ARM naar macs... wat gaat dit betekenen

Started by J.A.F._Doorhof, July 2, 2020, 10:03:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

De toekomst voorspellen is erg moeilijk maar ik ben benieuwd naar jullie visie.
Hier die van mij.

Voorgeschiedenis
Ik ben jaren mac gebruiker geweest, voornamelijk voor fotografie en video.
Op zich was het heel lang de premium waard, het verschil was niet extreem groot en je kreeg wel HEEL erg veel meer bij Apple.

Door de jaren heen ben ik meer en meer lichtelijk gefrusteerd geworden bij Apple.
Ik sport graag en vooral actief met roeien en fietsen, met roeien werden slagen bv niet bijgehouden, met fietsen kon ik geen powermeter gebruiken, plus de apple watch was een ramp qua opladen als je er relatief normaal gebruik van maakt, en sleep tracking.... was een grap. Tevens vond ik de health app van Apple een aanfluiting in vergelijk met bv Garmin (die ik nu dan ook heb).

Telefoon beetje hetzelfde.
iOS is super, maar als camera's zo ver achterblijven op de concurrent en ik bijna 2 andere flagships kan kopen voor 1 iPhone begin je toch ook daar te twijfelen.

Macbooks heb ik altijd geupdate.
Maar het nieuwe keyboard en het weghalen van de cardreader en HDMI poort maakte het bijna onmogelijk voor me om nog serieus een macbook te overwegen, tel daarbij dat ik bijna 5K kwijt zou zijn en een i9 dell met een jaar onsite service me rond de 3K kostte......

Zelfde met de MacPro.
Verschillende gehad, absolute beesten, maar op een gegeven moment ging renderen van video sneller op mijn macbook dan op mijn dure MacPro, de reden was eigenlijk simpel, H264 decoding werd niet door die generatie CPU's ondersteund, je zou dan alleen denken dat de GPU's het dan overnamen, maar nee dus, anderhalf uur wachten, of 30 minuten... eind resultaat, MacPro stond werkeloos (of wel niet waar hij voor hoorde te staan).

Na 3 jaar gewacht te hebben op een update ben ik maar naar de PC gegaan en de laatste Apple spullen omgezet naar Chrome Cast en Google Home.

Maar toch bleef ik Apple volgen.
Ook door frustaties met de Android tablets... eigenlijk hetzelfde als met de eerste iPad pro, het is gewoon een grote telefoon zonder enige extra's.
Aangezien ik als Adobe Influencer actief ben begon het toch wel duidelijk te worden dat ik een iPad pro moest gaan aanschaffen, Photoshop zou namelijk naar de iPad pro komen.

De nieuwe macpro
In die periode werd ook de nieuwe MacPro aangekondigd, en hoewel het een fantastische machine is laat Apple ook zien dat ze de grip met de werkelijkheid volledig kwijt zijn. In het marktsegment waar de Apple MacPro bedoeld is, is hij absoluut goed koop (a steal) vooral de peperdure monitor is eigenlijk een koopje... maar goed..... dan moet je wel dat geld hebben, en dat was het mooie van de oude MacPro, je kon voor 3-4K een hele leuke unit kopen, ga tot 5-6K en je hebt een absoluut beest, ga naar 12K en .... ik zou niet weten wat een normaal mens daarmee moet :D maar nu praat je al snel over 8K voor wat ik nodig heb, en als het een beetje gaat lopen 12K.... tja dat zijn andere prijzen. Helemaal als je dat vergelijkt met een PC van 3.5K die nagenoeg net zo snel voor wat ik doe.

Apple heeft de MacPro eigenlijk uit de handen van de creator gehaald en naar het marktsegment grotere productie huizen getilt, of mensen die echt dagelijks met video bezig zijn. En dat is denk ik een fout. Ik wil bv geen iMac, maar een desktop, en dan is het of de zwaar onder de maat MacMini, of... de MacPro.

Langzaam aan begin je dan je vertrouwen te verliezen in je favoriete hardware merk.
Tot nu.

iPad Pro new chapter
Een jaartje geleden heb ik weer een iPad pro gekocht voor het testen van oa de Adobe suite en wat andere projecten.
Als grap besloot ik te proberen of ondertussen de iPad pro klaar was voor de belofte die zoveel jaren geleden werd gedaan, dit is uw nieuwe laptop.
En tot mijn verbazing.... het was gewoon troep, ronduit troep.

Probeer maar eens op locatie 80GB aan materiaal te kopieren naar een iPad pro voor bewerking met een snelheid van 10MB/s.
En de oplossingen die wel meer snelheid boden waren of zwaar beperkt op andere gebieden of waren gewoon te duur.
Uiteindelijk toch maar gezwicht en de beta van iOS13 geinstalleerd.

En dit is waar het verhaal interessant word.
Hoewel ik nog LANG niet tevreden ben met het file systeem, maakt het wel alle verschil.
Wat een verademing dat je (net als al jaren met android) een SSD drive kan aansluiten en met semi normale snelheden kan werken.
Maar waarom moet alles nog steeds centraal, en waarom werken bv grotere video files niet als je ze in folders kopieert, maar wel als je ze rechtstreeks kopieert (heeft me wat data gekost jammer genoeg).

Langzaam maar zeker begon de workflow te werken.
Presentaties op beurzen is een verademing, gewoon kabel erin instant aan en klaar, geen problemen met video kaart instellingen of handshake problemen. Nadeel... als het niet werkt, dan heb je verdraaid weinig opties om het werkend te krijgen, maar in alle eerlijkheid dat is me nu 1x gebeurt.

Tethered schieten is nog steeds niet mogelijk (wel op Android) maar draadloos werkt perfect.
Dingen als Office doen het perfect voor wat wij er mee moeten doen.
Media consumption is.... wel awesome :D
Lightroom CC is al een zeer volwassen programma aan het worden en Photoshop volgt, maar gelukkig zijn er ook Affinity photo en wat andere oplossing.
Voor video ben ik nagenoeg helemaal over op LumaFusion en Project Rush.

Uiteindelijk begint de iPad pro met muis en keyboard support en de juiste killer apps nu eindelijk een beetje de belofte waar te maken.
het is nog steeds ronduit bizar dat je geen batch rename optie hebt in files, maar ik heb contact gezocht met filemanager en dat bedrijf snapte wat ik bedoelde en een paar weken later kwamen ze met een oplossing, het is niet perfect maar het werkt. Kopieer al je files naar file manager, hernoem de files daar, en sleep ze weer terug naar files.... gelukkig kun je beide schermen naast elkaar houden via multitasking.

Is de iPad pro een volledige vervanging?
Nee, maar het komt dichtbij.
Op muziek gebied mis je bv nog VST support.
Bij foto en video natuurlijk colormanagement (is een ramp).
En zo is er meer.
Maar heel eerlijk, laptops zijn ook niet perfect qua kleurweergave, en vooral de accu's zijn bij mij altijd binnen anderhalf uur leeg, de iPad pro houdt het uren vol.
Op de weg terug van Johannes burg bv 4 vlogs geedit, wat foto's geselecteerd en bewerkt en wat aflevering van The Twilight Zone gekeken, op Schiphol nog 20% over, kijk dat is lekker.

Toch blijft het kriebelen.
Ik heb met Microsoft een paar keer samengewerkt met hun Surface series.
De eerste was een mislukking (voor mij) omdat het scherm gewoon veel te klein was en de CPU zwaar onderbemeten.
Onlangs de Surfacebook 2 getest en dat was waanzinnig. Heerlijk snel en vooral het feit dat je het scherm eraf kon halen en verder kon gaan als tablet, geniaal... maar ook een probleem.

1. De accu duur stort echt in
2. De snelheid stort nog sneller in, video editen is nagenoeg onmogelijk
3. Probeer maar eens premiere of photoshop te runnen zonder je keyboard aan te raken... dat is onmogelijk.
Je zal dan moeten werken met virtuele knoppen, maar doe dat maar eens met een pen en palm rejection... niet ideaal.

"Mijn" laptop idee
Een paar jaar geleden heb ik wel eens geroepen.
Waarom niet een laptop maken waar je het scherm af kan halen maar waar het scherm eigenlijk een Ipad Pro is.
Je kan dan niet meer met MacOs werken maar al je data is er en je kan er dan via Apps bij komen.
Met andere woorden, in de base is de iPad pro een "domme" weergever, van de base af is het een iPad pro.
Ik had totaal geen vertrouwen erin dat Apple dit echter ging doen, ze waren erg strikt, iOS en MacOs zullen nooit samen komen.....

Waarom dan dit stuk ?
Als je het nieuws volgt zie je dat Apple over gaat naar eigen chips.
Heb je nog nooit gewerkt met een iPad pro die echt gepushed word kan ik me indenken dat mensen denken "he bah, van Intel naar een chip die in een telefoon gebruikt word?"
En die opmerking snap ik 100%.

Echter.
Ik bewerk op mijn iPad Pro H265 video volledig smooth inclusief scrubbing waar mijn i9/32GB Dell volledig loopt te stotteren (H264 gaat daar wel perfect).
Tevens heeft mijn iPad pro geen enkel probleem met de 60MP RAW files van mijn Sony (mijn laptop ook niet).
En dit is een TABLET, zonder koeling met een relatief kleine accu.

Nu Apple heeft aangekodigt op ARM over te gaan, is dit mijn visie.
Er zijn nu al developer kits die in feite draaien op ARM, en waar een aangepaste versie van MacOs op loopt.
Bij de introductie van Apple was er 1 ding wat me direct opviel.
Apples EIGEN apps zijn er bij lancering maar ook........ alle adobe apps?
En dat..... deedt mijn hart overslaan.
Helemaal toen bekend werd dat er dus compiling apps gemaakt worden op dit moment om de overgang snel en makkelijk te maken inclusief X64 emulatie.

Laat dit even op je inwerken.

Toekomst ?
Dit betekend een paar dingen.
Als je in een iPad pro 11" een snelheid kan neerzetten die de meeste Macbooks en PC's achter zich laat.
Wat gebeurt er dan in vredesnaam als je in de behuizing van een laptop 4-8 van die dingen zet, koppel dit met een snelle GPU en een SSD, een leuke accu en.... wel ik denk dat dat ding redelijk snel gaat zijn.

De realiteit (jammer genoeg) zal waarschijnlijk zijn dat Apple gaat voor nog dunner en fanloos, wederom iets wat de meeste pro's niet willen, liever wat dikker maar een maximale accu en snelheid dan dunner en.... wel niet.

Maar dat is stap 1.
Als MacOs en bv Photoshop en Logic/Final Cut pro allemaal draaien op Arm.
Wat moet er dan nog gebeuren om het om te zetten naar de iPad pro....?
Precies, niet heel veel.
Het enige wat er moet gebeuren is een keyboard en muis aansluiten en.... precies.

Wat mij enorm mooi lijkt is het idee dat je zometeen een iPad pro koopt en in tablet mode met de pen kan tekenen etc. en bv Photoshop Mobile kan gebruiken, maar zodra er een muis of keyboard word aangesloten je ook Photoshop desktop kan openen. De pen support is al enorm goed binnen iOS en volgens mij zelfs beter dan Wacom (sorry Wacom).

De volgende stap zou een interface kunnen zijn waar touch en keyboard gecombineerd gaat worden.
kijk bv hoe Affinity Photo en Photoshop dit nu al super slim en eigenlijk volledig natuurlijk doen.

Gaat Apple nu dan eindelijk de echte creators droom machine maken ?
Een tablet waar je buiten mee kan editen door de enorme lightoutput, de snelheid om 8K op de tijdslijn te editen zonder proxy, waar je een keyboard en muis aan kan koppelen en een volledig OS kan runnen (Mac OS ARM).

2 jaar zeggen ze voor de transfer.....
Ik ben heel benieuwd of Apple dit niet verpest.
En met verpesten bedoel ik dat ze gaan voor "fashion" in plaats van "usability"

Wat denken jullie ?


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jahtari

De vraag is wat de strategie erachter is.

Gaat het erom de kosten te verlagen en de verkoopprijs gelijk, dus meer marge?

Gaan ze meerdere ipad cpu's in een desktop of laptop zetten, met mega performance - of niet?

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

katwax

De switch naar ARM is volgens mij meer iets om kosten te verlagen en inderdaad het visueel beter te maken (smaller, geen fans, ...), maar iets anders verwacht ik niet van Apple.
Sinds het overlijden van Jobs zijn ze enkel aan het teren op de fanboys/marketing, maar innovatie is verre van zoek
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

Nee niets van dit alles.
De reden is kwaliteit in eigen huis houden (zie link onder)
Daarnaast is het in eigen huis ontwikkelen van de hardware en software (OS) eigenlijk de enige manier om de uiteindelijke kwaliteit van je product te garanderen en ook om de updates synchroon te laten plaatsvinden.
Ik vind het een hele goede stap van Apple en zou ook de OSen meer gaan mergen, dus 1 OS voor laptop en iPad die inderdaad steeds verder naar elkaar toe groeien.


https://nl.hardware.info/nieuws/72407/ex-hoofd-ontwerpafdeling-intel-over-breuk-met-apple-druppel-was-kwaliteit-skylake-architectuur

katwax

Quote from: Kjelt on July  2, 2020, 14:08:03
Nee niets van dit alles.
De reden is kwaliteit in eigen huis houden (zie link onder)
Daarnaast is het in eigen huis ontwikkelen van de hardware en software (OS) eigenlijk de enige manier om de uiteindelijke kwaliteit van je product te garanderen en ook om de updates synchroon te laten plaatsvinden.
Ik vind het een hele goede stap van Apple en zou ook de OSen meer gaan mergen, dus 1 OS voor laptop en iPad die inderdaad steeds verder naar elkaar toe groeien.


https://nl.hardware.info/nieuws/72407/ex-hoofd-ontwerpafdeling-intel-over-breuk-met-apple-druppel-was-kwaliteit-skylake-architectuur
Ex-hoofd ontwerpafdeling -> die ex is voor mij al een reden om zijn woorden in twijfel te trekken.
Enige jaren geleden toen Apple van eigen CPU's naar Intel ging was er maar 1 echte reden en dat wa de prijs.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

efsix

Quote from: katwax
Enige jaren geleden toen Apple van eigen CPU's naar Intel ging was er maar 1 echte reden en dat wa de prijs.
/quote]

Niet correct.
IBM wilde de Powerpc niet snel genoeg verder ontwikkelen en de G5 kon niet in een laptop ivm de temperatuur.