Televisie of projector bij 1,8m breed scherm in batcave?

Started by sandervg, June 9, 2020, 18:16:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

reza

Quote from: sandervg on June 11, 2020, 21:43:18
Zelfs niet de X7900? Ik heb het dan niet over HDR, 3D en dat soort features, maar puur beeldkwaliteit: kleuren, contrast, dynamiek etc.  Nieuwprijs was destijds 10.000 euro Dan is de techniek wel erg hard gegaan de laatste jaren.

De 7900 is een highend projector met de allerlaatste features. Het enige wat de Sony heeft is een native (oud) 4k paneel.
Contrast kan je helemaal niet vergelijken! Ook niet meer de allerlaatste Sony generaties. De 7000 serie van JVC is gewoon onverslaanbaar op het gebied van contrast en dat zie je terug in het plaatje.
De 7900 was nieuw ook 6,5K..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sion

@Sandervg, de reacties van Reza ten aanzien van JVC vs Sony dien je altijd een beetje te nuanceren. Hij heeft daarover nogal een uitgesproken mening.

De JVC X7900 is gewoon een hartstikke goeie projector, daar is geen discussie over mogelijk. De Sony VW500 is óók een hele goeie projector. Maar om te zeggen dat het contrast 'helemaal niet te vergelijken' is, is overdreven.

De Sony heeft:
- Native 4K panelen (oud of niet maakt geen wereld van verschil)
- Betere upscaling/processing (met name van blu-ray naar 4K)
- De VW500 heeft géén HDR
- Een betere (glazen) lens, met meer elementen, scherper (edge-to-edge)
- Vloeiendere motion
- Dynamischere kleuren

Welke jouw beter bevalt zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn, ga vooral kijken en maak zelf je eigen besluit.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

PascalP

#52
Heb even over de meeste posts heen gelezen en misschien heb ik wel iets gemist of iemand je vraag over het HDR stukje al beantwoord heeft met de Arcam :)

Maar de Arcam AVR550 kan prima overweg met 4K op 60Hz (HDMI 2.0), ondersteund alle recente audioformaten als Atmos en DTS:X (enkel DTS:X Pro niet maar dat is pas interessant als je meer dan 16 speakers wilt denk ik :P ).
Auro3D doet ie ook niet bedenk ik me net, maar of dat een gemis is, geen idee... zeker als je het bij 5.1 laat.
Betreft HDR werkt het ook perfect met HDR10, iets anders kun je met een 4K HDR projector toch niet, maar ook Dolby Vision werkt als je hem op je TV aansluit die dit wel zou hebben.

Ik moet zelf zeggen dat ik HDR niet/amper gebruik, maar als ik een 4K schijfje koop heb ik mijn speler zo ingesteld dat hij in 4K resolutie speelt met bt.2020 maar converteert naar SDR.
Dit vind ik zelf het prettigste op mijn (oudere) JVC RS400, een nieuwere X7900 gaat bijvoorbeeld weer een stukje beter om met HDR.

Ligt eraan hoe laat je morgen exact hier bent (en hoe ongeduldig mijn vrouw is met avondeten / koken), maar dan kan ik je ook nog wel een klein stukje laten zien, heb de Arcam momenteel toch nog aangesloten staan.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

Quote from: sion on June 11, 2020, 22:15:48
@Sandervg, de reacties van Reza ten aanzien van JVC vs Sony dien je altijd een beetje te nuanceren. Hij heeft daarover nogal een uitgesproken mening.

De JVC X7900 is gewoon een hartstikke goeie projector, daar is geen discussie over mogelijk. De Sony VW500 is óók een hele goeie projector. Maar om te zeggen dat het contrast 'helemaal niet te vergelijken' is, is overdreven.

De Sony heeft:
- Native 4K panelen (oud of niet maakt geen wereld van verschil)
- Betere upscaling/processing (met name van blu-ray naar 4K)
- De VW500 heeft géén HDR
- Een betere (glazen) lens, met meer elementen, scherper (edge-to-edge)
- Vloeiendere motion
- Dynamischere kleuren

Welke jouw beter bevalt zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn, ga vooral kijken en maak zelf je eigen besluit.

Hahaha.
Sander,

De posts van Sion over een Sony projector moet je altijd een beetje nanceren. Hij heeft namelijk zelf een Sony, en vind het volgens mij een beetje lastig als JVC op bijna elk vlak beter scoort ( sorry Sion )
Maar Sander, ik zou als ik jou was een ouwe Sony kopen die allang niet meer mee kan met de huidige projectoren ( zeker niet met de JVC,s)
Maar goed, wie ben ik? Als ik jou was zou ik gewoon alleen al de reviews hier op het forum lezen, dan weet je gelijk hoe het zit..
Als je gaat projecteren in een huiskamer is een Sony the way to go. Anders zou ik ten alle tijden voor een JVC gaan!
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de panelen van de Sony,s..
Maar daar zal ik verder niet teveel over schrijven  anders gaat Sion ook over de flos :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Quote from: reza on June 11, 2020, 21:56:25
De 7900 is een highend projector met de allerlaatste features. Het enige wat de Sony heeft is een native (oud) 4k paneel.
Contrast kan je helemaal niet vergelijken! Ook niet meer de allerlaatste Sony generaties. De 7000 serie van JVC is gewoon onverslaanbaar op het gebied van contrast en dat zie je terug in het plaatje.
De 7900 was nieuw ook 6,5K..

Er is hier trouwens niks op te nuanceren, aangezien alles wat ik schrijf waar is..
De prijs zou of een klein beetje naar boven/beneden kunnen, die weet ik niet precies meer maar het zal niet veel schelen
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sion

Quote from: reza on June 11, 2020, 22:32:47
De posts van Sion over een Sony projector moet je altijd een beetje nanceren. Hij heeft namelijk zelf een Sony, en vind het volgens mij een beetje lastig als JVC op bijna elk vlak beter scoort ( sorry Sion )
Maar Sander, ik zou als ik jou was een ouwe Sony kopen die allang niet meer mee kan met de huidige projectoren ( zeker niet met de JVC,s)
Maar goed, wie ben ik? Als ik jou was zou ik gewoon alleen al de reviews hier op het forum lezen, dan weet je gelijk hoe het zit..
Als je gaat projecteren in een huiskamer is een Sony the way to go. Anders zou ik ten alle tijden voor een JVC gaan!
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de panelen van de Sony,s..

Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sandervg

Heren, ieder z'n mening :)

@Reza: Hoezo, heeft Sony geen goede panelen?

Ik merk dat ik bij de JVC (ook na het lezen van wat reviews, incl. de toch wel kritische review van Frank) twijfel over 2 zaken:
- Is het beeld vloeiend genoeg? (daar lees ik veel kritiek over bij JVC en hier ben ik nogal gevoelig voor... zwarter zwart is prachtig, maar als het iets minder is, haalt het me niet 'uit de film'. Als de boel niet vloeiend draait wel)
- Frank heeft het over niet filmisch, ruis, grain, korrel.... Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen en misschien is het op mijn projectie maat ook wel niet zichtbaar maar lekker klinkt het niet :).

Frank het tov de X7900 een een duidelijke voorkeur voor Sony en is volgens mij pas nu met de N serie weer naar JVC geflipt
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Sander,

Laat ik het "netjes schrijven" de Sony,s hebben vaak last van degenerende panelen. Dit is voor sommige vloeken in de kerk maar het is wel een feit. Dit was voor mij o.a reden om voor JVC te gaan. Dit en de betere blacklevels, het volledig halen van P3, betere HDR weergave enz :D
Als je panelen degeneren dan loopt je contrast dus terug en dat zie je terug in het beeld. Zelf ondervonden/gemeten en er is heel veel over te vinden op Amerikaanse forums. Ook hier op het forum is er vroeger over geschreven..

Motion flow is beter op de Sony. Maar met de 7900 tegen over de Sony die Sion en jij zelf aanhaalde zal er geen verschil in zitten. JVC heeft dit in zijn laatste generatie projectoren gewoon netjes voor elkaar.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

Je bent trouwens altijd welkom om te komen kijken.
Ik heb mijn ht ook op zolder net als jij en heb daar wel iets handig op bedacht om te kunnen projecteren.

Dan ga je daarna bij Sion kijken en weet je gelijk wat je het mooist vind :thumbs-up:
Als Sion dat wel oké vind uiteraard  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sion

Quote from: sandervg on June 11, 2020, 22:43:42
Ik merk dat ik bij de JVC (ook na het lezen van wat reviews, incl. de toch wel kritische review van Frank) twijfel over 2 zaken:
- Is het beeld vloeiend genoeg? (daar lees ik veel kritiek over bij JVC en hier ben ik nogal gevoelig voor... zwarter zwart is prachtig, maar als het iets minder is, haalt het me niet 'uit de film'. Als de boel niet vloeiend draait wel)
- Frank heeft het over niet filmisch, ruis, grain, korrel.... Ik kan me er niet zo veel bij voorstellen en misschien is het op mijn projectie maat ook wel niet zichtbaar maar lekker klinkt het niet :).

Frank het tov de X7900 een een duidelijke voorkeur voor Sony en is volgens mij pas nu met de N serie weer naar JVC geflipt

Je slaat de spijker precies op z'n kop: Sony beeld is over het algemeen vloeiender én meer filmisch dan bij JVC (minder ruis, korrel).
Grain laat ik bewust even weg, want échte grain is nou eenmaal een resultaat van het filmproces (wanneer celluloid gebruikt is) of een artistieke keuze van de director.
En kleuren zijn bij Sony wat voller. Ik vind JVC echt flets/grijs/grauw qua kleur, zelfs na ISF calibratie.

Een CineMike modificatie kan trouwens allebei deze aspecten (motion en beeldruis) naar een ander level brengen. Bij mij is bijvoorbeeld de beeldruis voor een groot gedeelte weg.
Motion is op niveau dat MotionFlow helemaal niet meer aanhoeft. Dus als je je hieraan stoort of er gevoelig voor bent: er is een oplossing voor. Zowel bij Sony als bij JVC.
Bovendien zijn Sony's ook stiller dan JVC (aangezien jij er zo dichtbij zit ook niet geheel onbelangrijk).

Ik heb een JVC gehad, dus ik kan de kwaliteiten van JVC prima beoordelen. Nu heb ik een Sony, en ik vind het prettiger kijken.
Zal mijn volgende projector een JVC worden? Waarschijnlijk wel ivm de Frame Adapt HDR. Een N5 of N7 zou mooi zijn. 
Zou ik een Sony 570, 760 of 870 laten staan als het een goeie aanbieding is? Absoluut niet!

Ik heb zelf geen last van degraderende panelen. Maak zelf een keuze of je dit een issue vind (maar baseer je daarbij aub wel op de feiten).
Reza roept steeds dat alle Sony's daar last van zouden hebben, maar daar is gewoon geen bewijs voor.
Ik ken nog 5 ht-forummers die ook een Sony hebben en niemand hier in Nederland herkend dit "probleem".
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

sion

Quote from: reza on June 11, 2020, 23:08:37
Je bent trouwens altijd welkom om te komen kijken.
Ik heb mijn ht ook op zolder net als jij en heb daar wel iets handig op bedacht om te kunnen projecteren.

Dan ga je daarna bij Sion kijken en weet je gelijk wat je het mooist vind :thumbs-up:
Als Sion dat wel oké vind uiteraard  :D

Dat vind Sion uiteraard okay! En Reza mag ook komen, want ik wil graag jouw gezicht kunnen zien als je ziet hoe mooi het beeld van een Sony kan zijn !  :popcorn:

Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

reza

jij denkt steeds dat ik iets tegen Sony heb ofzo?Vergis je niet, ik vind Sony heel mooi! Alleen ben ik meer een JVC man, laten we het daar maar op houden :D
De 260 heb ik ook vaak gezien om te weten wat die kan en wat niet. Maar ik kom graag bij je kijken hoor, vind ik altijd gezellig, vroeger ging ik heel het land en België door om ht,s te bewonderen, daar zijn nog genoeg topics over terug te vinden hier onder het kopje Meet& Greet. Ik weet niet waar je woont, maar kom graag kijken :thumbs-up: welkom ben je bij mij ook hoor!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sandervg

Ik had nog beloofd wat foto's te posten. Net even wat fotootjes gemaakt. Sorry, gewoon met m'n telefoon zonder aandacht te geven, maar voor de functionaliteit voldoet het denk ik.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#63
En nog twee....  Het raam dat je ziet is volledig verduisterd. Gordijn is meer voor de 'show' :)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

@Reza/ Sion: jullie punt is duidelijk  :P

Ben toch ook nog erg benieuwd naar andere meningen / ervaringen als het gaat om mijn twee twijfelpunten mbt de JVC X7900 (want dat is de projector waar ik momenteel naar neig --> past binnen het budget, wil eigenlijk niet heel veel meer uitgeven en ik zie niet zo heel veel alternatieven in dezelfde prijscategorie tenzij ik naar 2e hands ga)

Dus: korrel/hardheid van het beeld en de vloeiendheid van het beeld
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sion

Mooie ruimte hoor! Ik zou er zelf toch voor kiezen om een kwart-slag te draaien, maar zo lijkt het ook te werken. En je kan ook altijd de projector tussen de stoelen in een hush-box zetten, zoals eerder al is voorgesteld. Wel op voldoende ventilatie en afvoer van hitte letten dan. Maar dan heb je iets meer opties voor de plaatsing.

Maar erg sfeervol! mooi gedaan!
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

Martijnst1990

#67
Quote from: reza on June 11, 2020, 23:38:52
Mooie HT Sander!
+1! Heel erg sfeervol  O0 Snap nu ook waarom je opstelling zo is, i.p.v. in de "lengte". Lijkt mij op de foto's beter uitkomen.

Ik lees hier veel over "korrelig" beeld, ik weer niet hoe jullie dat precies bedoelen, maar voor mij klinkt dat juist als heel erg filmisch.

Als ik je wensen zo hoor en je ruimte zie zou ik waarschijnlijk ook voor de X7900 nieuw gaan :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

#68
Quote from: sion on June 12, 2020, 00:08:30
Mooie ruimte hoor! Ik zou er zelf toch voor kiezen om een kwart-slag te draaien, maar zo lijkt het ook te werken. En je kan ook altijd de projector tussen de stoelen in een hush-box zetten, zoals eerder al is voorgesteld. Wel op voldoende ventilatie en afvoer van hitte letten dan. Maar dan heb je iets meer opties voor de plaatsing.

Maar erg sfeervol! mooi gedaan!
Mee eens idd, als de PJ net tussen de rode vlakken op de muur hangt kan die volgens mij prima tussen de stoelen door projecteren? Maar als je plannen hebt voor meer zitplekken is dat weer lastig.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

vik

Als je toch voor een wat oudere Sony zou willen gaan dan minimaal een VPL-VW260ES. De 500ES zou ik als Sony dealer niet meer adviseren. Contrast is een stuk minder en deze heeft ook nog de oude panelen. Zwart is gewoon grijs en laat een goede zwart waarde nu net een waardevolle toevoeging zijn voor je kleuren beleving.

Als je echt een contrast freak bent dan is de X7900 de absolute winnaar, maar voor de rest is de N5 naar mijn mening absoluut fraaier. Voornaamste reden is de software en de scherpte. Een nieuwe Sony vpl-vw270es is ook een waanzinnig mooie projector maar is minder scherp als een N5 en heeft minder licht. De X7900 heeft echt de mooiste prijs kwaliteit verhouding en stelt absoluut niet teleur.


Quote from: sandervg on June 11, 2020, 21:25:57
Trouwens: hoe denken jullie over een bejaarde Sony VW500? (dus 2e hands). Hoe zou zich dat verhouden tov de X7900 en eventueel zelfs N5?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

Quote from: sandervg on June 11, 2020, 23:28:54Dus: korrel/hardheid van het beeld en de vloeiendheid van het beeld
ik vond het contrast echt niet opwegen tegen de nadelen van de hardheid en ruis van de x7900. Dat vind ik pas weer mooi in de N-serie. Ondanks dat de N serie ok is qua motion flow blijft sony hierin de beste.

Dus nieuw zou ik voor de jvc N gaan, anders een Sony zoals Vic aangeeft.

sandervg

Zijn er ergens op het web voorbeelden te zien van de ruis/hardheid van de X serie?

En stel dat ik dat niet zou willen, wat is dan het alternatief zonder naar de prijs van de N serie te gaan?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Teejoo

Quote from: sandervg on June 12, 2020, 09:14:16
Zijn er ergens op het web voorbeelden te zien van de ruis/hardheid van de X serie?

En stel dat ik dat niet zou willen, wat is dan het alternatief zonder naar de prijs van de N serie te gaan?
Ik heb ze meerdere keren bij Werner in de shootout gezien naast elkaar. Dan zou ik gewoon voor de Sony gaan, waarbij je moet opletten dat je wel de serie pakt die ook bij 4K motionflow heeft. Sony zet echt wel een heel mooi plaatje neer hoor! Bedenk ook dat als je iets niet naast elkaar ziet het zeker qua zwartwaardes minder spannend wordt. Dan vind ik zelf motionflow, ruis of hardheid storender omdat je ogen geen referentie hoeven te hebben. Dat is er gewoon.
Bij zwartwaardes gaan namelijk ook de ruimte etc meedoen, en is je referentie het totale beeld. Op basis daarvan beoordeel je iets als zwart of niet.

Teejoo

Quote from: sion on June 11, 2020, 23:12:24Een CineMike modificatie kan trouwens allebei deze aspecten (motion en beeldruis) naar een ander level brengen. Bij mij is bijvoorbeeld de beeldruis voor een groot gedeelte weg.
Motion is op niveau dat MotionFlow helemaal niet meer aanhoeft. Dus als je je hieraan stoort of er gevoelig voor bent: er is een oplossing voor. Zowel bij Sony als bij JVC.
Bovendien zijn Sony's ook stiller dan JVC (aangezien jij er zo dichtbij zit ook niet geheel onbelangrijk).
Wat is die motionflow oplossing dan?

Zymotic

Quote from: sion on June 11, 2020, 23:12:24

En kleuren zijn bij Sony wat voller. Ik vind JVC echt flets/grijs/grauw qua kleur, zelfs na ISF calibratie.



Ik kwam deze review tegen https://youtu.be/p7oNMqGeJQI?t=80 en als je hier naar de kleuren kijkt zie je echt een groot verschil. De tester geeft aan dat beide projectoren gekalibreerd zijn en het beide heel goed doen qua kleur. Alleen hoe kan er dan zo'n heel groot verschil tussen zitten?