Hoeveel fL voor SDR en HDR content?

Started by PascalP, July 2, 2020, 18:29:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PascalP

Ben weer even bezig mijn JVC RS400 te kalibreren na een autocal ivm Gamma drift en wat is nu de 'norm' voor de hoeveelheid fL voor SDR en HDR content?

Voor HD SDR heb ik heb op low lamp staan en de iris geknepen tot -7, dan kom ik op 18fL, gemeten met CalMAN.
Voor UHD/HDR heb ik hem op high lamp en de iris vol open, dan kom ik op 36fL.

Projectieafstand 4,7m
Kijkafstand 3,0m
Projecteer op een 104" 16:9 scherm (230x130)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

#1
Quote from: PascalP on July  2, 2020, 18:29:25
Ben weer even bezig mijn JVC RS400 te kalibreren na een autocal ivm Gamma drift en wat is nu de 'norm' voor de hoeveelheid fL voor SDR en HDR content?

Voor HD SDR heb ik heb op low lamp staan en de iris geknepen tot -7, dan kom ik op 18fL, gemeten met CalMAN.
Voor UHD/HDR heb ik hem op high lamp en de iris vol open, dan kom ik op 36fL.

Projectieafstand 4,7m
Kijkafstand 3,0m
Projecteer op een 104" 16:9 scherm (230x130)

Een echte norm als dusdanig is er niet echt, maar 18 fl is in een compleet verduisterde ruimte best ok, ik tracht ook meestal rond dit getal te calibreren, af en toe een keertje hoger, pakweg 20, maar meer dan dat bijna nooit.

HDR is een lastige omdat licht alleen niet het enige is, met 36 fl heb je ongeveer 123 Nits op je scherm, dat is, in verhouding tot de 1000, 4000 en andere getallen in HDR land niet in verhouding uiteraard.
Er is al heel wat discussie hierover gevoerd dus ik ga me niet meer op dat pad begeven, begrijp echter dat die pure lichtopbrengst alleen niet het HDR plaatje bepaald.

reza

#2
Quote from: home@the movies on July  2, 2020, 19:26:52
Een echte norm als dusdanig is er niet echt, maar 18 fl is in een compleet verduisterde ruimte best ok, ik tracht ook meestal rond dit getal te calibreren, af en toe een keertje hoger, pakweg 20, maar meer dan dat bijna nooit.

HDR is een lastige omdat licht alleen niet het enige is, met 36 fl heb je ongeveer 123 Nits op je scherm, dat is, in verhouding tot de 1000, 4000 en andere getallen in HDR land niet in verhouding uiteraard.
Er is al heel wat discussie hierover gevoerd dus ik ga me niet meer op dat pad begeven, begrijp echter dat die pure lichtopbrengst alleen niet het HDR plaatje bepaald.

Kijk je uit Werner!!
:D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

QuoteKijk je uit Werner!!
:D

Om het op zijn Vlaams te zeggen " ge moogt gerust zijn" been there done that  ;D ;D

reza

Ik wist dat Vlaams ook wel eens Frans kon klinken
Maar dat er ook echte Engelse gezegde zijn in het Vlaams :notify:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

angelo41

Quote from: reza on July  2, 2020, 20:29:39
Ik wist dat Vlaams ook wel eens Frans kon klinken
Maar dat er ook echte Engelse gezegde zijn in het Vlaams :notify:
dat west vlaams wil je dan niet horen[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]

Verstuurd vanaf mijn OnePlus 7T Pro met Tapatalk


PascalP

Bedankt Werner, hier kan ik wel wat mee, en wees maar niet bang ik zal je nergens op vastpinnen (geen idee of dit ook een uitdrukking in België is :P )

De 18fL is toch voor voor 95% van de content die ik kijk van toepassing dus deze is het belangrijkste.
Heb deze waarde verder nergens op gebaseerd maar zelf de iris zover geknepen tot ik het prettig vond in mijn volledig verduisterde ruimte.
Maar goed om de 'bevestiging' te hebben dat dit een keurige waarde is :)

HDR wordt hier af en toe bekeken met de HDR optimizer van de Pana 424, deze heb ik op de laagste setting staan, basic lcd of projector, dit komt overeen met iets van 150-200nits dacht ik?
Blijft toch een beetje passen en meten met HDR, vandaag ook de eerste keer een custom (ST.2084) curve geladen ipv de default JVC 'D' curve.
Dit moet ik nog testen hoe deze bevalt.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

Als absoluut minimum wordt 12 als richtlijn door THX en andere gehanteerd, wat dus echt wel weinig is, 16 is aangeraden, dus zit je met 18 mooi in the ballpark. Het feit dat je dit "op het oog" hebt ingesteld en op dit getal uitkomt als aangenaam kijken bevestigd dat dit een mooie waarde is.

PascalP

Quote from: PascalP on July  2, 2020, 20:42:00
Bedankt Werner, hier kan ik wel wat mee, en wees maar niet bang ik zal je nergens op vastpinnen (geen idee of dit ook een uitdrukking in België is :P )

De 18fL is toch voor voor 95% van de content die ik kijk van toepassing dus deze is het belangrijkste.
Heb deze waarde verder nergens op gebaseerd maar zelf de iris zover geknepen tot ik het prettig vond in mijn volledig verduisterde ruimte.
Maar goed om de 'bevestiging' te hebben dat dit een keurige waarde is :)

HDR wordt hier af en toe bekeken met de HDR optimizer van de Pana 424, deze heb ik op de laagste setting staan, basic lcd of projector, dit komt overeen met iets van 150-200nits dacht ik?
Blijft toch een beetje passen en meten met HDR, vandaag ook de eerste keer een custom (ST.2084) curve geladen ipv de default JVC 'D' curve.
Dit moet ik nog testen hoe deze bevalt.

Edit; nog even opgezocht en in de laagste stand doet de Pana 424/824 mappen naar 500 nits en de 9004 naar 350 nits.
Heb nu in ieder geval ook een ST.2084 Gamma curve in de JVC geladen, kijken wat voor een plaatje dit neerzet :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

pameijer

Quote from: PascalP on July  3, 2020, 07:15:45
Edit; nog even opgezocht en in de laagste stand doet de Pana 424/824 mappen naar 500 nits en de 9004 naar 350 nits.
Heb nu in ieder geval ook een ST.2084 Gamma curve in de JVC geladen, kijken wat voor een plaatje dit neerzet :)
En..., hoe ziet het plaatje er uit?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

PascalP

Quote from: pameijer on July  7, 2020, 20:59:59
En..., hoe ziet het plaatje er uit?

In de korte testen die ik gedaan heb prefereer ik het beeld met de custom Gamma curve en HDR Optimizer van de Panasonic uitgeschakeld...
Enige nadeel van de JVC is dat hij altijd op curve 'D' springt met HDR en ik dan handmatig de geïmporteerde curve moet kiezen.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

Quote from: PascalP on July  7, 2020, 21:51:14
In de korte testen die ik gedaan heb prefereer ik het beeld met de custom Gamma curve en HDR Optimizer van de Panasonic uitgeschakeld...
Enige nadeel van de JVC is dat hij altijd op curve 'D' springt met HDR en ik dan handmatig de geïmporteerde curve moet kiezen.

Met een HD fury kan je dit perfect oplossen, je kan dan zelf bepalen op welke preset de JVC moet schakelen bij HDR.

PascalP

#12
Wow dat zou wel top zijn!
En bepaald type HD Fury die ik nodig heb dan, ben er niet zo in thuis en zie vanalles op hun website...

Via wat zoekwerk op Google kom ik uit op deze?
https://www.avforums.com/reviews/hdfury-vertex-review.15094

Daar beschrijven ze ook een kort stukje over de JVC met custom curve.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

home@the movies

Quote from: PascalP on July  7, 2020, 22:14:27
Wow dat zou wel top zijn!
En bepaald type HD Fury die ik nodig heb dan, ben er niet zo in thuis en zie vanalles op hun website...

Via wat zoekwerk op Google kom ik uit op deze?
https://www.avforums.com/reviews/hdfury-vertex-review.15094

Daar beschrijven ze ook een kort stukje over de JVC met custom curve.

Klopt inderdaad, je kan hier leuke dingen mee doen.

PascalP

Bedankt Werner, heb er al een klein beetje naar gekeken de afgelopen paar dagen en dat switchen van profielen in de JVC is zeker nice.
En je kan dan ook nog Dolby Vision content afspelen als ik dat andere topic hier op het forum doorlees.

Zijn er nog redenen om voor een Vertex2 te gaan ipv Vertex1? Komt dan tussen de pre-pro en JVC in te zitten, dus heb ook maar 1 input nodig.
Kleven er ook nog nadelen aan de HDfury? Geen kwaliteitsverlies als je hem ergens tussen prikt? Probeer normaal mijn keten zo clean/kort mogelijk te houden :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono