Van 5.1 naar stereo

Started by WillyP, June 10, 2020, 12:00:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillyP

Forumgenoten,

In de late uurtjes mag ik graag naar een film kijken. Wel is het zo dat bij veel moderne films het niet goed mogelijk is om dat via de luidsprekers te doen. Eerlijk gezegd heb ik me nooit zo verdiept in de werking van late night mode en hoe dat werkt. In ieder geval luister ik via mijn koptelefoon en op zich bevalt dat goed. Ik gebruik hiervoor de SPDIF uitgang van mijn Blu ray speler en die is verbonden met mijn DAC annex hoofdtelefoonversterker. Dat het niet lossless is, stoort me niet. De kwaliteit zelf vind ik goed genoeg.

Het volgende zou ik graag willen weten:

1 Hoe gaat de omzetting van 5.1 naar stereo in zijn werk? Wat gebeurt er nu eigenlijk bij de downmix?

2. Is er een eenvoudig apparaat waarbij ik het signaal (liefst in bitstream) invoer in de SPDIF ingang en waar ik mijn telefoon op aansluit, zodat ik enige invloed kan uitoefenen op de ruimtelijkheid? Zonder dat het ten koste gaat van de geluidskwaliteit. En nee, ik bedoel niet die dure Smyth Realiser, het moet wel leuk blijven. Het is puur omdat het me een interessante optie lijkt, maar als het een bom duiten gaat kosten, dan zie ik er vanaf. De telefoon vervangen is geen optie. Bovendien lees ik gemengde reacties op 5.1 hoofdtelefoons.

Groet,

WillyP

Tabcam

De late night mode is een middel om minder bas te krijgen zodat je in de nacht je huisgenoten niet lastig valt.

Qua Stereo downmix vanaf 5.1hangt het van de implementatie af. Vaak wordt het LFE kanaal weggegoooid, het [/i]center[/i]kanaal op -3DB gemixt met links en rechts. Complexer bestaat ook met achterkanalen maar dan moet je vaak ook naar timing kijken.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i