Subwoofer advies

Started by Pinkelmans, June 10, 2020, 20:13:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pinkelmans

Ik ben op zoek naar advies over welke subwoofer bij mijn huidige setup zou kunnen passen. Ik heb weinig directe eisen en qua formaat past alles wel. Wel heb ik van vriendinlief wat esthetische eisen meegekregen: het dient idealiter ook zwart te zijn en vooral geen zichtbare woofer te hebben..
Het voornaamste gebruik van deze set is het kijken van films/series en gamen en minder vaak muziek luisteren. Mijn voornaamste eis is dan ook dat het in de muziek/film/game situatie merkbaar voller wordt, terwijl ik met het luisteren van de muziek vooral wilt dat de kwaliteit niet achteruit gaat. Idealiter wordt dit natuurlijk ook beter, maar eigenlijk ben ik daar al wel tevreden over.

Qua budget zit ik aan +/- 400 euro te denken, waarin bijvoorbeeld de Klipsch r120SW in zou passen. Maar ik twijfel of dit een goede match is of dat er nog meer aantrekkelijke opties zijn. Ook twijfel ik hoe een subwoofer zich gedraagt met een vrij grote open ruimte. Gezien mijn huidige receiver is een 2e subwoofer (nog) niet mogelijk. Ook krijg ik dit nu nog niet uitgelegd... ;)

Wel sta ik open om op 2e hands jacht te gaan, mocht er een subwoofer aan te raden zijn waarvan de redelijke 2e hands prijs in dit budget zou vallen :).

Huidige setup:
Receiver: Yamaha RX-V379 (sinds 08/2015)
Front: 2x Teufel Ultima 40 Mk2 (sinds 12/2018)
Center: Boston Acoustics A225C (sinds 03/2016)
Rear: 2x Boston Acoustics A250 (sinds 08/2015)
Ruimte: Zitgedeelte is +/- 26m2 in een open woonkamer (40m2) met open keuken (9,5m2)
Vloer: Gelijmd PVC op beton
Positie: Zowel links als rechts van de front zou de subwoofer passen. Links zou richting een buitenmuur gaan, rechts richting een kast.

Geschiedenis van setup:
Begonnen met een Yamaha RX- en 2x A250 als front speakers. Vooral bij dialogen viel het op dat het lastig was de gesprekken te volgen; om dit te verbeteren een 2e hands A225C center toegevoegd.
Eind 2018 ben ik verhuisd, waarbij de A250 speakers vrij klein oogden in een grote open woonkamer. Toen ik mijn vriendin dit 1x hoorde beamen kon ik gelijk de volgende upgrade rechtpraten: 2x Teufel 40 Mk2 speakers als nieuwe front. De A250s zijn naar achter konden gaan.

Deze vind ik echt veel beter geluid geven, maar af en toe mis ik toch nog wat 'oomph'.