Laptop start uit zichzelf op

Started by toetertje, June 19, 2020, 21:59:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

toetertje

Ik kamp al een tijdje met een vreemd probleem.
Mijn laptop start uit zichzelf op. Er is geen pijl op te trekken, wanneer dat gebeurt.
Als ik s'morgens beneden kom, of als ik een tijdje weg ben geweest, is hij opgestart.
tenminste, verder dan het wachtwoord komt hij gelukkig niet.
Ik ben al wat in de weer geweest met diverse instellingen, en malware programma's.
Volgens mij start hij ook op, als hij helemaal afgesloten is.

Er hangt geen extra hardware aan.
Iemand misschien een idee?

myself

#1
Kijk in de bios eens naar wakeup on lan (als je pc netwerkverkeer ziet, start hij op).
Of anders in je windows drivers naar bijv wireless muis of die ook je pc maar opstarten. Of andere bluetooth zaken
En als laatste bijv of reindex je pc mag opstarten op rustige momenten

Kijk ook ff in de powersettings van je netwerkkaart of die je pc mag opstarten

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

toetertje

Geldt wake up on lan, ook voor wifi?

Verder geen bluetooth ingeschakeld, en geen draadloze muis of toetsenbord.

Is er geen commando waarmee je kunt zien, wat de laptop doet opstarten?

H B

Uit je bericht kan ik niet opmaken wat voor besturingssysteem je laptop draait en of je hem echt uit hebt staan of dat het om slaapstand gaat, ik ga er van uit dat het om Windows 10 gaat en dat hij in slaapstand staat.
Als mijn 2 vorige veronderstellingen kloppen word dit gedrag waarschijnlijk veroorzaakt doordat de activeringstimers (weer) ingeschakeld zijn.
Het uitzetten doe je als volgt, klik op "Start" "Instellingen" "Energiebeheer en slaapstand" dan rechts op de pagina bij "Verwante Instellingen" klikken op "Extra energie-instellingen" je krijgt dan een scherm waar je het schema aan kan passen en er zijn 2 voorkeurschema's "Gebalanceerd" en "Energiebesparing" maakt niet uit welke actief is al zal het bij laptop "Energiebesparing" zijn, rechts bij het schema zie je "De schema-instellingen wijzigen" staan klik daar op, het scherm wat dan volgt laat zien wanneer het scherm en eventueel de hele pc uitschakelt maar ook de optie "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen" kies dat en in het scherm wat dan volgt kies je boven het schema wat op dat moment actief is als je dat gedaan klik je op het plusje bij "Slaapstand" en dan op het plusje bij "Activeringstimers toestaan" daaronder zie je in het blauw wat op dit moment actief is klik er op en hij word actief klik je nog een keer dan krijg je een aantal opties kies daar voor "Uitschakelen" na dat je dit gedaan hebt nog een klik en wel op "Toepassen" rechtsonder.
Nu zou je (weer) verlost moeten zijn van het irritante uit zich zelf opstarten. 

toetertje

Bedankt voor je ondersteuning, het was een heel verhaal, maar het is me toch gelukt op de juiste plek te komen. Helaas stonden de activeringstimers al uitgeschakeld.
De laptop draait inderdaad op windows 10. Het is een asus n76vz.
Volgens mij doet hij het ook als ik windows echt afsluit. Ik ben toch bang, dat het misschien
iets hardwarematigs is, hoewel ik niet zou kunnen bedenken wat.  :blush:

Nosferatu

Al in de BIOS gekeken of daar niet een instelling aan staat welke de laptop automatisch (op bepaald tijdstip) aan zet ? Da's niet hetzelfde als Wake On Lan.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

myself

Wat ik destijds had was dat de driverupdate check van mijn muis in bepaalde tijdslots zelf mocht checken of er updates waren. Toen ik die uitgezet had, was het opgelost.
Ik geloof dat ik via de event,og hierachter ben gekomen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

toetertje

Ik weet niet wat je bedoelt met event,og.
Zou je dat uit kunnen leggen.

Achiel

Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Harrr

Toegegeven; ik heb er weinig verstand van...!
Vanuit deze onwetendheid: Kan het zijn dat de aan / uit knop zijn veerkracht kwijt is en dus bij een minimale kracht of uit zichzelf ingedrukt wordt? Of dat er vuil tussen zit waardoor er contact gemaakt wordt?
Groet,

toetertje

Quote from: Harrr on June 25, 2020, 08:09:22
Toegegeven; ik heb er weinig verstand van...!
Vanuit deze onwetendheid: Kan het zijn dat de aan / uit knop zijn veerkracht kwijt is en dus bij een minimale kracht of uit zichzelf ingedrukt wordt? Of dat er vuil tussen zit waardoor er contact gemaakt wordt?
Groet,

Dat is helemaal geen gekke suggestie hoor, maar die had ik al uitgesloten.  ;)

toetertje

Na nog wat testen, blijkt het zich toch alleen voor te doen vanuit slaapstand.