Passieve preamplifier - TVC

Started by Kingpin, June 8, 2020, 17:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Volgens mij kan het ook niet want je sluit dan de secundaire kant kort waardoor je wikkelverhoudingen niet meer kloppen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Quote from: Kingpin on June 30, 2020, 08:57:36
Volgens mij kan het ook niet want je sluit dan de secundaire kant kort waardoor je wikkelverhoudingen niet meer kloppen.

Ik heb het ook nergens over kortsluiten.
Voor zover ik mee kreeg uit zijn verhaal destijds was het zo dat hij de aftakkingen, welke niet bekrachtigd werden,
afsloot met een netwerkje omwille van hun dip gevolgd door opslingering op hogere frequenties.
Wanneer hij dit voor de gehele secundaire winding deed, ondanks vlakker freq respons, hij dit minder vond klinken. ;)

Zoals gezegd....Mits dit in je config past he

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

#52
Quote from: scrutinizer on June 30, 2020, 10:50:48
Voor zover ik mee kreeg uit zijn verhaal destijds was het zo dat hij de aftakkingen, welke niet bekrachtigd werden,
afsloot met een netwerkje omwille van hun dip gevolgd door opslingering op hogere frequenties.
Wanneer hij dit voor de gehele secundaire winding deed, ondanks vlakker freq respons, hij dit minder vond klinken. ;)

Zoals gezegd....Mits dit in je config past he
Waarschijnlijk een autoformer (AVC), die staan wel bekend om hun opslingereffect in het hoog.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Quote from: Kingpin on June 30, 2020, 11:43:46
Waarschijnlijk een autoformer (AVC), die staan wel bekend om hun opslingereffect in het hoog.

Meten is weten. Wat let je? ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 30, 2020, 11:46:17
Meten is weten. Wat let je? ;)
Ik heb al metingen met ARTA, die zien er veelbelovend uit  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

#56
Quote from: scrutinizer on June 30, 2020, 10:50:48
Ik heb het ook nergens over kortsluiten.
Voor zover ik mee kreeg uit zijn verhaal destijds was het zo dat hij de aftakkingen, welke niet bekrachtigd werden,
afsloot met een netwerkje omwille van hun dip gevolgd door opslingering op hogere frequenties.
Wanneer hij dit voor de gehele secundaire winding deed, ondanks vlakker freq respons, hij dit minder vond klinken. ;)

Zoals gezegd....Mits dit in je config past he




Quote from: scrutinizer on June 29, 2020, 16:32:31
Quote from: Kingpin on June 29, 2020, 16:12:55
Je bedoelt dat de niet bekrachtigde anders aan 'massa' moet liggen ivm antennewerking?
Ja... Staat me bij dat een maatje hem via multideck schakelaars had gemaakt en daardoor een lagere storingwaarde verkreeg.

Dat heb je zeker wel gezegd maar goed maakt niet uit.
Je zult er ondertussen zelf ook al achter zijn dat het niet kon omdat je het niet meer uitgelegd hebt.

Ook de niet gebruikte aftakkingen belasten met een weerstand heeft weinig zin tot geen zin.
Dat komt door wat je aan de secondaire kant doet je primair terug ziet.
Dus je moet relatief hoge weerstand waardes kiezen om geen lage ingang impedantie te krijgen.
Hoge weerstand waarde dempen de trafo niet.
Wat wel zou kunnen helpen is iedere geselecteerde aftakking de juiste afsluit weerstand te geven waardoor de ingang impedantie gelijk blijft en de secondaire wikkeling met de juiste belasting afgesloten word.
Maar goed is allemaal mosterd na de maaltijd hij is al bijna klaar.

Rob

scrutinizer

#57
 ::)
Had gisterenavond visite gekregen en ben niet meer op forum geweest, Rob.
Vandaar ik vanmorgen pas reageerde.

Heb een link gepost waar Kingpin mss iets mee kon.

Had nog even navraag gedaan bij diegene. In zijn vele experimenten heeft hij ook voor iedere aftakking een geselecteerde weerstand geschakeld.
Het gaf een vlakkere respons maar in zijn ervaring klonk het minder.

Anton.

Quote from: scrutinizer on June 29, 2020, 16:32:31

Ja... Staat me bij dat een maatje hem via multideck schakelaars had gemaakt en daardoor een lagere storingwaarde verkreeg.

Ps. Zie nu de verwarring...Ik had wat op mijn phone zitten tikken en zie dat ik hetgeen ik eerst wilde schrijven niet helemaal heb gewist.






 
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

#58
Quote from: scrutinizer on July  1, 2020, 00:36:53
Heb een link gepost waar Kingpin mss iets mee kon.
Ik ken de link maar wat wil je hiermee aangeven? Het plaatje van de opslingering ?
Mijn meetresultaten geven aan dat de freq. response tot 20kHz nagenoeg kaarsrecht is, stukken beter dan het plaatje op dat forum.
Waarschijnlijk omdat de load in het plaatje maar 10k is. Niet echt representatief als gesuggereerd wordt om een lage ingangsimpedantie te nemen en een hoge uitgangsimpedantie.
In mijn geval ~70ohm in en ~470k aan de uitgang.

Ik maak gebruik van een custom Silk Audio. Deze is afgeleid van de STA-522A maar dan in veel nauwkeurige stappen, misschien dat daar nog wat verschil in zit tov de standaard versie.



45 stappen van 1dB !


Standaard versie



23 stappen
-48
-44
-40
-38
-36
-34
-32
-30
-28
-26
-24
-22
-20
-18
-16
-14
-12
-10
-8
-6
-3
0
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Ben niet op de hoogte van deze custom versie.
Maar heb zelf in het verleden wat ge-experimenteerd, zoals eerder aangegeven, met rc netwerkje(s) voor deze mogenlijke problematiek.

Quote"
[Output considerations
The output impedance of the Silk SQ Supermalloy follows a fairly complex patters but the worst case is basically present with no attenuation. In this case the source impedance and the copper losses solely determine your output impedance for the unity gain connection. Thus for a CD-Player with 200 Ohm output impedance the worst case output impedance after the Silk SQ Supermalloy is around 600 Ohm. If the Silk SQ Supermalloy is used with 6db step-up the source impedance is "stepped up" too, namely by the square of the step-up ratio (2), so our 200 Ohm source impedance becomes 800 Ohm which are added to the 400 Ohm copper losses, for a total worst case output impedance of 1200 Ohm. For reference, the output impedance of the popular Audible Illusions Tube Preamp's linestage is 1200 Ohm. The highly reviewed Conrad Johnson Premier 17LS linestage has around 850 Ohm output impedance.
With all transformers the ultimately realized output bandwidth is very much system and application dependent, but the bandwidth limited Silk SQ Supermalloy when driven from a sufficiently low impedance (1kOhm or less) will provide a usable bandwidth of at least 10Hz – 100kHz (+/-1db) or better (see graph).
in some cases the presence of a large section of unloaded secondary may cause an ultrasonic peak to appear in the response. How much of a problem this represents depends upon many factors. If this is encountered as a problem the simple solution is to provide a series RC Circuit (snubber), which is connected between the 0db attenuation Tap and the output of the switch. Suitable Values should be determined by lab-testing and listening tests.

Ik denk dat we elkaar wel begrijpen ;)
Succes man
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

 ;D



De knop vind ik er 'minder' bijpassen, iets te glimmend. Tezijnertijd maar eens aanpassen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on July 14, 2020, 16:33:04
;D



De knop vind ik er 'minder' bijpassen, iets te glimmend. Tezijnertijd maar eens aanpassen.

Niet zeuren Kingpin, details, eerst maar eens de grote lijnen uitzetten, en natuurlijk ons op de hoogte houden in woord en beeld. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Quote from: kermy on July 14, 2020, 19:31:21
Niet zeuren Kingpin, details, eerst maar eens de grote lijnen uitzetten, en natuurlijk ons op de hoogte houden in woord en beeld. ;D
Precies, eerst maar eens het front fatsoenlijk zien te krijgen.
Die knob voor de rotaryencoder heeft zo'n mooie 3 schroefs 120 graden van elkaar bevestiging  ;)
Ff malletje voor maken en kijken of ik alles mooi uitgelijnt krijg.
Wel veel zin in, maar moet eerst nog wat andere dingen doen deze week.
Zo heb je tijden niets en zo kom je om in werk.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on July 14, 2020, 21:28:10
Precies, eerst maar eens het front fatsoenlijk zien te krijgen.
Die knob voor de rotaryencoder heeft zo'n mooie 3 schroefs 120 graden van elkaar bevestiging  ;)
Ff malletje voor maken en kijken of ik alles mooi uitgelijnt krijg.
Wel veel zin in, maar moet eerst nog wat andere dingen doen deze week.
Zo heb je tijden niets en zo kom je om in werk.

Die drieschroefs bevestiging ben ik mee bekent, dat is inderdaad heel veel gepiel om dat mooi rond te laten lopen. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

i2Paq

Quote from: chansig on June 27, 2020, 16:30:42
:D

Leuk om te lezen...qua inhoud gaat het compleet langs me heen...maar op betrekkingsniveau is dit echt smullen. Dank.

Gr. Hans

:D

Jij zegt het dus durf ik het ook wel toe te geven: abracadabra to my eyes  :laugh:

Maar weer net zo'n lekker topic net als je tripath bouwtopic

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Kingpin

Een begin gemaakt met de achterkant. CNC files dit keer allemaal goed gegaan  ;D




Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Ziet er goed uit.
Waar zijn de schakelaars voor?

Rob

Kingpin

#67
Quote from: Rob_Dingen on July 22, 2020, 18:41:01
Ziet er goed uit.
Waar zijn de schakelaars voor?

Rob
Thanks.
De schakelaars zijn voor de aarding (primaire en secundaire kant).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

Excuse le mot, maar wat een f&@€*$g gaaf project!

Mis de relais discussie een beetje, mijn indruk is dat je daarin zoooo vreselijk veel kwaliteiten kunt kopen.
Althans, bij mijn eerste baar hadden we boeken vol met die dingen en allemaal met hun eigen kwaliteiten.

Verder geen ervaring mee.

Cool! Dat in ieder geval!

En heeeeeel benieuwd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

Quote from: Kingpin on July 22, 2020, 22:14:55
Bedankt Hannibal!
Bedankt?
Ik denk dat wij allemaal dank verschuldigd zijn aan mensen zoals jij die dit soort mooie experimenten uitvoeren en realiseren.

En dat met ons delen.

Serieus gaaf project!
Respect!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

En? En? En? Hoe klinkt het? ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kingpin

#72
Quote from: Hannibal_ on July 31, 2020, 11:16:09
En? En? En? Hoe klinkt het? ;)
Absolute Silence  :D

Zonder gekheid ... ben er niet aan toe gekomen, echt te veel werk en onverhoopt wat dingen tussendoor gebeurd waardoor ik het even een paar weken opschuif tot na mijn vakantie (of misschien in de vakantie).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

Beter druk dan in leegloop...

Het loopt vast niet weg, was alleen nieuwsgierig [emoji51]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kingpin

Vandaag een deel van het inwendige gedaan.





Als het meezit ga ik vrijdag de voorkant doen om de rotary encoder erin te krijgen.
En daar waar nodig nog wat emi/rfi shielding aanbrengen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack