Loze leidingen voor speakerkabels en netwerkkabels

Started by Danakin, June 9, 2020, 14:49:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Danakin

Mede HT-liefhebbers. Vraagje: binnenkort krijg ik een nieuwe vloer met vloerverwarming (in de woonkamer). Alles wordt steen (ook de plinten). Kruipruimte is geisoleerd. Nu ben ik voornemens om naar alle uithoeken van mijn woonkamer loze leidingen te trekken voor zowel speakerkabels als netwerkkabels. Vraag aan jullie:
- kan speakerkabel in dezelfde loze leiding als netwerkkabel (i.v.m. storingen)?
- kies ik voor meerdere loze leidingen naast elkaar of grotere enkele?
- moet ik nog een speciaal soort loze leiding gebruiken (of is pvc voldoende)?
- jullie ervaringen zijn welkom.

Danny
Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Dirk

Quote from: Danakin on June  9, 2020, 14:49:48
Mede HT-liefhebbers. Vraagje: binnenkort krijg ik een nieuwe vloer met vloerverwarming (in de woonkamer). Alles wordt steen (ook de plinten). Kruipruimte is geisoleerd. Nu ben ik voornemens om naar alle uithoeken van mijn woonkamer loze leidingen te trekken voor zowel speakerkabels als netwerkkabels. Vraag aan jullie:
- kan speakerkabel in dezelfde loze leiding als netwerkkabel (i.v.m. storingen)?
samen kan probleemloos

Quote from: Danakin on June  9, 2020, 14:49:48
- kies ik voor meerdere loze leidingen naast elkaar of grotere enkele?
als ze naar exact één en dezelfde plek gaan (aan beide kanten!) kan een grotere, mits je deze veilig kwijt kan in je vloer/muur, anders gewoon een leiding per type kabel.

Quote from: Danakin on June  9, 2020, 14:49:48
- moet ik nog een speciaal soort loze leiding gebruiken (of is pvc voldoende)?
pvc is ok, let wel op je bochten, geen (of zo weinig mogelijk) 90° bochten gebruiken, dat beperkt immers behoorlijk de keuze om er sommige kabels later nog doorheen te trekken.

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

quattronl

En als je de mogelijkheid hebt, leg vast in elke buis een zwarte VD schakeldraad (1.5mm2). Die kan je later als trekdraad gebruiken en kan het trekken straks allemaal net even wat makkelijker maken.
En markeer deze draden op de plek waar ze bij de versterker boven de vloer uitkomen waar ze naartoe lopen (bijv. LA, RA, SBL, SBR)

Mocht je ooit een beamer willen, leg ook alvast een (wat dikkere) buis voor HDMI.
Beter een buis teveel dan straks net een te weinig.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Danakin

Versterking: denon avr-x3600h, emotiva xpa gen3, Blu-ray: Panasonic BD85, Mediaspeler: Nvidia Shield, TV: lg oled, Decoder: Arcadyan van Telfor,
Luidsprekers voor (incl. center): HT7 Bazuinen Luidsprekers achter: HT7 Oktaven, Subwoofer: Klipsch r-112sw (2x), bekabeling: Van den Hul en Monster

Rowdy

Ik zou 2 gescheiden PVC buizen van minimaal 19 mm nemen om twistingen te voorkomen. Gebruik speciale kunststof beugels zonder metalen spijkers of iets dergelijks om roestvorming te voorkomen.

jossie

Ik heb naderhand gewoon gaten in de hoeken geboord en leidingen door de kruipruimte getrokken. Als je nu in de hoeken een 3/4 buis vertikaal boort en ingiet met de vloer kun je er later doorheen trekken wat je wil. Liggen de buizen ook niet in de weg met de vloerverwarming. Wel een kurk erin tegen de tocht [emoji6]

Omni !

HJ2

Ik heb bij mezelf in de geïsoleerde betonnen vloer mantelbuizen geplaatst.

Dubbelwandige (voor isolatie en belangrijker nog: voorkomen van condens!)
en de binnenste mantel is extra glad afgewerkt voor het trekken van draden.

Uit mijn hoofd is de binnendiameter 35mm, voldoende ruimte dus voor een hele berg draden!
Succes.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

NielsLu

Afhankelijk van de dikte van de vloer, zou je ook van die metalen kokers in de vloer kunnen storten (van die kokers die ook op kantoren aan de wanden hangen. Hier en daar een kleine opening maken, en voor de rest de tegels er overheen lijmen, je hebt dan een mega grote koker (waar je eventueel als het zou moeten, later altijd nog met een grote gatenboor extra gaten in een tegel kunt boren (boven de koker).

Als je zo'n koker in een U-vorm in de vloer stort, kun je vanaf de wand van het apparatuur altijd bij de achterwand komen. Eventueel zou je zelfs 2 x een u-vorm kunnen in storten, dan kun je zelfs bij alle zijwanden en achterwand komen (met alle diktes van kabels).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D