"Verkeerde" framerate bij Blu-Ray concert

Started by gepebril, June 30, 2020, 15:11:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gepebril

Hi,

Ik had laatst een concert van Lionel Richie: 'His Greatest Hits & More' het Internet gehaald en die was gecodeerd in 29,97i. Ik vond hem nog al stotteren. Wat onderzoek leerde mij  dat hij is opgenomen in Parijs, dus het origineel was waarschijnlijk 25i/PAL
Bluray op Amazon gevonden https://www.amazon.de/Lionel-Richie-Live-Greatest-Blu-ray/dp/B001CWOCV8/en besteld. En wat schetste mijn verbazing, ook gecodeert in 29,97i en beeld liep ook niet super smooth bij pans.

Ik had altijd begrepen dat concerten altijd met lokale apparatuur opgenomen worden, die wordt ingehuurd. Wellicht is hij ten onrechte omgezet naar 29,97 voor International release. En dus opgenomen op 25 frames (i/p)

Hebben mensen hier ook ervaring mee?
En hoe kan je dit voorkomen? Op DVD's screenshots stond altijd PAL/NTSC, echter op Bluray staat dit niet altijd.

Alvast bedankt.

Albert
TV: LG OLED65C16LA
Reciever: Marantz SR5015
Speakers: 4x B&W603S3, 1x B&W CC6
Player: Oppo Clone M9201

gepebril

Het lijkt erop dat Bluray concert opnamen standaard in 59.94i plaatsvinden. Een enkeling overigens in 24p
Zeer waarschijnlijk omdat de markt niet zo groot is, en men dus enkel één formaat wil uitbrengen. Dus niet meer 50i of 59.94i versies, maar slechts één release. Dus ongeacht op welk continent opgenomen wordt.

Albert
TV: LG OLED65C16LA
Reciever: Marantz SR5015
Speakers: 4x B&W603S3, 1x B&W CC6
Player: Oppo Clone M9201

vik

Gewoon een custom 1080P pre set gebruiken in je speler probleem opgelost. Ook voor DVD.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Gabor

Quote from: gepebril on December 17, 2023, 15:32:34Het lijkt erop dat Bluray concert opnamen standaard in 59.94i plaatsvinden. Een enkeling overigens in 24p
Zeer waarschijnlijk omdat de markt niet zo groot is, en men dus enkel één formaat wil uitbrengen. Dus niet meer 50i of 59.94i versies, maar slechts één release. Dus ongeacht op welk continent opgenomen wordt.

Albert

Er is niet een uniforme standaard voor dit soort dingen, voor elke productie zitten er weer andere mensen op en mag je hopen dat ze er over nadenken. Maar een goede reden is waarschijnlijk dat men een film/ntsc/pal conversie willen voorkomen om zo de muziek origineel te houden. Normaal is er een 4% speedup/down in de conversie waarbij je ook de pitch moet corrigeren (als je het goed wilt doen). Voor speelfilm kan dat prima, voor muziek kun je soms beter leven met een hapering in het beeld.