Probleem Primare dolby icm Samsung Qled

Started by RandyAdam, June 21, 2020, 10:26:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RandyAdam

Ik heb zojuist een nieuwe Samsung Qled aangesloten op mijn Primare dolby versterker. Via een optische kabel ga ik via de tv naar mijn Primare. Het Ziggo kastje gaat via een HDMI kabel naar mijn tv. In het tv menu heb ik geselecteerd dat het geluid via de optische uitgang gaat. Precies hetzelfde als bij mijn vorige Sony XG9505 wat werkte.
Als ik nu tv kijk met een Dolby Digital signaal dan doen doen alle speakers het behalve de front speakers (gebruik 5.1). Als ik een programma kijk in een stereo uitzending dan wordt al het geluid door mijn subwoofer afgespeeld.
Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Alles is goed aangesloten, dubbel gecheckt.

Mokumer45

Ik ken beide apparaten niet, maar het lijkt mij, dat er in het menu van de TV iets nog niet helemaal goed staat qua geluidsverwerking. Ik ben er ook pas na een hele lange tijd achter gekomen, dat er bij mij ook iets niet helemaal goed stond. Na de aanpassing geeft mijn TV nu wel het multi channel geluid van Ned. 1, 2 en 3 door (via een HDMI-ARC kabelaansluiting) bij het kijken naar digitale TV rechtstreeks via de kabel (dus buiten de Ziggo box om).
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Huub-13

Quote from: RandyAdam on June 21, 2020, 10:26:33
Ik heb zojuist een nieuwe Samsung Qled aangesloten op mijn Primare dolby versterker. Via een optische kabel ga ik via de tv naar mijn Primare. Het Ziggo kastje gaat via een HDMI kabel naar mijn tv. In het tv menu heb ik geselecteerd dat het geluid via de optische uitgang gaat. Precies hetzelfde als bij mijn vorige Sony XG9505 wat werkte.

Kun je de audiokabel (optisch of coax) niet beter direct vanuit je Ziggo kastje naar de Primare sturen?
De meeste kabeltuners hebben toch wel zo'n audio-uitgang.
Je vermijdt dan dat de TV-instelling invloed heeft op de verwerking van de audio.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Mokumer45

Op zich een goede oplossing voor het geluid van de TV zenders via de Ziggo box, maar bij het gebruik van een smart TV en de daarop bevindende mogelijkheden (o.a. Netflix) wil je ook daarvan het juiste audio signaal vanuit de TV naar je AV krijgen. Daarvoor is echt een verbinding tussen de TV en de AV nodig en dat moet dan een optische, coax of een HMI-ARC/e-ARC verbinding zijn, afhankelijk van de wensen en/of de mogelijkheden. Bij mijn weten is er geen andere oplossing. Ik zou het zeker in 1e instantie in het (audio deel) van het TV menu zoeken.   
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.