Passieve preamplifier - TVC

Started by Kingpin, June 8, 2020, 17:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

Passieve preamplifier - TVC

Onlangs de knoop doorgehakt en een begin gemaakt met een passieve pre op basis van een TVC.
TVC = Transformer Volume Control oftewel een volume regelaar op basis van een transformator waardoor er verder geen enkel passief/actief component in de signaalweg zit.
Heb ooit al eens in gedachten gehad om er 1 te bouwen en begin dit jaar al eens mee gespeeld op mijn diy Tripath eindversterker.



Als alles klopt dan is dit één van de puurste/schoonste vorm van volumecontrol. Maar zoals gezegd niet voor elke toepassing geschikt.

Voorwaarde voor mij was dat ik de TVC ook remote kan bedienen.



Na veel wikken en wegen ga ik het anders aanpakken en ga ik geen gebruik maken van een conventionele stappenschakelaar maar ga ik elke uitgang dmv reed relais aansturen via een microprocessor gestuurde rotary switch.



Na veel uitzoekwerk heb ik gekozen voor tranformatoren van Silk Audio.
Deze worden custom voor mij gewikkeld en in stappen van 1dB regelbaar gemaakt over een bereik van 45 stappen.

       

De transformatoren zijn erg netjes afgewerkt en compleet ingegoten in een shielded can.

Het systeem werkt al maar is nog niet ingebouwd.
Het wachten is nog op overig materiaal, maar dat duurt vanwege de corona nog wel even ben ik bang voor.

Voor wie belang heeft bij meetresultaten, bij deze.

Kanaalbalans (tussen L en R) is beter dan +/- 0.05 dB bij elke volume stap.

Frequency response:
- 10 Hz - 10 kHz binnen +/- 0.1 dB
- 10 Hz - 20 kHz binnen +/- 0.5 dB

Distortion is erg laag met normale signaal levels (1 - 4 V).

Komende 1 a 2 week is de planning dat ik de layout van de component maak en de CAD files klaar maak.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.


Kingpin

#3
Als het goed is komt de rest volgende week binnen dan kan de layout op de bodemplaat beginnen.
In de tussentijd zitten brainstormen met mezelf hoe ik nu de rotaryswitch mooi weg kan werken.
Ding heeft nogal rare bevestigingspunten en het feit dat er een 7 segments (4x) in het zicht komt.

Nu dacht ik om 1 glasplaat te maken waar zowel het 7 segments display in komt alsook de volumeknop en ir ontvanger.



Het donkere gedeelte is de glasplaat die 10mm verdiept ligt.
De ronde rood gearceerde knop zou de plaats voor de knop kunnen worden die dus 10mm verdiept tegen het glas aan ligt en de voorkant gelijk heeft met de frontpanel.
Zoals bij mijn oude versterker.



De rechthoek is het display die achter de glasplaat gemonteerd wordt alsook de ir ontvanger ernaast.
Is nu alleen uitzoeken of bij de 'OFF' stand je niet door de glasplaat heen kunt kijken, want dat is geen gezicht.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Gisteren de bodemplaat layout indeling gemaakt.
Zou allemaal moeten passen in de afmetingen die ik wil gaan gebruiken.

Weet niet of ik er deze week nog aan toe kom, beetje druk, anders volgende week de CNC files afmaken en kan de case bewerkt/besteld worden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

oud_account_1

Interessant project.
Ik heb zelf een Sowter TVC gehad, klonk erg goed maar de schakelaars hielden het niet heel lang vol.
De spullen liggen nu in de opslag, stof te happen.

Zo te zien heb je primair 2 wikkelingen, dan heb je al 3 configuraties om te proberen (Serie, Parallel en Single.)
Eventueel ook nog als autoformer, dat zijn nog eens 3 configuraties :)
Ik ben benieuwd  of je daar nog mee ge-experimenteerd hebt.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Kingpin

Quote from: squadra on June 18, 2020, 14:19:15
Interessant project.
Ik heb zelf een Sowter TVC gehad, klonk erg goed maar de schakelaars hielden het niet heel lang vol.
De spullen liggen nu in de opslag, stof te happen.
Ik maak gebruik van een microprocessor gestuurde reedrelais. Zou theoretisch beduidend langer mee moeten gaan.
We gaan het zien.

Quote
Zo te zien heb je primair 2 wikkelingen, dan heb je al 3 configuraties om te proberen (Serie, Parallel en Single.)
Eventueel ook nog als autoformer, dat zijn nog eens 3 configuraties :)
Ik ben benieuwd  of je daar nog mee ge-experimenteerd hebt.
Deze TVC is zo aangepast dat ik alleen nog kan switchen tussen AVC en TVC, dan zal er wel nog een bepaalde waarde weerstand ergens tussen moeten om 'ringing' te beperken in AVC mode.
The +6dB optie zit er dan ook niet meer in. Deze zou denk ik toch geen optie geweest zijn aangezien deze optie het geluid degradeerd.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Bodemplaat indeling is klaar.



Zojuist nog even de juiste schakelaars (dubbel polig ivm stereo) gehaald, gelukkig dezelfde maat als de enkelpolige  :sigh:
Zou wat zijn, gisteren net de cnc files de deur uit gestuurd ...



De 5mm verduisterd glasplaat met daarop de volumeknop ligt 10mm verzonken in het chassis.
Daarachter het 7 segments display met iR ontvanger.



Achterkant was wat uitzoekwerk. De indeling komt niet zo mooi overeen zoals ik gehoopt had.



Aangezien de versterker die ik gebouwd had op de Naim indeling is afgestemt komen de in -en uitgangen niet mooi tegenover elkaar te liggen, omdat ik de pre bovenop de versterker wil hebben.
Ze komen beter overeen als ik de 2 omdraai. Maar goed, kabels is altijd al wat ... we gaan het zien.

Gisteravond de cnc files de deur uit gedaan, hoop dat het wat wordt zoals ik in gedachten heb.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

scrutinizer

Vanwaar je vertrouwen  in de processor?
Of heb je belang bij de extra opties.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 26, 2020, 14:32:33
Vanwaar je vertrouwen  in de processor?
Vanwaar niet, of zie ik wat over het hoofd?

Een goede stappenschakelaar had ook gekund. Wil ik deze regelbaar maken zou ik een steppermotor kunnen gebruiken.
Heb ik ook aan gedacht, en dan via touchscreen aansturen zoals ik ook deed met mijn lipo voeding.
Mijn keuze is uiteindelijk op een rotary encoder gevallen die mil.spec reed relais aanstuurt.
Keuzes ...

Elke optie heeft voor -en nadelen, ook de optical encoder zal niet het eeuwige leven hebben (de mil.spec. reed relais overleven het wel).
Maar gezien de toepassing en het aantal omwentelingen dat de encoder zal maken denk ik dat deze langer mee zal gaan dan een stappenschakelaar.

Quote
Of heb je belang bij de extra opties.
Enigste voorwaarde was dat het via remote bedient moet kunnen worden.
De 'extra' optie is een display welke het volume toont (en eventueel balans regeling).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

#11
Bijvoorbeeld het mechanisch contact(druk) via degelijke schakelaar of contact verkregen door 'magnetisch veld' met mogelijk bijkomende problematiek.
Een keuze voor ab is luxe versus kwaliteit in deze.
Het gebruik van deze techniek kort bij of op andere producten zou ik voorzichtig mee zijn. En vooral de bedrading vanuit de ingekapselde TVC kort houden en ook afgeschermen Maar dat is mijn mening omtrent ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 26, 2020, 16:04:12
Bijvoorbeeld het mechanisch contact(druk) via degelijke schakelaar of contact verkregen door 'magnetisch veld' met mogelijk bijkomende problematiek.
De keuze is dan ook een reed relais en geen solid state versie die eventueel altijd 'iets' inkoppeld itt een gewoon relais.
De reed relais liggen niet in het pad van de kabeltjes en zijn te klein om daar invloed op te hebben.
Het 'principe' is hetzelfde als wat de Allegri Reference Preamplifier gebruikt.

Quote
Een keuze voor ab is luxe versus kwaliteit in deze.
Persoonlijk denk ik niet dat deze keuze enige invloed heeft op de kwaliteit mits je niets 'inkoppeld' op de bedrading.
De mil.spec. reed relais zijn zeker zo goed zoniet beter dan een goede stappenschakelaar. Alleen al omdat de contacten compleet geseald zijn wat alleen al een voordeel opleverd op den duur (verwering etc).

Quote
Het gebruik van deze techniek kort bij of op andere producten zou ik voorzichtig mee zijn. En vooral de bedrading vanuit de ingekapselde TVC kort houden en ook afgeschermen Maar dat is mijn mening omtrent ;)
Ja idd, ik ben bekend met emc.
De draadjes uit de TVC's zijn erg stug en met zoveel draden wordt dat nog een uitdaging.

Ben wel van plan om de rotary encoder en display te sealen. Heb hier nog wel wat afschermingsmateriaal liggen.
Voor de rest ligt elk component en TVC sealing aan 1 massa punt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Quote from: Kingpin on June 26, 2020, 17:01:39
De keuze is dan ook een reed relais en geen solid state versie die eventueel altijd 'iets' inkoppeld itt een gewoon relais.
De reed relais liggen niet in het pad van de kabeltjes en zijn te klein om daar invloed op te hebben.
Het 'principe' is hetzelfde als wat de Allegri Reference Preamplifier gebruikt.
Persoonlijk denk ik niet dat deze keuze enige invloed heeft op de kwaliteit mits je niets 'inkoppeld' op de bedrading.
De mil.spec. reed relais zijn zeker zo goed zoniet beter dan een goede stappenschakelaar. Alleen al omdat de contacten compleet geseald zijn wat alleen al een voordeel opleverd op den duur (verwering etc).
Ja idd, ik ben bekend met emc.
De draadjes uit de TVC's zijn erg stug en met zoveel draden wordt dat nog een uitdaging.

Ben wel van plan om de rotary encoder en display te sealen. Heb hier nog wel wat afschermingsmateriaal liggen.
Voor de rest ligt elk component en TVC sealing aan 1 massa punt.

Dat de overgang gemaakt word binnen een gesealde omgeving heeft electrisch wat voordeel ook qua corrosie.
Maar contactdruk samen met gekozen materiaal van een goede schakelaar is goed voor de constante van contact en zijn overgansweerstand.
Was ook maar een vraag kingpin  geen oordeel ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Quote from: scrutinizer on June 26, 2020, 17:08:57
Dat de overgang gemaakt word binnen een gesealde omgeving heeft electrisch wat voordeel ook qua corrosie.
Maar contactdruk samen met gekozen materiaal van een goede schakelaar is goed voor de constante van contact en zijn overgansweerstand.
Was ook maar een vraag kingpin  geen oordeel ;)
Ik waardeer je input ten zeerste, of het nu een vraag of opmerking is, bedankt alvast daarvoor.
Daarnaast vind ik het ook leuk om eens een keer wat 'anders' te doen dan de gevestigde orde ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Altijd leuk om je posts met foto's te zien :pompom:. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Ziet er nu al uit alsof het erg mooi gaat worden.

En die AB is geen luxe tegenwoordig, ik krijg een apparaat zonder er al bijna niet meer in (dan moet ik hem zelf alleen gebruiken en dan nog  :angel:).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

rdv300b833

#16
Goedenavond Kingpin,

fraai project !
Heb meer dan 10 jaar geleden ook een volledig passieve voorversterker gemaakt (dus eigenlijk een verzwakker....). Maar die was volledig handmatig instelbaar en had dus geen AB, uitlezing, etc.
Mijn brouwsel was gebaseerd op Tribute autoformers. Top-spul. En aangezien ik ook gebalanceerde (XLR) verbindingen wenste te verzwakken heb ik de wikkelaar opdracht gegeven 2 stereo-schakelaars te maken waarbij de spoelen identiek waren.
Autoformers zijn nog wat anders dan de trafo's die jij gebruikt. Feitelijk een spoel met aftakkingen terwijl jij trafo's gebruikt. Beiden hebben voor- en nadelen.

Geweldig klankmatig resultaat; een fraaie weergave.
Maar slechts beperkt inzetbaar want geen buffer en niet echt laag-ohmig. Daarmee was inzet bij lange kabellengten of wat afwijkende impendanties direct (negatief) merkbaar. Ben dus toch weer overgestapt op actief.
Maar ik heb nog steeds mooie herinneringen aan dat passieve voorversterker project.
Zou er zo weer voor kiezen als de randvoorwaarden het mogelijk maakte en kan je dus niet anders dan gelijk geven.

Go for it !
Met muzikale groet,
Reinout

Kingpin

Bedankt Reinout.
En erg fraai die Tribute van je !
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: TabCam on June 26, 2020, 20:28:51
En die AB is geen luxe tegenwoordig, ik krijg een apparaat zonder er al bijna niet meer in (dan moet ik hem zelf alleen gebruiken en dan nog  :angel:).
Ik merk nu ik de minidsp als pre gebruik en ik de ab nog niet geprogrammeerd heb dat ik het lastig vind om geen ab te hebben.
Niet alleen van de bank maar ook als het gewoon aanstaat, de phone gaat, kinderen of anderen komen etc.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Quote from: rdv300b833 on June 26, 2020, 20:55:39
Goedenavond Kingpin,

fraai project !
Heb meer dan 10 jaar geleden ook een volledig passieve voorversterker gemaakt (dus eigenlijk een verzwakker....). Maar die was volledig handmatig instelbaar en had dus geen AB, uitlezing, etc.
Mijn brouwsel was gebaseerd op Tribute autoformers. Top-spul. En aangezien ik ook gebalanceerde (XLR) verbindingen wenste te verzwakken heb ik de wikkelaar opdracht gegeven 2 stereo-schakelaars te maken waarbij de spoelen identiek waren.
Autoformers zijn nog wat anders dan de trafo's die jij gebruikt. Feitelijk een spoel met aftakkingen terwijl jij trafo's gebruikt. Beiden hebben voor- en nadelen.

Geweldig klankmatig resultaat; een fraaie weergave.
Maar slechts beperkt inzetbaar want geen buffer en niet echt laag-ohmig. Daarmee was inzet bij lange kabellengten of wat afwijkende impendanties direct (negatief) merkbaar. Ben dus toch weer overgestapt op actief.

Maar ik heb nog steeds mooie herinneringen aan dat passieve voorversterker project.

Go for it !
Met muzikale groet,
Reinout

Dat kan het ook zijn,  Reinout . Zeker als deze belangrijke kwesties in acht worden genomen . ;)
En kingpin..ik begrijp hetgeen je zegt als geen ander  been there done that ;)
Veel plezier en succes gewenst met je project
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: Kingpin on June 26, 2020, 21:48:03
Ik merk nu ik de minidsp als pre gebruik en ik de ab nog niet geprogrammeerd heb dat ik het lastig vind om geen ab te hebben.
Niet alleen van de bank maar ook als het gewoon aanstaat, de phone gaat, kinderen of anderen komen etc.

Dat begrijp ik met de huidige mogenlijkheden geboden.
Maar wanneer analoog je ding is ben je gewend aan het loopje zeg maar 
Dingen wennen snel  ook het zappen met files ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Ik heb vroeger ook veel 24 stappen schakelaars gebruikt voor volume regeling.
Alle schakelaars die ik gebruikt heb en ook de bekende ELMA schakelaars gaven na verloop van tijd problemen.
Als je na een paar jaar gebruik het weer eens aan de scoop hing en alles door meten was er van een blok niet veel meer over.
Je zag de vorm van de blokgolf veranderen als je aan de knop zat.
Dus schakelaars zijn ook niet perfect.
Gebruik nu al zeer lang relais en nooit geen problemen meer gehad.

Rob

scrutinizer

#22
Quote from: Rob_Dingen on June 26, 2020, 22:18:44
Ik heb vroeger ook veel 24 stappen schakelaars gebruikt voor volume regeling.
Alle schakelaars die ik gebruikt heb en ook de bekende ELMA schakelaars gaven na verloop van tijd problemen.
Als je na een paar jaar gebruik het weer eens aan de scoop hing en alles door meten was er van een blok niet veel meer over.
Je zag de vorm van de blokgolf veranderen als je aan de knop zat.
Dus schakelaars zijn ook niet perfect.
Gebruik nu al zeer lang relais en nooit geen problemen meer gehad.

Rob
Ik hoor je verhaal., Rob..
Maar relais zijn niet heilig.  Ik denk dat bij een juiste keuze beide hun doeltreffendheid hebben.
Maar zoals jij hier zegt schakelaars altijd problemen en relais nooit lijkt me gezien je kennis wat kort door de bocht. ;)

Daarnaast heeft elma  ook schakelaars in het program waarvan de loper sterbaar is en materiaal contvlakken naar keuze...
Ik maak zelf de laatste 25 jaar gebruik van Convergent, Cello Suite en Kondo welke mij geen problemen hebben gegeven anders dan periodiek reinigen van contacten..

Mss heb ik mazzel gehad ;)

Maar wel heel erg veel relais vervangen in zowel mute circuits als ook in volume applicaties  (bijv. ALEPH P)

Maar zoals gezegd my 2 cents en veel geluk met het project ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Kingpin  vraagje Wat zijn je overwegingen vwb dit project.?
Je ervaring met aktieve setup?
(Positief nieuwsgierig  :))
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

Quote from: scrutinizer on June 26, 2020, 22:33:02
Ik hoor je verhaal., Rob..
Maar relais zijn niet heilig.  Ik denk dat bij een juiste keuze beide hun doeltreffendheid hebben.
Maar zoals jij hier zegt schakelaars altijd problemen en relais nooit lijkt me gezien je kennis wat kort door de bocht. ;)
Niks is heilig wil hier alleen een tegenstelling plaatsen van mijn 35 jaar ervaring.

Rob