Vandaag heeft Viktor de Sony UBP-800M2 Cinemike Edition persoonlijk langs gebracht en aangesloten in onze HT

We hebben er een gezellige middag van gemaakt waarbij de nodige schijfjes zijn afgespeeld. Ik heb de Sony ongezien/gehoord besteld, omdat ik steeds meer het gevoel kreeg dat dat mijn Panasonic UB-9004 de reden (of één van de redenen) was waarom ik mijn set soms nog wat terughoudend en/of vlak vind klinken. Een andere stroomvoorziening (stekkerblok en kabel) had dat al iets verbeterd maar niet voldoende om tevreden te zijn. Afgaand op de reviews van forumleden Remco, Pascal en Denoontje, en vanwege mijn goede ervaringen met Viktor en Cinemike, heb ik de gok gewaagd om de Sony ongehoord te bestellen zodat ik deze langere tijd naast mijn Panasonic kon gebruiken en vergelijken.
Voordat we de Sony hebben aangekoppeld heeft Viktor hier nog wat instelling doorlopen van de JVC en mijn Panasonic. Daarna hebben we eerst even gekeken en geluisterd naar de Panasonic, zo kreeg Viktor alvast een idee van mijn set en akoestiek. Viktor had enkele schijfjes meegenomen die ik niet kende, maar die ik vanavond nog ga bestellen

Met name de bluray van Peter Maffay - 'MTV unplugged' was een openbaring voor mij. Wat een dynamiek en wat een gaaf live-gevoel zit er in die schijf. Ik heb de laatste tijd best veel zitten klooien met Dirac en de afstelling van mijn subwoofers, om de juiste balans tussen impact en controle te vinden. Bij deze bluray leek dat ineens heel mooi te kloppen.
Bij het aansluiten van de Sony was het even wennen dat de speler geen display en bedieningsknoppen heeft, en dat de afstandsbediening niet verlicht is. Maar eens er beeld en geluid uit kwam was 'm dat snel vergeven. De eerste schijf was die van Peter Maffay. Was ik eerst onder de indruk van het geluid, ik werd nu bijna omver geblazen. Het duurdere amper 10 seconden voordat ik hardop moest lachen. Zo'n groot verschil had ik niet verwacht. Met de Sony was er veel meer detail en openheid, en een flink toegenomen dynamiek. Bij de Panasonic klonk het goed, bij de Sony klonk het levensecht. Ik hoorde nu ook ineens dat er behoorlijk wat 'foutjes' in de tracks zaten, zoals bijgeluidjes en vervormingen in een keyboard dat iets te hard afgemixed was. Ook in het laag gebeurde er meer, meer impact en nog vollere grondtonen, met name in de stem van Peter.
Wat de Sony bij muziek liet horen werd bij films bevestigd. Waarbij met name de toename in dynamiek en ruimtelijkheid opviel. Bij 'Ford vs Ferrari' was het genieten, dat vind ik sowieso een heerlijke film met een gave audio-track. Waar ik voorheen de Dolby upmixer gebruikte op de Arcam bleef deze, op advies van Viktor, nu gewoon uit en ik miste niets in ruimtelijkheid, terwijl de dynamiek toenam.
Als laatste keken we de openingsscene van de bluray 'Unbroken', met Atmos. Wat een gave openingsscène is dat zeg! Alle registers gingen open en zo'n soundbubble heb ik hier nog niet eerder beleeft. Dit wordt vanaf nu mijn referentie bluray

Het moge duidelijk zijn, het verschil in geluid tussen de Sony en Panasonic is bepaald niet subtiel. Bij het beeld lag dat anders, omdat de Panasonic op dat vlak het echt al heel goed doet en ik daar eigenlijk gewoon tevreden over
ben was. Maar... bij 'Ford vs Ferrari' en 'Unbroken' viel mij op dat er meer rust in het beeld zat en dat het beeld 'schoner' leek. Het gekke was dat het beeld contrastrijker leek maar tegelijk ook zachter. Hoe meer ik er op lette hoe meer het mij opviel. Dit werd bevestigd bij een bluray van Game of Thrones, die serie heb ik laatst van begin tot eind bekeken en ken ik dus goed. Nu pakte ik aflevering 9 van seizoen 6 (battle of the basterds) er bij en gelijk viel me op dat het beeld verfijnder was dan met de Panasonic, met meer dieptewerking door een toegenomen contrast. Hier leek zelfs de motion vloeiender te zijn (motionflow op de JVC stond uit). Ook op het vlak van beeldkwaliteit is er dus een duidelijke stap omhoog gemaakt. Niet verwacht, wel gekregen.
Gek genoeg was ik vanmiddag niet alleen onder de indruk van de Sony maar ook van de rest van mijn set. Zo goed heeft het hier nog niet geklonken en het beeld was nog niet eerder zo mooi. Vooral het geluid leek nu eindelijk op z'n plek te vallen. Als Linn liefhebber had ik het moeten weten, de kreet 'source first' hanteert dat merk niet voor niks, het begint bij de bron. Ook een bluray-speler kan dus echt veel verschil maken en ik kan deze speler alleen maar aanbevelen
Natuurlijk, het voelt gek om een bluray speler van €270,- te laten voorzien van een modificatie van €1400,- Maar als je puur kijkt naar het resultaat dan snap je dat Cinemike weet wat ze doen. Dit is geen abracadabra, dit is vakwerk dat iedereen met een gezond stel oren en ogen kan ervaren.
@Viktor: Dank voor je service en de leuke en leerzame middag. Ik ben wederom een tevreden klant