Akoestiek aanpakken in toekomstig HT

Started by Martijnst1990, June 19, 2020, 08:43:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Het komt steeds dichterbij, begin augustus krijgen wij de sleutel van ons nieuwe huis! En laten we nou net een kamer over hebben voor een kleine dedicated HT :D

Het is een ruimte van 2,94 bij 3,89 op de eerste verdieping en het plan is om deze akoestisch een beetje aan te pakken. Allereerst komt er een systeemplafond in van Rockfon Cinema (120 x 60 cm platen) welke 15 cm lager is dan het originele plafond. Hierin wil ik zelf een stuk of 8 spots (Philips Hue) plaatsen en er zullen in een aantal panelen gaten gemaakt worden voor speakerkabels en de buis van de beamer beugel. De bedoeling is natuurlijk om de gaten zo klein mogelijk te maken zodat de kabel precies past. Kan dit kwaad voor de werking van het plafond?

Daarnaast heb ik gelezen dat het nuttig kan zijn om het plafond verder op te vullen met minerale wol zoals b.v. steenwol. Is dit gewoon een kwestie van platen steenwol los op de systeemplafond platen leggen en klaar? Of komt er meer bij kijken, ook wat betreft stofdeeltjes waar ik wel eens over lees? En zo ja, hoe kan ik het dan het beste aanpakken?

Mijn inschatting is dat een verlaagd plafond gevuld met minerale wol vooral werkt als een soort basstrap? Dus dan blijven de midden/hoge tonen over, hiervoor wil ik panelen aan de muren hangen op de eerste reflectiepunten, moeten dit dan absorptie of diffusie panelen worden? Als mensen tips hebben voor bepaalde panelen (liefst niet de hoofdprijs) dan hoor ik dat graag. Ik heb al gelezen over Aixfoam en GIK Acoustics, maar kom ook verschillende veel goedkopere dingen tegen op bijvoorbeeld Amazon.nl.

Verder ligt er op de vloer vinyl en komt er een groot kleed in. Qua zitplekken ben ik er nog niet over uit of er een stoffen bank of (nep)leren stoelen in komen. Achter de zitplekken komen zware, zwarte velours gordijnen te hangen, dit is voornamelijk voor het goed kunnen verduisteren, maar heeft wellicht ook invloed op de akoestiek?

Ik snap dat meten noodzakelijk is en dat wil ik t.z.t. ook gaan proberen met REW (moet ik vast uitkomen), maar misschien kunnen jullie aangeven of ik in de goede richting zit en/of aanvullingen en ideeën hebben.

Hieronder een schets van hoe de ruimte ongeveer moet worden. Het systeem plafond en de gordijnen zaten niet in mijn programma en de bank wordt waarschijnlijk kleiner (zonder L vorm)

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

Quote from: Martijn90 on June 19, 2020, 08:43:35
Allereerst komt er een systeemplafond in van Rockfon Cinema (120 x 60 cm platen) welke 15 cm lager is dan het originele plafond. Hierin wil ik zelf een stuk of 8 spots (Philips Hue) plaatsen en er zullen in een aantal panelen gaten gemaakt worden voor speakerkabels en de buis van de beamer beugel. De bedoeling is natuurlijk om de gaten zo klein mogelijk te maken zodat de kabel precies past. Kan dit kwaad voor de werking van het plafond?

Waarom geen 60x60 platen? Op kleine oppervlaktes verwerkt dat makkelijker. Tenzij je het laat plaatsen natuurlijk, dan maakt het niet zo uit.

De gaatjes kunnen geen kwaad voor de werking van het plafond.

Quote from: Martijn90 on June 19, 2020, 08:43:35

Daarnaast heb ik gelezen dat het nuttig kan zijn om het plafond verder op te vullen met minerale wol zoals b.v. steenwol. Is dit gewoon een kwestie van platen steenwol los op de systeemplafond platen leggen en klaar? Of komt er meer bij kijken, ook wat betreft stofdeeltjes waar ik wel eens over lees? En zo ja, hoe kan ik het dan het beste aanpakken?

Ja, gewoon de platen los bovenop de plafondplaten leggen. Dan zijn overigens de 120x60 platen weer makkelijker, dan past je glas of steenwol er makkelijker doorheen.

Qua stofdeeltjes, de plafondplaten hebben aan de zichtzijde een soort vlas/coating laagje, die vezels tegenhouden. De platen zelf zijn namelijk ook een soort minerale wol.

Quote from: Martijn90 on June 19, 2020, 08:43:35
Mijn inschatting is dat een verlaagd plafond gevuld met minerale wol vooral werkt als een soort basstrap?

Nee, dat klopt niet helemaal. Het verlaagde plafond werkt als een breedband absorber. Hoe lager je het plafond afhangt, hoe lager de frequenties die hij óók absorbeert. Je gaf aan het plafond 15cm te verlagen. Als je 260 plafonds hebt, is dan een verlaging van 20cm niet mogelijk? In combinatie met een oplage van minerale wol van 6 - 10cm pak je dan het hoog, midden en laag aan tot pak em beet 80hz.

Quote from: Martijn90 on June 19, 2020, 08:43:35
Dus dan blijven de midden/hoge tonen over, hiervoor wil ik panelen aan de muren hangen op de eerste reflectiepunten, moeten dit dan absorptie of diffusie panelen worden? Als mensen tips hebben voor bepaalde panelen (liefst niet de hoofdprijs) dan hoor ik dat graag. Ik heb al gelezen over Aixfoam en GIK Acoustics, maar kom ook verschillende veel goedkopere dingen tegen op bijvoorbeeld Amazon.nl.

De hoge tonen (en midden en deels lage tonen) worden dus door je systeemplafond goed gemanaged. Je hebt nu alleen nog te dealen met de reflectiepunten en room ring (de vingerknip test). Hiervoor kan je langs de wanden en (waneer van toepassing) tegen je achterwand absorptie monteren. De spullen op Amazon durf ik niets over te zeggen. Zelf gebruik ik tegen m'n achterwand Aixfoam en ik zoek nog iets fraais om de room ring van m'n zijwanden in te dammen zonder m'n behangetje uit het zicht te moeten plakken. Een pak Aixfoam van 2 m2 was iets van 130 euro, dacht ik. Toine adviseert dit, dus dat advies heb ik enigszins blind overgenomen.

Quote from: Martijn90 on June 19, 2020, 08:43:35
Verder ligt er op de vloer vinyl en komt er een groot kleed in. Qua zitplekken ben ik er nog niet over uit of er een stoffen bank of (nep)leren stoelen in komen. Achter de zitplekken komen zware, zwarte velours gordijnen te hangen, dit is voornamelijk voor het goed kunnen verduisteren, maar heeft wellicht ook invloed op de akoestiek?

Ik snap dat meten noodzakelijk is en dat wil ik t.z.t. ook gaan proberen met REW (moet ik vast uitkomen), maar misschien kunnen jullie aangeven of ik in de goede richting zit en/of aanvullingen en ideeën hebben.

Hieronder een schets van hoe de ruimte ongeveer moet worden. Het systeem plafond en de gordijnen zaten niet in mijn programma en de bank wordt waarschijnlijk kleiner (zonder L vorm)

Ik ze qua meubels vooral iets kiezen wat je fijn vindt, en niet heel erg hard aan de (minimale) akoestische invloeden denken.

Meten is m.i. niet echt noodzakelijk, wel leuk. Als je de genoemde zaken aanpakt dan ben je al een heel eind. Daarna wordt het snel ingewikkelder, lastiger om toe te passen en duurder. Basstrapping in een kleine kamer zit je al snel aan RPG Modex modules van 700 euro het stuk bijvoorbeeld. Het is maar hoe ver je wilt gaan, maar ga je voor perfectie en wil je daarin investeren, dan raad ik je eerder aan om bij Mutrox of Rivasono eens aan te kloppen. Met de genoemde ingrepen pak je al snel 80% van het haalbare mee.

De schets suggereert trouwens dat je over de korte kant projecteert. Klopt dat? Zo ja, waarom doe je het niet over de lange kant?

Mooi project, Martijn! Je gaat er echt veel plezier aan beleven, dat weet ik zeker!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :thumbs-up:

Volgens mij is het plafond 2,40 en heb gekozen voor 15 cm omdat ik las dat dat genoeg hoogte is voor een goeie werking (met minerale wol) en ik zo ook nog wat hoogte overhoud voor de hoogtespeakers. Deze komen waarschijnlijk net onder het plafond, boven de front en rear speakers tegen de muur aan. 20 cm is op zich ook mogelijk natuurlijk, alleen moet ik dan ook de bestelling voor de beamerbeugel aanpassen qua lengte. Op zich kan er bij 15 cm verlaging alsnog 10 cm steenwol worden toegepast natuurlijk :)

Zie nu trouwens in de offerte dat het toch 60x60 platen zijn, i.p.v. 60x120. Het plafond wordt overigens geplaatst inderdaad, dus wat dat betreft maakt het niet uit.

De schets vertekent denk ik een beetje, maar het projectie scherm komt aan de korte kant van 2,94 en de projector komt dan op ongeveer 3,30m afstand (lens tot scherm) te hangen.

Verder een duidelijk bericht! Het gaat er vooral om dat het ergste is aangepakt en het hoeft zeker niet perfect te zijn, het blijft een hobby en het moet wel leuk blijven. Dit is qua kosten allemaal nog te overzien, maar veel meer wil ik er ook niet in steken :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

Als je plafond 2,40 is zou ik idd kiezen voor 15cm. Heb je 2,60 dan zou ik echt 20cm overwegen. Gewoon net dat beetje dieper in de frequentieband dempen.

Overigens zou ik met 15 (vanaf de onderkant) niet 10cm steenwol toepassen. Het plaatje is ook een cm of twee dik, dus dan blijft er nagenoeg geen holle ruimte over. Ik durf niet te zeggen of dat dan de werking verminderd. Vraag het anders aan Knor in een pb misschien, hij weet dat wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Quote from: skyfox on June 19, 2020, 18:17:11
Als je plafond 2,40 is zou ik idd kiezen voor 15cm. Heb je 2,60 dan zou ik echt 20cm overwegen. Gewoon net dat beetje dieper in de frequentieband dempen.

Overigens zou ik met 15 (vanaf de onderkant) niet 10cm steenwol toepassen. Het plaatje is ook een cm of twee dik, dus dan blijft er nagenoeg geen holle ruimte over. Ik durf niet te zeggen of dat dan de werking verminderd. Vraag het anders aan Knor in een pb misschien, hij weet dat wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ah, goed punt! Zat heel simpel te denken dat er boven de platen nog 15 cm ruimte is, maar het plafond neemt ook wat in natuurlijk. Kan Knor idd wel eens een PM sturen :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Knor

#5
Nauwelijks iets toe te voegen aan het bovenstaande van Skyfox, want compleet...
Een systeemplafond absorbeert normaal gesproken erg veel midden en hoog, altijd, en meer midlaag en laag naarmate het plenum toeneemt. Minerale wol voegt meer laag- en midlaagabsorptie toe, variabel met de oplage. Soms zelfs teveel, dus voor de juiste dosering wel de tijd nemen als alles eenmaal klaar is!

Resterende reflecties aanpakken via de staande wanden, waar ze ook ontstaan, met bijv. Aixfoam panelen. Veel keus in dikte, uitvoering en kleur.

Omdat algehele nagalm en echo makkelijk te temmen is via het plafond, en aanvullende absorptie op de wanden lokaal wel zal worden toegepast, kun je diffusers overwegen in eerste reflectiezones. Daar doen ze het meest wat ze moeten doen.
Reflecties doodmaken met absorptie is tot op zekere hoogte erg nuttig en productief, maar reflecties temmen en tegelijk nog voldoende akoestische energie weten te behouden is zinvolle slagroom-met-kers op een overigens smakelijke maar ietwat saaie taart.

Experimenteren met diffusie is niet duur als je zelf bouwt. Ik heb een serie van 9 qrd diffusers voor zelfbouw op de site staan, met tekeningen en instructies voor assemblage. Strategisch geplaatste diffusie is het experiment waard!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Martijnst1990

Bedankt voor je zeer uitgebreide aanvulling! Kon al niet wachten om te beginnen, maar nu helemaal niet haha
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Bij deze een wat uitgebreidere reactie op de laptop i.p.v. telefoon ;)

Quote from: Knor on June 19, 2020, 19:36:15
Nauwelijks iets toe te voegen aan het bovenstaande van Skyfox, want compleet...
Een systeemplafond absorbeert normaal gesproken erg veel midden en hoog, altijd, en meer midlaag en laag naarmate het plenum toeneemt. Minerale wol voegt meer laag- en midlaagabsorptie toe, variabel met de oplage. Soms zelfs teveel, dus voor de juiste dosering wel de tijd nemen als alles eenmaal klaar is!
Duidelijk! Kwestie van testen met de hoeveelheid minerale wol die wordt toegevoegd en veel luisteren tussendoor dus :)

Quote
Resterende reflecties aanpakken via de staande wanden, waar ze ook ontstaan, met bijv. Aixfoam panelen. Veel keus in dikte, uitvoering en kleur.

Omdat algehele nagalm en echo makkelijk te temmen is via het plafond, en aanvullende absorptie op de wanden lokaal wel zal worden toegepast, kun je diffusers overwegen in eerste reflectiezones. Daar doen ze het meest wat ze moeten doen.
Reflecties doodmaken met absorptie is tot op zekere hoogte erg nuttig en productief, maar reflecties temmen en tegelijk nog voldoende akoestische energie weten te behouden is zinvolle slagroom-met-kers op een overigens smakelijke maar ietwat saaie taart.
Erg leuk omschreven met de kers op de ietwat saaie taart  :clapping:
Quote
Experimenteren met diffusie is niet duur als je zelf bouwt. Ik heb een serie van 9 qrd diffusers voor zelfbouw op de site staan, met tekeningen en instructies voor assemblage. Strategisch geplaatste diffusie is het experiment waard!
Klinkt goed! Ben zelf helemaal niet handig, maar wil wel eens wat gaan proberen ;D Staan die op deze site bedoel je? Toevallig een linkje waar ik ze kan vinden? :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Knor

#8
De link op deze site staat bovenaan de akoestiek/dhz pagina waar je ook dit topic plaatste.
Succes!

https://dngmns.home.xs4all.nl/fwd.html

edit: url toegevoegd
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Martijnst1990

Quote from: Knor on June 20, 2020, 12:38:23
De link op deze site staat bovenaan de akoestiek/dhz pagina waar je ook dit topic plaatste.
Succes!

https://dngmns.home.xs4all.nl/fwd.html

edit: url toegevoegd
Ah top! Thanks 😎
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT