Speelfilms vs series

Started by Kjelt, June 8, 2020, 10:17:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Uit het series topic kwam een interessante discussie:

Quote from: SV..S on May 23, 2020, 12:41:41
Waarom worden series relatief veel beter beoordeeld dan films op imdb?

Quote from: raindog on June  8, 2020, 09:31:17
Interessante vraag. Daar zullen meerdere redenen voor de vinden of te bedenken zijn.
Zelf merk ik dat een goede serie op mij veel meer impact heeft dan een goede film.
Een gemiddelde film voelt tegenwoordig gehaast, je gaat als een sneltrein door het verhaal heen en karakters worden amper uitgediept.
Een topfilm die je echt pakt van begin tot einde, ze zijn er niet veel meer.
Door het genot van topseries wordt ik in ieder geval kritischer naar films toe, ik kan er minder 'makkelijk' van genieten zoals eerst.



Ja als je in 2 uur je verhaal kwijt moet dan wordt het inderdaad "In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister".
Je beperkt je dan tot een klein stukje en gaat niet het hele verhaal er om heen vertellen, dat is echt lastig.

Dat gezegd hebbende zie je de echte lange verhalende films van 3+ uur nauwelijks meer.
Of dat nou door commercie gedreven is (meer voorstellingen per dag) of dat de studio's het te duur vinden weet ik niet.

Ook vroeger werden die lange films wel eens tot frustratie en woede van de regisseur flink ingekort.
Mooi voorbeeld is "Once upon a time in America" dat vind ik een van de beste films ooit.
De ongeknipte directors cut bedoel ik dan van 250 minuten (4 uur!) en niet de bioscoop versie van slechts 140 minuten (2+ uur),
bizar dat ze de helft van de film weg geknipt hebben, geen wonder dat het dan in de bioscoop flopt.

https://www.imdb.com/title/tt0087843

Wat je ook minder ziet is films die over meerdere delen worden uitgespreid.
Ja Harrie Potter en LotR als laatste voorbeelden maar dat gebeurde vroeger ook meer zoals The Godfather,
1 verhaal dat meerdere films nodig heeft om verteld te worden.
En dan bedoel ik niet dat er een mager deel2,3 etc komt die weer een compleet nieuw verhaal verteld maar wil meeliften op het onverwachte succes van deel 1 ;)

En dit laatste dat vind ik vaak bij series gebeuren. Enkele goede seizoenen met succes en dan is eigenlijk het hoofdverhaal op maar ja de kijkcijfers zijn goed,
dus laten we er nog maar een paar seizoenen aan vast plakken (die eigenlijk niets meer toevoegen).
Voorbeelden die ik zo snel kan noemen: The Black List, the 100, Person of Interest etc.
Daar had het na 3 a 4 seizoenen klaar moeten/mogen zijn, totaal uitgekauwde vervolgseizoenen wat mij betreft.

Binnenkort op mijn lijst om te kijken 2x3 uur Novecento (aka 1900)

https://www.imdb.com/title/tt0074084

Jack_D

Ik hecht totaal geen waarden aan wat andere van een film of serie vinden..........
De ene keer klopt de imdb(en soortgelijke) beoordeling helemaal met wat ik ervan vind en een andere keer totaal niet.
Dus wat ik wel en niet kijk, films en serie's, laat ik nooit afhangen van de rating.

Over smaak valt niet te twisten. :D

Er zijn meer films dan series, wellicht is het puur een technisch statistiek dingetje. Gemiddeld is altijd gedeeld door een aantal, als je van de ene meer of minder hebt is het al snel appels met peren vergelijken. Er zijn heel veel B-films, maar veel B-serie's zijn er niet dat is veel te duur om te maken. Dus als een serie niet aanslaat gaat ie gelijk uit de lucht of komt wellicht niet door de try-outs en haalt ie niet eens de tv. Zomaar een paar gedachtes.

raindog

Quote from: Kjelt on June  8, 2020, 10:17:37
[..] En dit laatste dat vind ik vaak bij series gebeuren. Enkele goede seizoenen met succes en dan is eigenlijk het hoofdverhaal op maar ja de kijkcijfers zijn goed,
dus laten we er nog maar een paar seizoenen aan vast plakken (die eigenlijk niets meer toevoegen).
Voorbeelden die ik zo snel kan noemen: The Black List, the 100, Person of Interest etc.
Daar had het na 3 a 4 seizoenen klaar moeten/mogen zijn, totaal uitgekauwde vervolgseizoenen wat mij betreft.

Helemaal mee eens! 'Homeland' en 'The Walking Dead' vind ik daar ook een goed voorbeeld van. Ben met beide series na een aantal seizoenen gestopt terwijl ik ze in het begin toch heel vermakelijk vond.

Wat ik wel een mooie ontwikkeling vind, er zijn steeds meer series die gebaseerd zijn op een concept en per seizoen verschillende verhalen vertellen met nieuwe acteurs. Goede voorbeelden daarvan zijn 'Fargo' en ' True Detective'. Dat levert soms uitstekende producties op. Fargo S2 is misschien wel mijn favo serie tot nu toe  :worship: 

Overigens ben ik nu bezig met GOT S7, en die verveelt nog steeds geen seconde! Ik heb hier leuke films op schijf klaar leggen als '1917' en 'Ford vd Mustang' waar ik beide erg nieuwsgierig naar ben. Maar elke keer als ik één van die films wil bekijken in de HT dan verdwijnt uiteindelijk toch de volgende disc van GOT in de lade van mijn Panasonic  :D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

raindog

@ Jack_D: Over smaak valt zeker niet te twisten maar in mijn beleving zijn er héél veel B-series  ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

katwax

Wat mij opvalt is dat ook de grotere namen ook in series beginnen te spelen, waar zij zich vroeger toch enkel bezig hielden met films. Wil dus ook zeggen dat er meer en meer geld begint naar series te vloeien.
Beide zaken wil daarom nog niet zeggen dat een serie goed of slecht is, maar vergroot de kans wel.

Persoonlijk kan ik sneller 3 goede series opnoemen dan goede films die ik onlangs gezien heb, nu deels is dit ook omdat er bij mij thuis meer series voorbij komen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

minplus

Als je geheugen niet al te best is c.q. je wat oud en een beetje dement wordt zijn series leuker. Niet al te ingewikkeld en je kent de hoofdpersonen nog.
Bij een film kun je je dan afvragen "wie was dat ook al meer?":D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Kjelt

#6
Nou volgens mij als je dement wordt moet je iedere week opnieuw bij afl 1 beginnen want je weet een week later niet eens meer waar de serie over ging, als je je nog kunt herinneren dat je uberhaupt met die serie was begonnen en hoe heette die serie nou ook alweer?

katwax

Quote from: minplus on June 10, 2020, 22:05:11
Als je geheugen niet al te best is c.q. je wat oud en een beetje dement wordt zijn series leuker. Niet al te ingewikkeld en je kent de hoofdpersonen nog.
Bij een film kun je je dan afvragen "wie was dat ook al meer?":D
Moet je niet dement voor zijn, als het volgende seizoen nogal lang op zich laat wachten is het vaak ook al even diep in het geheugen duiken :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: minplus on June 10, 2020, 22:05:11
Als je geheugen niet al te best is c.q. je wat oud en een beetje dement wordt zijn series leuker. Niet al te ingewikkeld en je kent de hoofdpersonen nog.
Bij een film kun je je dan afvragen "wie was dat ook al meer?":D

Quote from: katwax on June 10, 2020, 22:40:34
Moet je niet dement voor zijn, als het volgende seizoen nogal lang op zich laat wachten is het vaak ook al even diep in het geheugen duiken :)
Dat is in beide gevallen juist goed, je moet je hersenen tenslotte genoeg trainen :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xstream

1) Paar grote producenten maken nog maar de dienst uit bij film producties. Casting, scripts en doel is enkel gericht op wat verkoopt, niet op goeie films maken. Kortom, lui en weinig creativiteit / innovatie. 
2) Doorbroken 20 jaar terug met series als 24 en daarna Lost e.d. dat een serie geen suf verhaaltje op verhaaltje hoeft te zijn, maar kan doorlopen en met een beetje meer budget gewoon heel spannend en interessant wordt. Met heel veel mogelijkheden om de zaken een goed te gaan vertellen.
3) Versterkte met een enorme nieuwe afzetmarkt: streaming diensten. Ineens kun je serieus geld verdienen met series, met nog betere budgetten tot gevolg. Zonder dat je naar de bios hoeft of films moet huren/kopen. Welke op hun beurt door concurrentie en die markt willen pakken ook een stuk creatiever zijn.
4) Het soap effect. Je gaat meeleven met de meer (uitgediepte) karakters. (en het verhaal).
5) Ietwat vertekende ratings zijn hoger omdat mensen die blijven kijken nog door blijven stemmen, maar degene die afhaakt er niet meer naar omkijkt.

Maar als ik de ratings zie van veel van die CGI films (Marvel voorop) dan denk ik ook van ... ik zal wel te oud worden en te verzadigd zijn. Ik kan er niet bij dat die films meer dan een 7 krijgen. Veel vaker een 5 bij mij en zo nu en dan zit er dan wat leuks bij. Het is gewoon zo matig allemaal. En dan zie je vaak gewoon weer diezelfde effecten, even copy en pasten en hop, weer een film. Je merkt dat ze gewoon geen aandacht meer geven aan het verhaal en de karakters. Of het is zulke voorspelbare 101 psychologie die je ook de strot uit gaat hangen. Ik voel me vaak gewoon belazerd over hoe lui het allemaal is. Om die reden zet ik veel films ook al niet meer op.

Dan pak ik liever een goeie serie om m'n tijd aan te spenderen. Meer constante kwaliteit. Maar inderdaad, ze slaan, zeker in Amerika, te vaak door met de seizoenen. Dat doen de Britse series doorgaans beter. Gewoon een enkele goeie seizoenen en dan klaar. Aan de andere kant ... ik vind de mineur van een top serie die ineens stopt misschien nog wel erger dan er zelf voor kiezen, het is goed zo, hehe.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Tabcam

De eerste serie die ik ken die dat had was Babylon 5 :worship:.

Één overkoepelend verhaal dat zich langzaam over vijf seizoenen van elk 22 afleveringen ontvouwt waarbij elke aflevering ook nog los te kijken is. En dat al begonnen in 1993 en uitgezonden in 1994. Toen nog ouderwets elke week wachten op een nieuwe aflevering :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

LS2

Quote from: TabCam on June 11, 2020, 15:34:55
Toen nog ouderwets elke week wachten op een nieuwe aflevering :nopompom:.
Ik vind dat toch wel wat hebben... Je bleef ook vaker ergens voor thuis en kon je er helemaal op verheugen. Soms is makkelijk niet altijd fijner, zie mijn mening daarover in mijn signature  ;)
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

katwax

Quote from: LS2 on June 11, 2020, 15:43:00
Ik vind dat toch wel wat hebben... Je bleef ook vaker ergens voor thuis en kon je er helemaal op verheugen. Soms is makkelijk niet altijd fijner, zie mijn mening daarover in mijn signature  ;)
Zit iets in. Een week in spanning wachten na de clifhanger van de vorige ep, in je agenda gemarkeerd wanneer je terug voor de TV moest gaan zitten, liefst 5min te vroeg met het hele gezin.
Het enige dat je nu kan voorhebben is dat je slaap te kort hebt omdat je toch nog de volgende aflevering wil zien en ook kan zien  ;D
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

Op zich was de tv toen prima want alleen reclame voor en er na.
Maar nu...... 3 a 5 reclameblokken in een uur, sorrie maar dan wacht ik wel op de bluray box .

Jack_D

#14

Zalige serie, heb de orginele dvd boxen hier op de plank staan, en de paar films die ze tussendoor gemaakt hebben. En die ene film van jaren erna, iedereen al oud maar super leuk puur voor de nostalgie :D
Zat vroeger al een uur van te voren klaar voor de tv, voor de nieuwe aflevering van Babylon 5 :popcorn:

Quote from: TabCam on June 11, 2020, 15:34:55De eerste serie die ik ken die dat had was Babylon 5 :worship: .

Één overkoepelend verhaal dat zich langzaam over vijf seizoenen van elk 22 afleveringen ontvouwt waarbij elke aflevering ook nog los te kijken is. En dat al begonnen in 1993 en uitgezonden in 1994. Toen nog ouderwets elke week wachten op een nieuwe aflevering :nopompom: .