Vraag over Internetsnelheid & Speedtest Download Upload.

Started by vanzomereng, June 7, 2020, 16:51:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Hallo,

Ik heb vragen over mijn internetsnelheid.
Conform mijn Ziggo-contract zou ik snelheden van download 250Mbits/s &  upload 25 Mbits/s moeten hebben.
Met diverse Speedtestentools van internet kom ik op  nog geen 10 download en nog geen 1 Uploads.
M.b.t. tot mijn ervaringen met surfen op internet, dat gaat sinds ik een nieuwe snelle router en computer heb,
sinds een paar dagen, zeer stabiel en snel. 
Conform Windows Configuratiescherm Netwerkverbindingen draai ik op 5GHZ en zie ik staan Wifi-status 866 Mbps.

Ik weet niet in hoeverre deze speedtesten betrouwbaar zijn maar ik wil weten, of ik inderdaad de gecontracteerde snelheden
van Ziggo, ook daadwerkelijk heb.
En in hoeverre zou de Ziggo-Modem in de meterkast (deze is al aantal jaartjes oud) de beperkende factor kunnen zijn.

Configuratie: Meterkast/Modem Ziggo --> via ethernetkabel naar huiskamer op de Fritzbox-router (nieuw) hierop via Wifi
mijn nieuwe Laptop Lenovo met Intelcore i5 (10th gen.) 16G intern geheugen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

chansig

Je zegt dat je vragen hebt...maar in post staat geen enkel vraagteken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob46

[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Tabcam

Post welke speedtests te hebt gedaan en welke snelheden je daarbij hebt gehaald. Dan kunnen we vergelijken. Vaak wordt vergeten dat wifi ook nog een groot nadeel kan zijn in druk bezette gebieden. Vast bekabeld is een betere graadmeter.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

myself

Download eens wat speedtest apps op je telefoon. Er zijn er enkele die je wifi bandbreedte testen zonder dat ze het internet opgaan.

Maar ik verdenk je fitzbox wifi. Verbind je pc eens met wen kabel rexhtstreeks op je modem. Denk dat je dan meteen op de max. Snelheid zit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

vanzomereng

#5
Speedtesten gebruikt van Ziggo, KPN, T-mobile en XS4-ALL
Downloadsnelheid bij alle ca. 9 Mbits/sec.   Via kabel of Wifi nauwelijks onderscheid in snelheid.
Met mobiele telefoon via zelfde Wifi-Netwerk ca. 15 Mbits/sec.

Ik kan me niet voorstellen dat de router Fritzbox 4040 (gloednieuw) en computer (goednieuw) de beperkende factuur is.
Ook vreemd dat de mobieltje via zelfde Wifi, sneller is als mijn computer.

Ook de 2e Laptop van mijn vrouw geeft vergelijkbare speedtest-resultaten als mijn computer

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

toetertje

Wat voor kabel loopt er van je modem naar de router?
Inderdaad even met kabeltje rechtstreeks aan de modem proberen. (kabeltje wat meegeleverd is met het ziggo modem). Met het oude ziggo modem haalde ik ook veel hogere snelheden.

Stadium III

Hier heb ik op laptop 250 down en 25 up over 5ghz
Verder via speedtest
Telefoon minder over 2,4
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Berry76

Ik heb het zelfde abonnement bij Ziggo. Als ik met mijn Samsung Galaxy S2 tab meet kom ik niet verder dan 50 mb/s. Met mijn nieuwe MacBook 254 mbit/s.

Het is dus afhankelijk hoe snel je divece is. Heb je dat ook getest?
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

jvanhambelgium

Quote from: VANZOMERENG on June  7, 2020, 16:51:55
Hallo,
Ik heb vragen over mijn internetsnelheid.
Conform mijn Ziggo-contract zou ik snelheden van download 250Mbits/s &  upload 25 Mbits/s moeten hebben.

Waarom denk je dat ? Je "hebt" helemaal geen 250/25 met garantie. Dat zou de eerste ISP zijn die een garantie heeft/geeft.
Je kan MAX 250/25 behalen onder de beste omstandigheden.
In de praktijk denk ik dat de netwerken van de meeste provider wel van die kwaliteit zijn dat je dik in de buurt zal komen. De snelheden die je aangeeft zijn echt wel ondermaats.

Zelfs een oudere Ziggo modem moet toch wat meer als de 10/1 kunnen verwerken.
De meeste "speedtest" zijn toch wel representatief hoor, en het lijkt dat Ziggo z'n eigen speedtest-server heeft ?

https://www.ziggo.nl/speedtest

Wat zegt die ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

myself

Quote from: VANZOMERENG on June  7, 2020, 20:01:25
Speedtesten gebruikt van Ziggo, KPN, T-mobile en XS4-ALL
Downloadsnelheid bij alle ca. 9 Mbits/sec.   Via kabel of Wifi nauwelijks onderscheid in snelheid.
Met mobiele telefoon via zelfde Wifi-Netwerk ca. 15 Mbits/sec.

Ik kan me niet voorstellen dat de router Fritzbox 4040 (gloednieuw) en computer (goednieuw) de beperkende factuur is.
Ook vreemd dat de mobieltje via zelfde Wifi, sneller is als mijn computer.

Ook de 2e Laptop van mijn vrouw geeft vergelijkbare speedtest-resultaten als mijn computer
Doe maar eens gewoon een kabel rechtstreeks on je modem (gebruik je vrouw haar laptop).
Zou me echt niks verbazen als je ethernetkabel slecht is of die fritzbox de veroorzaker is.
Is het dan nog slecht, kun je ziggo bellen om eerst op afstand de speed vanuit hun kan te laten checken en in 2e instantie een moteur laten komen. Die is gratis als het probleem idd bij ziggo ligt. En ziggo gaat er zeker iets aan doen als de snelheden 10% afwijken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

Hanky Panky

Staat dat modem in de meterkast wel in de bridge modus?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

vergeerr72

#12
Quote from: VANZOMERENG on June  7, 2020, 20:01:25
Speedtesten gebruikt van Ziggo, KPN, T-mobile en XS4-ALL
Downloadsnelheid bij alle ca. 9 Mbits/sec.   Via kabel of Wifi nauwelijks onderscheid in snelheid.
Met mobiele telefoon via zelfde Wifi-Netwerk ca. 15 Mbits/sec.

Ik kan me niet voorstellen dat de router Fritzbox 4040 (gloednieuw) en computer (goednieuw) de beperkende factuur is.
Ook vreemd dat de mobieltje via zelfde Wifi, sneller is als mijn computer.

Ook de 2e Laptop van mijn vrouw geeft vergelijkbare speedtest-resultaten als mijn computer
Waren de laptop beiden via dezelfde wifi verbinding. De 5g verbinding van mijn verbinding is sneller.

Wij hadden recent ook problemen met de snelheid van ons internet, ook snelheden rond de 15 mbit. Sindsdien reboot ik de router elke dag en hebben wij een goede snelheid. Eerste test is na een reboot de snelheid beter?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

toetertje

Quote from: Hanky Panky on June  7, 2020, 23:24:08
Staat dat modem in de meterkast wel in de bridge modus?

Heeft dat veel invloed op de snelheid dan? Mijn oude ziggo modem stond ook niet in bridge,en
haalde flinke snelheden i.c.m. een tp link router.

vanzomereng

Inmiddels wat vorderingen gemaakt,
Ik heb ingelogd op de router Fritzbox 4040 en hier stonden de maximale snelheden gelimiteerd op:
# Download: 32 Mbits/sec
# Upload: 2 Mbits/sec
waarvoor dit is mag joost weten maar zelf ff op 250 en 25 gedaan

Opnieuw speedtest gedaan en nu kom ik draadloos op 90 Mbits/sec download en 23 Mbits/sec. upload.

Weliswaar nu een ander issue, dat bedraad internetten niet goed gaat, wel via Wifi.... maar dit is een andere discussie.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Hanky Panky

Quote from: toetertje on June  7, 2020, 23:34:16
Heeft dat veel invloed op de snelheid dan? Mijn oude ziggo modem stond ook niet in bridge,en
haalde flinke snelheden i.c.m. een tp link router.

Ik heb de raarste dingen meegemaakt met 2 apparaten die vonden dat ze de baas waren binnen een netwerk. Printers niet meer zichtbaar, geen internet, of wel internet met bedroevende snelheden etcetera etcetera.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

CZ79

Ziggo router niet in bridge en een router erachter (en dan hoogstwaarschijnlijk 2x DHCP/NAT) is vragen om problemen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

myself

waarschijnlijk doet je fitzbox dhcp en een je wifi en/of je ziggo router/modem ook
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

oud_account_1

2 routers achter elkaar hoeft geen enkel probleem te zijn.
Dat gebruik ik al meer dan een jaar of 10, zonder problemen.
Sinds een half jaar met 3 achter elkaar.
Als je niet dezelfde address range kiest dan gaat het gewoon goed.

Bij mijn fritzbox kan je de snelheid vd ethernet poorten instellen, staat de poort die jij gebruikt misschien op 100 Mbs ipv 1000Mbs?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

CZ79

Quote from: squadra on June  8, 2020, 05:40:32
2 routers achter elkaar hoeft geen enkel probleem te zijn.
Dat gebruik ik al meer dan een jaar of 10, zonder problemen.
Sinds een half jaar met 3 achter elkaar.
Als je niet dezelfde address range kiest dan gaat het gewoon goed.

Bij mijn fritzbox kan je de snelheid vd ethernet poorten instellen, staat de poort die jij gebruikt misschien op 100 Mbs ipv 1000Mbs?

Zelfs als je een andere DHCP range gebruikt is dit vroeg of laat vragen om problemen, NAT achter NAT is een situatie die je liever niet zou hebben (maar als het bij jou goed gaat prima zo)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Mokumer45

Ik heb al sinds het begin internet via KPN en daar zie ik al heel lang, dat de snelheid overdag beduidend lager is dan 's avonds laat. En dit is/was de laatste paar maanden nog lager overdag, volgens mij door het enorm toegenomen thuis werken door het virus. Ik heb uiteraard geen idee, of dit bij de vraagsteller speelt of dat dit iets totaal anders is.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Teejoo

Quote from: VANZOMERENG on June  7, 2020, 23:52:53
Inmiddels wat vorderingen gemaakt,
Ik heb ingelogd op de router Fritzbox 4040 en hier stonden de maximale snelheden gelimiteerd op:
# Download: 32 Mbits/sec
# Upload: 2 Mbits/sec
waarvoor dit is mag joost weten maar zelf ff op 250 en 25 gedaan

Opnieuw speedtest gedaan en nu kom ik draadloos op 90 Mbits/sec download en 23 Mbits/sec. upload.

Weliswaar nu een ander issue, dat bedraad internetten niet goed gaat, wel via Wifi.... maar dit is een andere discussie.
Maar de hamvraag heb je nog niet beantwoord: prik eens bekabeld in op het Ziggo modem? Dan weet je het idd. En als dat goed is idd in bridge mode laten zetten of op de andere router juist dhcp uitzetten en die alleen als accespoint gebruiken.

CZ79

Bijna zeker dat dit een gevalletje NAT achter NAT is
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika