Passieve preamplifier - TVC

Started by Kingpin, June 8, 2020, 17:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

scrutinizer

#25
Quote from: Rob_Dingen on June 27, 2020, 12:03:11
Niks is heilig wil hier alleen een tegenstelling plaatsen van mijn 35 jaar ervaring.

Rob

Eensgelijk dan toch ;)
Het is niet zo zwartwit als jij het stelde   daar reageerde ik op Rob
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#26
Quote from: Rob_Dingen on June 27, 2020, 12:03:11
Niks is heilig wil hier alleen een tegenstelling plaatsen van mijn 35 jaar ervaring.

Rob

Ben me niet bewust een voorstelling gedaan te hebben anders dan beide opties belichten.
Dus vanwaar deze tegenstelling ... voorzien van krachttaal?

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 27, 2020, 10:56:13
Kingpin  vraagje Wat zijn je overwegingen vwb dit project.?
Je ervaring met aktieve setup?
(Positief nieuwsgierig  :))
Aangezien ik over twee sets beschik en weer terug wil naar 1 set in de woonkamer blijft er dus wat componenten over.
In de tussentijd ben ik aan het afwegen welke componenten blijven en welke verkocht gaan worden.
Op dit moment is de Naim al weg aangezien de Touch via de minidsp/Tripath gewoon beduidend beter klinkt in mijn beleving.
Rest nog een vergelijk met m'n buis vs de Tripath, en die laatste heeft een goede voorversterker of passieve volume regelaar nodig.
Begin dit jaar heb ik mijn set getest bij iemand met een passieve regelaar en dat klonk buitengewoon goed.
Dus dat smaakte naar meer, vandaar ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Quote from: Kingpin on June 27, 2020, 13:13:53
Aangezien ik over twee sets beschik en weer terug wil naar 1 set in de woonkamer blijft er dus wat componenten over.
In de tussentijd ben ik aan het afwegen welke componenten blijven en welke verkocht gaan worden.
Op dit moment is de Naim al weg aangezien de Touch via de minidsp/Tripath gewoon beduidend beter klinkt in mijn beleving.
Rest nog een vergelijk met m'n buis vs de Tripath, en die laatste heeft een goede voorversterker of passieve volume regelaar nodig.
Begin dit jaar heb ik mijn set getest bij iemand met een passieve regelaar en dat klonk buitengewoon goed.
Dus dat smaakte naar meer, vandaar ...

Begrijp 'em.
Is ook prettig een indruk te hebben gehad met wat het je biedt. ;)
Denk ook gezien de lage imp. en hogere  uitgangspanning huidige bronnen de drive en invloed van de interface wat minder roet in het eten gooit.....no racistisch pun intended ;)

Njoy  Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on June 27, 2020, 12:56:07
Ben me niet bewust een voorstelling gedaan te hebben anders dan beide opties belichten.
Dus vanwaar deze tegenstelling ... voorzien van krachttaal?

Anton
Jawel je lijkt duidelijk een voorkeur voor schakelaars te hebben, ten minste zo lees ik dat.
Ik heb een voorkeur voor relais.
Welke krachttaal?

Rob

chansig

 :D

Leuk om te lezen...qua inhoud gaat het compleet langs me heen...maar op betrekkingsniveau is dit echt smullen. Dank.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Quote from: Rob_Dingen on June 27, 2020, 15:32:48
Jawel je lijkt duidelijk een voorkeur voor schakelaars te hebben, ten minste zo lees ik dat.
Ik heb een voorkeur voor relais.
Welke krachttaal?

Rob

Zo lees jij dat Rob 
Dat ik gebruik maak van schakelaars heeft meer met het ontwep van mijn gebruikte pre's te maken. Niets met voorkeur  .
35 jaar ervaring zegt iets over ondersteuning van je relaas daar kan ik gezien eigen ervaring  niets mee.
Vind het gezien de  info gedeeld met kingpin ook overbodig
Maar dat is gezien mijn insteek in deze 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on June 27, 2020, 19:36:52
35 jaar ervaring zegt iets over ondersteuning van je relaas daar kan ik gezien eigen ervaring  niets mee.
Was ook niet voor jou bedoeld maar als steuntje in de rug voor Kingpin dat hij een prima keuze heeft gemaakt.

scrutinizer

#33
 ::)

Komt op mij over als een Doorhof 2.0 :)
Maar leg uit. Relais kennen geen corrosie?
IR of Fm kent geen storingen? ;)
Het mogelijk inkoppelen van besturing/processing?
Voor wat het waard is....Overgang Reed switch bestaat uit magnetisch materiaal.

Er is m.i. geen beste in deze ....Alleen een makkelijke ;)

Dit vwb mijn 40 jaar ervaring :cheesy:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

#34
@scrutinizer: Wat is volgens jou de betere 'overgang' ?

Wat ik zo weet is dat een reed relay by far het minst 'oppikt' qua storingen.
De reed relay wordt gebruikt als het gaat om metingen op zeer lage niveau (pico amperes bij bv stralings metingen).
Daar zijn bv mechanische relays of SSD's niet geschikt voor.
Dus wat betreft het 'inkoppelen' van het magnetisch veld welke eventueel een 'verstoring' zou kunnen veroorzaken kan je 'verwaarlozen' t.o.v. bv een mechanisch relais, ssd of de conventionele stappenschakelaar.

Ik heb zelf wel eens aan gemeten in bv m'n lipo voeding, die maakt gebruik van mechanische relais.
De uitgang ligt in de nanovolts qua ripple, sterker nog, mijn HP analyzer gaat niet verder daar heb ik op z'n minst een AP voor nodig.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Jongens, laten we het vooral leuk houden in een andermans topic.

Ik heb wel ervaring met relais (Omron) en ook schakelaars (Elma). De Omron relais zaten in een ingangsprint van een Elektuur preamp waar ik het lijngedeelte van gebouwd had.

Die relais gaven opmerkelijk snel de pijp aan Maarten, in de vorm van een kanaal wat wegviel, of wat minder hard speelde dan het andere kanaal. Ik heb toen noodgedwongen alle relais vervangen door andere, ik weet echt niet meer welke.

In andere zelfbouw versterkers heb ik ook gebruikgemaakt van reed relais afkomstig van mijn toenmalige werkgever Fodor als in importeur van Akai. Die dingen hebben nooit enige verkeerde klap gegeven, hyper betrouwbaar en geen gezeur.

Een ander relais type waar ik mee gewerkt heb in de signaalweg was een type van SDS uit Zwitserland, deze kwamen uit een professionele print uit de telecomwereld. Voor de lol heb ik er eens een opengezaagd, dat zag er voor wat betreft contactoppervlak en andere zaken heel betrouwbaar uit. En dat waren ze dan ook in al mijn toepassingen tot nog toe.

Ik heb nog nooit een Elma gehad die in mijn Dact of Silver Rock rare dingen deden met het geluid, en al zeker niet hoorbaar.

Dus ik zie van beiden de voordelen, maar van de relais heb ik ook de nadelen gezien, weliswaar van het type gebruikt in de Elektuur, de andere genoemden waren ook na jaren gebruik totaal probleemloos.

Beide schakelmogelijkheden zijn bij mij jaren in gebruik geweest, zowel als volume regelaar, als ook ingangskeuze schakelaar.


Met vriendelijke groet,

Kermy

scrutinizer

#36
De mogelijke inkoppeling op transfo.......
Quote from: Kingpin on June 29, 2020, 11:29:49
@scrutinizer: Wat is volgens jou de betere 'overgang' ?

Wat ik zo weet is dat een reed relay by far het minst 'oppikt' qua storingen.
Had het niet over inkoppelen op Reed switch maar overgang materiaal ivm met zuiverheid (geleiding) ivm magnetisch zijn. (in de kritiek der audio fanatisten)   
QuoteDe reed relay wordt gebruikt als het gaat om metingen op zeer lage niveau (pico amperes bij bv stralings metingen).
Prima device.....Niet echt stabiel bij hogere stromen.
QuoteDaar zijn bv mechanische relays of SSD's niet geschikt voor.
Beide voors en tegen...De 1 open structuur de ander geleiding door substraat. (Als we kritisch zijn)
QuoteDus wat betreft het 'inkoppelen' van het magnetisch veld welke eventueel een 'verstoring' zou kunnen veroorzaken kan je 'verwaarlozen' t.o.v. bv een mechanisch relais, ssd of de conventionele stappenschakelaar.

Waarvan deze laatste, in jouw geval dan, volledig passief is en geen velden, anders dan binnen de transfo ;D, of door het opeen stapelen van omgeving (aktieve) apparatuur, binnen eenzelfde chassis heeft. 

QuoteIk heb zelf wel eens aan gemeten in bv m'n lipo voeding, die maakt gebruik van mechanische relais.
De uitgang ligt in de nanovolts qua ripple, sterker nog, mijn HP analyzer gaat niet verder daar heb ik op z'n minst een AP voor nodig.
Maar ga ervan uit dat je daar niet kiest voor Reed switch.

Maar nogmaals heb nergens kritiek gegeven en de opties met voors en tegen gedeeld.
Het mooie van deze hobby is, ongeacht de jaren die je eraan vertoeft, een eigen ervaring en mening opbouwt.
Sommige objectief en andere subjectief ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: kermy on June 29, 2020, 11:38:41
Jongens, laten we het vooral leuk houden in een andermans topic.

Ik heb wel ervaring met relais (Omron) en ook schakelaars (Elma). De Omron relais zaten in een ingangsprint van een Elektuur preamp waar ik het lijngedeelte van gebouwd had.

Die relais gaven opmerkelijk snel de pijp aan Maarten, in de vorm van een kanaal wat wegviel, of wat minder hard speelde dan het andere kanaal. Ik heb toen noodgedwongen alle relais vervangen door andere, ik weet echt niet meer welke.

In andere zelfbouw versterkers heb ik ook gebruikgemaakt van reed relais afkomstig van mijn toenmalige werkgever Fodor als in importeur van Akai. Die dingen hebben nooit enige verkeerde klap gegeven, hyper betrouwbaar en geen gezeur.

Een ander relais type waar ik mee gewerkt heb in de signaalweg was een type van SDS uit Zwitserland, deze kwamen uit een professionele print uit de telecomwereld. Voor de lol heb ik er eens een opengezaagd, dat zag er voor wat betreft contactoppervlak en andere zaken heel betrouwbaar uit. En dat waren ze dan ook in al mijn toepassingen tot nog toe.

Ik heb nog nooit een Elma gehad die in mijn Dact of Silver Rock rare dingen deden met het geluid, en al zeker niet hoorbaar.

Dus ik zie van beiden de voordelen, maar van de relais heb ik ook de nadelen gezien, weliswaar van het type gebruikt in de Elektuur, de andere genoemden waren ook na jaren gebruik totaal probleemloos.

Beide schakelmogelijkheden zijn bij mij jaren in gebruik geweest, zowel als volume regelaar, als ook ingangskeuze schakelaar.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Is en was al zeker mijn insteek, Kermy. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 29, 2020, 12:14:46
Maar nogmaals heb nergens kritiek gegeven en de opties met voors en tegen gedeeld.
Het mooie van deze hobby is, ongeacht de jaren die je eraan vertoeft, een eigen ervaring en mening opbouwt.
Sommige objectief en andere subjectief ;)
Zoals ik ook al aangaf is alle info welkom en ervaring delen alleen maar mooi.
Zo heb ik in tegenstelling tot Kermy wel goede ervaring met Omron's.
Op mijn werk bijvoorbeeld eens een test gedaan met microkleppen op betrouwbaarheid.
Daar hadden we een relaisboard voor nodig die we hadden aangeschaft (met die blauwe veel gebruikte relais die je overal tegenkomt, ook hier op het forum zie ik ze wel eens).
Kort verhaal, alle relais hielden het voor gezien bij pakweg 18.000 schakelmomenten, ook een nieuw board gaf bij dezelfde aantal de geest.
Ander relaisboard met Omron's draaide met gemak 500.000 en counting.
En dan te bedenken dat de aangelegde spanning ver beneden de specs lag.
Zo zie je maar dat iedereen andere ervaringen heeft.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on June 29, 2020, 12:56:46
Zoals ik ook al aangaf is alle info welkom en ervaring delen alleen maar mooi.
Zo heb ik in tegenstelling tot Kermy wel goede ervaring met Omron's.
Op mijn werk bijvoorbeeld eens een test gedaan met microkleppen op betrouwbaarheid.
Daar hadden we een relaisboard voor nodig die we hadden aangeschaft (met die blauwe veel gebruikte relais die je overal tegenkomt, ook hier op het forum zie ik ze wel eens).
Kort verhaal, alle relais hielden het voor gezien bij pakweg 18.000 schakelmomenten, ook een nieuw board gaf bij dezelfde aantal de geest.
Ander relaisboard met Omron's draaide met gemak 500.000 en counting.
En dan te bedenken dat de aangelegde spanning ver beneden de specs lag.
Zo zie je maar dat iedereen andere ervaringen heeft.

Dat zullen vast heel andere Omrons geweest zijn dan die van mij, die waren trouwens met doorzichtige kapjes. En ik vond het ook raar dat ze in een woonkamer waar niet gerookt werd zo snel de geest gaven.

En ja, ieder merk heeft wel eens een slechte batch.

Alles heeft voor en nadelen, het is aan de gebruiker, en in jouw geval de bouwer om te besluiten wat voor hem de doorslag geeft voor het gebruik van schakelaar of een type relais.

Maar, we kunnen eigenlijk niet wachten op je ervaringen met de TVC in combinatie met de Tripath.


Met vriendelijke groet,


Kermy

Kingpin

Quote from: kermy on June 29, 2020, 13:04:02
Dat zullen vast heel andere Omrons geweest zijn dan die van mij, die waren trouwens met doorzichtige kapjes. En ik vond het ook raar dat ze in een woonkamer waar niet gerookt werd zo snel de geest gaven.
Deze gebruikte ik.

Quote
Maar, we kunnen eigenlijk niet wachten op je ervaringen met de TVC in combinatie met de Tripath.
Ik ook niet  ;D
De CNC files zijn vorige week verstuurd dus zodra ik het chassis terug krijg kan ik pas verder.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Denk niet, gezien je er al van hebt kunnen proeven, dat het je tegen gaat vallen.
Is gewoon een mooie optie om het signaal te verzwakken.

Vwb relais is er veel te krijgen voor een prijs. (gasdicht, afgeschermde solenoid en mooi schakelmateriaal.( zilver, goud en rodium) )

Ook Omron verkoopt goed materiaal a 60 euro het stuk :dry: 

Maar heb je al ideeen vwb layout binnen de behuizing?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

#42
Quote from: scrutinizer on June 29, 2020, 13:43:52
Maar heb je al ideeen vwb layout binnen de behuizing?
Zekers.
Het geheel wordt opgedeelt in 2 delen (links en rechts).
Aan 1 kant de tvc's met in het verlengde het relaisboard, aan de andere kant een kleine lineaire 5V voeding, moet ik alleen nog kijken of de afschermkap erbij kan, niet dat dat heel veel gaat helpen maar de afstand naar de bedrading is toch te ver voor enige invloed.
De stereo in -en uitgangen gaan via het relais/optical encoder board en die zit heel kort op de stereo in -en uitgangpluggen zelf.
De optical encoder kabel ga ik extra shielden met mu koper tape. De kabel shielding zelf zal denk ik via aarde lopen, moet ik nog ff nameten.
De voorkant waarbij de optical encoder in het verduisterde glaswerk zit en de Ir/display zal wel ff wat werk hebben om dat goed te krijgen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

#43
Vanwaar de keuze om voedingstrafo binnen de behuizing te houden.
Kun je niet iets eenvoudigs met een batterijvoeding doen?

Sluiten de reed contacten de ongebruikte wikkelingen?

Transfo's zien er netjes en verzorgd uit.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 29, 2020, 16:08:29
Vanwaar de keuze om voedingstrafo binnen de behuizing te houden.
Kun je niet iets eenvoudigs met een batterijvoeding doen?
Simpelweg omdat ik niet nog meer losse voedingen kan herbergen, mijn hele set bestaat onderhand uit losse voedingskasten ;D

Quote
Sluiten de reed contacten de ongebruikte wikkelingen?
Je bedoelt dat de niet bekrachtigde anders aan 'massa' moet liggen ivm antennewerking?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

#45
Quote from: Kingpin on June 29, 2020, 16:12:55
Simpelweg omdat ik niet nog meer losse voedingen kan herbergen, mijn hele set bestaat onderhand uit losse voedingskasten ;D
Je bedoelt dat de niet bekrachtigde anders aan 'massa' moet liggen ivm antennewerking?
Staat me bij dat een maatje hem via multideck schakelaars had gemaakt en daardoor een lagere storingwaarde verkreeg.

Als het je lukt in huidige config ...Kwaad kan het zeker niet. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 29, 2020, 16:32:31
Ja... Staat me bij dat een maatje hem via multideck schakelaars had gemaakt en daardoor een lagere storingwaarde verkreeg.

Als het je lukt in huidige config ...Kwaad kan het zeker niet. ;)
Zal eens nameten van de week.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Ik weet niet wat je kort wil sluiten.
Als de relais allemaal aan de uitgang hangen sluit je de uitgang kort.
Als de relais aan de wikkelingen hangen sluit je een deel van de trafo kort.
Beide kan niet werken.

Rob

scrutinizer

De wikkelingen mee open tot aan positie vanaf gesloten
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen