Flac 3 kanaals Exact Audio Copy / Tag probleem....

Started by RonK., June 8, 2020, 19:50:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonK.

Ik ben begonnen met Exact Audio Copy mijn CD's  naar Flac te converteren, dat gaat eigenlijk heel goed.

Volgens Accurate Rip is de track kwaliteit  100% soms 99.9% maar wel met de melding 100% na het omzetten dus dat moet allemaal wel goed zijn lijkt me.

     Piek niveau 100 %
     Uitlees snelheid 4.7 X
     Track kwaliteit 99.9 %
     Kopie CRC 6AD42967
     Accuraat gelezen (vertrouwelijk 200)  [A7FDFF68]  (AR v2)
     Kopie OK

----------------------------------------------------------------------

Toch heb ik een vraag .

Als ik bij de eigenschappen kijk van het Flac bestand zie ik dat hij 3 kanaals is, bij MP3 en of Wav geeft hij twee kanalen aan.

Is dit een probleem, heeft dat nog consequenties met het afspelen of geluidskwaliteit ?
Mogelijk is dit een instelling die ik over het hoofd heb gezien of is er niets aan de hand.



Jack_D

#1
Heb het even gechecked hier... bij mij zijn stereo flac bestanden gewoon 2 kanalen, L en R.
Zou niet zo snel weten waar een derde kanaal voor dient, iets van Meta informatie of zo... meer kan ik niet bedenken.
Wanneer je met een ander programma een cd rip't geeft hij dan wel 2 kanalen aan?

RonK.

#2
Ik heb even een Wav gemaakt ( geript) via Exact Audio Copy ,..... geeft dan  weer 2 kanalen aan.

Flac rip via de Windows Media Player ,..... geeft dan 3 kanaals aan.

Toch wel vreemd   :sleepy:


Deze informatie heb uit de VLC mediaplayer.

RonK.


Beste Jack_D  hoe kom je aan deze uitgebreide metadata ?  zoveel informatie krijg ik er niet uit .



Groet Ron



Jack_D

#4

Het .flac bestand selecteren en rechter muis knop, dan eigenschappen.
Maar dan heb je standaard binnen Windows maar 1 van de vier onderstaande info schermen de andere zijn extra stukjes software


       
  • Media-info tooltje is gratis en kun je hier downloaden https://mediaarea.net/en/MediaInfo/Download
  • De andere wordt meegeinstaleerd met de dbpoweramp software, kun je ook cd's mee rippen, goed stukje software maar is niet gratis.
  • En weer een andere word meegeinstaleerd met een k-lite codec pack, is gratis, maar installatie kan soms niet helemaal oke gaan. Enig verstand van de materie is wel handig voordat je dit installeerd.https://codecguide.com/download_kl.htm
  • Wanneer je het gratis mp3tag programma installeerd krijg je ook een extra tabblad bij eigenschappen erbij. Leuk stukje software en je kan er ook de metadata van flac files mee aanpassen niet alleen mp3. Gebruik het al jaren https://www.mp3tag.de/en/download.html
Als je gewoon een extra tooltje wilt om je media informatie van bvb een .flac te zien en voor de rest niet moeilijk wilt doen zou ik me beperken tot het eerste tooltje en eventueel de laatste, mp3tag

Quote from: RonK. on June  8, 2020, 21:13:20
Beste Jack_D  hoe kom je aan deze uitgebreide metadata ?  zoveel informatie krijg ik er niet uit .



Groet Ron

RonK.


RonK.

Ik heb nu ID3tag en MediaArea gedownload....... ik heb nog niet van die mooie overzichtjes maar dat komt wel.
Het is wel een handige tool om de Metadata aan te passen idd.

Via ID3tag geeft hij stereo aan zie rode circel... op MediaArea komt wel 2 kanalen l+R naar voren, vreemd dat hij via de VLC player 3 kanalen aangeeft.

Maar goed we zullen er maar vanuit gaan dat het allemaal klopt , volgens AccurateRip wel  en dus gewoon lekker aan de slag gaan :-) 

Als er iemand nog Exact Audio - Flac - Rip tips heeft hoor ik het graag .
















RonK.

Een nieuwe vraag .

In het proces Rippen naar Flac ben ik toch  weer tegen een "probleem" aangelopen  :bigsmile:


Het gaat zover prima ,... alleen als ik een Flac file met MP3tag heb aangepast, bijvoorbeeld de album artist { is wel handig bij een verzamelalbum anders krijgen we losse tracks ] of een coverfoto dan opent de track niet meer aan het begin als ik deze selecteer in VLC of Windowsplayer.  Dan begint de track ergens halverwege of bijna aan het eind.

Dat is toch vreemd ?


Ik kan de track alleen nog maar aan het begin starten door de tijds afspeelbalk naar links te trekken.


Jack_D

Ik gebruik Mp3Tag al vele jaren, maar heb nog nooit het probleem gehad welke jij beschrijft. Zou niet eens weten hoe zo iets in te stellen. Klinkt iets als een "resume" functie in de player(s), maar audio resume heeft vlc volgens mij niet.
Wellicht eens alle tijdelijke bestanden en cache spul wissen.

Of je kan deze eens proberen om de metadata aan te passen, Tagscanner mijn tweede favoriete metadata editor.
https://www.xdlab.ru/en/index.htm

RonK.

Hallo Jack D , eerst en vooral bedankt dat je mijn topic wil lezen en beantwoorden.


Ik ben er aan uit hoop ik,

Ik heb wat flac bestanden met elkaar vergeleken en bij sommige staat binnen het programma MP3tag in de kolom Tag;  flac [ flac] ook bij een aangekochte versie.  Bij de nieuwe rips staat flac [id3.v2] .... bij een file flac [ flac] kan ik aanpassen wat ik wil zonder dat de mediaplayer raar gaat doen / halverwege in een nummer starten.

Ondertussen heb ik alle instellingen van Exact Audio Copy nagelopen en alle Id3 tags uitgeschakeld en hij ript nu flac [ flac] , op deze computer gaat het nu goed, ook na een aanpassing via Mp3tag , morgen even op wat andere spelers proberen en dan hopen dat alles goed weergeven en afgespeeld wordt.




Is er ook nog een standaard of gebruikelijke afmeting m.b.t. de grote van de cover art ? 


Hieronder wat screenshots,. ....




Jack_D

Als je wilt dat je cover-art in elke, maar dan ook elke software en apparaat zichtbaar is, nieuw en antiek, dan moet je niet boven de 200x200 komen. De eerste iPod's konden maar cover-art tot 200x200 aan als ik me niet vergis, die zijn intussen antiek :D .


Maar ik hou een conservatief maximum aan van 500x500 en dat is zichtbaar op elke speler en software welke ik hier in huis heb of heb gehad de afgelopen 10 jaar.


Of, en hoe er officieel iets geregeld betreffende cover-art in id-tag weet ik niet, kon het ook niet zo 123 vinden via Google. Maar met een maximum van 500x500 kun je je in de praktijk geen buil vallen is mijn ervaring.