontwerpen (even opnieuw timing, driver-optimisatie en XO ontwerp instelleN) dacht ik, ik probeer het eens.

Dus gisteren alle wandisolatie en bodemopvulling (voormalig plek bass reflex port) van mijn B&W CM8 S2 omgebouwd tot gesloten actieve luidsprekers (FA-123 hypex) verwijderd en burrito's geplaatst achter de woofers en de mid drivers. Vooraf een tijdje muziek geluisterd en DIRAC uitgezet. Nadien burrito's geplaatst en ik was erg positief verrast door het resultaat. Misschien komt het wel doordat ik oorspronkelijk te veel isolatie materiaal heb geplaatst in de bodem als opvulling na het vewijderen van de bass reflex poort, maar het is, als je tijd en zin hebt, zeker eens het proberen waard.

Nou, zo weer wat content in komkommertijd!
Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Rob_Dingen

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je schrijft.
Ik denk dat je het volgende bedoelt en als dat niet zo is zou je het wat beter uit kunnen leggen.
Stel je hebt een 2 weg met een 12 dB filter dan meet je de woofer met filter en daar na tweeter met filter en dan gewoon samen.
Dan kun je aan de totale respons i.c.m de losse metingen of hij overal netjes optelt.
Dus de totale response mag nooit onder de response van de woofer of tweeter komen.
Als dat wel zo is heb je een fase probleem.

Rob

Geertidow

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

Rob_Dingen

Als je een goed meetsysteem hebt met een goede microfoon hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn.
Je kunt dan aan de impuls response de tijd al zien en weet je de offset.
Ook kunnen offset verschillen in het filter gecorrigeerd worden.
Dit is denk ik voor mensen die een USB microfoon zoals Umik gebruiken, die zijn niet zo stabiel in tijd.

Rob

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2020, 12:59:22
Als je een goed meetsysteem hebt met een goede microfoon hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn.
Je kunt dan aan de impuls response de tijd al zien en weet je de offset.
Ook kunnen offset verschillen in het filter gecorrigeerd worden.
Dit is denk ik voor mensen die een USB microfoon zoals Umik gebruiken, die zijn niet zo stabiel in tijd.

Rob
Bedoel je dan stabiel over langere tijd (maanden/jaren) of binnen tijdsbestek van één meting?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

holco

Dit volg ik even niet, dacht toch echt dat hoe duur de microfoon ook, ze allen om de zoveel tijd gekalibreerd moesten worden.

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2020, 12:59:22

Dit is denk ik voor mensen die een USB microfoon zoals Umik gebruiken, die zijn niet zo stabiel in tijd.

Rob
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Rob_Dingen

Lees maar even op het zelfbouw audio forum daar loopt een topic over microfoons.
Het heeft niets met calibratie te maken.

Rob

holco

Ik zit zelf ook in dat topic, maar eerlijk gezegd ben ik daar een tijdje niet geweest.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

#8
Rob,

Ik heb even gekeken naar dat (is een ander topic wat in 2018 opeens gestopt is) topic maar ik kan daar geen chocola van maken, ik weet wel dat mijn metingen heel consistent zijn, zowel met de in Duitsland gekalibreerde Umik-1 alsook een Dayton Audio EMM-6 met een Audiobox iONE geluidskaart.

Als ik alles mag geloven daar zouden er telkens verschillend waterfall metingen uit meerdere gelijkwaardige metingen moeten komen, en dat herken ik dus totaal niet, net zoals met Dirac waarbij de te gebruiken mike de Umik-1 is zou je dan ook inconsistentie moeten zien, iets wat ik daar ook nier ervaar.

En nu ben ik echt geen expert maar dat had dan toch op een of andere manier op moeten vallen lijkt mij, ik vermoed dan ook dat dat een storm in een glas water was anders had het wel een vervolg gehad.

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=25&t=18465
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Rob_Dingen

Het gaat niet om de response, die klopt wel met de juiste calibratie file.
Dus voor Dirac Live prima.
Het gaat over ontwerpen van luidsprekers en simuleren van filters met de gemeten curve.
Daarvan klopt de timing niet perfect, weet de rede niet meer.
Heb zelf ook een Umik en ondervond daar ook die problemen mee.
Het is beter om een externe USB interface te kopen en een Behringer ECM8000 of een Dayton EMM-6 bijvoorbeeld.
En als je meer budget hebt een microfoon van Earthwoks.

Rob

holco

Ik denk dat ik je wel volg nu ;)

Ik doe alle metingen altijd real time, geen simulaties, dus zou ik er ook geen last van moeten ondervinden.


<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on July  8, 2020, 20:46:29
Lees maar even op het zelfbouw audio forum daar loopt een topic over microfoons.
Het heeft niets met calibratie te maken.

Rob
Wat ik kan vinden lijkt te gaan over meerkanaals metingen. Tja, 2 umiks-1 zijn dan geen handige keuze. Weinig te zeggen over de time alignment. Daar zal je anders voor gaan moeten meten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Quote from: TabCam on July  9, 2020, 12:10:21
Wat ik kan vinden lijkt te gaan over meerkanaals metingen. Tja, 2 umiks-1 zijn dan geen handige keuze. Weinig te zeggen over de time alignment. Daar zal je anders voor gaan moeten meten.
Het heeft niks met meerkanaals te maken.

Rob


Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i