Kortere kijkafstand met kleiner scherm? >>> 70 of 80 inch?

Started by sandervg, June 14, 2020, 22:19:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Bij volledig verduisteren heeft de JVC beter zwart en is de N5 4k

De x serie vind ik zelf net wat minder omdat de panelen wat onrustiger zijn. Maar op zwart winnen ze het.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

De N5 heeft iets minder licht dan de X serie dacht ik, ter vergelijk, wat je vorige week bij mij gezien hebt op de X5000 was met de lamp op low modus en de iris op standje -7, dus half dicht zo'n beetje.
Licht genoeg zou ik zeggen, dus maak je daar maar niet druk over in jouw ruimte ;)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

#27
Krijg je daar geen tv naar boven? 180 breed dan is een projector toch niet zonde een tv zal veel beter beeld geven hoeft zelfs nog geen dure te zijn

Martijnst1990

Quote from: darkrunner on June 17, 2020, 15:04:15
Krijg je daar geen tv naar boven? 180 breed dan is een projector toch niet zonde een tv zal veel beter beeld geven hoeft zelfs nog geen dure te zijn
Juist een beamer zorgt voor dat echte bioscoop gevoel en vind ik qua beeld een stuk mooier met films dan een tv. Ongeacht welke tv. Ik heb overigens nog niet heel veel ervaring met beamers, maar wat ik gezien heb in thuisbioscoopjes vond ik geweldig.

Denk dat dat voor veel mensen op dit forum geldt.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

J.A.F._Doorhof

Een projector is een radicaal andere ervaring inderdaad
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sandervg

Geen TV voor mij :). Los van het feit dat de hele infrastructuur er toch al staat (akoestisch transparant scherm met luidsprekers erachter, verduisterde, donkere ruimte etc..... ik hoef alleen de projector te vervangen) vind ik een geprojecteerd beeld om de één of andere reden veel prettiger dan het beeld van een licht uitstralend device. Ik denk overigens dat een 90 - 95 inch televisie niet veel goedkoper zal zijn dan een Epson TS9400 of zelfs een JVC X7900 :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

darkrunner

#31
Film ervaring met een beamer op 180 breed en beter dan een tv? wat er qua beeld beter aan zou moeten zijn tov een tv ontgaat me toch meeste ondersteunen nog niet eens deftig HDR laat staan DV, zwart waarde ga je op bv een TW9400 ook noot zo goed krijgen als op bv een Sony XH.

darkrunner

#32
Quote from: sandervg on June 17, 2020, 17:16:31
Geen TV voor mij :). Los van het feit dat de hele infrastructuur er toch al staat (akoestisch transparant scherm met luidsprekers erachter, verduisterde, donkere ruimte etc..... ik hoef alleen de projector te vervangen) vind ik een geprojecteerd beeld om de één of andere reden veel prettiger dan het beeld van een licht uitstralend device. Ik denk overigens dat een 90 - 95 inch televisie niet veel goedkoper zal zijn dan een Epson TS9400 of zelfs een JVC X7900 :)
90-95inch is heel iets anders dan 180 breed (82inch) een Sony 85XH (191 breed) is goedkoper dan een TW9400 no way dat die projector beter beeld zou geven, nu je hebt het antwoord al gegeven geen tv dus, veel plezier met je volgende beamer.

J.A.F._Doorhof

Een projector geeft een ander soort beeld.
We hebben zelf achter het scherm een flinke TV maar het kijken naar de projector is gewoon veel smoother en vloeiender.
Met HDR legt hij het af qua lichtoutput maar de film ervaring op een projector geef ik toch wel de voorkeur aan persoonlijk.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martijnst1990

#34
Quote from: darkrunner on June 17, 2020, 17:17:22
Film ervaring met een beamer op 180 breed en beter dan een tv? wat er qua beeld beter aan zou moeten zijn tov een tv ontgaat me toch meeste ondersteunen nog niet eens deftig HDR laat staan DV, zwart waarde ga je op bv een TW9400 ook noot zo goed krijgen als op bv een Sony XH.
Jij houdt van het into your face beeld van een (grote) tv, ik (en anderen) hou van het filmische, minder felle beeld van een beamer. Moet wel zeggen dat ik een beamer alleen mooi vind in een volledig verduisterde dedicated ruimte, in een woonkamer met restricties zou ik ook voor een tv gaan. Het is gewoon heel anders kijken en juist het beeld van een beamer vind ík geweldig!

Edit: ik geef ook niet echt veel om HDR en DV, vind ik te "gemaakt". Dat zal waarschijnlijk ook schelen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Quote from: sandervg on June 17, 2020, 17:16:31
Geen TV voor mij :). Los van het feit dat de hele infrastructuur er toch al staat (akoestisch transparant scherm met luidsprekers erachter, verduisterde, donkere ruimte etc..... ik hoef alleen de projector te vervangen) vind ik een geprojecteerd beeld om de één of andere reden veel prettiger dan het beeld van een licht uitstralend device. Ik denk overigens dat een 90 - 95 inch televisie niet veel goedkoper zal zijn dan een Epson TS9400 of zelfs een JVC X7900 :)
Vooral wat je zegt over licht uitstralend versus projectie vind ik een groot verschil met kijken in een verduisterde ruimte. In een volledig donkere ruimte ga je toch snel knijpen met je ogen als je kijkt naar een TV.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

home@the movies

Ik krijg hier in de zaak heel wat "first timers" over de vloer die dus heel erg vaak nog twijfelen tussen een "grote tv" kopen of naar projectie over stappen.
De opmerking of vraag van, waarom zou ik voor een projector kiezen en niet voor een joekel van een tv, is dan ook één van de meest gestelde.
Dat is dan vooral in het voorgesprek, dus nog voor ze ook maar één beeld hebben gezien, meestal is hun vraag na 5 min in de demo room al niet meer relevant en is het antwoord reeds gegeven door de ervaring die ze krijgen.

En dat is wat steeds terugkomt, ja toegegeven, op pure "technische" beeldkwaliteit zal een Oled uiteraard een projector het nakijken geven, maar de kijkervaring op een scherm van 2m40(of meer) in een aangepaste ruimte is in no way vergelijkbaar met eender welke tv.
En dat is nu net waar 95% van de mensen naar op zoek zijn, niet het pure technisch beste plaatje, maar de  ervaring die je meeneemt in het verhaal en je even van deze wereld haalt, zoals reeds aangehaald is het kijken naar een onrechtstreekse lichtbron versus een rechtstreekse ook totaal anders.

En indien de omstandigheden en de componenten van je Home Cinema geoptimaliseerd zijn, dan is die ervaring, althans voor mij en vele anderen, tot nu toe nog steeds alleen maar met projectie te behalen.

Just my two cents.

reza

Ik heb ook nog nooit een tv zien staan in een bioscoop?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sandervg

Quote from: darkrunner on June 17, 2020, 17:19:01
90-95inch is heel iets anders dan 180 breed (82inch) een Sony 85XH (191 breed) is goedkoper dan een TW9400 no way dat die projector beter beeld zou geven, nu je hebt het antwoord al gegeven geen tv dus, veel plezier met je volgende beamer.
Ik hoop niet dat je teleurgesteld bent dat ik geen TV wil?  ;)

Die 90-95 inch is idd rekenfout: moet 81 inch zijn  :worship: , maar goed, dat verandert mijn mening niet. Los van wat je voorkeur heeft, denk ik toch wel dat je het met me eens kunt zijn dat de kijkervaring anders is. Voor jou positief (meer in your face, dieper zwart, heldere kleuren, grotere contrast) voor andere niet. Voor mij is het nog anders. Zoals je wellicht hebt gelezen heb ik een akoestisch transparant scherm. Dat is niet zonder reden: op 1,8m breed passen m'n boxen er anders niet meer naast op een fatsoenlijke manier. En om nu m'n speakers achter een OLED tv te plaatsen? Of wellicht als er een akoestisch transparante OLED TV komt op 80 inch  :hehe:

Overigens zie ik dat OLED tv's op die maat nog best prijzig  zijn ;)  en ik heb een donkerbruin vermoeden dat als ik me zou verdiepen in de specs e.d. dat ik niet zou uitkomen bij die LG of Samsung LCD van 1600 euro :). Ik zou zeggen: Ieder z'n ding. Veel plezier met je televisie  ;D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#39
Nog wat zoekend op het web naar 'kwaliteitsverschil' tussen TV en projector kwam ik dit filmpje tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=xKba4xfqYME

Tja, als ik dat zie, moet ik denk ik mijn reactie aanpassen. Ik ben er niet meer van overtuigd dat een projector het zondermeer aflegt tegen een een TV mbt contrast en zwartwaardes  (Ik vind de projector eigenlijk zeker zo mooi als de TV in dit filmpje :). Dat is een Sony projector, dus ik verwacht dat een JVC het nog iets beter gaan doen op de zwart waardes en als je dan óók nog op 'maar' 1,8m gaat projecteren wordt het helemaal een feest met hoge licht output  :pompom:  Misschien vind iemand anders het net omgekeerd, maar het 'kwaliteitsverschil' is geen verschil tussen dag en nacht en het lijkt me niet dat dit het belangrijkste koop argument zou moeten zijn. Dan worden toch andere elementen belangrijker zoals lichtreflectie vs. licht geven, de vraag of je volledig kunt (en wilt) verduisteren, hoeveel uur je kijkt per week (dure lampwissel) etc. Oh ja, en of je een akoestisch transparante oplossing nodig heb :)

EDIT: typo
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

MLCinema

Een Oled tv zal feitelijk in alles op papier beter zijn meer nits, dieper zwart, beter motion, veel beter beeld overdag of in suboptimale omstandigheden. Ongetwijfeld! Maar een tv kan in mijn optiek 1 fundamenteel ding niet. En dat is de film ervaring bieden. Dat alleen maakt alle andere punten van een tv irrelevant voor mij.

Dat wil niet zeggen dat een projector beter is. Maar toevallig wel in datgene wat voor mij het belangrijkste is. De rest is bijzaak[emoji4]. Van Benq W1070 naar de Epson TW7300 naar de JVC N5. De stappen zijn groot geweest vooral ook in prijs maar wat ze allemaal hetzelfde doen is het bieden van de film ervaring.

Echter, pas bij de N5 leiden de tekortkomingen van projectie mij niet meer af tijdens de film in mijn ruimte, met name door het contrast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

darkrunner

Quote from: sandervg on June 17, 2020, 21:43:29
Ik hoop niet dat je teleurgesteld bent dat ik geen TV wil?  ;)
Die 90-95 inch is idd rekenfout: moet 81 inch zijn  :worship: , maar goed, dat verandert mijn mening niet. Los van wat je voorkeur heeft, denk ik toch wel dat je het met me eens kunt zijn dat de kijkervaring anders is. Voor jou positief (meer in your face, dieper zwart, heldere kleuren, grotere contrast) voor andere niet. Voor mij is het nog anders. Zoals je wellicht hebt gelezen heb ik een akoestisch transparant scherm. Dat is niet zonder reden: op 1,8m breed passen m'n boxen er anders niet meer naast op een fatsoenlijke manier. En om nu m'n speakers achter een OLED tv te plaatsen? Of wellicht als er een akoestisch transparante OLED TV komt op 80 inch  :hehe:

Overigens zie ik dat OLED tv's op die maat nog best prijzig  zijn ;)  en ik heb een donkerbruin vermoeden dat als ik me zou verdiepen in de specs e.d. dat ik niet zou uitkomen bij die LG of Samsung LCD van 1600 euro :). Ik zou zeggen: Ieder z'n ding. Veel plezier met je televisie  ;D
Zeker niet ma wel beetje fair blijven je spreekt nu over een proiector met een prijs van 5999 + je scherm nog eens, ik sprak oa over een tv die de helft kost en niet zal onderdoen puur kijkend naar beeldkwaliteit, de beleving is voor ieder een ander verhaal, mijn fout dat ik niet alles had gelezen voor ik reageerde ik zag 180 en dacht daarop projecteren is toch zonde, maar in jou situatie een ander verhaal

Quote from: home@the movies on June 17, 2020, 21:27:45
En dat is wat steeds terugkomt, ja toegegeven, op pure "technische" beeldkwaliteit zal een Oled uiteraard een projector het nakijken geven, maar de kijkervaring op een scherm van 2m40(of meer) in een aangepaste ruimte is in no way vergelijkbaar met eender welke tv.

240breed we hadden het hier over 180 breed...

sandervg

En wat je al hebt staan speelt erg mee. Bv in mijn geval heb ik m'n (dure) scherm toch al hangen, alles zwart geverfd etc. Als ik NU nog zou starten, denk ik niet dat het een projector zou zijn geworden. 10 jaar geleden waren er simpelweg geen OLED schermen op 85 inch (kwam je op rear projecten TV... wat een drama :)). Ik kan me nog herinneren toen we het huis kochten: net de hele zolder wit laten spuiten en toen kwam ik met het lumineuze idee om er een HT ruimte van te maken. Vriendin was niet heel erg blij met deze actie. Ik denk dat - als er toen goede 85 inch TVs te koop waren - de ruimte wit was gebleven met een joekel van een TV erin  ;D  Hoewel... ik vraag me ook af of zo'n joekel van een TV wel door het trapgat zou passen... ik denk het niet eigenlijk
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Ik heb de moeite genomen om een plattegrondje op schaal te maken. Misschien kunnen jullie meedenken.

Oranje vlekken zijn de stoelen :). Zoals het nu staat en ik ga in de 'ligstand', zijn mijn ogen 255cm van het scherm verwijderd. Dus 1,43x de schermbreedte. Dat ik vind ik wel lekker kijken. Veel dichterbij vind ik - beetje afhankelijk van de film - niet altijd lekker. Het is ook wel praktische dat ik iets naar achter kan omdat we ook nog wel wat materiaal hebben dat flink gecompressed is of 720p. Dan hoef ik ook niet zo dicht op het scherm te zitten.

Nu wil ik het scherm sowieso ca. 10 - 15 cm verlagen (ik vind dat lekkerder kijken....kijk deel is nu 64 cm van de grond). Dan heb ik drie opties:

Optie 1: niets veranderen. Gewoon een zwarte plank boven het scherm maken :)

Optie 2: scherm ook 10 - 15 cm naar achter, de stoelen 10 - 15 cm naar voren. Gevolgen:
- hoek tov de surrounds wordt slechter
- Kom op 65% te zitten van kamerlengte (zeker niet slechter)
- Hoek met fronts blijft gelijk


Of ik ga naar 80 inch. Gevolgen:
- Dan moet ik naar 290 cm van het scherm (en komt het scherm sowieso al 15 cm lager)
- Dan zit ik op 75% van de kamer lengte (ipv 70% wat beter schijnt te zijn)
- Dan wordt de hoek met de surrounds wordt 115 graden (ipv 120 graden dus beter)
- Hoe met fronts blijft gelijk (want ze kunnen wat verder uit elkaar door groter scherm)
- Kijkhoek blijft hetzelfde, maar afstand wordt groter met een groter scherm (meer bioscoop effect?)
- Vanwege budget zal ik dan waarschijnlijk een wat goedkoper akoestisch transparant scherm moeten kopen (screen excellence is eigenlijk te duur)

Wat zouden jullie adviseren?

EDIT: op de foto staan de stoelen nog veel verder: niet op 255cm maar op 310 cm zoals ik tot nu toe altijd keek.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

tmt

Ik heb vroeger ook getwijfeld welk schermformaat ik zou nemen.
Uiteindelijk het grootste genomen dat ik kon plaatsen.
150inch (332cm breed) met kijkafstand 4,5 meter. 16/9 is groot, maar 21/9 is zalig zo.
Nog geen moment spijt van gehad!
Mijn huidige projector (tw5000 van home@themovies) heeft eigenlijk te weinig opbrengst om echt vol te schitteren, maar volledige verduistering helpt wel.
De projector zal wel eens vervangen worden, maar een deftig spanscherm blijft jaren perfect, en als het niet gebruikt wordt hangt er een gordijn voor
Sound: B&W 802 op Classé.
Video: JVC NZ8 op 150inch