Televisie of projector bij 1,8m breed scherm in batcave?

Started by sandervg, June 9, 2020, 18:16:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pameijer

Ik heb hier een OLED én een projector staan.  Ik heb het idee dat enkelen hier er structureel aan voorbij gaan dat je een OLED gewoon heel goed kunt dimmen met behoud van de overige kwaliteiten. Als ik een filmpje kijk op mijn OLED in mijn verduisterde ruimte is dat echt niet onrustig, het is juist fantastisch om te genieten van die OLED beeldkwaliteit. Hét voordeel van pj's is gewoon de schermgrootte, groter is beter. Maar die ruimte heeft TS niet....

En valt me op dat de projectorverkopers volledig voorbij gaan aan mijn verhaal over dat een TV met voldoende lichtoutput geen tonemapping nodig heeft en het plaatje precies zo weergeeft zoals de regisseur het bedoeld heeft.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

darkrunner

#276
Quote from: J.A.F._Doorhof on June 28, 2020, 10:34:53
Heb je het zelf wel eens vergeleken bv ?
Met een Oled niet (hoef geen Oled ga waarschijnlijk voor de 85'' Sony XH95) wel met onze huidige 75'' met een projector scherm ervoor, 75'' was voor ons te klein ook al zetten we de bank naar voor het wow effect ontbrak, op 85'' begonnen we wel het wow gevoel te hebben terug naar 82'' geprojecteerd en dit was weer een heel stuk minder.

We zitten nu op 220 van onze 75'' tv totaal geen last van vermoeidheid ondanks de pikdonkere ruimte.






buckler

Met 290 cm vanaf het scherm kan je echt wel groter dan je denkt hoor... denk dat je zelfs wel naar 230 cm breed kan mits dat past. En zeker als je kiest voor een 2.40 scherm.
Dan staan je speakers ook verder uit elkaar dan bij je huidige 70'' acoustic scherm en zal zeker beter klinken dan, al neem ik maar ff aan dat ze er nu ook achter staan natuurlijk en niet ernaast.
Wil je echt niet groter dan 70/80/90 inch diagonaal en kunnen je speakers naast je scherm dan blijf ik toch ook in het 'kamp' neem een tv ipv een projector, sorry.
Ik zelf heb een projector maar kijk ook wel eens film in het donker op mijn 60'' pioneer plasma en dat vind ik zeker niet te fel of vermoeiend overkomen maargoed ieder zijn ding en ervaringen natuurlijk.
Ik moet wel ff vermelden dat ik 60'' veel te klein vind om echt van een film te genieten maar dat zal met een 85'' wel anders zijn denk ik... zeker als je nu 70'' al goed vind qua beleving.
Maar inderdaad zoals ik al zei 'size mathers' in een film beleving en hoe groter hoe gaver ja
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

sandervg

Quote from: darkrunner on June 28, 2020, 11:12:57
... ga waarschijnlijk voor de 85'' Sony XH95
Het blijft een interessante discussie, maar om dan iig één misverstand uit de wereld te helpen: dit heeft geen significant prijsvoordeel tov een projector (als je de overige zaken zoals scherm, batcave etc al hebt). Ik vraag me af of deze Sony het wint qua zwart-waardes van de X7900. 
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

darkrunner

#279
€3200 voor de 85XH, nu wel eerlijk blijven de nieuwprijs van de X7900 lag indertijd een heel stuk hoger, nu vind je ze nieuw rond de €3800 maar dan spreken we wel over een toestel van 2017.



Richard70…

Quote from: darkrunner on June 28, 2020, 11:12:57
Met een Oled niet (hoef geen Oled ga waarschijnlijk voor de 85'' Sony XH95) wel met onze huidige 75'' met een projector scherm ervoor, 75'' was voor ons te klein ook al zetten we de bank naar voor het wow effect ontbrak, op 85'' begonnen we wel het wow gevoel te hebben terug naar 82'' geprojecteerd en dit was weer een heel stuk minder.

We zitten nu op 220 van onze 75'' tv totaal geen last van vermoeidheid ondanks de pikdonkere ruimte.

Ik heb 3 maanden geleden ook mijn jvc verkocht om naar een 82/85 inch tv over te stappen. Moet zeggen dat ik geen batcave heb, maar een wel volledig te verduisteren woonkamer. Ik vind het nadeel dat wil je het echt top wil hebben met een projector je wel heel veel centjes kwijt bent. Plus het gebruiksgemak van een tv vind ik vele malen fijner
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Kijk afstand is ook belangrijk.
Wij zitten bv 4.5 meter van het scherm en dan is alles beneden de 100-120" eigenlijk gewoon niet echt goed genoeg voor die bios ervaring.
De TV is 75" en is gewoon net te klein.
Zou je op 2.50 afstand zitten is het beter.

LET WEL.
Eye fatique werkt voornamelijk als je naar een klein helder object kijkt met de rest zwart.
Dus als je TV 10% van je kijk oppervlak pakt dan krijg je gegarandeerd koppijn.
Heeft je tv 70% van je kijk oppervlak dan is dat veel minder, dit omdat de irissen dan simpelweg dicht gaan.
Nadeel word het als je van een hele donkere scene ineens naar heel licht gaat.

Kijk je een film waar de helderheid langzaam word veranderd is dit vaak niet zo een probleem op een helder scherm, maar ga je bv van pikdonker ineens naar licht (bv je rijdt een tunnel uit) dan kan dat op een zeer heldere display een enorme tik geven.

Oleds kun je inderdaad dimmen (had dat al eerder aangegeven), dat is een enorm voordeel, plus Oleds zijn wat minder lichtsterk dan een LCD.
Dus voor HT zie ik absoluut goede opties voor Oled, maar zorg er gewoon voor dat je een flink deel van je gezichtsveld pakt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard70…

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 28, 2020, 12:34:34
Kijk afstand is ook belangrijk.
Wij zitten bv 4.5 meter van het scherm en dan is alles beneden de 100-120" eigenlijk gewoon niet echt goed genoeg voor die bios ervaring.
De TV is 75" en is gewoon net te klein.
Zou je op 2.50 afstand zitten is het beter.

LET WEL.
Eye fatique werkt voornamelijk als je naar een klein helder object kijkt met de rest zwart.
Dus als je TV 10% van je kijk oppervlak pakt dan krijg je gegarandeerd koppijn.
Heeft je tv 70% van je kijk oppervlak dan is dat veel minder, dit omdat de irissen dan simpelweg dicht gaan.
Nadeel word het als je van een hele donkere scene ineens naar heel licht gaat.

Kijk je een film waar de helderheid langzaam word veranderd is dit vaak niet zo een probleem op een helder scherm, maar ga je bv van pikdonker ineens naar licht (bv je rijdt een tunnel uit) dan kan dat op een zeer heldere display een enorme tik geven.

Oleds kun je inderdaad dimmen (had dat al eerder aangegeven), dat is een enorm voordeel, plus Oleds zijn wat minder lichtsterk dan een LCD.
Dus voor HT zie ik absoluut goede opties voor Oled, maar zorg er gewoon voor dat je een flink deel van je gezichtsveld pakt.

Mag ik hier uit opmaken, dat wanneer je op een meter of drie zit , 85 inch qua film ervaring nog niet zo heel beroerd is ?
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

home@the movies

QuoteEn valt me op dat de projectorverkopers volledig voorbij gaan aan mijn verhaal over dat een TV met voldoende lichtoutput geen tonemapping nodig heeft en het plaatje precies zo weergeeft zoals de regisseur het bedoeld heeft.

Een tv die GEEN tone mapping nodig heeft om een HDR plaatje weer te geven zoals de regisseur het bedoeld heeft? Dat zou willen zeggen dat je dan tv's zou hebben die minsten 2000 Nits, en een pak meer moeten kunnen halen om niet te tone mappen, dat is echt niet zo.

Het tone mappen zal veel minder zijn dan bij eender welke projector, dat is absoluut waar, maar geen tone mapping in eender welke huidige tv display  is echt geen realistische uitspraak hoor.

home@the movies

#284
QuoteIk zelf heb een projector maar kijk ook wel eens film in het donker op mijn 60'' pioneer plasma en dat vind ik zeker niet te fel of vermoeiend overkomen maargoed ieder zijn ding en ervaringen natuurlijk.

Dat geloof ik graag Mart, maar dan zal je plasma om te beginnen bijna 100% zeker in de bioscoop/film stand of iets gelijkaardig staan. Dat zijn standen die vanuit de preset settings al een stuk minder in helderheid zullen staan. De plasma zal ook een stuk minder licht geven dan een huidige Oled tv, ik kan verkeerd zijn maar denk niet dat er iemand in een volledige batcave met zijn gloednieuwe Oled de maximale lichtsterkte van zijn display gaat benutten, iedereen zal in één of andere bioscoop, of film modus staan die dus absoluut niet de maximale output van het toestel zal benaderen.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Je kan toch niet enkel Oleds dimmen, zijn zelfs niet Oleds met een auto dim functie.

J.A.F._Doorhof

Nadeel van een LCD dimmen is dat je aanzienlijk wat contrast verliest. Omdat het zwart wat hoger ligt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sandervg

Quote from: buckler on June 28, 2020, 11:18:25
Met 290 cm vanaf het scherm kan je echt wel groter dan je denkt hoor... denk dat je zelfs wel naar 230 cm breed kan mits dat past. En zeker als je kiest voor een 2.40 scherm.
Dan staan je speakers ook verder uit elkaar dan bij je huidige 70'' acoustic scherm en zal zeker beter klinken dan, al neem ik maar ff aan dat ze er nu ook achter staan natuurlijk en niet ernaast.
2,9m is echt op het randje, beter iets naar voren voor de 'sound bubble'. Maar 2m breed zou zeker breder zijn, daar is geen discussie over. 2,3m kan ik kwijt, maar ik ben toch bang dat het te veel van het goede wordt. Dat wordt 1,2x de schermbreedte als ik 2,8m ga zitten. Ik wat zitten zoeken op het forum en merk dat 1,3 toch wel de ondergrens is van wat veel voorkomt en ca 1,4 het meeste voorkomt..... je maakt me weer aan het twijfelen.....  ;D (90 inch scherm kan ik 2e hands kopen)

En ja, de fronts staan nu achter het scherm en dat is te dicht bij elkaar. Als de scherm niet groter wordt, wil ik ze naast het scherm zetten en alleen de center erachter laten staan. Mogelijk vervang ik mijn monitoren door zuiltjes (van hetzelfde type) en gebruik ik de monitoren als atmos speaker.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Teejoo

Quote from: home@the movies on June 28, 2020, 12:59:57
Dat geloof ik graag Mart, maar dan zal je plasma om te beginnen bijna 100% zeker in de bioscoop/film stand of iets gelijkaardig staan. Dat zijn standen die vanuit de preset settings al een stuk minder in helderheid zullen staan. De plasma zal ook een stuk minder licht geven dan een huidige Oled tv, ik kan verkeerd zijn maar denk niet dat er iemand in een volledige batcave met zijn gloednieuwe Oled de maximale lichtsterkte van zijn display gaat benutten, iedereen zal in één of andere bioscoop, of film modus staan die dus absoluut niet de maximale output van het toestel zal benaderen.
Werner: Kun je een oled wel voldoende dimmen voor in een donkere ruimte?

darkrunner

1.35 is een goede maatstaf om aan te houden zit je middenin van 16:9 en 21:9 al keek ik in met Ht ruimte 120'' op 3m20
Als de 85'' tv er is gaan we de zetel op 260 plaatsen

Teejoo

Quote from: J.A.F._Doorhof on June 28, 2020, 16:36:08
Nadeel van een LCD dimmen is dat je aanzienlijk wat contrast verliest. Omdat het zwart wat hoger ligt.
Daarom zou ik ook nooit voor LCD kiezen in een donkere ruimte.

Teejoo

Quote from: sandervg on June 28, 2020, 16:45:46
2,9m is echt op het randje, beter iets naar voren voor de 'sound bubble'. Maar 2m breed zou zeker breder zijn, daar is geen discussie over. 2,3m kan ik kwijt, maar ik ben toch bang dat het te veel van het goede wordt. Dat wordt 1,2x de schermbreedte als ik 2,8m ga zitten. Ik wat zitten zoeken op het forum en merk dat 1,3 toch wel de ondergrens is van wat veel voorkomt en ca 1,4 het meeste voorkomt..... je maakt me weer aan het twijfelen.....  ;D (90 inch scherm kan ik 2e hands kopen)

En ja, de fronts staan nu achter het scherm en dat is te dicht bij elkaar. Als de scherm niet groter wordt, wil ik ze naast het scherm zetten en alleen de center erachter laten staan. Mogelijk vervang ik mijn monitoren door zuiltjes (van hetzelfde type) en gebruik ik de monitoren als atmos speaker.
Ik kan zelf ook niet tegen een te groot beeld t.o.v. de afstand. Dat is gewoon te vermoeiend voor de ogen.

darkrunner

#293
Quote from: Teejoo on June 28, 2020, 17:05:18
Daarom zou ik ook nooit voor LCD kiezen in een donkere ruimte.
Ik kan met men LED perfect dimmen zonder dat dit ten koste gaat van het contrast, miss zijn die Chinezen hun tv's dan toch nog niet zo slecht :)
Met de XH95 zal dit ook wel best meevallen vermoed ik, alle we zijn nu toch al zover dat het verblind worden door Oled in een donkere kamer dan toch mee valt, nog even en LED is ook geschikt voor in een donkere kamer.

sandervg

Quote from: darkrunner on June 28, 2020, 17:10:27
Met de XH95 zal dit ook wel best meevallen vermoed ik, alle we zijn nu toch al zover dat het verblind worden door Oled in een donkere kamer dan toch mee valt, nog even en LED is ook geschikt voor in een donkere kamer.
:hehe: ;D :popcorn:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

donaldk

Precies de maat voor relatief weinig geld. Geen idee of het acceptale kwaliteit is die LG 86UN85006LA voor €1869,- in de Duitse supermarkt. Beeld is wel lekker Wall-to-Wall/kamerbreed.


https://www.folderz.nl/bekijk/aanbiedingen/real-folder-274395.html#page=49

499,- voor een 65" TCL (wie is die Marco Reus die erop staat?), de verschuiving naar 65" als standaard is duidelijk begonnen.

darkrunner

Die Lg86'' zijn indd sterkt van prijs zijn wel ips panelen (veel kans op blacklight bleeding en beperkt contrast)

Richard70…

Quote from: darkrunner on June 28, 2020, 17:10:27
Ik kan met men LED perfect dimmen zonder dat dit ten koste gaat van het contrast, miss zijn die Chinezen hun tv's dan toch nog niet zo slecht :)
Met de XH95 zal dit ook wel best meevallen vermoed ik, alle we zijn nu toch al zover dat het verblind worden door Oled in een donkere kamer dan toch mee valt, nog even en LED is ook geschikt voor in een donkere kamer.

Heb jij die xh 95 al gezien. Mag ook per pm om het topic niet te veel te vervuilen. Normaal gesproken hak ik deze week de knoop door welke het gaat worden, maar deze heb ik nog niet gezien
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

darkrunner

#298
Enkel in de winkel en een maat kleiner, vorige versie heb ik wel in een woonkamer gezien in 85'', vette tv waar vele hun mond zou van openvallen

m9

Quote from: rdebruin on June 28, 2020, 11:28:11
Ik heb 3 maanden geleden ook mijn jvc verkocht om naar een 82/85 inch tv over te stappen. Moet zeggen dat ik geen batcave heb, maar een wel volledig te verduisteren woonkamer. Ik vind het nadeel dat wil je het echt top wil hebben met een projector je wel heel veel centjes kwijt bent. Plus het gebruiksgemak van een tv vind ik vele malen fijner

uitgaande van nieuwprijzen gemakkellijk zo`n 10-11k, 6 tot 7 voor de projector (n5 n7) en 3 a 4 voor het scherm (si stewart).

een scherm wordt zo vreselijk onderschat dat je niet naar een si of stewart moet kijken want je bent meteen verkocht.